GSX 1100e refresh

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Tack för förslagen på var man kan hitta skruv, jag får lägga några minuter på och leta runt!

Snyggt som fan Lilja !
1200 papper vått på flänsarna ?

Älskar Gulf-märket...så jävla retro ! Rock on :rock

Japp våtslipade med 1200 papper och sen lumpskivan efter det!
Ja jag gillar Gulf märket, och jag har har starkt funderat på att lackera cykeln i gulf färger :) men jag är lite osäker då jag tror att det kan bli för mycket blått?!

Jag funderar nu på att pulver lacka ramen i RAL 2009 och tanken och kåpor i svart med samma oranga kulör som ramen fast metallic! jäkligt svårt att bestämma mig, men jag har tid på mig att fundera.

Katana org ,-jag förstår inte riktigt vad du menar med "Huva, inte på rovan väl?"

Det har inte hänt så mycket, har bara gått loss med vinkelslipen! tagit bort fästen för batterihållare och även fästena för bakre stötdämpare så nu finns det ingen återvända! :)
IMG_0651.jpgIMG_0652.jpg
Hoppas på att kunna hämta framgaffel och svingen imorgon!!!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag är alltid en förespråkare för Gulf-tema, hade själv planer på det för några år sen.
Tror det skulle passa bra på den "muskelhoj".:tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Håller med...väl planerat kan ett Gulf-tema blir hur grym som helst !
Rätt tänkt...orange metallic och vit pearl för att få en modern "touch" :tummenupp
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Jag gjorde en skiss igår kväll, för att se hur det kan se ut! kan nog bli fräckt i Gulf tema. Men samtidigt så kanske man tröttnar på det efter ett tag. Man kan ju inte precis köra runt obemärkt :D
Jag tror nog att det jag byter ut den blå färgen till svart!
Suzuki GS 1100E 82.jpg

Idag var jag och hämtade en ny framgaffel, hjul och bromsar. Den lär ju iallfall stanna med sex kolvsok :yoparty
Självklart var jag ju tvungen att tvinga dit gaffeln även om det sitter fel lager i den, det kommer nog att bli jäkligt bra i slutändan. Måste byta till rullager annars får det inte plats.
IMG_0660[1].jpg

Det börjar bli dags för att få till en bra arbetsyta så att man får upp hojen från golvet, så det blir nog nästa steg!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Grymma framben Lilja ! :yoparty

Samma fråga till dig (som jag ställt till många andra): Ska du förregga ramen hos SFRO eller bara dyka upp på bilprovningen och se oskyldig ut ? Jag velar mellan alternativen.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har besiktigat i många år med USD på min gamla Moto Martin 82:a utan problem.
De flesta som kontrollerar hojar nuförtiden är själv hojåkare och har uttryckligen sagt att det inte är ett problem så länge det är bra gjort. Framför allt anser de att det är en förbättring av trafiksäkerheten med bättre fjädring och bromsar, så varför strula med stelbenta regler ?

Mitt tips är alltså att inte hymla med det, berätta och visa vad du gjort.
Är man öppen med modifieringarna så får de förtroende för dig och det blir lättare att diskutera lösningar eller få ett 'Det där fixar du när du kommer hem' istället för ett återbesök för nån tvåa i protokollet.
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Jo jag har varit i kontakt med en kille på på SFRO, han hänvisade till en annan som jag ska ringa. Men han var positiv till vad jag tänkt att göra, det blir ju knappast sämre än vad det var :)!
Det är för stora förändringar för att gå obemärkt genom en besiktning, ser dom inte det så bör dom nog byta jobb :)

idag var satte jag ihop min donator för att se i vilken vinkel som fästen ska sitta i till bakfjädern. Dom var sjysta och gav mig chassiet från hojen också!
IMG_0667[1].jpg

Jag måste fundera på hur jag ska få plats med svingen bak, när jag har mätt så saknas det knappt 10mm på bredden för att kedjan inte ska ta i ramen.

la ut framgaffeln på golvet för att se hur stor höjd skillnad det blir, den nya är ganska så mycket kortare :)
IMG_0665[1].jpg
 

Bifogat

  • IMG_0666[1].jpg
    IMG_0666[1].jpg
    227.7 KB · Visningar: 283

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jo, USD gaffel är ju inga problem...tänker mer på modifieringar av ramen. Allt måste tydlingen vara TIG-svetsat med stödhylsor och ramen får ej lackas innan SFRO-bes. Speciellt när man går för mono dämpare.
Jaja...det ger väl sig.

