Depåstöd, en "ny" variant av Bursig paddock stand

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Nu sticker jag ut hakan och tänkte visa ett depåstöd jag har gjort med inspiration av Bursig paddock stand http://www.bursigusa.com/

Först och främst vill jag säga att Bursig´s stöd är avsevärt bättre i funktion, finish och kvalité.
Så vad är syftet med att publicera det här projektet?
Min tanke är att inspirera fler som kan ha nytta av den här typen av stöd, lite som en grundkonstruktion att utveckla.

Den stora skillnaden mellan min och Bursig´s konstruktion är att jag använder en domkraft för att höja hojen medan de använder en hävarm.
Det beror på att jag inte hade tillgång till rätt stålprofil men också att det är betydligt enklare med en domkraft, och enkelhet är ledordet i det här projektet.

20130517_190146.jpg



Konstruktionen
Basen utgörs av form likt ett kors fast det finns även ett stödben "bakåt" för att inte konstruktionen ska tippa bakåt. Såhär i efterhand skulle jag ha gjort benet som löper mot framdäcket längre eftersom huvuddelen av vikten belastar den sidan, med tanke på motorns placering.

Den vertikala profilen är rejält svetsad i baskonstruktionen för att belastningen av motorcykeln påfrestar den här punkten mest. Utanpå den vertikala profilen löper en liknande 4-kantsprofil, där friktionen kunde varit mindre men samtidigt vill man inte ha en "racklig" konstruktion.

På "löparen" är det svetsat två runda profiler som passar i hålen för stötdämparens fäste respektive motorfästet.

Det är en väldigt enkel konstruktionen och det fungerar för mig men framför gärna tankar och erfarenheter som kan utveckla konstruktionen.

20130517_190019.jpg


20130517_193350.jpg


20130517_193412.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Jag kom på lite mer saker som kan vara bra att tänka på.
Rören som är svetsade på "löparen" är vinklade uppåt, vilket gör att hojen hänger på och risken för att hojen skulle hoppa av är minimal.

Jag har inte testat att sätta mig på hojen än och jag skulle vilja förlänga stödbenet som går mot framhjulet innan jag gör det.
Motorcykeln höjs drygt 10 cm fram och 20 cm bak och i kombination med en låg rullande pall så kanske arbetshöjden blir bra.
Användningsområdet är mest lämpat för längre arbeten med hojen än korta stopp på banan där bara däckvärmarna ska på, men givetvis går det att anpassa konstruktionen med tex. eldriven domkraft eller domkraft anpassad för eldriven mutterknack.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Får väl inleda med att ge dig några fina kreativitetspoäng. :)

Vore jag du skulle jag dock absolut svetsa dit några snedstag bra precis överallt. Det blir en hiskelig belastning på en svetsfog om man fäster fyrkantsprofilerna i en enkel " L "-form. Att ha 200 kg hängandes på en halvmeter lång hävarm motsvarar .... väldigt många Nm! :fakta
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Får väl inleda med att ge dig några fina kreativitetspoäng. :)

Vore jag du skulle jag dock absolut svetsa dit några snedstag bra precis överallt. Det blir en hiskelig belastning på en svetsfog om man fäster fyrkantsprofilerna i en enkel " L "-form. Att ha 200 kg hängandes på en halvmeter lång hävarm motsvarar .... väldigt många Nm! :fakta

Tack, ibland gnistrar det till med lite synapser :banana

Det vore bra med 3 stag, till varje stödben förutom bakåt där domkraften är placerad, och för det krävs att "löparen" kortas för att kunna fästa i den vertikala pelaren. Nästa gång jag är i garaget ska jag kika på om det kan finnas några lämpliga profiler att svetsa på som stöd.

Precis som du säger blir den en väldigt stor påfrestning och det kanske håller ett bra tag men tillslut kan det ge vika vilket inte får ske, då blir det projektet något dyrare:zpy
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bra ide att skapa själv med bra förebilder:tummenupp
Som du själv påpekar "Såhär i efterhand skulle jag ha gjort benet som löper mot framdäcket längre eftersom huvuddelen av vikten belastar den sidan, med tanke på motorns placering.
"
behövs det nog kanske en utstickare snett framåt under motorn som bursigusa-stativet har.
Och som föregående sa att du måste få dit stöttor eller fjädrar (trekantiga plåtbitar typ). Sätt dit det innan du hissar upp nästa gång för det där ser otäckt ut.
Men som sagt bra idè så fortsätt att utveckla.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tack, ibland gnistrar det till med lite synapser :banana

Det vore bra med 3 stag, till varje stödben förutom bakåt där domkraften är placerad, och för det krävs att "löparen" kortas för att kunna fästa i den vertikala pelaren. Nästa gång jag är i garaget ska jag kika på om det kan finnas några lämpliga profiler att svetsa på som stöd.

