Keramiska lager - Värt extra kostnaden?

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Som rubriken lyder.

Satt för ett tag sen och läste runt på diverse utländska hoj/sm forum och uppmärksammade just detta med keramiska lager. Och nu då jag ändå ska renovera/bygga om hela motorn så vill jag få lite åsikter av er som kanske just prövat på keramiska lager.

- Är det värt extra kostnaden?
- Är livslängden så pass bra som dubbelt eller tre gånger så bra (som vissa företag hävdar) jämt emot vanliga lager?
- Finns det några direkta nackdelar med just dessa?
Sett att många påpekar att de är känsliga mot smuts och dyl. Men själva tanken är att enbart ha i motorn och lådan och inte några hjullager.

Företaget som jag hade i åtanke är:
http://www.tkocompetitiondev.com
(http://tkocompetitiondev.com/product_info.php?cPath=22_30&products_id=162)

Mest av den enkla anledningen att de säljer kompletta kit till just min cross.

Dela gärna med era erfarenheter.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nä, stål är ett bättre material i kullager
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är i princip tätningarnas livslängs som styr hur länge dina lager lever oavsett vilka kulor som sitter i lagret.

Så snart tätningarna är trasiga så är lagret också slut ganska snabbt vare sig man har hybridlager eller vanliga lager.
I andra applikationer kan det kanske vara ide men inte för hjullager.

EDIT: Läste lite för snabbt nu. I en motor är miljön sådan att ett hybridlager gör skillnad för livslängden. Men jag skulle nog ändå köpa vanliga kullager.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Finns det något test där man kan utröna lagernas nötning om man får lite stålflisor i t.ex växellådan
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det har gjorts forskning om det på Luleå Universitet, Maskinelement. Sök så kanske du finner

Snabb sökning på ltu och google gav inget konkret.

Skall ge det lite mer tid vid tillfälle, men gissar på att det är små vinster på keramiska lager vid dom storlekarna om återfinns på hojsidan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snabb sökning på ltu och google gav inget konkret.

Skall ge det lite mer tid vid tillfälle, men gissar på att det är små vinster på keramiska lager vid dom storlekarna om återfinns på hojsidan.

Kan tyvärr inte minnas några hjälpande ledtrådar. Det var kring millenieskiftet i alla fall.

Hur ofta byter du lager i din MC-motor? Jag har fått byta några lager men jag har aldrig någonsin ägt en MC så länge att jag fått byta samma lager två gånger. Så du sammanfattar det hela ganska väl.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Har hört någon gång att man kan byta ut en eller två kulor i ett vanligt lager mot keramiska.
Vinsten skulle vara att keram kulorna mosar och jämnartill metallspånor mm så livslängden ökar även på stålkulorna. Om det funkar så vet jag ej men det skulle bli billigare med några få kulor än hela lager.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har hört någon gång att man kan byta ut en eller två kulor i ett vanligt lager mot keramiska.
Vinsten skulle vara att keram kulorna mosar och jämnartill metallspånor mm så livslängden ökar även på stålkulorna. Om det funkar så vet jag ej men det skulle bli billigare med några få kulor än hela lager.
Hur hade du tänkt plocka ut kulan/kulorna ur lagret:confused:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har hört någon gång att man kan byta ut en eller två kulor i ett vanligt lager mot keramiska.
Vinsten skulle vara att keram kulorna mosar och jämnartill metallspånor mm så livslängden ökar även på stålkulorna. Om det funkar så vet jag ej men det skulle bli billigare med några få kulor än hela lager.

Bortsett från svårigheten att byta ut en kula så, ja det är det som är principen. Det räcker med en keramisk kula.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Randonörd: du får gärna utveckla ditt svar varför du anser att det är bäst. Gjorde denna tråd för att lära mig och ditt inlägg kändes inte så jätte givande.

Two stroke man:
Tack för dina inlägg. Finns det någon speciell anledning till varför du inte valt keramiska lager?

Silad:
Yes jag har också läst det, men det blir antingen hel keramiska lager eller vanliga för min del :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Two stroke man:
Tack för dina inlägg. Finns det någon speciell anledning till varför du inte valt keramiska lager?

Tja, med tanke på att jag aldrig ägt en MC så länge att jag fått köpa nya motorlager två gånger ens med vanliga lager så ser jag ingen anledning att slänga de pengarna på ett hybridlager.

Eller ska frågan läsas: Finns det några nackdelar med hybridlager rent mekaniskt?
I så fall är svaret nej, det är bara en kostnadsfråga för mig.