Jag brukar sätta dit svingen genom att mäta mig till en bra stans. Dvs avstånd från marken. När fästet är svetsat kan alltid justera lite med fjädern eller modifiera "hundbenet" för att höja/sänka baken.
Det luriga är att hitta en bra infästning till dämparen då den behöver mycket ram att dela ut trycket på...samtidigt som man vi ha lite plats kvar under sadeln.

Kedja mot ram brukar lösa sig genom att du sätter dit ett offsettat drev, dvs ett som bygger X antal mm utåt. Finns massor på E-bay.

Kör hårt :rock
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Jo, USD gaffel är ju inga problem...tänker mer på modifieringar av ramen. Allt måste tydlingen vara TIG-svetsat med stödhylsor och ramen får ej lackas innan SFRO-bes. Speciellt när man går för mono dämpare.
Jaja...det ger väl sig.

Jag brukar sätta dit svingen genom att mäta mig till en bra stans. Dvs avstånd från marken. När fästet är svetsat kan alltid justera lite med fjädern eller modifiera "hundbenet" för att höja/sänka baken.
Det luriga är att hitta en bra infästning till dämparen då den behöver mycket ram att dela ut trycket på...samtidigt som man vi ha lite plats kvar under sadeln.

Kedja mot ram brukar lösa sig genom att du sätter dit ett offsettat drev, dvs ett som bygger X antal mm utåt. Finns massor på E-bay.

Kör hårt :rock

Hmm,

Jag får ta ett snack med SFRO angående tig-svets, det känns lite konstigt då alla fabrikssvetsar är Mig!
Men vill dom ha det så ska dom få det :)!

Angående infästeningen till dämparen så har jag tänkt att lägga ett rör tvärs över, samma dimension som ramen och sen stadga upp hörnen.

För kedjan så är jag mest orolig för att den kommer att hamna för långt ut så att den tar i ramen. jag kanske kan svarva av på tryckutjämnaren på bakhjulet för att tjäna några millimeter.

Då har man kollat lite mer på svingen, svingen är ca 10mm för bred över infästningen mot ramen. detta tänkte jag lösa genom att fräsa av 5 mm på varje sida och flytta in lagren i svingen.
En huvudbry som jag hade förut var att axeln i den "nya" svinen är mycket tjockare och att jag då inte kan använda min orginal axel.
Men när jag demonterad den nya svingen så såg jag att axeln var ihålig, någon väldigt omtänksam konstruktör på Suzuki har sett till så att hålet har samma diameter som axeln på min gsx:a :D Så jag kommet att kapa av den och använda den som distans
IMG_0684[1].jpg

Vad tror ni om det?

jag provade att plocka ihop hojen lite provisoriskt med silvertejp för att se hur propotionerna blir slänger upp en bild! Man blir mer och mer sporrad att få ihop nu:yoparty

IMG_0687[1].jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fränt bygge, snyggt jobbat!:tummenupp Ska bli spännande att se fortsättningen :)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hmm,

Jag får ta ett snack med SFRO angående tig-svets, det känns lite konstigt då alla fabrikssvetsar är Mig!
Men vill dom ha det så ska dom få det :)!

Angående infästeningen till dämparen så har jag tänkt att lägga ett rör tvärs över, samma dimension som ramen och sen stadga upp hörnen.

För kedjan så är jag mest orolig för att den kommer att hamna för långt ut så att den tar i ramen. jag kanske kan svarva av på tryckutjämnaren på bakhjulet för att tjäna några millimeter.

