Robotdammsugare - suger eller suger?

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Investerade i en "neato xv signature pro" igår.
Har kört någon runda nu och den verkar funka bra tycker jag.
Hade kört fast i en hög tvätt igår, men det är väl inget man skall klaga på.....
Klarar ganska höga trösklar, känner av trappan utan att jag satt ut "hinder" och har spärrat av sovrummet med medföljande magnetremseavspärrnungen pga fluffiga mattor.

Blir att låta den köra på schema när vi börjar jobba igen nästa år ;-)

Dessa modellen är en damsugare helt utan sidoborstar, så den låter ju (70db), men poängen är ju att jag inte skall vara hemma när den går.....
Den har dragit upp både sambons långa hår från golvet och halm och grus innanför dörren (hästtjej....:-x)

Hur höga trösklar klarar den?
Funderar lite på en sån där mackapär men har trösklar på ett par cm till både kök och sovrum.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur höga trösklar klarar den?
Funderar lite på en sån där mackapär men har trösklar på ett par cm till både kök och sovrum.

3 cm klarar den nog.
Jag är rätt nöjd med Samsungen jag kör nu. Mycket lägre och tystare än Roomban jag hade tidigare.
Dammbehållaren är mindre, men den räcker rätt bra, man får ju ändå tömma den mellan varje körning.
Det är nog den största nackdelen med de här maskinerna - rengöringen/tömningen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
3 cm klarar den nog.
Jag är rätt nöjd med Samsungen jag kör nu. Mycket lägre och tystare än Roomban jag hade tidigare.
Dammbehållaren är mindre, men den räcker rätt bra, man får ju ändå tömma den mellan varje körning.
Det är nog den största nackdelen med de här maskinerna - rengöringen/tömningen.

Ja, den dagen då de kommer med ett system med självtömning i laddstationen så slår jag nog till på en.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ser att neato har kommit med en ny och förbättrad modell neato signature. Är det nån som har några erfarenheter om den?
 

Tjita1

Guest
Det sägs att Samsungs Navibot ska vara rätt bra, nån som testat den?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det sägs att Samsungs Navibot ska vara rätt bra, nån som testat den?

Jag har en sån. Den är tyst och låg, så den kommer åt bra. Gör väl lika rent som andra robotdammsugare förutom Neatos som tydligen suger bättre (men låter mer)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Ser att neato har kommit med en ny och förbättrad modell neato signature. Är det nån som har några erfarenheter om den?

Jodå, han sköter sig bra, han heter "Natte" här hemma. (allt måste tydligen ha ett namn enligt vissa i hushållet....)
Trasslar in sig i lös sladd någon gång.
Får sanera från ett par meter sambohår i rullen lite då och då, men det får man ju ta.
Fick lite tuppjuck någon gång och trodde att det var elementet hans laddstation var, försökte docka tills batteriet tog slut....men det har inte upprepats, han hittar riktigt bra.
Städar metodiskt med. Först alla kanter, sedan i rektanglar innåt typ.

Håller man bara någorlunda fritt på golvet, så är det inga konstigheter. Inga kläder på golvet osv med andra ord.
Hittar trappan utan att begå självmord.
Har spärrat av sovrummet med medföljande magnetremsa på insida tröskeloch det funkar.
Avspärrat eftersom det finns luddiga mattor och massa damunderkläder på golvet därinne...

Haft den i lite mer än en månad, och är inne på andra filtert.
Men nu har jag ju både en hästtjej till sambo som släpar in halm mm och att han städar framför kaminen, där det blir en heldel ved skröffs..
Den kör på schema, startar kl 9 måndag, onsdag, fredag.

Klart nöjd.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Jodå, han sköter sig bra, han heter "Natte" här hemma. (allt måste tydligen ha ett namn enligt vissa i hushållet....)
Trasslar in sig i lös sladd någon gång.
Får sanera från ett par meter sambohår i rullen lite då och då, men det får man ju ta.
Fick lite tuppjuck någon gång och trodde att det var elementet hans laddstation var, försökte docka tills batteriet tog slut....men det har inte upprepats, han hittar riktigt bra.
Städar metodiskt med. Först alla kanter, sedan i rektanglar innåt typ.

Håller man bara någorlunda fritt på golvet, så är det inga konstigheter. Inga kläder på golvet osv med andra ord.
Hittar trappan utan att begå självmord.
Har spärrat av sovrummet med medföljande magnetremsa på insida tröskeloch det funkar.
Avspärrat eftersom det finns luddiga mattor och massa damunderkläder på golvet därinne...

Haft den i lite mer än en månad, och är inne på andra filtert.
Men nu har jag ju både en hästtjej till sambo som släpar in halm mm och att han städar framför kaminen, där det blir en heldel ved skröffs..
Den kör på schema, startar kl 9 måndag, onsdag, fredag.

Klart nöjd.

Har en bulldog som brukar härja runt men har ännu inte behövt byta filtret efter tre månader.Den damsuger ca två till tre gånger i veckan.Filtret går ju även bra att suga rent med en vanlig damugare så fungerar det förmodligen ännu längre om man gör det i rätt rikting med tanke på genomströmningen av denna luft genom filtret.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Neato fungerade skitfint tills sommaren kom och den inte användes så flitigt. Batteriet pajade helt. Köpte nytt men det blev samma problem sommaren därpå. Dessutom pajade displayen så nu är den stendöd. Tydligen vanligt fel på Neato. Synd för den var djävligt bra när den fungerade. Dock skitkvalitet på display och dåligt batteriunderhåll.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Neato fungerade skitfint tills sommaren kom och den inte användes så flitigt. Batteriet pajade helt. Köpte nytt men det blev samma problem sommaren därpå. Dessutom pajade displayen så nu är den stendöd. Tydligen vanligt fel på Neato. Synd för den var djävligt bra när den fungerade. Dock skitkvalitet på display och dåligt batteriunderhåll.

Batterierna finns som lösa tillbehörs delar.Viktigt att de får dra ur strömmen helt mellan varven som mycket annat batteridrivet för att få längre livslängd.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Batterierna finns som lösa tillbehörs delar.Viktigt att de får dra ur strömmen helt mellan varven som mycket annat batteridrivet för att få längre livslängd.

Jo, jag vet. Bytte dem ju. Problemet är inte när den används utan att underhållsladdningsalgoritmen uppenbart suger då dammsugaren inte kan stå på underhållsladdning en månad utan att batterierna totalt säckar ihop. Skulle nog kunna leva med att byta batteripack en gång om året men det är skit att displayen pajar efter 1,5 år. Tydligen ganska vanligt dessutom.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Jo, jag vet. Bytte dem ju. Problemet är inte när den används utan att underhållsladdningsalgoritmen uppenbart suger då dammsugaren inte kan stå på underhållsladdning en månad utan att batterierna totalt säckar ihop. Skulle nog kunna leva med att byta batteripack en gång om året men det är skit att displayen pajar efter 1,5 år. Tydligen ganska vanligt dessutom.

Mjukvaran uppdateras ju ibland men ofta är det något hårdvarufel som t ex dåligt löddade kablar under displayen som ibland får den att sluta fungera.Om du nu inte redan letat efter fel.Borde ju gå att få en ny om inte garantin gått ut som är på minst ett år om man inte har någon form av tillbehörsförsäkring som ofta varar ännu längre.
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top