414 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258

    Ovalt däck, var går gränsen & vad gör man?

    Har letat efter orsaken till varför mitt bygge är lite wobbligt under vissa förutsättningar och efter att ha gått igenom det mesta vad gäller lager, dämpare, fälgar, balansering, spårning så började jag detaljstudera framdäcket...

    Det är något ovalt, kanske ett par mm, se kassa bilder nedan, "topp" & "dal". Räcker det för att skapa wobbel? Uppstår tydligast i ca 90km/h och i högersväng (ojämnheten i däcket ev störst på höger sida?).

    Har släppt ur luften och däcket verkar ligga dikt mot fälg vad jag kan se så monteringen är förmodligen korrekt. När jag kollar om fälgen är rund så ser det OK + att även sidan av däcket ser runt ut. Så det är "bara" slitytan på bild som är ojämn, topp & dal en gång per roteringsvarv.

    Om det är ett kasst däck, vem bråkar man med då? Ett nytt Avon-däck köpt av mcdäckonline monterat av lokal snubbe för några veckor / 100 mil sedan.

    Tips eller råd?

    Arghh... Ska på mc-semester om två dagar och har ju ingen lust att åka runt med wobbel i onödan men det verkar ju svårt att få detta löst mha garanti med så kort varsel.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00932.jpg
Visningar:	207
Storlek:	162,1 KB
Id:	366845Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00933.jpg
Visningar:	183
Storlek:	165,5 KB
Id:	366846
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  2. #2
    Konaklubben Anders Rs avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Ort
    Här
    Hoj
    GSXR750/DR650/Dew+
    Inlägg
    3 028
    Där har du en möjlig orsak: Avondäck. Det finns nästan bara dåliga omdömen om det däckfabrikatet. Man köper dem helt enkelt inte. Byt ut det och satsa på ngt riktigt fabrikat som Michelin, dunlop, metzler. Kontakta mcdäckonline, garanti skall även gälla för onlineköp.
    En cigarr kortar livet med 2 minuter
    En whisky kortar livet med 4 minuter
    En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

  3. #3
    Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    Sep 2004
    Ort
    bergeforsen
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    12 395
    ställ upp hjulet i luften, bygg nåt som ligger nära fälgkanten och snurra hjulet.
    då ser du ju iaf om fälgen rör sig el om de är däcket.

  4. #4
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Citat Ursprungligen postat av ozeo Visa inlägg
    ställ upp hjulet i luften, bygg nåt som ligger nära fälgkanten och snurra hjulet.
    då ser du ju iaf om fälgen rör sig el om de är däcket.
    Tackar, redan gjort och fälg ser OK ut. Även monteringen ser OK ut...
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  5. #5
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Citat Ursprungligen postat av Anders R Visa inlägg
    Där har du en möjlig orsak: Avondäck. Det finns nästan bara dåliga omdömen om det däckfabrikatet. Man köper dem helt enkelt inte. Byt ut det och satsa på ngt riktigt fabrikat som Michelin, dunlop, metzler. Kontakta mcdäckonline, garanti skall även gälla för onlineköp.
    Har läst ganska många bra omdömen i nutid om Avon och den modell jag köpt (men vet dom förr hade dåligt ryckte). Men visst om det nu visar sig vara fabrikationsfel på det jag har så... Tror i och för sig att det händer med alla tillverkare ibland att ett måndagsexemplar slinker igenom.

    Osäker på om ett par mm fel i rundhet räcker för att skapa wobbel men jag utgår ifrån att det räcker. Har kontaktat mcdäckonline och får se vad som säger. Ska även be lokala däcksnubben dubbelkolla monteringen + få ett utlåtande från honom.
    Senast redigerat av MrMadMax den 2012-07-30 klockan 14:34.
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  6. #6
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    13 461
    Ett par mmm borde du inte märka ens.
    Jag tror att det är den ökade däckbredden som gör att det småspårar.
    Det går att prova: Går den bättre med högt lufttryck så är det förmodligen däcksbredden.
    Går den bättre med lågt lufttryck så är det förmodligen ovaliteten.

