Video 2012 Honda NC700X vs. Kawasaki Versys

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Riktigt fula dessutom men bra bränsleekonomi, ergonomiska och praktiska hojjar. :tummenupp
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jag körde 350 touringmil med en NC700 i sommar och den drog aldrig mer än 0,33 l milen.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Hann köra strax över 1000mil i somras med min. Jag är riktigt nöjd, lite annorlunda att köra i början, den är överraskande rolig att köra trots lite klen motor. Min förra hoj var en superenduro så det är väl lite dumt och jämföra med den kanske. Jag är 1,90 men satt riktigt bra på den under hojsemestern, en dag körde jag från tio på morgonen till tio på kvällen utan problem..
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Utan att provkört någon av dem hade jag valt Hondan :) snyggare, mer bränslesnål (alltid kul) och behöver inte varva som en tok. Trevligt att lägga cylindrarna och utnyttja platsen. Den bör ju ha väldigt låg tyngdpunkt tack vare det med. Hade nog kunnat tänka mig en som pendlarhoj jag med.:3freak
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Jag funderar på att införskaffa mig en NC700X. Har hittat en 2012 som har gått 640 mil med ABS som kostar runt halva nypriset. Känns som väldigt mycket hoj för pengarna. Billig försäkring också. Jag har ju en 450 enduro nu så jag vill ha nånting som jag kan köra längre sträckor. Det enda jag är orolig för är att jag kommer tröttna på den låga effekten. Är det någon som har någon input?
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Gjorde en kortare provkörning av en NC700X. Tyckte den var väldigt trevlig att köra. Låg tyngdpunkt i motorn och svänger villigt i kurvorna. Det är rätt fint vridmoment i motorn så trots lägre effekt än vanligt fungerar den helt okej. Gällande att tröttna på den låga effekten så är det bara att sälja den när man gjort det. Får man den till ett fint pris så är det värt att ge den en chans.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
48hk på en helt vanlig hoj är alldeles för tråkigt, tyvärr. I så fall får man ha en lätt och smidig hoj som en motard, eller en 2-taktare, för att kunna uppskatta hojen. Dessa hojar lär bara kännas slöa och trista. Det är min åsikt. Skulle jag köpa en pendlarhoj skulle jag ta en sv650 med vindkåpa och tankväska.

Kan tillägga att jag pendlat 25mil sträckor på en 48 hästars aprilia pegaso, visserligen en stånka men väldigt liknande ergonomi och sittställning. Det var inte så kul. Min åsikt är att det krävs i alla fall 70 hästar för att köra motorväg (120km/H) för annars känns hojen stressad och man har dålig potential till omkörningar och andra hyss.
 
Last edited:

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
48hk på en helt vanlig hoj är alldeles för tråkigt, tyvärr. I så fall får man ha en lätt och smidig hoj som en motard, eller en 2-taktare, för att kunna uppskatta hojen. Dessa hojar lär bara kännas slöa och trista. Det är min åsikt. Skulle jag köpa en pendlarhoj skulle jag ta en sv650 med vindkåpa och tankväska.

Kan tillägga att jag pendlat 25mil sträckor på en 48 hästars aprilia pegaso, visserligen en stånka men väldigt liknande ergonomi och sittställning. Det var inte så kul. Min åsikt är att det krävs i alla fall 70 hästar för att köra motorväg (120km/H) för annars känns hojen stressad och man har dålig potential till omkörningar och andra hyss.
Nja här håller jag inte med. Tycker inte man ska stirra sig blind på hk. Visst har nc700x en rak lite tråkig effektkurva, men vridet gör att den skjuter på duktigt upp till 140km/h iaf. Att jämföra en twin och en stånka med samma hk är inte direkt rättvist :)

Kan jämföra med min Bolt jag har nu också en twin med liknande hk, där känns nc700 mycket piggare.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top