231 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop fr kad trafikskerhet

Resultat 1 till 29 av 29
    Sporthoj Senior Member Johanssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    8 552

Fetish: Uppvrmning av motorer, blippande p gasen, tvtaktsfasoner!

I denna trd postas uppvrmning av motorer med prrigt ljud, hoppas fler gillar sdana filmer

Hedersmedlem i Josh I Mura

sportbike
    Gst
    hh, i lavv RGV 500 :stpls

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    8 552

ex. R-1000 Pilot Xyrons avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Hoj
    GsxrT 1000 -03
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    3 710
    Man vet att man kommit till en racingdep nr man vaknar (i skpet p en buss)till tvtakts-talibanernas uppvrmningar

Gsxr 1000 Turbo -03
    2011 290hk @0.95bar
    2012 318hk @1.10bar
    En sammanfattning av ret(2011) med turbon

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    8 552
    Citat Ursprungligen postat av Xyron Visa inlgg
    Man vet att man kommit till en racingdep nr man vaknar (i skpet p en buss)till tvtakts-talibanernas uppvrmningar

hade det vart en femhundra s hade det gtt an

Senast redigerat av Johansson den 2012-12-28 klockan 19:34.

Depkungen Lill-Eriks avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Hoj
    Gixxer K8, KTM 625 SXC
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    489
    Ume Motorcycleclub

Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlgg
    Att kra hoj p gata efter att man har brjat kra bana r lite som att bara f hlla handen utanfr trosorna p den dr snygga tjejen du s grna vill ligga med.

Vgar vlja vxel! 2mhks avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Hoj
    Honda cbr 929rr Fireblade
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    563
    Vad vinner man p att jucka med gasen sdr? Knns inte som det kan vara bra fr motorn..

Moderator Jrgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    19 217
    Citat Ursprungligen postat av 2mhk Visa inlgg
    Vad vinner man p att jucka med gasen sdr? Knns inte som det kan vara bra fr motorn..
    Banracetvtaktare (som i filmerna ovan) slr igen stiften och smrjer dligt p tomgng annars, de mste ventileras/trottlas.
    De som meckar denna typ av motorer fr ven en knsla fr hur bestyckningen ligger nr de trottlar motorn, de testar bestyckningen. Den hr typen av extrema tvtaktare bestyckas ju ofta frn frmiddag till eftermiddag, beroende p bana, aktuellt barometertryck osv. En djungel. Men s blir det nr man ska ha ut de dr sista hstarna. Det r ju uppemot 300 hk/liter i maskiner som dessa.....och frgasare.
    Bara att lyfta p hatten fr de som kan detta.
    Senast redigerat av Jrgen Karlsson den 2012-12-28 klockan 23:44.
    Brun utan sol, tndkulesot

Arbete ger frihet ! Puckens avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Hoj
    Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    8 566
    Det kper jag men varfr p twinnarna och radfyrorna ?
    Lr en rookie....
    Potatoes Mc

Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    19 217
    Citat Ursprungligen postat av Pucken Visa inlgg
    Lr en rookie....
    Om de som bankr med 4T insprutad gatsoffa str blippar(?) s har jag ingen aning. De vill vl vara som de stora pojkarna med 2T. Det verkar konstigt. Monkey see monkey do?

De borde titta i en dragracedep hur man varmkr en vass 4-taktare, dr r nog kompetensen strre p detta.

Men ihllande lg tomgng r ju inte bra p ngn motor, mnga hrt trimmade racingfyrtaktshojar r ju ganska ltta i veven, s de mste hllas p trotteln. Det r ju en avvgning mellan hur mycket motorbroms fraren vill ha, om det blir ngn tomgng ht. Srskilt med kall motor. Genom att testa svaret mrker ju ocks mekanikern om motorn r varm, och som ett sorts funktionstest. Men att st och repetitivt blippa gasen p en 4T i likhet med bantvtaktarna frstr jag inte syftet med, om nu ngn gr det.

Tror jag...
    Senast redigerat av Jrgen Karlsson den 2012-12-29 klockan 00:19.

Stng nyreggningen, banna alla >#10 000 Jontes avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Hoj
    KTM 500 Sixdays -12. Enduro, motard och rallylight. KTM 990 Adventure -07, grusatomkryssare och Europalok.
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    4 699
    Lr en rookie....
    Jag har ingen aning men jag jag skulle gissa fr att det ska g lite snabbare, alt att man inte litar p att vattenpump orkar snurra vattnet tillrckligt. Fr att det r coolt?
    Mnniskan, den mest grymma, brutala, hnsynslsa, vldsamma och skrckinjagande arten som ngonsin existerat p jorden.

