Stora cykeltråden

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Bytte från Schwalbe Rocket Ron (2,25 Performance) till Hans Dampf (2,35 Evo Trailstar) igår på 29'an och tog en vända idag.. Vilket fäste! Helt sjuka däck om man gillar stök & bök med stora hjul. Inget för Cykelvasan dock :D

På tal om något annat. Nån från Sthlms-trakten som äger en Niner R.I.P 9 RDO? Lite sugen på en sån även om prislappen ligger en bit över min kondition/åkteknik. Vore kul & provsitta för att se geometrin. Skicka gärna PM om du har en!
 
Last edited:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Sådär, då var årets runda runt sjön avklarad. Startade i 4:e grupp 19:36 och hittade snabbt ett gäng med bra fart söderut i den eländiga motvinden. Kom i mål efter 10:18 i andra klungan totalt, skön känsla att gå och kvittera ut mat och öl och titta på de som just skall ge sig ut bland de sista startgrupperna :banana
Nöjd på det stora hela, hittade ingen vägg att köra in i och kunde trampa på rätt bra hela vägen. Inga större problem med händer/axlar/sadelskav heller, lite sliten och stel fortfarande men det ger sig.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Blev en trevlig repa med CX´n idag varav 5km grusväg.

22.3km/22km/h medelhastighet

Det var här det hände, vi välte med 240´n, stod tvärs upp på sidan/dörrarna och nu ca 15år senare står man här med en cykel... det går utför gör det.

cx2.jpg

cx1.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då har man klarat av årets stora besvikelse, Stockholm Ride :(

Jag hade formtoppat rätt bra, det blev en femtonmila söndagen innan, som jag var riktigt nöjd med, och mycket lugn träning i veckan, så jag kände mig rätt formtoppad. 127 km skulle betas av i bra tempo, en bra bit under 4h skulle vara hur lätt som helst. Men det börjar med att en flaggvakt i Brandbergen söder som stan har gott och fikat, så min klunga på 40-50 cyklister cyklar ~6-7km fel! Vi möter dessutom fler cyklister på villovägar på vägen tillbaka. Men nu ligger min klunga sist, med god marginal.

Ett par km senare exploderar mitt bakdäck! Trots ett tryck med god marginal inom gränserna så lossnar däcket från kanttråden. Det small satan och det blev lufttomt förbannat fort. Tack och lov höll jag mig på hjulen och fälgen höll. Jag börjar flytta mig till ett bättre ställe, bärandes cykeln på axeln. Då kommer en funktionär på motorcykel, som tydligen tycker att det är helt normalt att deltagare i ett cykellopp går och bär cykeln istället för att cykla, så han åker glatt vidare. Jag lämnade dumt nog mobilen hemma, så jag fick gå en kilometer eller så till en flaggvakt. Han visste inget om något, men någon hämta-strandade-cyklister-och-skjutsa-till-mål-service fanns iaf inte, så jag fick låna hans mobil och ringa efter tjejen istället. Hon frågade vid målgången hur man gör om någon bryter, men ingen visste där heller. Så jag åkte hem, arg, bitter och uppgiven.

Igår åkte jag och skulle reklamera däcket, köpt hos en av dom stora cykelbutikerna i Västberga handel. När jag tyckte att dom faktiskt kunde bjussa på en slang när ett 35km gammalt däck går sönder, så att jag får bryta deras lopp så möttes jag bara av en tom och frågande blick, och det gick inte för sig. Undrar varför näthandeln ökar..? Jag orkade inte ta upp att mina SPD-SL-klossar blev skrot eftersom jag fick gå till en flaggvakt för att ta mig hem, när deras mobila funktionärer inte verkade bry sig. Men men, det finns ju andra, billigare ställen att köpa sånt på.

//B. Itter

Var det någon annan härifrån som cyklade Stockholm Ride, eller sprang eller åkte rullskidor?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Då har man klarat av årets stora besvikelse, Stockholm Ride :(


//B. Itter

Var det någon annan härifrån som cyklade Stockholm Ride, eller sprang eller åkte rullskidor?
i

Tråkigt!

Hade planer på att köra men som tur avstod jag då jag misstänkte att arrangemanget skulle vara under all kritik... Har förövrigt inte ens tittat på cykeln efter VR...

Cykloxxxket har jag gett upp för länge sen, de har blivit för stora för sitt eget bästa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
i

Tråkigt!

Hade planer på att köra men som tur avstod jag då jag misstänkte att arrangemanget skulle vara under all kritik... Har förövrigt inte ens tittat på cykeln efter VR...

Cykloxxxket har jag gett upp för länge sen, de har blivit för stora för sitt eget bästa.
Du gjorde helt rätt! Det enda som var lite kul var att vi fick cykla en mil på 73'an med polisavspärrningar och poliseskort.

