Aprilia RSV Mille -> Streetfighter

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Nu börjar det bli dags att ta tag i det här bygget. Tanken är att bygga om min Aprilia RSV Mille -00 till en streetfighter. Som ni ser så är det ingen krasch-hoj. Utan anledningen att jag bygger om den till SF är (förutom att det är kul att bygga om grejer i allmänhet) att jag älskar Millen (har haft en -01 tidigare) med dess underbara chassie och dess goa karaktär i motorn. Men sen en olycka sommaren 2006 så är jag ganska kass i mina handleder. Det är sen dess himla obekvämt att sitta framåtlutad en längre tid. Har därför kört motard under ett antal år, och lärt mig att föredra den sittställningen. Sen är det ju ett bra sätt att hålla nere hastigheten också. Det är inte jättebekvämt att ligga i över 130km/h utan kåpa.

Kommer här löpande att lägga upp bilder och info om hur det går med bygget, dels för mig själv att se tillbaka på och dels för den som är intresserad.

Här följer lite ursprungsbilder. Som ni ser är den redan utrustad med ett läckert avgassystem från Renegade. Dessa finns inte att få tag på längre. Låter förjäkla gott gör dom. Det var en stor anledning till att jag valde just denna hojen som objekt. Sen tycker jag, och har alltid tyckt, att just den här färgsättningen är den snyggaste som funnits på gammel-Millen (1999-2003).
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    36.8 KB · Visningar: 510
  • image.jpg
    image.jpg
    39.8 KB · Visningar: 477
  • image.jpg
    image.jpg
    38.4 KB · Visningar: 451
  • image.jpg
    image.jpg
    37.3 KB · Visningar: 479
  • image.jpg
    image.jpg
    37.2 KB · Visningar: 407

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Härlig hoj. Blir kul att se vad du gör med den, lycka till - och posta mycket bilder!:tummenupp
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Kul! Håller med dig om allt angående millen! Posta gärna massor med bilder och lycka till
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Detta tänkte jag med följa! Sitter lite i samma tankar som dig.
Nakenhoj / SF är en fin kombination av pulver / chassie och bra körställning.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ska bli kul att följa.
Jag har fortfarande styrkronan kvar om du inte beställt från annat håll, slangarna och magkåpan har jag dock sålt redan.

Lycka till, Millen är riktigt rolig i fighterkostym. :tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska bli kul att följa ditt bygge, kör Tuono -03 själv och kan intyga att Millen gör sig bra som fighter :)
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag var ute en snabb sväng igår i garaget och rensade fronten lite. Har inte haft så mycket "egentid" nu kring jul som jag hade trott innan.
Styrkrona har jag fixat (eller håller på att fixa rättare sagt), bilder kommer. Det blev en speciallösning till slut på den "steken".

När jag väl hade plockat bort hela fronten upptäckte jag att dom har dragit en herrans massa kabel fram dit. Har nu en kabelhärva som skulle räcka till en normal motorcykel som måste "trollas bort". Att säkringsdosan och relädosan satt där framme har jag ju sett sedan innan. Men herre min skapare vad långa kablar det är draget dit fram. Dom känns ju helt plötsligt två meter för långa. Ska kika om dom går att fiska tillbaka in under tank och sadeln där nånstans.

Hojen blir utan styrdämpare också framöver, då en var infäst i "tornet" till originalmätaren. Och originalmätaren är ju jättestor, så den byts ut till en liten smutt KOSO-mätare istället. Känns hojen vobblig pga utebliven styrdämpare så får jag hitta på en lösning på det sen.

Bild på rensad front.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    236.4 KB · Visningar: 463

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
För ordningens skull så lägger jag upp en bild på mätarställningen då bygget drog igång (dvs igår). Mest för mig själv :rolleyes:
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    128.6 KB · Visningar: 405

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Sen har vi ju projektet med styrkronan...
Hade beställt en krona till en touno från en privatperson ifrån England via E-bay. Han visade sig vara en idiot. Efter ett antal veckor med långdragen korrespondens där jag gav honom alla möjligheter att göra rätt för sig, gav jag till slut upp, och beställde en annan krona från en skrot i England. Den blev billig, men då fick jag inte med styrfästena/höjarna. Så då tänkte jag snickra ihop den med biltemas dito, och det är nu alldeles strax färdigt.
Knäpp som man är så envisades jag med att spackla upp den med kemisk metall = asjobbigt att slipa. Men det blir starkt :tungan
Har ett lager färg till bara så är den färdig.