Varför ska du ha helkeramiska lager när du får samma effekt med endast en keramisk kula?
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Two stroke man:
Tack för ditt svar, förstår helt och hållet ditt resonemang.
Främsta anledningen till att jag funderade på dessa är hållbarheten många menar att de har.
Speciellt då jag har tänkt ha kvar hojen några år iaf.

Det är inte så att jag måste ha helt keramiska, är mest av de enkla anledningarna att det säljer kompletta kitt till motor samt låda.
Sen att jag lyckats diskutera bättre pris än deras ordinarie pris det var extra intressant.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk också på att även om du äger hojen länge så kommer du tvingas dela motorn pga tex dåliga vevstakslager så du kan lika gärna byta lager någon extra gång de gångerna istället för att kosta på keramiska lager nu.
 

LillNaisarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2012
Ort
Luleå
Hoj
Honda CRF450R-07
Two stroke man:
Det följer med lager även till vev i detta kitt :)
Men du har nog rätt då original lager inte kostar så mycket pengar även fast jag får "rabatt" på dessa.

Känns som att den lilla fördel med just keramiska inte väger upp prislappen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har hört någon gång att man kan byta ut en eller två kulor i ett vanligt lager mot keramiska.
Vinsten skulle vara att keram kulorna mosar och jämnartill metallspånor mm så livslängden ökar även på stålkulorna. Om det funkar så vet jag ej men det skulle bli billigare med några få kulor än hela lager.

Låter mycket konstigt. Ett av dom vanligaste kullagerrasen beror på pitting. Det kommer det in en eller flera partiklar i lagret och när kulorna rullar över dessa blir det avtryck i ytteringen (och kulan) varje gång en kula passerar den lilla gropen blir den djupare, ungefär samma som på en grusväg. Tillslut blir det så mycket studsar att utmattningskador uppstår på lagrets alla delar. Allt skräp som bildas gör inte saken bättre.

Har man dålig smörjning kan även lokal överhettning starta det hela.


Om nu en keramisk kula är mycket hårdare än en stålkula skulle det ju bara bli en större grop i lagerbanan så att det rasar snabbare.

Huruvidare ett helkeramiskt kullager är överlägset ett vanligt i en hojmotor har jag ingen uppfattning om.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Den vanligaste användningen för keramiska lager finns inom applikationer med höga varvtal som maskinspindlar med spindelvarvtal från 25 000rpm och uppåt.
Keramiska lager är också mer temperaturstabila vilket bidrar till den höga noggrannhet som dessa maskinspindlar idag har.
Keramiska lager har också en "högre noggrannhet" som också bidrar till den totala noggrannhet.
Dessa spindlar jobbar med noggrannhet i området 0.01 till 0.001.

Du kan inte räkna med att få något "mervärde" om du väljer keramiska lager i en förbränningsmotor.
Sök på SKF Spindelservice, där finns mycket information.

/KentW
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Förklaringen ligger i att keramkulan är hård och mosar ner de skadliga partiklarna i lagerbanan och därefter gör partikeln ingen mer skada än just den lilla punkt där de mosats ner.

Och den lilla punkten är just det som startar pitting.

Jag har hjälpt till i ett projekt som just handlade om kullagerlivslängd i hydraulmotorer/pumpar.

Först körde vi med extremt ren olja med accelerometergivare på motorn. Partikelräknare på oljan som kontrollerade renheten. Sen provade vi med en kontrollerad tillsats av partiklar, one shot. och studerade sen partikelräknare och accelerometrarna. Man såg självklart förändringar och att som du säger så maldes partiklarna ner. Det intressanta var att sakta men säkert ökade vibrationerna även efter det att oljan var ren igen. Drecis samma sak hände om man provade med mycket dålig smörjning.

Detta var på 80-talet men jag kan inte tänka mig att mekanismen i sig har ändrat sig men stålet i kullager har antagligen blivit bättre.

Med några keramiska kulor i ett i övrigt stållager håller kanske dom keramiska kulorna bättre men pitting skadar antagligen resten av lagret på samma sätt.

Ett helkeramiskt lager klarar antagligen skräp bättre och möjligen korta stunder med dålig smörjning.

Det ända helt säkra är att man inte skall ha skräp i ett lager och då talar vi även om skräp man inte ser om man vill ha lång livslängd.



PS
Syftet med undersökningen var att ta reda på om man med hjälp av accelerometrar kunde förutse lagerhaverier i hydraulmaskineri innan dom hände och därmed kunna byta vid planerade driftstopp istället för vi haveri.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top