Ja, dom har passerat gränsen och blivit självgående, och precis då tappade dom intresset för den enskilda kunden. Den enda som är vettig där är ju Antonia i Västberga, hon är verkligen hjälpsam och trevlig :tummenupp Annars är det Cykeltjänst i Södertälje som gäller, där köper jag alla cyklar och så mycket tillbehör som möjligt, man får alltid kanonservice :tummenupp
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Låter väldigt trist att det hände för dig. Har själv varit med om det med flaggvakten ngr gånger där en flaggvakt visade åt fel håll i en rondell och liknande. Värsta hade jag dock i en duathlon där jag var först på cykelsträckan och hade ca 2-3 min försprång på andra platsen. Jag hade alltså en ganska bra adrenalinkick för att jag såg vinsten. Till tävlingen var Polisen anlitat för att spärra av hela cykelbanan och vid två ställen var de inte förberedd att jag redan kom eller så trodde de inte att jag var med i tävlingen eller ngt sånt. det ena stället gick bra och jag tappade ingen tid men fick snirklar mig igenom bilar på en korsning. men på ett övergångsställe som skulle vara avspärrad gick det plötsligen en kvinna med barnvagn och polisen stod bredvid och titta på. fick tvärnita från 45-50km/h och det var mkt nära att jag hade träffat barnvagnen. Blev bra sur då och tappade både kraft och tid men mest fokuset för en stund.
inte kul och man tappar suget att ens fortsätter.


Det där med att bli upphämtad har jag slutat att hoppas på då det är rätt få allmänna tävlingar som har detta och om det finns är tävlingsledningen alltid mkt mån med att skylta just om detta som en extra reklampunkt till tävlingen.
Har själv arrangerat ngr tävlingar samt varit funktionär i många och känt av den frustrationen när folk står där med trasiga cyklar. Men man är fortfarande på allmän väg där många tävlingar även kräva att man kör efter de vanliga regler som gäller i trafiken och anser väl att man man har en liknande situation som när man tränar själv på dessa vägar och bör kunna "rädda" sig på ett liknande sätt. Saken är ju att det krävs extra bilar/släp + bemanning samt pengar för att erbjuda denna service och detta har de flesta allmänna tävlingar inte råd med tyvärr.
När jag var medarrangör till långlopp skrev vi alltid i tävlingsbeskrivningen att vi inte kan hämta upp personer som bryter då vi inte har möjlighet till detta. De flesta förstår det och har ringt taxi eller till vänner till sig. Det fanns dock även folk som absolut inte kunde inser att de fick klara sig på egen hand. Kommer särskild ihåg en situation där en kvinna bröt halvvägs mitt i ingenstans och blev helt ilsken i telefonen när hon ringde till oss och krävde att vi skulle hämta henne. Närmsta bilburna funktionär var då ca 50km bort och var upptagen med en cyklist som hade gått omkull och vi fick helt enkelt lägger på mitt i hennes utbrott för att man inte kom någonstans i samtalet :(

Däcket kan jag håller med dig om, låter so det kan har varit ett tillverkningsfel och även om det kanske inte kan bekräftas och affären inte måste ger dig ett nytt så hade det varit en trevlig och bra gest att bemöta sin kund med nytt material.

Hoppas du inte blev helt knäckt av detta och struntar i att tävlar, det finns alltid dagar där man har motgångar men det finns även dagar där allting klaffar helt rätt och då känns det bara sådär super härligt.
Annars kan du ju likt jag gå över till Kajaksporten - där få man i alla fall aldrig någon punka :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Idag klura jag ihop kanske världens dyraste, för cykel, GoPro-fäste.. enhjulsvagnen kan dock användas till annat, eventuellt.

If the shit hits the fan så fälls den in.

gp11.jpg


gp22.jpg


gp3.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Idag fick jag första punkan på 190mil med däcken som har suttit på Scotten sedan jag köpte den för drygt ett år sedan (Schwalbe Rocket Ron av billigaste icke vikbara modell). Jag hade strax innan medan jag stod och tvättade cykeln stått och funderat varför jag alltid släpar med mig däckverktyg, lagningslappar och pump när jag ändå aldrig får punka. Som tur var så tog jag ändå med mig dessa saker. Men det känns som att det verkligen är hög tid att byta däck nu, det återstår inte mycket mönster alls.

