KTM 1190 Adventure

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jävlar va trött jag är på bakfälgen! Fått "punktering" fyra gånger på 3 veckor nu. Eller ja det läcker ut luft vid ekrarna :mad: Fyller man i ca 4kg och sedan släpper ut så brukade fälgen hålla tätt... Iaf fram tills igår :huvet:huvet

https://www.youtube.com/watch?v=OH8Y2RIOhxY

Original däck/fälg sitter på :4skrika
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Jävlar va trött jag är på bakfälgen! Fått "punktering" fyra gånger på 3 veckor nu. Eller ja det läcker ut luft vid ekrarna :mad: Fyller man i ca 4kg och sedan släpper ut så brukade fälgen hålla tätt... Iaf fram tills igår :huvet:huvet

Original däck/fälg sitter på :4skrika

Om du fyller på "punkamedel" (av kvalité) och snurrar däcket långsamt så det droppar ner på fälgbanan,
är 99 på att det skulle fungera
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Bmw verkar ju ha en bättre variant där ekrarna sitter i kanten på fälgen. Verkar ju smidigt med iom att man kan byta eker utan att ta bort däcket. Samt att jag tycker bmw har ett bättre system där man kan välja om man vill ha eker eller solida fälgar.

Jag tycker standard versionen av 1190 kunde haft vanliga fälgar (eller iaf möjligheten att välja) och R modellen ekerfälgar. R modellen är ju för mer seriös körning offroad. Men jag kanske är lite bitter iom jag hatar att göra rent ekrar:)

bmw.jpg
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Någon mer än jag som tycker att bränslepumpen (under tanken vä. sida) sitter väldigt utsatt?. Det känns inte vansinnigt osannolikt att man skickar upp en skaplig sten där om man kör med grusdäck. Man får nog fundera på någon skyddslösning tror jag.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Det är alltid kul med ny hoj, är du nöjd med den? Jag var lite taggad på superduken, men jag tyckte att fartvinden är riktig jobbig på streetfighters.

Jag hade problem med turbulensen på 1190:n, vart helt "stum" i skallen efter en längre tur trots extra vindavvisare. Med nakenhoj slipper jag det problemet :)
Är toknöjd, så mycket rappare och smidigare och INGA vibrationer!

1190:n var kul att köra men den var på tok för opålitlig och många konstruktionsmissar (enligt mig). Ville inte starta när det var kallt ute, vid 10+ gick den igång med ett hostande. Fick ingen respons heller på vad felet kunde bero på hos handlaren, så jag bytte märke och handlare.
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag hade problem med turbulensen på 1190:n, vart helt "stum" i skallen efter en längre tur trots extra vindavvisare. Med nakenhoj slipper jag det problemet :)

Du hade R:en va? För jag testa den en gång och den var märkbart sämre på att avisa vinden, men skärmen är ju mycket lägre med på den än standard varianten.
Dock måste det väl blåsa mycket mer på kroppen nu?


Är toknöjd, så mycket rappare och smidigare och INGA vibrationer!

1190:n var kul att köra men den var på tok för opålitlig och många konstruktionsmissar (enligt mig). Ville inte starta när det var kallt ute, vid 10+ gick den igång med ett hostande. Fick ingen respons heller på vad felet kunde bero på hos handlaren, så jag bytte märke och handlare.

Kul att du blev nöjd med bytet, för det är ju huvudsaken:) Jo ktm hade nog behövt ett år eller två till att fin justera 1190:in innan dom sålde den:p För det var ju ganska mycket recalls på dom:p
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Jo ktm hade nog behövt ett år eller två till att fin justera 1190:in innan dom sålde denP

Jag har hört detta förr, Challe dags att vakna nu.
Det spelar ingen roll om cykeln heter 1190, 190, 2390, 90, eller whatever! Alla cyklar byggs under samma koncept, har man bara byggt EN riktigt - så kan man det!

KTM har byggt cyklar i 60 års tid, och inte lärt sej mycket. (det är väl längre än Jappsen?!)

Jag kan lätt räkna upp och peka på 30-40 konstruktionsmissar, hur många har du hittat?

Skall man verkligen behöva ha recalls på det mest elementära saker som; sidostödsfjäder, tankavluftning, läckande luftfilter, som inte är hundra än... osv..?
Det är ett djävla skämt, bygg rätt, bygg riktigt från början!!
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
De första 83 milen har i alla fall varit problemfria :D.... och jäkligt roliga. :) Vi får se hur det fortsätter. Jag har ju en -14, så många av recallsen borde vara fixade från fabrik. Luftboxen är väl det enda som oroar på riktigt....
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Framgaffel - färdig att packas om - Grattis till dina 1500 mil - Amen!

View attachment 407594

USD- gaffel på en Adventure- hoj är i grunden ett konstruktionsfel anser jag. Tyvärr är det ju alltför vanligt. Det där hände på min Trajja också efter c.a. 1500 mil. BMW kommer fortfarande ihåg åt vilket håll en gaffel skall vändas.
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag har hört detta förr, Challe dags att vakna nu.
Jag vet det och jag vet med att man får skylla sig själv när man köper första årgången av en ny modell:) I´m awake Mario, dw:)

Jag kan lätt räkna upp och peka på 30-40 konstruktionsmissar, hur många har du hittat?
Jag visste inte att det var en tävling, men ska tänka på det till nästa gång :D:D:D
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Jag har ju en -14, så många av recallsen borde vara fixade från fabrik. Luftboxen är väl det enda som oroar på riktigt....

Samma här...Vi som är snygga killar köper en -14 :krama

Det ska bli spännande att få tillbaka hojen efter lagningen av oljeläckaget och få veta vad som hänt?

Har fått låna en Yamaha MT-09 av BIKE så länge...en MYCKET kul hoj:hihi, tänk när dom stoppar in den moroten i ett Adventurechassi:tuttar
 

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Titta här, jag hann ha min pizzabag i 2 månader, nu har äntligen KTM uppmärksammat och plankat den, nån som vet var man kan köpa deras?

(nedersta bild)

2014-06-10 16.20.48.jpg
screenshot.27.jpg
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Har i och för sig bara ägt min 1190 i 3 veckor/200mil men är än så länge toknöjd:)

Haft min (ny) i 2 veckor och 450 mil (Norgeresa). Är sjukt nöjd! Bytte in Z1000SX -12 och tog ut en R... SX:en känns ju som en plastleksak jämfört med KTM:en!
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag funderar lite på däcksval till hösten. Om man monterar 110/80- 19 fram och 150/70 - 17 bak så får man ett helt annat urval. Jag tror att det borde funka. Standard är ju 120/70- 19 resp. 170/60 - 17, men dessa dimmensioner begränsar urvalet en hel del.

Någon som provat 110/80- 19 fram och 150/70 -17 bak? Problem?
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top