Rolig hojväg Stockholm - Göteborg, finns det?

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Suget efter hojsemester ökar kvadratiskt i förhållande till snödjup gånger temperatur här hemma. Så man dövar abstinensen med att planera första långresan söderut... och tänker att det är ju fan att man inte kan åka färja direkt till Tyskland från huvudstaden, bara från Göteborg. Söker därför alternativ till astråkiga E18/E20 och astråkigare E4an. Vägar som svänger och är skoj. Katrineholm - Karlsborg - Borås?

Resmålet är egentligen Hamburg och autuzug för vidare transport söderut. Rent teoretiskt kan man även ta färjan Karlskoga - Gdynia och sedan hoja typ 75 mil till tåget i Hamburg. Visst är det roligare väg från Stockholm till Karlskoga men sen då från Polen till Tyskland?

Ytterligare ett alternativ kanske är Nynäshamn - Ventspils - färjebyte - Travemünde och sen bita ihop någon timme på tråkiga A1an till Hamburg?

Vilken väg tar ni andra från Stockholm till Alperna?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Från Linköping brukar jag åka gamla E4 fån Ödeshög till Jönköping
Sedan väg 40 och väg 26 där jag sedan kör 156:an mot Tranemo.
Sista biten blir väg 40 eller så kan man köra utmed sjön Lyngnern till Kungsbacka-Göteborg.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Du har ju färja Trelleborg-Rostock.Färja från Karlskoga blir nog lite svårt...:va
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Från Linköping brukar jag åka gamla E4 fån Ödeshög till Jönköping
Sedan väg 40 och väg 26 där jag sedan kör 156:an mot Tranemo.
Sista biten blir väg 40 eller så kan man köra utmed sjön Lyngnern till Kungsbacka-Göteborg.

Tack för tips, ser trevligt ut när jag kollar på kartan. Kan vi köra den roligare vägen söderut från Södertälje över Bråviken och sen fika på klassikern Gyllene Uttern också!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kan bidra med lite till din resa. Åtminstone några sträckor som jag kört själv. Det handlar - som jag ser det - att undvika E4, Rv 40 och andra tråkiga vägar. Det kan förstås finnas ännu bättre val som inte jag känner till! :)

Första delen från starten i Sthlm har jag ingen koll på. Fråga någon sörmlänning om det.

Det lilla som jag kan bidra med börjar i Östergötland. Titta på kartan vid Mjölby (på E4)! Norr om E4 ligger samhället Skänninge. Från Skänninge kan du köra mot Bjälbo och Väderstad, Rök och rakt väster ut till väg 50. Sväng där söder mot Ödeshög, ta gamla kustvägen vägen till Gränna, fortsätt lilla vägen mot Skärstad, Kaxholmen och Huskvarna. Blandade vägar här, en del rakt, en del kurvigt, men det allra mesta är trivsamma mc-vägar. Särskilt längs Vätterns strand/Grännatrakten. Vissa delar mot slutet svänger riktigt gott.

Passera Huskvarna/Jönköping (svårt att undvika motorväg här). Kör sedan söder mot Taberg (bra ställe för fikastopp på bergstoppen). Därefter rakt västerut mot Gällstad (kolla kartan, du har hela vintern på dig :), det finns en tydlig väg tvärsöver från öst till väst - det är den jag menar). Från Gällstad genom diverse samhällen vidare västerut mot Borås (samma här, kolla kartan, "raka spåret" västerut mot Borås).

Efter Borås, sväng av från 40:an (motorvägen) så snart du kan och kör istället gamla vägen Borås-Göteborg (egentligen gamla Riksväg 5) via Sjömarken, Sandared, Bollebygd, Rävlanda, Hindås, Härryda, Landvetter, Mölnlycke och sista kilometrarna motorväg mot Göteborg. Du passerar en del samhällen med långsam trafik, men får också en hel del väldigt fina kurviga sträckor längs sjöarna. Bra hojväg, sammantaget! De mesta av ortsnamnen ovan är skyltade, så du bör hitta rätt så enkelt. Passa dig för skyltarna mot Göteborg, de brukar leda upp till motorvägen...

Sedan finns det ännu coolare sträckor än så här, men det blir svårt för den som inte redan är påläst på traktens vägar.

Framme!
 
Last edited:

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Kan bidra med lite till din resa. Åtminstone några sträckor som jag kört själv. Det handlar - som jag ser det - att undvika E4, Rv 40 och andra tråkiga vägar. Det kan förstås finnas ännu bättre val som inte jag känner till! :)

Första delen från starten i Sthlm har jag ingen koll på. Fråga någon sörmlänning om det.