Precis som du säger blir den en väldigt stor påfrestning och det kanske håller ett bra tag men tillslut kan det ge vika vilket inte får ske, då blir det projektet något dyrare:zpy

Själva staget som domkraften lyfter mot och den runda axeln som lyfter hojen skulle nog också må bra av ett snedstag. Svetsa det så nära hojen som möjligt. Det räcker nog gott o väl med vanliga plattjärn ca 5 mm tjocka. Svetsar du dit plattjärn mitt på fot-fyrkantsprofilerna så behöver du inte kapa löparens längd. Du sågar bara ur "slitsar" så staget får plats när den är i bottenläge. Eller så kanske slitsar är överkill? Det beror ju lite på hur tajt passform med är mellan löparn och dess innerben och om du riskerar glapp om du kortar löparns längd.

Det är ju själva hävarmseffekten som orsakar den riktigt stora belastningen på konstruktionen, inte hojens vikt i sig.
 

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Grektorp
Hoj
BMW
Det skulle inte vara helt fel om du satte domkraften på samma sida som hojen, om du får plats med det, då får du en avsevärt mycket bättre fördelning av krafterna på pelaren.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Eller rotera domkraften 90 grader så att du kan skruva upp den lättare, om den nu går in under båten förståss.
 

EtZi

Ny medlem
Gick med
20 May 2013
Ort
Nordatlanten
Hoj
Wärtsilä
Hej alla glada!

Ska flika in med lite data här.

Om vi börjar med en svetsarna. Det syns inte på bild men det grova röret är svetsat under och över. => 100 mm lång svets med a-mått ca 5 mm för att vara pessimist.

Den som har läst lite hållfasthet har då fått reda på att T= F/A
Där:
A= längd svets i mm * a-måttet.
F= 1670 N (En gsxr väger 170 kg*9,82 = 1670 N)
T= Skjuvningen i materialet.

För vanlig koppartråd så anger ESAB brottgränsen till 220 MPa => 220 N/mm²

Då ser vi vart vi hamnar. T=(1679)/(100*5)= 3.34 N/mm²

Jag tror att det håller. En bra tumregel är e 1 cm BRA svets håller för 1 ton(1000kg). Det ser man om vi sätter in en kraft på 1000*9,82=9820 N och en svets med längden 10 mm och a-mått på 5 mm.

T=(9820)/(10*5)=194.4 N/mm² detta är nära gränsen som ESAB anger är brottgränsen för svetsmaterialet.


Vad gäller hävarmen och vikten på hojjen så har jag räknat lite på det också.

Jag har endast räknat på det stora röret och inte lagt till det lilla. Då får vi ett böjande moment på 0,5 * 1670 N = 835 Nm.

Efter massa tavelporr och knappande på miniräknaren så får jag böjningen i materialet till 97 N/mm². Gränsen för BONNstål SS-1312 vid böjning är 140 N/mm². Vid lite bättre stål så ligger det uppåt 200N/mm².

Stålröret kommer böjas ner 1,92 mm om vi lägger på en kraft på 1670 N 50 cm lång ut från infästningen.

Slutsats: Konstruktionen känns tillräcklig för att kunna användas ett antal gånger om året så länge man inte ska leka rodeo uppe på bågen. Sedan kan man ju förstärka upp med plattjärn för säkerhetsskull.

Är endast lekman och inte någon civilingenjör. Vill någon visa att jag har gjort något galet så gör gärna det. För det är genom sina fel som man lär sig.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Ingen som oroar sig för kraften som sitter i hylsorna? du har 200kg utdelat över två hylsor med en tjocklek på ca 3mm? Hur långt in går bultarna? Lär vara ett skapligt tryck där.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ser ut att vara bra med porer i svetsen som håller röret domkraften trycker mot.

Kan ju vara så det ser ut bara, men om så är fallet där funderar jag på hur resten av svetsarn har tagit.

Men en fiffig konstruktion och ser ut att kunna fungera ypperligt.
 

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Grektorp
Hoj
BMW
Hej alla glada!

Ska flika in med lite data här.

Om vi börjar med en svetsarna. Det syns inte på bild men det grova röret är svetsat under och över. => 100 mm lång svets med a-mått ca 5 mm för att vara pessimist.

Den som har läst lite hållfasthet har då fått reda på att T= F/A
Där:
A= längd svets i mm * a-måttet.
F= 1670 N (En gsxr väger 170 kg*9,82 = 1670 N)
T= Skjuvningen i materialet.

