Blackbirden dog en långsam död.Vad är fel !?.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
soppaproblem. smuts i bränslevägarna eller bränslepump som tidigare sagts.
Bräsnslepumpen KAN vara svår att kontrollera...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
fick tag i en ny regulator från staterna för ca 600 spänn inkl frakt.Det var ju sket billigt om man räknar med att priserna jag hittade här hemma i ett fall låg på över 2100 :- Måtte det välputsade vraket starta efter detta ... :crash Nu ska jag sova, så får det bli ... :fakta

Mjao, om det nu var regulatorn (har aldrig haft bluddrig hoj trots 3 säsonger med trasig regulator),
annars kanske det var ett 29:90kr soppafilter från Biltema ;)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Mjao, om det nu var regulatorn (har aldrig haft bluddrig hoj trots 3 säsonger med trasig regulator),
annars kanske det var ett 29:90kr soppafilter från Biltema ;)

Tvivlar inte alls på dina uppgifter när det som gör mig fundersam är att den gick klockrent och sedan utan minsta förvarning började bluddra och gå så illa så att den stannade.Mina två misstankar är regulatorn som nu redan är beställd (versionen med kylflänsar) samt en titt på bränslefilter och diverse slangar under tanken.Vad jag kan se i verkstadshandboken så sitter där bara ett bränslefilter och det är i tanken.För övrigt så går det ju lika lätt att komma åt både bensinslangar samt regulatorn så det ska väl även Ankan1 klara utan att få fågelinfluensa. :crash

n8faw.jpg

zipwus.jpg
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Enkelt förklarat, den reglerar spänningen som går till batteriet, så att det varesig blir för mycket eller för lite.
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
tycker det låter som bränsleproblem, eftersom den hostade till vid chok

skulle regulatorn vara trasig innebär det att du hade kört slut på batteriet och cykeln dog på p,g,a, tomt batteri
svårt att kolla men om du får igång hojen ska laddningen ligga på ca 14,5 volt på batteriet vid lite varv.:hej
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
STORT tack till all hjälp och alla förslag om vad som kunde vara fel på min hoj när den plötsligt utan förvarning stannade en kväll på väg hem från arbetet.Lyfte tanken idag och där var två slangar loss varav den ena var en mindre vakumslang kopplad till bränslefördelaren och den andra lite grövre till tanken.

Så nu har jag en ny regulator liggandes som tur är som snabbt beställde via EBAY om den gamla skulle säga upp sig när dessa fel annars påstås vara ganska vanliga.Satte först dit den lilla och vevade runt i en halv evighet innan den på nytt fick tag i bensin och så small den till och gick helt rent.Döm om min förvåning när den plötsligt verkar börja gå väldigt illa efter någon minut för att sedan dö igen.Upp med tanken igen och hittar den andra lösa slangen som verkar gå till ett av uttagen på tanken.Startar upp igen och sedan dess har den gått förträffligt bra.Dom sitter riktigt bra så varför de lossnat är en gåta om det inte har skett långsamt under en längre tid.

Nu ligger där faktiskt en tredje slang lös under tanken men den verkar inte alls passa i det andra uttaget under tanken så frågan är vart den ska vara och var den eventuella slangen till detta andra tankuttag är.Har någon tips på detta andra fäste under tanken som verkar sakna en slang så är det gott såvida de inte har olika dimension och jag har lyckats få fel slang på fel plats.Den lilla slangen till bränslefördelaren däremot är jag säker på att den sitter rätt.Annars tackar jag återigen för nu mår Ankan1,s plastraket myyycket bättre.
:banana :crash
 
Last edited:

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
härligt när det är så enkelt fel.

tror det var trollen som gjorde hyss under täcket. blev skrämda i vårvärmen..:hihi

på min bird går en slang till en förgrening vid motorn.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
härligt när det är så enkelt fel.

tror det var trollen som gjorde hyss under täcket. blev skrämda i vårvärmen..:hihi

på min bird går en slang till en förgrening vid motorn.

Jo, lite underligt att två eller tre slangar släppte samtidigt.Möjligt att Murphys lag gäller i detta fallet.Men inget ont som har något gott med sig för nu fick jag ju anledning att sätta dit det nya gelbatteriet när jag först trodde det berodde på elfel. :crash
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
En lös slang, var går andra änden på den ?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En lös slang, var går andra änden på den ?

Hmmm, förmodligen är den lösa slangen antingen "overflow/överfyllnads" slangen eller "breather/andnings" slangen.Ska bara försöka lösa vilken av de två det är när den inte tycks passa på det lediga uttaget även om jag förmodar att det är "overflow/överfyllnads slangen som saknas när den förmodligen gick illa efter en stund utan "breather/andnings" slangen.

Som du ser på bilden så har jag alla slangar märkta med nr 1 på sina rätta platser.Däremot så har jag bara en av slangarna med nr 2 monterad när den andra lösa som jag kan se inte passar i uttaget.Såvida dessa två uttag inte är av olika dimension och jag har lyckats röra ihop det.Men å andra sidan så skulle ju inte hojen gå så bra som den gör om de skiftat plats.Ska återkomma när jag löst var den lösa slangen hör hemma.

34fd3zl.jpg
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hmmm, förmodligen är den lösa slangen antingen "overflow/överfyllnads" slangen eller "breather/andnings" slangen.Ska bara försöka lösa vilken av de två det är när den inte tycks passa på det lediga uttaget även om jag förmodar att det är "overflow/överfyllnads slangen som saknas när den förmodligen gick illa efter en stund utan "breather/andnings" slangen.

Som du ser på bilden så har jag alla slangar märkta med nr 1 på sina rätta platser.Däremot så har jag bara en av slangarna med nr 2 monterad när den andra lösa som jag kan se inte passar i uttaget.Såvida dessa två uttag inte är av olika dimension och jag har lyckats röra ihop det.Men å andra sidan så skulle ju inte hojen gå så bra som den gör om de skiftat plats.Ska återkomma när jag löst var den lösa slangen hör hemma.

34fd3zl.jpg
Jag tror så här. Alla 1:eek:r ska sitta ihopkopplade med förgasarna, och det gör de nog nu.

Den 2:a du lyckats koppla på har du nog satt på "breather"-kranen. Att den dog igen innan du kopplat på den berodde kanske på att tanken inte fick nån luft, så bensinen slutade rinna på grund av undertyck i tanken.

Det saknas då rimligen slang till "overflow"-kranen.

Bägge dessa tvåor ska leda ut i tomma luften. Därför spelar det liksom ingen roll om du kopplat fel slang till fel uttag, funktionsmässigt sett. Och du har nog kopplat fel, baserat på antagandet att de skiljer en storlek eller så i diameter, vilket innebär att den tjockare slangen går på den smalare kranen, medan den smalare slangen inte alls går på den tjockare kranen.

Försäkra dig om att bägge slangarna leder ut i tomma luften. Om bara en av slangarna leder till hojens undersida borde det vara overflow tube.
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top