Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Jösses! Det där såg blev ju löjligt bra.
Grymt behändigt med bultad bakram!
Någon förståsigpåare som vet om det gäller alla gammtrajjor?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hade en Santee- bakdel på min gamla stelhäck, verkar vara identisk fast min hade vissa smärre modifikationer. Roffes har säkert några på lager från '73
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Shit vad sugen jag blir på att byta framlampa/fäste nu. Det gjorde verkligen stor skillnad!
Tycker styret ser fett ut från bilderna ovan. Vinkeln kanske inte är den skönaste att köra med, men fett blev det!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jösses! Det där såg blev ju löjligt bra.
Grymt behändigt med bultad bakram!
Någon förståsigpåare som vet om det gäller alla gammtrajjor?

Tyvärr inte, några år senare (71 närmare bestämt) blev det en ny ram med oljetanken i ramen och den måste man sätta kapen i för att montera stelhäck. Detta visste jag inte förrän jag hade köpt min 67:a så jag hade flyt, jag hade inte velat kapa sönder en fin Bonneville.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fyfan, den blev ju döfrän direkt :D :yoparty

Jo det finns helt klart potential!:tummenupp

Shit vad sugen jag blir på att byta framlampa/fäste nu. Det gjorde verkligen stor skillnad!
Tycker styret ser fett ut från bilderna ovan. Vinkeln kanske inte är den skönaste att köra med, men fett blev det!

Originalhöjden på lyset suger ju getpung, åt skogen för högt men ändå för lågt för att ge en sån där "gammel-HD med springergaffel"-look...

Jag har krökt om styrändarna lite i verkstadspressen och kortat dom 3.5cm så nu ska det gå köra med utan att få kramp i handlederna, en sadel-mockup är också utklippt så det lutar åt att jag bygger en egen sadel istället för att köpa något dyrt elände som ändå inte passar mot hardtailens linjer.:)

Fästmön bara skrattade när hon hörde att jag skulle ge mig på ett sadelbygge igen, när jag klädde sadeln till gammel-gixxern fick jag ett sånt vansinnesutbrott att jag kastade saxar och häftapparat rätt in i väggen...:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag blev genast grymt sugen på stelhäck till min CB chopper... Den där blev ju mumma:kär
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ta mig fan att man inte har någon som helst ro i kroppen, efter några sena skruvarkvällar tänkte jag unna mig lite soffrodel med Lindbergsbrödernas senaste dragracingfilmer på tuben och ett glas rödtjut eller två. Klockan halv 9 står jag inte ut längre, tippar i mig bögjuicen (rödvin enl. en polare) och knallar ut för att börja snickra på stommen till sadeln.:)

Bonneville12.jpg


För att inte mista hemorojdsamlingen genom närkontakt med bakhjulet gjorde jag en liten knäck längst bak på sadeln i min hemmabyggda plåtvals.

Bonneville13.jpg


Sen snidade jag ihop ett ledat fäste av ett gammalt gångjärn från hundburen jag rev efter att vi köpte huset, fästet är dessutom ställbart i längsled så jag kan hitta lämplig sadelplacering senare.:tummenupp

Bonneville14.jpg


Ett liggunderlag och en tub kontaktlim införskaffades på Jula idag så när jag är nöjd med stommen ska det läggas på ett lager skum eller två och sen kläs med konstskinn.

Bonneville15.jpg


Det kommer bli lite testande av sitthöjd och sånt senare för att räkna ut hur höga sadelfjädrar jag behöver köpa, någon som vet hur mycket såna där Ebay-fjädrar modell handkraftstränare säckar ihop när man sitter på dom?

Bonneville16.jpg


En sista bild på det omkrökta styret, blev rätt bra är min högst partiska åsikt.:tummenupp

Bonneville17.jpg
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Snyggt blir det som vanligt.
Räcker det inte med ett lager grepptejp på den där plåtskivan? Stoppning och bögjuice, bor du i en stor garderob månne?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
en mountainbikedämpare borde funka kalas om du inte måste ha gammstuket.

brukar vara lite ställbara.
köpte ett par som reservdel på biltema för en hundring styck för ett par år sen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
en mountainbikedämpare borde funka kalas om du inte måste ha gammstuket.

brukar vara lite ställbara.
köpte ett par som reservdel på biltema för en hundring styck för ett par år sen.

Jag har sett några hojar med såna dämpare, synd att ser ser lite för modernt ut för det lär funka bra mycket bättre än ett par fjädrar.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Ang handkraftstränarna så är det väll hyffsat enkel mattematik?
Har en hemma som är "ställbar". Ju mer jag skruvar åt fjädern desto mer motstånd = mer vikt.
Borde det inte gå att göra en liknande lösning med två st fjädrar, en på vardera sida.

M6 bult, bricka och låsmutter. Ju mer du skruvar ner muttern, desto mindre kommer den att säcka ihop?

Men vad vet jag, jag bygger inte hoj och om jag skruvar på den jag har så går den garanterat sönder.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte helt säker på att jag förstår hur du menar, men om man komprimerar fjädern blir ju slaglängden kortare och dessutom lär det bli rätt stötigt när den fjädrar ut och bottnar mot muttern.:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett par dylika fjädertingestar lade undertecknad en beställning på i eftermiddags tillsammans med en gaswire modell Universial och ett stycke tändningslås, en tackar för tipset!:tummenupp

Bonneville18.jpg


Jag rullade ut skorven i eftermiddags för att få se den i dagsljus och så fästmön kunde plåta lite sittställning, det känns som att jag hittat rätt då jag sitter som en kutryggig knug på den. :)

Bonneville20.jpg


Bonneville21.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
DEn blev ju en riktig tuffing ju!

Det är ju i sin enkelhet som en hoj är snygg. När skärmar tingel tangel o lampor och skyltar tillkommer går lite av känslan i regel bort.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
tjusigt! blir det en hand-växelspak på den också?

Jag har tänkt tanken men isåfall måste jag antingen bygga självmordskoppling eller ha kopplingsgreppet på handväxeln, känns drygt nämligen att behöva släppa gasen för att växla. Får bli ett framtida projekt isåfall, tills vidare duger fotväxeln gott.

DEn blev ju en riktig tuffing ju!

Det är ju i sin enkelhet som en hoj är snygg. När skärmar tingel tangel o lampor och skyltar tillkommer går lite av känslan i regel bort.

Nu när jag ser bilderna blir jag sugen på att skita i bakskärmen och köra helt skärmlöst, inte speciellt praktiskt men ballfaktorn väger upp mycket.:yoparty

Blinkers och speglar kommer inte i närheten av denna hoj, och jag tror jag är autlåu och kör med miniskylt så det inte ser ut som att jag är ute och fraktar en formplyfa bakpå hojen...:zpy
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top