Tips om Taxiförarlegitimation online/distans.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Någon här som tagit Taxiförarlegitimation genom distans/online som kan rekommendera något?

Någon som kanske sitter på alla böcker som behövs?

Tråkigt att vara student men tänkte jobba med taxi på helgerna så att man får råd med en ordentlig hoj.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Varför distans? Du måste väl ändå skriva proven hos vv eller transportstyrelsen som det heter nu?
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Nu är ju förvisso iaf i Stockholm alla taxichaufförer egentligen civilingenjörer som tvingas köra taxi p.g.a. den strukturella rasismen... men taxiproven är inte så svåra, beställ litteraturen, plugga och boka proven. Litteraturen går säkert att hitta som PDF
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Nu är ju förvisso iaf i Stockholm alla taxichaufförer egentligen civilingenjörer som tvingas köra taxi p.g.a. den strukturella rasismen... men taxiproven är inte så svåra, beställ litteraturen, plugga och boka proven. Litteraturen går säkert att hitta som PDF

Det är därför jag kollar med folket här ifall dem har dessa böcker, länkar, eller om det är bättre och smidigare online.
Nä tror inte heller det är svårt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Den jävel som blir taxichaffis i stockholm borde per automatik få körkortet indraget. Om inte annat så i förebyggande syfte.

!!! :brinnerup
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Om du ska köra fyllenätter så bör du ha ett väldigt bra tålamod då folk är skit dryga bara för att man är ny.
Jag brukar säga när jag kör fel att: Fullast kör och idag är jag chaufför.
En del skrattar och en del blir rädda:D Det varierar:p

Taxi.jpg

Saker som är bra att ha.

1. Om du kollar på bilden jag länkar så rekommenderar jag Taxi-boken med tillhörande kontroll frågor. Den täcker allt du behöver veta.

2. Sen beroende på hur bra du kommer ihåg vägmärkena så kan det va bra att öva på.

3.Du kan köpa en tidbok och träna att fylla i den under tiden du pluggar. Låter löjligt, men bra att få rutin på det. 3000kr i böter om du missar att fylla i något i den. Finns billigt på tex: http://www.taxibutiken.se/tidbocker/personlig-tidbok-for-yrkesforare.html

4. Sen behöver du Motormännens sverigevägkarta. Finns på coop för typ 220kr eller liknande. Bara googla:)

5. En 20 cm linjal, gärna genomskinlig.


Prov 1 - Säkerhet och beteende.

Detta är jätte enkelt, mest allmänt om trafiken och dig som förare. Frågor typ som om du känner dig trött så vad ska du göra? Stanna och ta en paus eller fortsätta att köra och somna i bilen under färd.


Prov 2 - Lagstiftning

Detta är mycket om regler och straffpåföljder, samt vilotids regler. Läser du i taxi-boken så är detta heller inga problem.


Prov 3 - Kartläsning

Det finns lite frågor om det i taxiboken, men det är i stora drag mest att lära sig kartboken. Du ska kunna räkna ut fart / sträcka / tid.
Då använder du ju denna formeln: SVT-triangel.png


Körprovet är mest en koll att du lärt dig något sen du fick ditt bilkörkort. Tänk på eco-driving och kör mjukt. Planerad körning och sök aktivt med blicken.


Du gör dig själv en tjänst om du bara har detta som extra knäck. Denna branschen är väldigt oseriös. En bra arbetsgivare är svårt att hitta med. Många stjäl lön och betalar ut för lite semester eller ingen alls.
 

Alelale

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki Z800
Svarttaxi åt "polare" på helgkvällar behöver man ingen taxilicens åt. :fakta (Förmodar att du har egen bil)
Och mycket mer taxi lär du väl inte köra?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Nu är ju förvisso iaf i Stockholm alla taxichaufförer egentligen civilingenjörer som tvingas köra taxi p.g.a. den strukturella rasismen... men taxiproven är inte så svåra, beställ litteraturen, plugga och boka proven. Litteraturen går säkert att hitta som PDF

Nejnej, minst hälften är ju kirurger!:fakta
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Hör på biblioteken, ibland kan de ordna fram böckerna vad jag hört :tummenupp

Kollade med biblan och såklart så var boken försenad till inlämning hehe.

Men tänkte kolla med något taxibolag om dem har böcker ifall man kan tänka sig jobba hos dem såfort man klarar kortet.
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Jag har nyligen tagit TFL. Alla proven klarade jag på första försöket, detta helt utan böcker.
Inga svåra prov direkt. Men ett tips är att gå in och läsa på Trafikverket.se samt Transportstyrelsen.se.
Där finns mycket info om just säkerhet samt lagar och regler.

Lycka till!
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Var inne på trafikverket för att boka teoriprov men kunde inte se vilket av proven man bokat (av teori proven)

Valde yrkesförare person (yb) sen så fanns det ett teoriprov man kunde boka.

Eller har jag valt fel behörighet?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Är det någon mer som är sugen på skaffa taxiförarlegitimation så har jag allt du behöver. Totalt 10 böcker/häften inkl. Motormännens vägatlas. Jag gav 500 spänn för rubbet och vill ha samma men då ingår viss hjälp via mail om du får problem med kartprovet eller lagstiftningen (vilotidsregler). Frakt tillkommer.

Taxiböcker.JPG

Fråga mig inte hur det är att köra taxi för det vet jag inte men nångång skall jag ta en fre/lördagnatt och köra hem alla fylltrattarna :fyllisar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top