Laddningsproblem Aprilia RS250

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tror inte att min Aprilia RS 250 laddar som den ska. Har satt på en indikator med led lampor från ctek på batteriet, och efter en halvdag på sturup visar den att batteriet nästan är urladdat. Var fulladdat innan jag började köra.

Nu är det så att jag el och inte riktigt går ihop. Aldrig haft något större intresse för det och har noll koll på var jag ska börja felsöka?! Hjälp!

Batteriet är nytt, dock från biltema så jag utesluter inte att det är det som är kasst. Hojen är rensad på all belysning om det spelar någon roll.

Tack på förhand
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Börja med att skaffa en multimeter, och mät spänningen över batteripolerna med hojen avstängd, på tomgång och på 3-4k varv, spänningen ska öka när du gasar, inte sjunka.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ska låna en multimeter onsdag-torsdag, men tänkte förbereda mig redan nu vad jag ska söka efter :) Om den sjunker när jag gasar, vad kan det då vara?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ska låna en multimeter onsdag-torsdag, men tänkte förbereda mig redan nu vad jag ska söka efter :) Om den sjunker när jag gasar, vad kan det då vara?

laddningregulatorn tex. normalt kanske är 12,8v tomgång och 13,2v när du varvar upp
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
En annan fråga, hojen kan väl inte ta skada om jag fortsätter köra? Alltså laddar batteriet fullt innan och sen kör utan att det laddar som det ska? Massa bandagar inbokade nu ju, bla på söndag, ifall jag inte löser det innan dess.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En annan fråga, hojen kan väl inte ta skada om jag fortsätter köra? Alltså laddar batteriet fullt innan och sen kör utan att det laddar som det ska? Massa bandagar inbokade nu ju, bla på söndag, ifall jag inte löser det innan dess.
I de flesta fall inte. Finns fall då regulatorn skickar ut för hög spänning eller växel och då kan batteriet ge upp och för all del annat om man har en jäkla otur. En variant KAN vara att ha 2 batterier och koppla bort generatorn och eventuella lysen och byta batteriet i lagom tid.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
laddningregulatorn tex. normalt kanske är 12,8v tomgång och 13,2v när du varvar upp

Bläddrade lite i verkstadsmanualen. Ska tydligen ha nån typ av färddator med voltmätare :tungan Den ska visa mellan 13-15volt vid 4000rpm "with the dipped light on" (om jag översatt det rätt är det med halvljuset tänt?). Men den ska väl visa lägre om man har plockat bort all belysning? Nån som har koll på vad den ska visa då?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Är den gatreggad så kan jag köpa den av dig så slipper du problemen. ;)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Batteriet styr väl avgasportarna precis som på min rgv så jag tippar att den inte går nå vidare om du kör slut på batteriet.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Batteriet styr väl avgasportarna precis som på min rgv så jag tippar att den inte går nå vidare om du kör slut på batteriet.

Nä, det är jag medveten om. Men batteriet var inte helt slut efter 4x20min pass. Mer orolig för när jag ska köra heldag på knutstorp om batteriet kommer räcka :/ Hoppas jag snabbt hittar felet och snabbt får eventuella delar....
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Bläddrade lite i verkstadsmanualen. Ska tydligen ha nån typ av färddator med voltmätare :tungan Den ska visa mellan 13-15volt vid 4000rpm "with the dipped light on" (om jag översatt det rätt är det med halvljuset tänt?). Men den ska väl visa lägre om man har plockat bort all belysning? Nån som har koll på vad den ska visa då?

NEJ men tomgång bör vara lägre än vid 4000 varv. minst 0,5v om inte batteriet är nyladdat dvs.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nu har jag mätt lite. Med Biltema batteriet mätte jag 13,2 när den var avstängd. Tomgång 12,8-12,9. Ganska hög tomgång så vid 4000varv visade den typ 12,780 istället för 12,8. när jag ökade varvtalet till 7000-10000rpm sjönk det till 12,68-12,7.
Med ett urladdat batteri från -09 som jag laddade ett par timmar innan var värdena 11,4 avstängd, 10,9 tomgång-4000rpm, och 10,7 vid 7000-10000rpm.

Hur går jag nu vidare?? :confused:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Du får mäta upp hela ledet i laddningen. En snabblösning är ju att ha med dig laddaren till banan och ladda när du inte kör.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Du får mäta upp hela ledet i laddningen. En snabblösning är ju att ha med dig laddaren till banan och ladda när du inte kör.

Var på väg att göra det men gav upp när jag ens inte hittade laddningsregulatorn (orkade inte leta och hade inte manualen med mig) :crash Men jag kan utesluta att det är batteriet?
Återkommer kommer med fler mätvärde imorgon när jag fått sova ut lite.

Och den snabblösningen kommer jag använda mig av på söndag :tummenupp
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Spänningslöst både till och från regulatorn. Ska se om där är nån mer kontakt/skarv där i mellan att mäta på. Idé om hur jag går vidare?

Plockade också av statorn för att se hur den såg ut och fick med mig ett metall "foder" som nog inte skulle sitta löst. Ska iaf inte vara lös enligt reservdelslistorna. :va
Kan detta vara orsaken? Några av trådarna till statorns lindning var dessutom avskavda. Bifogar några bilder till expertpanelen.

2012-05-17_12-25-32_323.jpg2012-05-17_12-25-48_593.jpg2012-05-17_13-13-53_184.jpg
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Mätte motståndet på de tre kablarna som går mot regulatorn och fick bara noll som värde :va Det där med elektricitet är verkligen inte min grej......:huvet
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Segt här idag...... Vill iaf ha en andra åsikt. Är det statorn som är kass? Går den att laga och vem kan isf göra det? Eller var köper jag ny billigast?
Det där stålfodret som lossnade från svänghjulet, det ska väl inte in igen? Är ju det som skurit i sönder lindningen.
Kan man köpa nytt av det eller jag måste byta hela svänghjulet med?
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Nä det ser inte bra ut de där!du får nog byta stator o svänghjul
det tippar jag på.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top