Vi är uppenbart livsfarliga enligt media !?.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Enligt kvällspressen som uppenbart gör allt för att få läsare kunde jag häromdagen läsa om "Att nu startar mc dödssäsongen" igen med en bild på en krockad mc i Lund samt kommentarer från anhöriga till avlidna mc förare om hur farligt det är att färdas på mc.

http://www.expressen.se/kvp/nu-startar-mc--dodssasongen/

Somliga av oss mc åkare kommer tyvärr däremot med lite otur att sluta sina liv bla framför en mötande och vänstersvängande personbil som trodde att han / hon skulle hinna över.Men det skrev man inget om trots att vi nu har "ett livsfarligt nöje" enligt denna press.

Tänk om samma press skrivit om "att nu är det sommar igen bilister och då måste ni vakna till liv igen och resa er ur upp ur er halvliggande och sömniga position i förarsätet, avsluta mobilsamtalet som gör att ni färdas fram och tillbaka mellan två filer, titta en gång extra på det där som ni trodde var en moped som i själva verket visade sig vara en motorcykel som landade rakt i er personbilssida när ni skulle korsa vår körbana.

Så kära bilister denna sommar.Vi mc förare är många och har lika skiftande körstil som ni bilförare men vi kör hoj för att det är roligt.INTE för att vi har någon form av dödslängtan.Vi har ingen skyddande kaross i plåt runt oss.Vi är beroende av att ni uppfattar oss som de trafikanter vi nu är utan en ursäkt om att ni såg ju aldrig när vi kom på vår mc där vi nu kanske efter detta möte måste färdas i ambulans in till ett sjukhus med en lång rehabilitering om vi har tur och slipper avlida denna sommar.TACK för visad hänsyn du bilist. :crash
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, men expressen säljer lösnummer på sina känsloladdade artiklar. Det är ju i princip inga fakta alls i den där artikeln, och den är ju mest riktad till de som känner någon som kör hoj.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Inte direkt en nyhet att Expressen är en riktig skittidning, t.o.m. sämre än Aftonbladet (vilket inte säger så lite)... :fakta
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hur många är det ÄRLIGT som blir förvånade att det skrivs så om motorcyklister???
kolla igenom alla filmer och klipp som läggs upp här på SH bland annat av folk som bombar gatorna och kör som svin och/eller stuntar med mera och ta en ny funderare på om det verkligen är så konstigt att det skrivs som det gör.....
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Men vi ÄR JU livsfarliga, inte alla men många här inne, tack och lov mest för sig själva. Man kan ju vända på steken: dom flesta kör väl också bil, ni måste ha upplevt någon gång att man skall svänga ut på en väg, kollar åt bägge hållen och det är fritt, när man precis skall börja svänga ut så kommer det en mc som håller en bit över 200 på 70-väg. Ska man vara beredd på det? Ja, vi tycker kanske det men frågan är om Olga 82 år håller med. Det är gått så långt att fast jag kör en snabb bil så tänker jag mig extra för om jag verkligen hinner köra om innan det där krönet, det kan ju faktiskt komma en hojbroder i 3 x hastigheten. Och jag vill inte vara han som tar kål på honom.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
hur många är det ÄRLIGT som blir förvånade att det skrivs så om motorcyklister???
kolla igenom alla filmer och klipp som läggs upp här på SH bland annat av folk som bombar gatorna och kör som svin och/eller stuntar med mera och ta en ny funderare på om det verkligen är så konstigt att det skrivs som det gör.....

...det är ju precis så här det är. Det är föga förvånande att det tas upp i media - men det är bra tragiskt att nyttja förolyckade i panikchock-rubriker för att kränga lösnummer..
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
@Ankan1
Du utgår från att Lundolyckan var bilistens fel.

Gör han? Tycker han påpekar att artikeln i princip inte innehåller någon vettig fakta eller information. I själva verket så innehåller artikeln ett fel, minst, han dog inte direkt. Med de skadorna som är på bilen och olyckans utgång så skulle jag dock vilja påstå att han körde på tok för fort.

Värt att nämna är även det att olyckan skedde precis utanför 1 stor skola och 2 mindre skolor och förskolor med mycket barn i rörelse. Kunde likväl varit så att det varit en unge som blitt påkörd av en motorcykel i dubbla tillåtna hastigheten.

Tragiskt är det oavsett vems fel det är.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skriv inte så långa inlägg, är ju jättejobbigt att läsa när man kör! :fakta
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
"Så kära bilister denna sommar.Vi mc förare är många och har lika skiftande körstil som ni bilförare men vi kör hoj för att det är roligt.INTE för att vi har någon form av dödslängtan.Vi har ingen skyddande kaross i plåt runt oss.Vi är beroende av att ni uppfattar oss som de trafikanter vi nu är utan en ursäkt om att ni såg ju aldrig när vi kom på vår mc där vi nu kanske efter detta möte måste färdas i ambulans in till ett sjukhus med en lång rehabilitering om vi har tur och slipper avlida denna sommar.TACK för visad hänsyn du bilist."

gör säkert mer nytta om du postar det i ett bilforum.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Så här kan man också resonera:

l2wzD.jpg
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag tror många har någon sorts "no fault-tanke" - man bryr sig ganska lite om vem som är vållande (Väghållaren, bilister, oturen och så vidare) och fokuserar på konsekvenserna. Där brukar vi motorcyklister ha dåliga odds på grund av lågt passivt skydd.
Åsså bidrar vi som sagt själva till att omhulda myten om det livsfarliga mc-åkandet, såväl genom vår körstil som i forum som detta....
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ett tecken på att vi i Sverige har det så jävla bra.

Ett cirka 40-50 tal motorcyklister som dör per år i trafiken.

Ett bombdåd i bagdad 100 pers, typ en gång i månaden. Sen tror jag att det dör nog lite mer folk i trafikolyckor i dessa u-länder.

Seriöst, vem fan bryr sig. Vi i Sverige lever i en alltför trygg värld och försöker leva upp till något som är OMÖJLIGT(nollvisionen). Sköter man sitt så brukar det gå bra.

Önskar jag kunde skriva en sådan artikel i aftonbladet :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top