  7. #7
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    För den intresserade. Fick svar från mcdäckonline som följer "Vi är mycket ledsna att höra att du har anledning att klaga på kvaliteten på våra produkter. Vi kan försäkra er vårt företag försöker göra sitt bästa för att hålla kunderna nöjda och det är därför den felaktiga varan kan bytas ut eller återbetalas. Vår reklamation procedur anges att felaktiga däcken kommer att upphämtas och de kommer att vidarebefordras till tillverkaren där ett antal tester kommer att göras på dem. Under tiden kan du välja att ha ersättningsdäck eller en full återbetalning. Om testernas resultat är negativt kommer vi vara tvungna att fakturera dig. ... "

    Helt OK support om man nu har valt att handla via nätet. Ska höra med lokala däcknissen om ett extra utlåtande så att jag inte åker på en faktura senare
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  8. #8
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Citat Ursprungligen postat av Skrotnisse Visa inlägg
    Ett par mmm borde du inte märka ens.
    Jag tror att det är den ökade däckbredden som gör att det småspårar.
    Det går att prova: Går den bättre med högt lufttryck så är det förmodligen däcksbredden.
    Går den bättre med lågt lufttryck så är det förmodligen ovaliteten.
    Ahh, bra, en åsikt angående rundheten och dom där millimetrarna! (Även om den var motsatt mot min gissning. )

    Däckbredden är original för fälgen men inte för hojen så visst kan den ha blivit mer spårkänslig. Wobbligheten kan jag provocera kring 90km/h (i högersväng(?) av någon anledning), även på kalasfin asfalt.

    Får prova ditt tips gällande lufttryck.

    Borde vara ett lösbart problem, antingen mha nytt däck eller om jag trots allt missat någon felkälla på hojen gällande lager mm...
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  9. #9
    Ciao Sic, Ride In Peace Whiskeys avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Tumba
    Hoj
    Kwackasaki
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    303
    Ganska logiskt att du kan provocera fram det i högersväng då det är höger sida på däcket (på bilderna). Jag skulle tro att det känns ganska mycket vid nerlägg då däcket kommer röra sig upp och ned och därmed skapa wobbel.
    Get a LIFE, get a BIKE
    2008-2010 -07 Yamaha YBR 125
    2010-> -91 Honda cbr600f2 (25kW)
    2013-> -04 Kawasaki zx10r

  10. #10
    Bäst, i min värld! Hoztics avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    FJR1300
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    18 265
    Jag hade liknande symptom på en hoj med platt bakdäck en gång i tiden. Det var iofs extremt plattslitet, föregående ägare hade enbart slitit däcket mitt på, utanför plattan var det helt oanvänt Dessutom var det Avondäck, med Metzeler Z6'or fram och bak så blev hojen hur stabil och fin som helst
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!


  11. #11
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    @Whiskey: Lite så har jag oxå tänkt. Blir ju än känsligare med en hoj som inte är speciellt stabil i övrigt.

    @Hoztic: Thx. Däcket bak är nog något platt så det kan säkert spela in tillsammans med tusen andra felkällor... Men väntar nog med att byta bakdäcket tills dom andra möjliga problemen är kollade igen.

    Skickade även frågan direkt till Avon, vad som är definitionen på ett "runt hjul", dvs hur mycket radien får skilja sig. Kunde inte hitta svaret när jag googlade tidigare.
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  12. #12
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Inklippt från byggtråden:
    Citat Ursprungligen postat av blueridge Visa inlägg
    Har varit ute för en del mer eller mindre besynnerliga slitageförändringar vid förändringar av fjädring och geometri. Du har väl ändrat på i princip allt sådant?

    "Wobbel" tror jag snarare beror på det platta bakdäcket och/eller avvikelser i geometri samt en fjädring som inte är avstämd mot nuvarande premisser. Vad ett så bombastiskt framhjul kan ha för effekt i ditt bygge vågar jag inte ens gissa på. Kolla StfPaps bygge, han gjorde väl vissa iakttagelser vid sin provkörning. Då handlar det ändå om (förmodligen) lättare fälg och däck trots ökad bredd. Tyngden och bredden i ditt framhjul kan säkert framkalla lite konstigheter men förklarar inte ovaliteten.

    Glöm inte att det är en dakotaram och alla hojar från den tiden slingrar sig som Jan Danielsson när bakdäcket blir platt. Ibland kallas det för wobbel utan att vara ens i närheten av ett riktigt sådant, en del vingel är ju bara tidstypiskt och något som hör körningen till. Wobbel kan kasta dig av hojen. Lugnar det sig om du lägger an frambromsen med 1 eller 2 fingrar?
    Tackar! Jo, mycket är ändrat och förstår att det har påverkan. Det är inget vingel utan styret börjar slå i sidled (som i sin tur skulle kunna leda till ett rejält wobbel så att jag blir avslängd).