Då har man kollat lite mer på svingen, svingen är ca 10mm för bred över infästningen mot ramen. detta tänkte jag lösa genom att fräsa av 5 mm på varje sida och flytta in lagren i svingen.
En huvudbry som jag hade förut var att axeln i den "nya" svinen är mycket tjockare och att jag då inte kan använda min orginal axel.
Men när jag demonterad den nya svingen så såg jag att axeln var ihålig, någon väldigt omtänksam konstruktör på Suzuki har sett till så att hålet har samma diameter som axeln på min gsx:a :D Så jag kommet att kapa av den och använda den som distans
View attachment 379058

Vad tror ni om det?

jag provade att plocka ihop hojen lite provisoriskt med silvertejp för att se hur propotionerna blir slänger upp en bild! Man blir mer och mer sporrad att få ihop nu:yoparty

View attachment 379060

Vad det gäller besiktning så ta rådet som Biker66 ger håller i längden. Min veteranare ser kanske inte så ombyggd ut för den oinvigde men är i stort sett ett liknande bygge du ger dig in i. Och det finns gott om folk som gjort detsamma med olika slutresultat, så tips finns i massor.

/UBogan-20090516-054.jpg
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Vad det gäller besiktning så ta rådet som Biker66 ger håller i längden. Min veteranare ser kanske inte så ombyggd ut för den oinvigde men är i stort sett ett liknande bygge du ger dig in i. Och det finns gott om folk som gjort detsamma med olika slutresultat, så tips finns i massor.

/UView attachment 379100

Riktigt snygg Katana!
Du verkar ha använt original axel till svingen? Hur gjorde du, fixade du nya distanser eller så som jag tänkt? har du någon byggtråd här på forumet?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Riktigt snygg Katana!
Du verkar ha använt original axel till svingen? Hur gjorde du, fixade du nya distanser eller så som jag tänkt? har du någon byggtråd här på forumet?

Har ingen tråd, lejde bort mycket av "metalljobbet". Men det är utfört på liknande vis. Original axel och svingen "putsad" för att få plats. Hittade en bild från monteringen.Ram 047.jpg

/U
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Mycket fin stans Lilja...kanske liiite liiite lägre. Jag siktade på 18 cm frigång mellan ram och backe.
Men jag kanske får justera lite senare, svårt att veta exakt hur mycket motorn tynder ner mm.

Katana: Så du körde allt via SFRO vid ditt bygge ?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Mycket fin stans Lilja...kanske liiite liiite lägre. Jag siktade på 18 cm frigång mellan ram och backe.

I dunno. :va
24cm frigång med 1cm luft under framhjulet.
Släpper man ner den, hänger i 85kg motor och
sedan avgas under så blir det snarare kanske liiite lågt?

Med brasklappen att mitt ögonmått inte är 100, bara typ 98. :rolleyes:

Snyggt blir det vilket som....:tummenupp

:hej

/e
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja, 24 cm kan nog ge 18 cm med motor och annat i.

Det går att räkna ut hur mycket du komprimerar fjädern per kg...men med en icke bestämd geometri på infästningar till fjädern är det mycket svårt att träffa exakt rätt.
Jag skulle rekommendra dig att sätta övre och undre infästning efter ögonmått och sedan justera hundben eller tre-kants-länkaget !

IMG_1027.JPG

ARJOKAWA_001.jpg

Eller så caddar du upp hela skiten i 3D :D
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
I dunno. :va
24cm frigång med 1cm luft under framhjulet.
Släpper man ner den, hänger i 85kg motor och
sedan avgas under så blir det snarare kanske liiite lågt?

Med brasklappen att mitt ögonmått inte är 100, bara typ 98. :rolleyes:

Snyggt blir det vilket som....:tummenupp

:hej

/e

Ditt ögon mått är det inget fel på :) 24 cm frigång var det på bilden!
Jag har ännu inte tänkt på stans, plockade bara ihop delarna lite provisoriskt.

Igår fick jag till det med så att svingen passar in i ramen och axeln går nu att montera in, nästa blir att gå igenom frigång mot ramen. nu verkar det som att svingen är lite för bred så att den tar i ramen när full fjädringslängd utnyttjas (botten läget). får se om jag ger mig på ramen eller svingen.
Uppdatering med bilder kommer ikväll!

Förhoppningen är att använda hundbenet från min donator!
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
går det att få mer detaljer på hur du gjorde för att få dit framgafflarna..? eller passade de rakt av? :va
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top