Lagar och Regler

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
Hejsan! :)

Suttit och funderat under dagen kring de lagar och regler som reglerar vad man nu får göra och inte göra... Uppskattar all hjälp! Ska ge er några exempel och frågor,

Scenario 1
Jag kör över en åker och lämnar däckspår efter min försäkrade och påställda motorcykel. När jag närmar mig slutet kommer det en frustrerad och uppretad äldre herre och försöker stoppa mig, han ställer sig framför och använder sin hand för att signalera mig till att stanna. När jag väl stannat så tar han tag i min arm samtidigt som han skriker åt mig vafan jag gör på åkern. Jag svarar honom inte utan försöker istället rycka mig loss ifrån hans grepp. Han tar ett allt hårdare grepp och tar samtidigt mina motorcykel nycklar som han kastar iväg.(Den äldre herren är inte ägaren utav marken men vet att ägaren inte gillar när folk kör på hans åkrar)

Fråga 1: Har han rätt att stanna mig?
Fråga 2: Har han själv gjort något fel i denna situation?(T.ex hindrar trafik)
Fråga 3: Vad har jag gjort för fel?
Fråga 4: Hade ägaren ifall han varit på plats och sett händelsen haft mer auktoritet?
Fråga 5: Vad får den äldre herren i det här läget enligt lag göra?
Fråga 6: Ifall det nu var olagligt att köra över åkern och jag försöker smita, skulle då den äldre herren ha enligt lag rätt att uppehålla(hålla fast, stå i vägen etc) mig tills Polis kommer till platsen?
Fråga 7: Vad får och kan jag göra i det här läget?

Jag har en gopro kamera som nio av tio gånger följer med under turerna och är mestadels alltid påslagen. Låt oss säga att den får med hela händelsen på film. Det kan ju hjälpa mig ifall jag behöver styrka det vid senare skede.

Lägger till fler scenarion senare ifall jag kommer på några fler!

Det lilla jag redan kan kring rikets lagar är att personlig information är det endast Polis som är berättigad till att kräva utav mig. Polisen måste kunna styrka att det är jag som kört och därför skall de helst ha tagit mig sittandes på hojen samtidigt som eventuellt brott begåtts.

(Jag är helt seriös med mina frågor och min grundtanke är bara att lära sig reglerna lite bättre ifall man skulle råka ut för någon gammal gubbe som kanske tar tag i en, tar nycklarna eller liknande saker, så att man kan försöka försvara sig själv)

Det första scenariot är bara ett exempel, alltså inget som faktiskt hänt mig
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sluta köra på andra människors marker utan deras uttryckliga medgivande - Problemet löst
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Fråga 1: Har han rätt att stanna mig? Självklart inte! Du har alla rättigheter!

Fråga 2: Har han själv gjort något fel i denna situation?(T.ex hindrar trafik) Naturligtvis! Han skall släppa fram trafiken på åkern, hur hade det set ut om han stoppat trafik på till exemplel E6an, som är en adekvat jämförelse.

Fråga 3: Vad har jag gjort för fel? Ditt handlande är klanderfritt. Bra att du inte spöade upp gubben!

Fråga 4: Hade ägaren ifall han varit på plats och sett händelsen haft mer auktoritet? Han hade fått skjuta dig på plats!

Fråga 5: Vad får den äldre herren i det här läget enligt lag göra? Ingenting. Du kör motorcykel, och du behöver därför inte ta något ansvar för vad du gör, utan kan skylla på att du inte har någon lokal.

Fråga 6: Ifall det nu var olagligt att köra över åkern och jag försöker smita, skulle då den äldre herren ha enligt lag rätt att uppehålla(hålla fast, stå i vägen etc) mig tills Polis kommer till platsen? Vad i hela världen får dig att tro att det är olagligt? Vi har ju redan gått igenom att du kör motorcykel, och då behöver du ju inte ha något eget ansvar, eller ens tänka själv. Gubbjäveln skall hålla sig ur vägen!