    Bakdäcket är "bara" lite platt än så länge men givetvis kan det ju när man går över den lilla kant som är hända lustigheter. Får följa upp bakdäcket senare om inte övrigt hjälper.

    Så fort jag ändrar hastighet så försvinner wobblet. Ska prova lite mer utstuderat att bara känna på bromsen när det uppstår, antar att du funderar på om det har med bromseriet att göra. Nytt inslag som är värt att följa upp.

    Thx!
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  13. #13
    blueridge
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    söderöver
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlägg
    4 950
    Citat Ursprungligen postat av MrMadMax Visa inlägg
    Inklippt från byggtråden:


    Tackar! Jo, mycket är ändrat och förstår att det har påverkan. Det är inget vingel utan styret börjar slå i sidled (som i sin tur skulle kunna leda till ett rejält wobbel så att jag blir avslängd).

    Bakdäcket är "bara" lite platt än så länge men givetvis kan det ju när man går över den lilla kant som är hända lustigheter. Får följa upp bakdäcket senare om inte övrigt hjälper.

    Så fort jag ändrar hastighet så försvinner wobblet. Ska prova lite mer utstuderat att bara känna på bromsen när det uppstår, antar att du funderar på om det har med bromseriet att göra. Nytt inslag som är värt att följa upp.

    Thx!

    Svarade i byggtråden då jag inte besitter de faktakunskaper i ämnet som man bör kunna förvänta i teknikforumet, mest spånande och gissningar utifrån gamla erfarenheter m a o.

    Nej, jag tror inte det har med bromsen att göra, eller att det skulle vara fel på den. Det där med 2 fingrar på bromsen handlar mest om att lugna ner pendlingsrörelserna, vet inte varför det funkade på gamla wobbelstaket, bara att. Var det riktigt illa fick man panga bakbromsen (låsa) tills hojen förhoppningsvis rätade upp sig, alltså komma ur pendlingen/svängningen. Fanns det krut kvar kunde det hjälpa att gasa...

    Jag förmodar att du "konstruerat" en geometri som ger en viss självsvängning/resonans vid en specifik hastighet och/eller lutning, detta förstärks sen av slitaget som uppkommer. Det är precis det konstruktören försöker eliminera inom hojens fartregister. Hade denna svängning legat bortom 200-strecket eller under styrfart hade ditt bekymmer bara varit av akademisk karaktär. Stora (typ 19" och upp), smala framhjul brukar kunna ha en lindrande inverkan på detta.

    Hur är bakhjulets rundhet? Kan det vara en deformation där som triggar igång rörelsen? (Har jag nu missat att läsa tillräckligt noga ber jag om ursäkt. Kan vara så att det redan är provat).

    Som exempel på hur det kan te sig i låg fart kan jag nämna att min hoj "tuggar" sig runt garagesvängen och t o m snäva korsningar med styrvikterna borttagna (för att byta styre), än mer påtagligt när jag (av helt andra orsaker) släppte ner kronorna 10 mm. För övrigt uppstår inte detta fenomen inom hojens fartregister och är alltså inget problem. Kunde kanske komma tillbaka om den toppat ytterligare 30 km/h?

    Observera att detta inlägg är rena gissningar utifrån vad jag upplevt med gamla hojar och inte innehåller ett uns av expertis. Jag har ju inte direkt klivit in i tråden med någon påstådd kompetens utan MrMadMax placerade mitt svar här. Denna reservation p g a några vansinniga gissningar av folk som uppenbarligen totalt ignorerat förekomsten av regler i en annan aktuell tråd.
    Senast redigerat av blueridge den 2012-07-31 klockan 05:23.

  14. #14
    Medlem Bearwoods avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ort
    Sandviken
    Hoj
    Ingen just nu.
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    546
    Jag hade precis samma fenomen på min förra hoj med ett Avon framdäck. Det var så ovalt att man kände i styret hur det guppade och det däcket var nästan nytt när jag köpte hojen. Slängde på en uppsättning Dunlop roadsmart och allt var frid och fröjd igen.

  15. #15
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    @ Blueridge: Som vanligt uppskattar jag alla kommentarer & funderingar. Hade ingen aning om att det fanns några gissning/fakta begränsningar i denna del av forumet. Hur som, som TS är jag iaf nöjd med inläggen. Håller med och förstår inlägget, ska bla kolla upp bakhjulet lite mer noggrant & om inget annat hjälper även prova att ändra på längden av framgaffeln.