När jag stod där och precis hade vänt på cykeln och höll på och lossade på däcket så kommer det någon bakom mig som jag inte riktigt hör vad han säger. När jag vänder mig om igen frågar han:
- Har du alle ting du trenger?
Jahapp, det var norska...
- Jodå, säger jag och visar upp förpackningen med lagningslappar och solution och sånt.
- Ja, det er kunn en sånn jeg har også, säger han och ska precis till att cykla iväg när han vänder om igen och frågar
- Har du pumpe?
- Japp, säger jag och visar pumpen som jag precis satt på ventilen.
Sedan åker han och jag tar ut slangen och håller på och preparerar den när samme norrman dyker upp ännu en gång.
- Jeg har en 26" slange som jeg ikke trenger, det er 28" hjul på denne sykkeln.
Jag tackar nej och förklarar då att det inte är några problem och att det räcker för mig om lagningen håller den knappa milen in till stan. Så han säger adjö och cyklar iväg igen.

Det var ju väldigt snällt av honom att erbjuda mig sin hjälp. Hade jag varit i hans skor så hade jag nog gett upp efter att den jag erbjöd hjälp hade visat att den hade både lagningslappar och pump.


Jag ber om ursäkt till eventuella norrmän på forumet för min norska stavning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag går också i cykelbytartankar. Just nu tränar jag på en Scott Speedster-ram, som jag har bytt det mesta på, så det är mest 105 och lite Ultegra, med Campa-hjul. Att köpa en helt ny cykel för 20-25 och ändå byta hjul känns sådär, så jag tänkte bygga en och flytta över det jag vill ha från gamla och köpa resten nytt. Men var hittar man bra och vettiga karbon-ramar som inte kostar 30 papp och uppåt? :va Och nej, eBays varianter går bort, jag vill ha något som är stumt och stabilt ;) Konstigt nog verkar alla ha högvis med kompletta komponentgrupper hemma, av alla serier, men frågar man om en lös ram så får man bara frågande blickar tillbaka :huvet

En CR1 Pro-ram lockar, och dom kostar bara ca 13kkr, men vad finns mer i den klassen? :va Intern kabeldragning är ett plus men inget måste :)
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Kryckan, hur lång var leveranstiden från ChainReaction Cycles?
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Nu är GT´n beställd:rock Leverans inom 10 dagar.....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nope. Inte en chans. Tycker kanske någon att det låter lite mesigt med att längsta motionssträckan i år bara är 21mil, jämfört med att Vätternrundan är 30mil, så är det bara att jämföra höjdkurvorna.
sportive214km.png

Vättern

Hade man varit en hängiven landsvägscyklist så hade det nog varit en fantastisk utmaning. Men nu är jag inte det.

Lyckades i alla fall till slut övertala mig själv att inte ställa upp i Fjällturen. Vilket ändå skulle varit mer passande med tanke på vilken cykel jag äger. Men har inte känt mig tillräckligt laddad för ett sånt stolleprov.

Dessutom så skulle man varit tvungen att hämta ut nummerlappen idag (tävlingen är imorgon). Och eftersom det skulle känts onödigt att åka drygt 40mil bil på en dag bara för att hämta en nummerlapp, och sedan 20mil tillbaka nästföljande dag, så skulle det blivit att sova i tält antagligen. Sedan försöka ladda på morgonen efter en natt i tält med att lite lagom stelfrusen laga havregrynsgröt på spritköket. Och sedan cykla sju mil upp och ner för fjäll.

Tittar man på hur väderleksprognoserna just nu ser ut för morgondagen i Funäsdalen så skulle man ha en härlig morgontemperatur på +6 grader, regn och vindar på 13m/s i byarna. Senare på dagen ser dock regnandet ut att upphöra och temperaturen stiga något, men vinden ska också öka lite. Det finns en stor risk att jag kommer att mysa något alldeles oerhört när jag sitter inne i värmen och dricker mitt morgonkaffe imorgon.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
gjorde en vurpa med mtb:en i maj och hållt på med rehab sen dess, men imorn blire en vända mtb igen har längtat länge nu.. =)) fler som cyklar i hellas?
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Jag går också i cykelbytartankar. Just nu tränar jag på en Scott Speedster-ram, som jag har bytt det mesta på, så det är mest 105 och lite Ultegra, med Campa-hjul. Att köpa en helt ny cykel för 20-25 och ändå byta hjul känns sådär, så jag tänkte bygga en och flytta över det jag vill ha från gamla och köpa resten nytt. Men var hittar man bra och vettiga karbon-ramar som inte kostar 30 papp och uppåt? :va Och nej, eBays varianter går bort, jag vill ha något som är stumt och stabilt ;) Konstigt nog verkar alla ha högvis med kompletta komponentgrupper hemma, av alla serier, men frågar man om en lös ram så får man bara frågande blickar tillbaka :huvet

En CR1 Pro-ram lockar, och dom kostar bara ca 13kkr, men vad finns mer i den klassen? :va Intern kabeldragning är ett plus men inget måste :)

Här har du en ram från tyska radon, med en del komponenter för 750€

http://www.bike-discount.de/shop/k326/a97375/spire-carbon-frameset-with-components.html
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top