Det lilla som jag kan bidra med börjar i Östergötland. Titta på kartan vid Mjölby (på E4)! Norr om E4 ligger samhället Skänninge. Från Skänninge kan du köra mot Bjälbo och Väderstad, Rök och rakt väster ut till väg 50. Sväng där söder mot Ödeshög, ta gamla kustvägen vägen till Gränna, fortsätt lilla vägen mot Skärstad, Kaxholmen och Huskvarna. Blandade vägar här, en del rakt, en del kurvigt, men det allra mesta är trivsamma mc-vägar. Särskilt längs Vätterns strand/Grännatrakten. Vissa delar mot slutet svänger riktigt gott.

Passera Huskvarna/Jönköping (svårt att undvika motorväg här). Kör sedan söder mot Taberg (bra ställe för fikastopp på bergstoppen). Därefter rakt västerut mot Gällstad (kolla kartan, du har hela vintern på dig :), det finns en tydlig väg tvärsöver från öst till väst - det är den jag menar). Från Gällstad genom diverse samhällen vidare västerut mot Borås (samma här, kolla kartan, "raka spåret" västerut mot Borås).

Efter Borås, sväng av från 40:an (motorvägen) så snart du kan och kör istället gamla vägen Borås-Göteborg (egentligen gamla Riksväg 5) via Sjömarken, Sandared, Bollebygd, Rävlanda, Hindås, Härryda, Landvetter, Mölnlycke och sista kilometrarna motorväg mot Göteborg. Du passerar en del samhällen med långsam trafik, men får också en hel del väldigt fina kurviga sträckor längs sjöarna. Bra hojväg, sammantaget! De mesta av ortsnamnen ovan är skyltade, så du bör hitta rätt så enkelt. Passa dig för skyltarna mot Göteborg, de brukar leda upp till motorvägen...

Sedan finns det ännu coolare sträckor än så här, men det blir svårt för den som inte redan är påläst på traktens vägar.

Framme!

Jag kan väl fylla i lite om sträckan ner till Skänninge då.
https://maps.google.se/maps?saddr=O...z=11&via=1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14&z=9

Sträckan mellan Södertälje och Gnesta har jag inte kört (valde bara någon liten väg på kartan). I övrigt så tror jag att jag har lyckats pricka in rätt vägar. Dock så blir det ganska små vägar på vissa ställen, och det kommer ju inte att gå fort, men om du får bråttom så kan du ju alltid köra ut på E4an.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag kan väl fylla i lite om sträckan ner till Skänninge då.
Sträckan mellan Södertälje och Gnesta har jag inte kört (valde bara någon liten väg på kartan). I övrigt så tror jag att jag har lyckats pricka in rätt vägar. Dock så blir det ganska små vägar på vissa ställen, och det kommer ju inte att gå fort, men om du får bråttom så kan du ju alltid köra ut på E4an.

Fast i Botkyrka tar du höger mot Södertälje, följer St. Botvids väg/Bergaholmsvägen (Gamla S-täljevägen) istället för E4. Den är rätt trevlig.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Gamla Södertäljevägen och vidare ner mot Vagnhärad, Trosa, Bråviken har jag bra koll på. Det är resten av kartan som är vit! Tack för alla tips, har man nåt att drömma om i vinter. Vi blir 2 kanske 3 som åker.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hur mycket tid får det ta? Det är inte svårt att hitta kul vägar mellan Tokholm och Göt-laborg. Om du tycker att det är OK att det tar typ dubbla tiden så riktigt finns det riktigt fina alternativ. Jag kör Stockhholm - Västkusten (Smögen) varje sommar för en segeltur med brorsans båt. Kör man storvägarna så tar det 6 timmar, om man kör som folk. Mina vägar tar c.a. 10 timmar. Jag brukar brukar köra stor väg till Eskilstuna ungefär. Sedan börjar det roliga. Jag har en 'specialsträcka' Eskilstuna -Vingåker - Askersund - Götene som är riktigt trevlig. Man får dock inte ha bråttom när man åker sådana här vägar.
 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Jag brukar brukar köra stor väg till Eskilstuna ungefär. Sedan börjar det roliga. Jag har en 'specialsträcka' Eskilstuna -Vingåker - Askersund - Götene som är riktigt trevlig. MAn får dock inte ha brottom när man åker sådana här vägar.

En övernattning på vägen är helt ok, för oss är liksom resan målet i sig. Även om vi inte har bråttom kör vi fort, såna är vi! :tungan Får fundera på om vi tar dom gamla vanliga vägarna ner mot Bråviken eller om vi känner oss wild & crazy och testar din specialsträcka. Hur är väg 49 NV Vättern? Ser skoj ut på kartan.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur är väg 49 NV Vättern? Ser skoj ut på kartan.
Tråkig! Rak och snabb med en del mitträcken. Undvik!

Snedda istället över Tiveden. Sikta på Tived, Undenäs, Halna. Vidare mot Töreboda. Riktigt kurvigt på sina ställen!

Efter Töreboda kan du ta dig mot Mariestad/E20 (ren transportsträcka). Efter Mariestad sök dig på småvägar åt Vänerhållet. Sikta på Årnäs (kolla kartan!), Forshem, Hällekis, svängen upp på Kinnekulle över till Källby. Gammal fin kulturbygd. Vackert!