    @ Bearwood: Det var som f-n, intressant! Återstår att se om det är samma sak här. Thx!
    Senast redigerat av MrMadMax den 2012-07-31 klockan 07:59.
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  16. #16
    Medlem Bearwoods avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Ort
    Sandviken
    Hoj
    Ingen just nu.
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    546
    Citat Ursprungligen postat av MrMadMax Visa inlägg
    @ Bearwood: Det var som f-n, intressant! Återstår att se om det är samma sak här. Thx!
    Det märktes tydligt när jag ställde upp den på depåställ i styrkronan då däcket i upphissat läge låg ca 3mm från marken. Så märkte jag när jag snurrade på hjulet att det slog stopp helt plötsligt och det var ju som sagt däcket som tog i på högsta punkten.
    Ovaliteten (guppandet) kändes mest i farter under 70 km/h.

  17. #17
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    tr1 (bygge), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 258
    Citat Ursprungligen postat av Bearwood Visa inlägg
    Det märktes tydligt när jag ställde upp den på depåställ i styrkronan då däcket i upphissat läge låg ca 3mm från marken. Så märkte jag när jag snurrade på hjulet att det slog stopp helt plötsligt och det var ju som sagt däcket som tog i på högsta punkten.
    Ovaliteten (guppandet) kändes mest i farter under 70 km/h.
    Precis samma för mig när jag roterar däcket strax ovanför marken, var tvungen att hissa upp den ett par mm till för att kunna rotera ett helt varv... Men nu har jag tidsnöd så jag får leva med detta några dagar nu på en långtur. (Tänkt till Norge men prognosen säger regn regn regn i väster så får nog planera om och hålla mer österut istället.)
    "Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway..."



  18. #18
    Medlem Larses avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ort
    hofors
    Hoj
    CBR f4 stunt
    Inlägg
    1 119
    Citat Ursprungligen postat av Bearwood Visa inlägg
    Jag hade precis samma fenomen på min förra hoj med ett Avon framdäck. Det var så ovalt att man kände i styret hur det guppade och det däcket var nästan nytt när jag köpte hojen. Slängde på en uppsättning Dunlop roadsmart och allt var frid och fröjd igen.
    Det Avon däcket jag köpte av dig förra sommaren?!?!!!!

    För att tillföra mera till tråden, har inte haft nåt liknande problem med avon framdäck (vet inte än om det var Bearwoods problemdäck jag har eller ett annat..) men märkte inte av någon ovalitet eller guppande i resten av hojen. Dock satt de på en motard så...

  19. #19
    blueridge
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    söderöver
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlägg
    4 950
    Citat Ursprungligen postat av MrMadMax Visa inlägg
    @ Blueridge: Som vanligt uppskattar jag alla kommentarer & funderingar. Hade ingen aning om att det fanns några gissning/fakta begränsningar i denna del av forumet.
    Står uppe på sidan:

    "VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
    - Den med erfarenhet i ämnet
    - Kom inte med gissningar
    - Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
    - Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera."

    ...och som motivering:

    "VARFÖR DESSA REGLER?
    - Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
    - Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
    - Detta forum ska vara SERIÖST.
    - Regelbrott leder till banning från teknikforumet."

    Detta står under rubriken "REGLER FÖR TEKNIKFORUMET" på varje sida i hela teknikforumet.

    Ska jag hålla på längre??

    Nu blir vi bananade allihop och det är ditt fel!

    Hoppas du får rätt på det och gå sen för all framtid rejäla omvägar runt allt det står AVON på.

  20. #20
    Dakotapilot!
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Ö-vik
    Hoj
    SUPERDUKE 990 -06
    Inlägg
    416
    Nu kanske jag inte är exakt nog för att få svara ;-)
    Men om däcket är ovalt borde det väl mer bli att det "guppar"/vibrerar i styret? Samt att det borde märkas i alla farter? Möjligtvis borde väl det bli bättre i högre fart då det vill bli runt av fysikens lagar? Eller tänker jag knasigt nu?

    Ingen skillnad när däcket är varmt eller kallt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget
2002 Suzuki Gsxr av 2K

2002 Honda XL650 Transalp av Bodensaren

2002 Kawasaki ZR-7 av KaptenSkurhink

Bloggar
Efterlysning! Kände du Kotten eller vet någon av PiHa

Ljud eller inte? av Abrakadabra

På plats av Toyman