Frågor man vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Betyder det att en prius med krok är en halv bil?
Om nu en Prius med krok fick dra "normal" släpvikt så vore det en hel bil. En sån skulle jag faktiskt kunna tänka mej att hosta upp lite pengar för.
Allvarligt. Prius, hur tänkte du nu? ;-)
Prius är den minst dåliga bil jag kört.
Tyst. Snål. Nytänkande. Snäll. Lättkörd. Förtroendeingivande.

Fast så var det ju det där med kroken... Har ingen krok på nuvarande bil och ångrar ofta att jag inte köpte nåt som faktiskt kan dra släp.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Fråga:
MC reggad som 25KW, strypning sitter på.
Har behörighet A2. Så jag får åka med hojen i ursprungseffekten.
Tar jag bort strypningen är originaleffekten 33KW.
Har reggbesiktning inbokad om en vecka, försäkringsbolaget har redan ändrat bågens effekt till 33KW.
Vad riskerar jag om jag tar bort strypningen redan nu och kör med den fram tills reggbesiktningen? Blir jag mot all förmodan stoppad och de tittar upp faktan om bågen, åker jag på nått då pga att effekten inte överstämmer?
Det handlar alltså inte om det klassiska "köra en för fet hoj för kortet" utan endast köra en hoj som är reggad som lägre effekt hos transportstyrelsen.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Fråga:
MC reggad som 25KW, strypning sitter på.
Har behörighet A2. Så jag får åka med hojen i ursprungseffekten.
Tar jag bort strypningen är originaleffekten 33KW.
Har reggbesiktning inbokad om en vecka, försäkringsbolaget har redan ändrat bågens effekt till 33KW.
Vad riskerar jag om jag tar bort strypningen redan nu och kör med den fram tills reggbesiktningen? Blir jag mot all förmodan stoppad och de tittar upp faktan om bågen, åker jag på nått då pga att effekten inte överstämmer?
Det handlar alltså inte om det klassiska "köra en för fet hoj för kortet" utan endast köra en hoj som är reggad som lägre effekt hos transportstyrelsen.

Polisen kan inte se vilken effekt du har. :såjaponken
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Polisen kan inte se vilken effekt du har. :såjaponken

Så långt är jag med, och det är ju ingen större skillnad på 25 och 33 KW.
Polisen förstår jag att de ej kan se, men om de teoretiskt sätt skulle kunna, åkter jag dit på olovlig körning då? Även om jag är behörig för den ökade effekten.

Men tänker om försäkringsbolaget har nått att invända då den ännu inte hunnit bli registreringsbesiktigad? Även om de säger att de inte tar hänsyn till effekt när de sätter priset på försäkringen, (så de inte gör en ko-vädning och yrkar på att den hade fel effekt om det händer nått). Men det kanske är bättre att fråga försäkringsbolaget antar jag.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om man vill ha en jaguar, går det att ha den som bruksis även vintertid? Svaret är naturligtvis ja men om man inte vill att den skall förvandlas till en rosthög på en nanosekund menar jag.
Frågan kommer sig av att jag eventuellt kan behöva en bil framledes men kommer inte att använda den så ofta och jaggorna får man till en rimlig peng.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om man vill ha en jaguar, går det att ha den som bruksis även vintertid? Svaret är naturligtvis ja men om man inte vill att den skall förvandlas till en rosthög på en nanosekund menar jag.
Frågan kommer sig av att jag eventuellt kan behöva en bil framledes men kommer inte att använda den så ofta och jaggorna får man till en rimlig peng.
Svaret är ju då självklart att det beror på en hurdan jagga?
En ny sedan, jovars, en antikvitet utan tak, njanå, kanske inte?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Svaret är ju då självklart att det beror på en hurdan jagga?
En ny sedan, jovars, en antikvitet utan tak, njanå, kanske inte?

Främst XJ6 jag tänker på p.g.a prisbilden. Ibland finns det intressanta xjs och xjr också.
Objekten är från årsm. 70-95 ungefär.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Främst XJ6 jag tänker på p.g.a prisbilden. Ibland finns det intressanta xjs och xjr också.
Objekten är från årsm. 70-95 ungefär.

Jaggorna har inte superkvalitet, så jag tror att du bör tänka på dem som oplar.
Kan du tänka dig att åka runt i en åttiotalsopel året runt?
Då kan du åka åttiotalsjagga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man vill ha en jaguar, går det att ha den som bruksis även vintertid? Svaret är naturligtvis ja men om man inte vill att den skall förvandlas till en rosthög på en nanosekund menar jag.
Frågan kommer sig av att jag eventuellt kan behöva en bil framledes men kommer inte att använda den så ofta och jaggorna får man till en rimlig peng.

Självklart, men bäst är i så fall att hålla sig till årsmodellerna efter 1994, dvs X300. Sjuttiotalarna är svåra på rosten och är väl även i övrigt inte helt mekfria.

Robusta och bra bilar till rimliga pengar. Har en 92-a själv sedan rätt många år.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Självklart, men bäst är i så fall att hålla sig till årsmodellerna efter 1994, dvs X300. Sjuttiotalarna är svåra på rosten och är väl även i övrigt inte helt mekfria.

Robusta och bra bilar till rimliga pengar. Har en 92-a själv sedan rätt många år.

De senare tycker jag inte är lika coola dock. Så endera chansa på mek eller byta fokus? Hur är det med tillgången på delar?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top