GPS laptimer: Aim Solo GPS vs Starlane Stealth GPS-3X. Vilken ska jag välja o varför?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Idag var jag iväg till ICA Maxi och köpte mig en Samsung Galaxy Y för 499 kr och nu har jag laddat hem RaceChrono. Tänkte testa funktionerna med den inbyggda GPS:en först, sedan får vi se om jag känner att jag vill ha en GPS-puck eller om jag blir så biten att jag vill ha en dedikerad lap timer. RaceChrono imponerar genom att ha möjligheten att kolla GPS-spåret med hastighet/acceleration direkt i mobilen.

Tack för tipsen och åsikterna! Det här skall bli intressant. Eller ledsamt när jag inser hur sakta jag kör... :3freak
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Får man fråga trådstartaren vilken du köpte om du nu köpte nån!

Tacksam för tips om nån kan hjälpa mig med vad man ska ha.
Ute efter en laptimer och det enda kravet jag egentligen har är att kunna se ut varvtal/rpm på vissa punkter på varvet.(i efterhand)
Vilken skulle ni reka då?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Denna e grym.. billig och enkel.
http://racing.qstarz.com/

Men hela grejen med en laptimer att man kan se varvtiden när man kör så att man vet hur fort/sakta det går. Vill man bara kunna se tider i efterhand så kan man ju be en polare klocka en på ett pass. Visst kanske man kan se hastighet mm på de körda varven, men vem kommer ihåg vilket spår man körde varv 7 av 25 :va

Själv har jag köpt en AiM Solo som skall bli kul att testa till våren. Jag har varit nöjd med mina 2 icke gps-laptimers fån AiM.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Men hela grejen med en laptimer att man kan se varvtiden när man kör så att man vet hur fort/sakta det går. Vill man bara kunna se tider i efterhand så kan man ju be en polare klocka en på ett pass. Visst kanske man kan se hastighet mm på de körda varven, men vem kommer ihåg vilket spår man körde varv 7 av 25 :va

Själv har jag köpt en AiM Solo som skall bli kul att testa till våren. Jag har varit nöjd med mina 2 icke gps-laptimers fån AiM.

Jo men jag svarade på "zzpikes" inlägg och han behövde inte se tiderna "live" annars finns denna modellen med display
pic01.jpg
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Qstaren har funkat klockrent för mig, svinenkel att använda. Är skärmen grön övermållinjen bra, är den röd...gasa mer :tummenupp Även bra program till om man vill analysera efteråt eller lägga på gps data på din Goprofilm:)
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Jo men jag svarade på "zzpikes" inlägg och han behövde inte se tiderna "live" annars finns denna modellen med display
View attachment 394174



Helt riktigt. Varvtiderna är jag inte intresserad av. Kollade lite snabbt på den du länka till men verkade inte möjligt att kunna kolla rpm med den.


Funderar på att slå till på en athon eftersom man kan kolla rpm direkt med den.
Är den någon som har erfarenhet av den?
Fördelen med den är ju att det går att bygga ut med tensiometer så man har koll på dämpare/gaffel.
Nån som har testat det?
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Jag har en Aim Solo DL kopplad till min BMW.

Fördelar:
Kommer med svenska banor
Intuitivt gränssnitt på mjukvaran
Grafisk jämförelse varv mot varv eller sektion mot sektion
Bra batteritid (hel bandag)
Läser in hela 29 parametrar som lätt kan filtreras, inte för att jag behöver dem men det är kul..

Nackdelar:
Svåravläst under körning
Har inte lyckats kombinera data med t ex Gopro Film (har någon här gjort detta?)
Något dyr..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vilken app kör du? Har själv Qstarz 10hz-puck men inte lyckats få den att para ihop med Harrys laptimer på ifånen...

Jag kör Pirelli diablo superbiker eller vad den heter. MEN för att para en 3:e-partspuck (som qstarz är) med en iphone så behöver du jailbreaka luren. Tack Apple.. :huvet
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Jag kör Pirelli diablo superbiker eller vad den heter. MEN för att para en 3:e-partspuck (som qstarz är) med en iphone så behöver du jailbreaka luren. Tack Apple.. :huvet

Japp känner till det, men hade ändå problem att para ihop med Harrys LT.
Hittade däremot tips på inställningar för Qstarz pucken på ett annat forum, och lyckades då få det att funka.
Testade och jämförde med transpondertider på Actionpics Mantorp helg i aug/sep, funkade klockrent!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Dags att bumpa tråden!

