Jag vs biltema, vem vinner?

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Kom hem igår från en tvådagars mini mc-semester. Noterade att frambromsarna skrapade vid inbromsning samt att bromsarna började hugga. Stannade hojen och döm av min förvåning när bägge beläggen är helt slut, det är själva metallbacken som har agerat belägg på båda sidor...:huvet

Har haft Biltemas bromsbelägg sedan i slutet på maj, så knappt 4 månader och 150 mil så är de helt slut. Åkte in och snackade med kundtjänst som för övrigt är väldigt tillmötesgående att jag vill ha ersättning för 2 styck skadade bromsskivor samt självklart för bromsbeläggen (6000 SEK). Fyllde in en skadeanmälan och beskrev min story. Mailade sedan bilder på mina gropiga/repiga skivor för att styrka bevisen ytterligare.

Vad tror ni, får jag ersättning? Har aldrig kört bana utan endast aktiv körning på landsväg och till-och-från jobbet resor.

bild (7).jpg
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Biltema har rätt bra rutiner för garantier så det går nog din väg skulle jag tro.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
om vem som vinner eller vem jag anser ha rätt ?


jag anser att du skall ha ersättning för beläggen + skivorna, då biltemas prylar skall hålla mer än bara 150 mil

men tror jag du får rätt ? Nej, tyvärr
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Har kört slut på ett antal omgångar belägg under semesterresor, tycker man märker direkt när något belägg går på metallen, aldrig behövt byta skivor pga. detta. Att du skall ha ersättning för beläggen är väl ok, men skivorna känns väl tveksamt. Hade beläggen varit direkt felaktiga så dom förstört skivorna så ok, men pga snabbt slitage och att man inte märker när dom är slut, så att man kör ner skivan - tror tyvärr att biltema nobbar att ersätta det.
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Jo, de har ju rätt bra rutiner och är rädda för att det börjat skrivas. Jag går ut i pressen annars :):fakta
Vet att IKEA inte säger nej till något. Vet en som jobbade på ett IKEA varuhus och en gubbe kom in och hade fått färg på sina byxor när han hade gått in i en dörr. IKEA betalade ett par nya byxor direkt! Lite OT men...
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
150 mil är ju ingen tripp hem för att inse att något är fel, just sayin'
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
150 mil är ju ingen tripp hem för att inse att något är fel, just sayin'

Men det gick väldigt fort när de väl va slut, i 140 mil var de körbara i sen vips, helt slut.
Jag återkommer i veckan med resultatet av min "stämning"
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Men det gick väldigt fort när de väl va slut, i 140 mil var de körbara i sen vips, helt slut.
Jag återkommer i veckan med resultatet av min "stämning"

Men jag förstår inte riktigt, kanske inte bana, men aktiv körning på landsväg (gasa, bromsa, gasa, bromsa?) borde väl slita ut dem rätt fort.

Annars kanske de var felmonterade och låg på och bromsade hela tiden lite granna. :) Kan ju alltid hoppas biltema ger dig cash men tror nog inte du får dina 6000:-
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Bromsbelägg håller ju normalt tusentals mil så dessa är definitivt nåt fel på. Jag tror heller inte att du får några 6000 utan snarare nya bromsbelägg och ett presentkort på 250:-.

Skivorna går ju att använda som dom är, eller kan du svarva dom hos en mekanisk verkstad så blir dom som nya. Man behöver inte byta bromsskivor om de inte är spruckna eller skeva.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Man kan ju tycka att du borde ha känt något eller upptäckt det/ kollat , innan det gick så långt att du slet ner hela bromsskivan med stålblecket. Att dem inte höll mer än 150mil.. mja fine .. kanske?
Men nya skivor, nja. Lite ägandeansvar har vi ju trotts allt, det är inte usa där man kan stämma microugnstillverkaren för att det inte stod att man inte fick torka katten i den.:tungan
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Bromsbelägg håller ju normalt tusentals mil så dessa är definitivt nåt fel på. Jag tror heller inte att du får några 6000 utan snarare nya bromsbelägg och ett presentkort på 250:-.

Skivorna går ju att använda som dom är, eller kan du svarva dom hos en mekanisk verkstad så blir dom som nya. Man behöver inte byta bromsskivor om de inte är spruckna eller skeva.

Tusentals mil aktiv körning? Du skojar va :D
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ska Biltema betala dina bromsskivor bara för att du inte har energi / kunskap nog att kontrollera hur beläggen ser ut emellanåt?

Jag slår alltid ett snabböga på beläggen innan VARJE körning, då race träning, men ändock.

Skärpning!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Sen är ju biltemas belägg riktigt skräp kan jag också tycka. Betalar du 150:- paret, vad kan du förvänta dig???
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Biltema kan ju inte veta om du kört 150mil eller 1500mil?
Det enda dom vet är att du haft dom en hel säsong..

Borde vara felmontering, 1 felaktigt belägg fine, men 4?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vad är det för fel på skivorna?
Att du inte har koll på dina bromsar är ju inte Biltemas fel.
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
du får vad du betalar för
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top