För vanlig koppartråd så anger ESAB brottgränsen till 220 MPa => 220 N/mm²

Då ser vi vart vi hamnar. T=(1679)/(100*5)= 3.34 N/mm²

Jag tror att det håller. En bra tumregel är e 1 cm BRA svets håller för 1 ton(1000kg). Det ser man om vi sätter in en kraft på 1000*9,82=9820 N och en svets med längden 10 mm och a-mått på 5 mm.

T=(9820)/(10*5)=194.4 N/mm² detta är nära gränsen som ESAB anger är brottgränsen för svetsmaterialet.


Vad gäller hävarmen och vikten på hojjen så har jag räknat lite på det också.

Jag har endast räknat på det stora röret och inte lagt till det lilla. Då får vi ett böjande moment på 0,5 * 1670 N = 835 Nm.

Efter massa tavelporr och knappande på miniräknaren så får jag böjningen i materialet till 97 N/mm². Gränsen för BONNstål SS-1312 vid böjning är 140 N/mm². Vid lite bättre stål så ligger det uppåt 200N/mm².

Stålröret kommer böjas ner 1,92 mm om vi lägger på en kraft på 1670 N 50 cm lång ut från infästningen.

Slutsats: Konstruktionen känns tillräcklig för att kunna användas ett antal gånger om året så länge man inte ska leka rodeo uppe på bågen. Sedan kan man ju förstärka upp med plattjärn för säkerhetsskull.

Är endast lekman och inte någon civilingenjör. Vill någon visa att jag har gjort något galet så gör gärna det. För det är genom sina fel som man lär sig.

Om du räknar om det hela och tar a=2, var hamnar vi då?
Rören ser ut att vara av godstjoclek 2mm, då säger man att svetsen ska vara 0,7x materialet vilket blir 1,4 i a mått, men då talar vi finlir med tigen så en realistisk svets blir då en 3:a med hemmamigen. Ska man vara riktigt grinig så säger provningsföretaget vi jobbar med att det i de allra flesta fall gott duger med 0,5x tjockleken på det tunnaste materialet för att uppnå full hållfasthet.
 

EtZi

Ny medlem
Gick med
20 May 2013
Ort
Nordatlanten
Hoj
Wärtsilä
Om du räknar om det hela och tar a=2, var hamnar vi då?
Rören ser ut att vara av godstjoclek 2mm, då säger man att svetsen ska vara 0,7x materialet vilket blir 1,4 i a mått, men då talar vi finlir med tigen så en realistisk svets blir då en 3:a med hemmamigen. Ska man vara riktigt grinig så säger provningsföretaget vi jobbar med att det i de allra flesta fall gott duger med 0,5x tjockleken på det tunnaste materialet för att uppnå full hållfasthet.

Bra input!

För att räkna från sämsta fall så får vi. a-mått 1 mm.

T=1670/100 = 16.70 N/mm²

Sedan säger vi att svetsen är så jävla pissdålig att den inte håller för 220 N/mm² utan för 50 N/mm².

50/16.7= 2.99 då håller det för 3 ggr belastningen. Jag kan ha fel, men jag tror inte det är svetsen som kommer ge sig!
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Vad kul med fler förslag på förbättringar!

Tanken om stöttor mot den vertikala profilen har jag tänkt att göra nästa gång jag har tid i garaget. Givetvis finns det massor med andra saker att förbättra för att få en konstruktion som mer liknar den bursig har gjort. För mig är det en fråga om ambition, målet är att ha så enkel konstruktion som möjligt men som samtidigt fungerar, därav kommer förändringarna vara ganska små utifrån nuvarande konstruktion.

Det sticker säkert i ögonen på vissa att jag väljer en sådan enkel konstruktion men istället för att beklaga sig över mitt projekt får ni gärna imponera på mig och utveckla konstruktionen.

Etzi: tack för en väldigt ambitiös uträkning, vilket är långt från vad jag kan åstadkomma med mina kunskaper.

Skäggot: Mycket riktigt finns det mycket att förbättra vad det gäller mina kunskaper i svetsning och jag har tänkt lägga om vissa svetsar för att få bort porerna.

Kom gärna med fler förslag men vill ni hävda något likt en sanning så får ni också ha belägg för det ni påstår likt Etzi's goda exempel i inlägg 10.
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Grymt nice.. Fick en sån domkraft av en jobbarkompis, äntligen vet jag vad jag ska använda den till :banana Tusen tack för inspirationen :)
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Ser bra ut ...Har funderat på att bygga mig någon form av abbystand kopia men inte lyckats få till det ..
Men nu har jag lite nya tips från dig att jobba vidare med tack !!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top