Från Källby till Lidköping (transportsträcka). Sedan Tun, Såtenäs, förbi flygflottiljen (kolla kartan, fin hojväg) och fram till 44:an nära Grästorp.

44:an västerut är ren transport (tråkig), men efter Trollhättan blir det kul igen! :)

Ta dig över Göta älv i centrala Trollhättan (rätt enkelt - man ser ju älven och man ser ju broarna). Kör söderut mot Hjärtum och Lilla Edet. Kolla kartan! Bry dig inte om att Google Maps placerar Hjärtum öster om älven - det är fel. Du skall köra väster om älven, inte öster om den (öster = E45 = tråkigt). Fortsätt till Kungälv. Fika vid Bohus fästning i Kungälv, kanske? Sedan är du nästan framme i Gbg. Även sista biten kan du köra småvägar (sikta då mot Säve). Annars så kanske 2 mil motorväg är ok...? ;)

Slut. Frågor på det? :)

EDIT: Västergötland har massor av kul hojvägar. Detta var bara ett alternativ.... Nån västgöte kan säkert fylla på med fler/ännu bättre vägval.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Är det inte bättre att köra Trelleborg-Travemunde färjan eller Broen i Malmö och sen Rödby-Puttgarden färjan:va Vägarna i Polen är ingen höjdare men det finns någon färja Ystad-Polen som är ett oprövat alternativ.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag har kört Stockholm - Norrköping ett antal gånger och hittat ett i mitt tycke ganska bra alternativ till E4. 34 km längre, inte en enda mil motorväg och nästan bara vägar som svänger. Du kanske redan testat de flesta, men här är min rutt:
http://goo.gl/maps/Mf2fk

Sträckan Runtuna - Stigtomta är den slingrigaste biten, men när jag åkte den senast var det tyvärr dålig asfalt, ganska knöligt, men annars en kul väg.

Jag har filmat större delen av sträckan med GoPro-kamera om det kan vara av intresse att se hur vägarna ser ut, kanske enklast att hitta filmklippen via kartan här:
http://www.bestbikingroads.com/motorcycle-roads/motorbike-rides-in-sweden-/sweden-__2546.html

(Förhoppningsvis tips på lite andra bra sträckor också!)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tråkig! Rak och snabb med en del mitträcken. Undvik!

Snedda istället över Tiveden. Sikta på Tived, Undenäs, Halna. Vidare mot Töreboda. Riktigt kurvigt på sina ställen!

Efter Töreboda kan du ta dig mot Mariestad/E20 (ren transportsträcka). Efter Mariestad sök dig på småvägar åt Vänerhållet. Sikta på Årnäs (kolla kartan!), Forshem, Hällekis, svängen upp på Kinnekulle över till Källby. Gammal fin kulturbygd. Vackert!

Från Källby till Lidköping (transportsträcka). Sedan Tun, Såtenäs, förbi flygflottiljen (kolla kartan, fin hojväg) och fram till 44:an nära Grästorp.

44:an västerut är ren transport (tråkig), men efter Trollhättan blir det kul igen! :)

Ta dig över Göta älv i centrala Trollhättan (rätt enkelt - man ser ju älven och man ser ju broarna). Kör söderut mot Hjärtum och Lilla Edet. Kolla kartan! Bry dig inte om att Google Maps placerar Hjärtum öster om älven - det är fel. Du skall köra väster om älven, inte öster om den (öster = E45 = tråkigt). Fortsätt till Kungälv. Fika vid Bohus fästning i Kungälv, kanske? Sedan är du nästan framme i Gbg. Även sista biten kan du köra småvägar (sikta då mot Säve). Annars så kanske 2 mil motorväg är ok...? ;)

Slut. Frågor på det? :)

EDIT: Västergötland har massor av kul hojvägar. Detta var bara ett alternativ.... Nån västgöte kan säkert fylla på med fler/ännu bättre vägval.

Grästorp-nossebro-sollebrunn-sjövik-älvängen går heller inte av för hackor. Sedan orkar man nog rulka de ynka milen till gbg på tvåfiligt. Är jag hemma när ni passerar alingsås och ni hör av er i tid så fixar jag minimum en fika, Ironbutters
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Grästorp-nossebro-sollebrunn-sjövik-älvängen går heller inte av för hackor. Sedan orkar man nog rulla de ynka milen till gbg på tvåfiligt.
Håller med! :tummenupp

EDIT: Renn Schnecken, nu har vi planerat nästan hela första sträckan åt dig. :)

Nu har du bara Göteborg-Hamburg kvar! Plus resten av kontinenten, förstås... Färja till Kiel? Avgång på kvällen, framme på morgonen. Smidigt. Sedan kort transfer till Hamburg.

Eller hoj genom Halland, Skåne, Danmark?
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top