Bildserie...
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    236.9 KB · Visningar: 395
  • image.jpg
    image.jpg
    209.8 KB · Visningar: 356
  • image.jpg
    image.jpg
    168.3 KB · Visningar: 433
  • image.jpg
    image.jpg
    147.6 KB · Visningar: 427
  • image.jpg
    image.jpg
    223.6 KB · Visningar: 519

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Meckade dit en ny led-baklampa idag, med både bakljus, bromsljus, skyltbelysning och blinkers i. Ser lite lila-aktig ut på bilderna, men det är den inte.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    224.7 KB · Visningar: 316
  • image.jpg
    image.jpg
    221 KB · Visningar: 315
  • image.jpg
    image.jpg
    221.9 KB · Visningar: 321

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Fan va kul att få se utvecklingen. Körde Gixxer 1000-10 Detta år (Nu KtÄm) Då gjorde jag Nästan som du (men behöll kåpan) Körde 750 mil i Europa Med denna lösning TYSKLAND 224.jpg Svårt att se på bilden kanske? men jag kan säga att jag satt Kannon Va en av världens brutalaste Touring Hojjar :D Lycka till,, det kommer bli en Ny hoj :yoparty
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nästan färdig...
Hur ser styrkronan ut på undersidan? Tillräckligt tjockt gods för att hålla M12'an, eller har du fyllt med kemisk metall?

Snyggt inpassat och slipat i trånga vrån där iaf. Förstår att det tagit lite tid :tummenupp
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hur ser styrkronan ut på undersidan? Tillräckligt tjockt gods för att hålla M12'an, eller har du fyllt med kemisk metall?

Snyggt inpassat och slipat i trånga vrån där iaf. Förstår att det tagit lite tid :tummenupp
Fick ett par alu-hylsor gjorda av en kompis, som passar i hålen på undersidan (hylsorna passar i hålen alltså, inte kompisen :tungan ).
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Fint. De är inte alltid så starka som de ser ut. Har spräckt en övre styrkrona på en Aprilia med låret vid en vurpa 1991 :crash och det vore synd om allt ditt fina jobb pajade. Vilken lårkaka jag fick... :död

Vad har du tänkt för lyse/toppkåpa?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Fint. De är inte alltid så starka som de ser ut. Har spräckt en övre styrkrona på en Aprilia med låret vid en vurpa 1991 :crash och det vore synd om allt ditt fina jobb pajade. Vilken lårkaka jag fick... :död

Vad har du tänkt för lyse/toppkåpa?
Låter ju inget vidare. 1991... måste varit nån 125:a då eller?

Det blir en Yamaha MT-03-framlampa.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Nu lyckades ju smartskallen repa den nylackade kronan när jag höll på att montera den. Så nu är det åter dags att lacka den :(

Grejen när man meckar med en 12 år gammal hoj, som inte har behandlats så ömt som jag önskar, så hittar man lite smågrejer här och var som man vill åtgärda.
T.ex så såg nedre delen på gaffelbenen (där bromsoken monteras) lite oxiderade och tråkiga ut. Måste fixas!!
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Kul tråd! Det var jag som hann köpa lite av Bonzo´s grejer. Jag planerar göra något liknande jag med, men får se när jag orkar ta tag i det :)
Måste bestämma vad jag ska ha för framlyse och om jag ska orka byta mätaren inför kommande säsong. Vill helst bevara möjligheten till att till fullo återställa allting till orginal.

Lycka till med bygget!
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Kul tråd! Det var jag som hann köpa lite av Bonzo´s grejer. Jag planerar göra något liknande jag med, men får se när jag orkar ta tag i det :)
Måste bestämma vad jag ska ha för framlyse och om jag ska orka byta mätaren inför kommande säsong. Vill helst bevara möjligheten till att till fullo återställa allting till orginal.

Lycka till med bygget!

Tack!
Ja mitt mål är också att den ska gå att återställa helt och hållet.
Nästan lite synd. För det gör bygget både krångligare och dyrare. T.ex så är kabelhärvan som går fram till/i toppkåpan enormt lång och klumpig. Hade varit mycket lättare att trolla bort den om man fick klippa och skarva lite som man ville.

Tänkte att jag gör så gott det går nu i år, och kör denna säsongen så. Sen så får vi se om jag gillar den så mycket att man kan göra om hojen för gått till nästa säsong.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top