Det börjar luta åt QSTARZ LT6000, då jag vill kunna se tiden och skillnaden live. Jag vill kunna sitta framför datorn och pyssla i program för att se spårval, när jag bromsar och är jag gasar. Den skall gå på batteri så att jag slipper koppla in den till hojens batteri. Det känns som att LT6000 ger mig allt det och har det minst obekväma programmet att jobba med. Starlanes GPS3X kändes väldigt B i jämförelse. Nu har jag dock bara jämfört via youtube. Finns det några andra lap timers som skulle passa in på det jag söker?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Aim Solo.

Efter mitt senaste inlägg här så har jag gått och blivit med en Aim Solo. Jag är väldigt nöjd. Lättanvänd, lättavläst, omfattande analysprogram för datorn.

På minussidan har jag en Qstarz BT-Q818X GPS-puck som jag bara har testat med Race Chrono (funkar klockrent) men inte behöver längre...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Aim Solo.

Efter mitt senaste inlägg här så har jag gått och blivit med en Aim Solo. Jag är väldigt nöjd. Lättanvänd, lättavläst, omfattande analysprogram för datorn.

På minussidan har jag en Qstarz BT-Q818X GPS-puck som jag bara har testat med Race Chrono (funkar klockrent) men inte behöver längre...

Jag bläddrade snabbt från deras manual, men hittade inget vettigt fäste för hojar. Hur har du gjort? Och måste man koppla den till hojens batteri? En fördel med Aim Solo verkar vara storleken som är betydligt mindre än Qstarz om jag inte har sett fel? Qstarz känns som att det är i största laget. Men det verkar nästan vara den enda nackdelen också för mig. Dock har den tydligen ett fäste för styret vilket är ett stort plus :)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hur funkar det med de lite mer avancerade laptimers med växelindikator och allt... Är det mkt som måste kopplas in med en sån eller finns det färdiga kontakter på moderna hojar? Ngn som isf vet om det dinns på min (gsxr1000 k3). Eller kan man koppla ihop dom med powercomandern?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag bläddrade snabbt från deras manual, men hittade inget vettigt fäste för hojar. Hur har du gjort? Och måste man koppla den till hojens batteri? En fördel med Aim Solo verkar vara storleken som är betydligt mindre än Qstarz om jag inte har sett fel? Qstarz känns som att det är i största laget. Men det verkar nästan vara den enda nackdelen också för mig. Dock har den tydligen ett fäste för styret vilket är ett stort plus :)

Jag köpte ett specifikt styrfäste till min R1:a på Allmotorservice (http://www.allmotorservice.se). De säljer RamMount-fästen också, med ett sånt kan du skruva fast den på styret (eller på annan lämplig plats).

Solon drivs av ett internt uppladdningsbart batteri, kapaciteten räcker mer än väl. Solon är inte pytteliten, mindre än Qstarzen i yta om jag minns rätt, men tjockare. Inget som stör och displayen är klockren.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hur funkar det med de lite mer avancerade laptimers med växelindikator och allt... Är det mkt som måste kopplas in med en sån eller finns det färdiga kontakter på moderna hojar? Ngn som isf vet om det dinns på min (gsxr1000 k3). Eller kan man koppla ihop dom med powercomandern?

Ursäkta, men en K3:a modern hoj? Nej!

Du lär få koppla alla kablar för sig oavsett.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Dags att bumpa tråden!

Det börjar luta åt QSTARZ LT6000, då jag vill kunna se tiden och skillnaden live. Jag vill kunna sitta framför datorn och pyssla i program för att se spårval, när jag bromsar och är jag gasar. Den skall gå på batteri så att jag slipper koppla in den till hojens batteri. Det känns som att LT6000 ger mig allt det och har det minst obekväma programmet att jobba med. Starlanes GPS3X kändes väldigt B i jämförelse. Nu har jag dock bara jämfört via youtube. Finns det några andra lap timers som skulle passa in på det jag söker?

Om du ska handla följ denna länk, bra pris... http://gprdirect.com/product/qstarz-lt-q600-gps-lap-timer-2/
Köpte min därifrån och väntar på att den ska dimpa ner i lådan. :)
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag bläddrade snabbt från deras manual, men hittade inget vettigt fäste för hojar. Hur har du gjort? Och måste man koppla den till hojens batteri? En fördel med Aim Solo verkar vara storleken som är betydligt mindre än Qstarz om jag inte har sett fel? Qstarz känns som att det är i största laget. Men det verkar nästan vara den enda nackdelen också för mig. Dock har den tydligen ett fäste för styret vilket är ett stort plus :)

Ställ inte allt för höga förväntningar på det där styrfästet, ett tips bara...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top