Citat Ursprungligen postat av 50-talet
    ...sen tar man vl en och en annan sptta med sig och fikar upp sig p ngot fik...
    Kp min KTM 990 Adv -07!

Kp min KTM 500 Sixdays -12!

Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    19 217
    Inget tvtaktsblippande, men sjukt bra svar. Nitrosportster

Senast redigerat av Jrgen Karlsson den 2012-12-30 klockan 14:17.

Ciao Sic, Ride In Peace Whiskeys avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Hoj
    Kwackasaki
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    311
    Frlt en oinvigd som frgar, men vad r det som gr att yamman i versta inlgget spottar flammor och smller nr han slpper av p gasen (baktnder?)? Ser att detta inte hnder p vare sig aprilian eller duccen. r detta dligt fr motorn?
    Get a LIFE, get a BIKE
    2008-2010 -07 Yamaha YBR 125
    2010-> -91 Honda cbr600f2 (25kW)
    2013-2014 -04 Kawasaki zx10r

Medlem
    Reg.datum
    Sep 2012
    Hoj
    CB1000RA -11
    Inlgg
    10
    Grymt bra trd!
    Snt hr kan man sitta youtuba p i flera timmar

kalle50cc 2strokes avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Hoj
    Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    101
    Lr en rookie....
    Jag har skert inte den slutgiltiga frklaringen men de flercylindriga 2-taktarna med frgasare vill man ju se att de fr lika smrjning (oljeblandad bensin) vid samma tillflle. Inte bra nr en cylle gr "torrt" och den andra jobbar p fr fullt.
    Trottlande/blippande: frgasarna har ju luftskruv, lgfartsmunstycke, trttelnl, nlmunstycke, huvudmunstycke, trottel med olika vinklar, "power jet". Och 2-T har ju som bekant inget bra vridmoment p lg och mellanregister. Drfr av stort intresse att f motorn att "svara" p gas. Sen pverkar syremngden i luften luft/brnsle blandnigen vid just detta tillflle alltihopa. Och detta frndras timme fr timme under dagen. S ska man ligga optimalt har man att gra p en flercylindrig motor eller s "sejfar" man med lite fr fet blandning. Att f allt detta att lira r en kompetens i den hgre skolan.
    Jag med flera sker stndigt denna visdom

What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Hoj
    120 r gammalt, 2559cc
    Inlgg
    13 513

Mr Kvalitet enligt Sthlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    Gixxer 1000 K9 med Bazzaz, KTM Freeride 350 -13 samt en KTM 690 fr grus!
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    3 947
    Citat Ursprungligen postat av Jrgen Karlsson Visa inlgg
    Om de som bankr med 4T insprutad gatsoffa str blippar(?) s har jag ingen aning. De vill vl vara som de stora pojkarna med 2T. Det verkar konstigt. Monkey see monkey do?

...
    En vrltrimmad 4-taktare har en vldigt hg flamtemp i frbrnningsrummet och den blir helt enkelt verhettad p tomgng. Kolla i en motocrossdep dr en hgtrimmad stnka p tomgng snabbt fr krkarna att glda rtt. Nr man blippar p gasen s kyler man frbrnningsrummet med sval bensindimma och lter motorn vrma upp sig i lugn och ro istllet fr kall motor med skitvarm topp.
    Det r samma skl som man p en motard ssom Husaberg, KTM 525, 450 motsvarande dvs med hgtrimmad cross/enduromotor inte fr ligga p jmn gas p landsvgen. Den lga trottelppningen gr att kolvtoppen verhettar och fr hl i sig, inte bra... De hr motorerna r byggda fr att g p full gas och inget mjkande som p en gatsoffemotor...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

Va! TNKs avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Hoj
    Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    430
    Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	CIMG0557.jpg
Visningar:	290
Storlek:	219,0 KB
Id:	375111
    Nu ter Baslicens!

Medlem
    Reg.datum
    Jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 sld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlgg
    2 314
    Fr en gatmotorcykel, min SV650S, ur Suzuki manualen:
    LT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KR Lt motorn g p tomgng en stund efter det att du startat motorcykeln. Detta gller vid varm och kallstart. Oljan fr d tid att cirkulera och smrja alla viktiga motorkomponenter.

Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    19 217
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlgg
    En vrltrimmad 4-taktare har en vldigt hg flamtemp i frbrnningsrummet och den blir helt enkelt verhettad p tomgng. Kolla i en motocrossdep dr en hgtrimmad stnka p tomgng snabbt fr krkarna att glda rtt. Nr man blippar p gasen s kyler man frbrnningsrummet med sval bensindimma och lter motorn vrma upp sig i lugn och ro istllet fr kall motor med skitvarm topp.
    Det r samma skl som man p en motard ssom Husaberg, KTM 525, 450 motsvarande dvs med hgtrimmad cross/enduromotor inte fr ligga p jmn gas p landsvgen. Den lga trottelppningen gr att kolvtoppen verhettar och fr hl i sig, inte bra... De hr motorerna r byggda fr att g p full gas och inget mjkande som p en gatsoffemotor...
    Jo det r ju riktigt, men som jag beskriver i mitt inlgg ovan (du citerade inte hela) r inte ihllande lg tomgng bra p ngn motor.
    Avgastemp p tomgng beror p hur den r bestyckad dr.
    DEt viktiga p en nystartad (ven vass) 4T, som mste varmkras, och av olika anledningar inte kan kras, r att hllla upp tomgngsvarvtalet, s att man skerstller oljecirkulation. Om det r frestnde race s ska motorn helst f rotera bakhjulet fr att snabba upp vrmealstringen i trans/vcxellda, sen f svalna ngra minuter fram tills det r dags fr start. s att 4t-motorn r vrmeinsjunken.

Ett problem vid varmkrning av alla motorcykelmotorer, r att man fr en ojmn temp i motorn, 80% av vrmealstringen som verfrs till blocket verfrs nmligen av toppen p en 4T.

4T cross och motardsmllor inte r gjorda fr att ta ut kostanteffekt, det har fr dlig kolvkylning, oljevolym, oljekylning etc fr det. De r dimensionerade fr
    att avge maxeffekt i intervaller. Mnga av dem saknar ju piston jets trots det stora borret och hga effekten. Vid motorbroms drar man dock vlkommen olja frbi ringlandet. Vrmebelastningen p kolven vid krning, r dock proportionell mot effekten.

Det r dock inte samma behov av att st och repetitivt depgasa fr att testa bestyckningen som p fullblodsbanracingtvtaktarna, Det var det jag menade.

Men det hr visste du skert redan
    Senast redigerat av Jrgen Karlsson den 2012-12-29 klockan 13:47.

Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    19 217
    Citat Ursprungligen postat av Whiskey Visa inlgg
    Frlt en oinvigd som frgar, men vad r det som gr att yamman i versta inlgget spottar flammor och smller nr han slpper av p gasen (baktnder?)? Ser att detta inte hnder p vare sig aprilian eller duccen. r detta dligt fr motorn?
    Det beror p hur den r mappad i motorbromscellerna, Om man ej mappar motorn urartat magert eller fett i dessa celler, d smller det ofta med ppet avgassystem.

Motorn bryr sig nog inte, men det bullrar ju, sliter p avgassystemet etc. Dock kan ju vissa frare vilja ha det s, fr att f mindre motorbroms. Nr man har helt slckt p motorbroms, s motorbromsar det mer, men ofta blir vergngen frn motorbroms till gaspdrag mindre abrubt om cylindrarna fr hlla igng lite. Ungefr s.
    Jag r ingen expert p detta. Jag kan dock tnka mig att fabriksfrare kan f hojen mappad fr den motorbroms de vill ha. Och att det kan skilja frn hoj till annan.

Varmkrning har f varit ett krt trtomne p SH genom ren, jag tror att den hr filmtrden riskerar att balla ur i OT om det nu inte postas fler filmer
    Senast redigerat av Jrgen Karlsson den 2012-12-29 klockan 14:20.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    8 552
    Tack fr dina expertkommentarer Jrgen! Roligt att f lra sig lite mer om motorer frn en guru som dig

Den hr rullen gillar jag med, tnk om man haft en sdan raritet i garaget

vid 4:45 brjar det gttiga..
    Senast redigerat av Johansson den 2012-12-29 klockan 18:09.

Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    3 947
    Jo det r ju riktigt, men som jag beskriver i mitt inlgg ovan (du citerade inte hela) r inte ihllande lg tomgng bra p ngn motor.
    Avgastemp p tomgng beror p hur den r bestyckad dr.
    DEt viktiga p en nystartad (ven vass) 4T, som mste varmkras, och av olika anledningar inte kan kras, r att hllla upp tomgngsvarvtalet, s att man skerstller oljecirkulation. Om det r frestnde race s ska motorn helst f rotera bakhjulet fr att snabba upp vrmealstringen i trans/vcxellda, sen f svalna ngra minuter fram tills det r dags fr start. s att 4t-motorn r vrmeinsjunken.

Ett problem vid varmkrning av alla motorcykelmotorer, r att man fr en ojmn temp i motorn, 80% av vrmealstringen som verfrs till blocket verfrs nmligen av toppen p en 4T.

4T cross och motardsmllor inte r gjorda fr att ta ut kostanteffekt, det har fr dlig kolvkylning, oljevolym, oljekylning etc fr det. De r dimensionerade fr
    att avge maxeffekt i intervaller. Mnga av dem saknar ju piston jets trots det stora borret och hga effekten. Vid motorbroms drar man dock vlkommen olja frbi ringlandet. Vrmebelastningen p kolven vid krning, r dock proportionell mot effekten.

Det r dock inte samma behov av att st och repetitivt depgasa fr att testa bestyckningen som p fullblodsbanracingtvtaktarna, Det var det jag menade.

Men det hr visste du skert redan
    Du frgade om varfr man str och blippar p gasen p en vrltrimmad 4T-motor vilket jag svarade p. Det r ungefr samma trimmningsgrad p en crossstnka som p en WSBK racer och ocks samma "problem" med verhettning p tomgng (hgt komp och vassa kammar). En WSBK racer r heller inte byggd fr konstant effektuttag s den behver ocks "blippgaskylning" just p grund av att all vrme kommer frn toppen, precis som du beskriver det...

Reg.datum
    Mar 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    19 217
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlgg
    Du frgade om varfr man str och blippar p gasen p en vrltrimmad 4T-motor vilket jag svarade p. Det r ungefr samma trimmningsgrad p en crossstnka som p en WSBK racer och ocks samma "problem" med verhettning p tomgng (hgt komp och vassa kammar). En WSBK racer r heller inte byggd fr konstant effektuttag s den behver ocks "blippgaskylning" just p grund av att all vrme kommer frn toppen, precis som du beskriver det...
    Aha, d frstr jag missfrstndet. Min inledande frgestllning var till Pucken, fr att gra klart att det fr mig var en hypotetisk frgestllning, dvs att jag inte sett ngn varmkra sin fyrtaktare p samma stt som tex TZ 250, 250 750 och liknande extrema frgasartvtaktare.
    Dvs att jag inte sett det i verkligenheten och ej heller i filmerna i trden.

Det enda 4T-exempel med sdana inslag jag kan komma r denna varmkrning, med det knns inte som det rknas riktig

Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    3 947
    Aha, d frstr jag missfrstndet. Min inledande frgestllning var till Pucken, fr att gra klart att det fr mig var en hypotetisk frgestllning, dvs att jag inte sett ngn varmkra sin fyrtaktare p samma stt som tex TZ 250, 250 750 och liknande extrema frgasartvtaktare.
    Dvs att jag inte sett det i verkligenheten och ej heller i filmerna i trden.

Det enda 4T-exempel med sdana inslag jag kan komma r denna varmkrning, med det knns inte som det rknas riktig

Det dr r ju en klassiker...

Medlem mngis avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Hoj
    Aprilia SL Mille Falco
    Garage
    Visa garage
    Inlgg
    129
    grymt bra rongodis denna trden... slr det mesta i musikvg ;o)
    klar vinnare i mitt tycke r ju Duccen i klippet "Warm Up Effenbert Ducati 1198 SBK"
    frgan r om man inte borde lagra och anvnda som vckarklockesignal
    helvete s "ksjuk" man blev nu

ja frutom idioterna som gillar trasha R1:an nedan. bara efterblivet.
    Senast redigerat av mngi den 2012-12-30 klockan 13:18.

86 hundradelar.... slevens avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Hoj
    ZX-6R SST
    Inlgg
    2 096
    Gud vad jag saknar denna maskinen...

250 rser. Fr att du var vrd det.

Der zweitakt taliban #6 Kunkels avatar
    Reg.datum
    Jul 2007