Fråga 7: Vad får och kan jag göra i det här läget? Växa upp och börja bete dig som folk.


...
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Man har rätt att göra ett envarsgripande om straffet för brottet är fängelse. Envarsgripande innebär att till exempel hålla kvar personen på plats till polis anländer.
Jag misstänker att brott mot terrängkörningslagen inte är belagt med mer än böter så nej, han får inte stanna dig och göra som han gjorde, misstänker att han kan ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande eller dylikt.

Gamla sura gubbar som inte tål att någon kör på en åker finns det gott om dessvärre så antingen kör man när de inte ser eller så ger man fan i att stanna.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
1. Varför stanna när en sur gubbe viftar?
2. Om man stannar , ta ur nyckeln själv(om du har en vettig hoj dvs) eller lägg en hand över så du kan dra utifall det blir hotfullt , glöm ej vänstra handens långfinger
3. Kör där du får köra om du inte klarar dom ovanstående punkterna
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Du kör på en åker trots att du vet att det är mot ägarens uttryckliga vilja. Anser du inte att det tillkommer lite rättigheter i och med ägarskapet? Då förutsätter jag även att du inte kommer lägga upp en tråd här på SH och lipa när din motard blivit stulen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som Anders säger, finns minst 6mån fängelse med på straffskalan så får vem som helst gripa den misstänkte enligt lagen om envarsgripande. Men, han kan ju misstänka att du har gjort något som har det på straffskalan, tex att du är onykter som kör tvärs över en åker, och då har han all rätt i världen att gripa dig.

Sen förstår jag inte varför man ska köra sönder andras åkrar? Bönder lever ju på grödan från åkrarna. Ska vi komma och förstöra lite på ditt jobb på dagarna, för skojs skull? :va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Dagens ros till gubben för visat civilkurage. Du förstör.

Bönner är oftast inte så ljudkänsliga (alternativt hörselskadade) och pratar man med dem över en kopp kokkaffe kan det hända att man får nyttja ägovägar, brandgator och liknande. Att visa uppenbar brist på respekt för sådd mark eller planteringar genererar medalj för visad stupiditet.

Edit;

Kan man få fängelse för cykelstöld? Enligt medföljande polis samt på telefon hade vi rätt till envarsgripande när vi jagade cykeltjuv. Kriteriet var tydligen att det var pågående brott, fängelse på straffskalan nämndes icke.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan man få fängelse för cykelstöld? Enligt medföljande polis samt på telefon hade vi rätt till envarsgripande när vi jagade cykeltjuv. Kriteriet var tydligen att det var pågående brott, fängelse på straffskalan nämndes icke.
Det är ju inte specificerat vad man får och inte får stjäla, stöld är stöld. Tar man saker i en affär går gränsen mellan snatteri och stöld vid 800kr, hur det är när man stjäl annan egendom är jag lite osäker på. Fängelse finns ju med i straffskalan i otroligt många brott, bland annat pga envarsgripanderätten, men det är ju sällan det tillämpas för mindre brott.
 

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
Jag tackar så mycket för de seriösa svaren! För er som tror att detta scenario hänt mig så har det inte ännu gjort det. Det var ett exempel för något som mycket väl kan hända, senast igår när jag bara var ute och körde på gatan så viftade en gubbe en spade mot mig och började skrika åt mig när jag rullade på ettan i 15 km/h.

Om jag summerar det hela korrekt så har han alltså ingen rätt att hålla fast mig, gripa mig eller såvidare utan misstanke om något brott med straff över 6 månader. Jag kan alltså svänga runt honom och fortsätta min resa?

Ifall jag nu blev fasthållen och inte kom loss som jag skrev innan, vad kan jag och vad får jag göra för att komma loss? Putta honom? Slå honom på armen? Räknas det som frihetsberövande? Eller är det något annat bättre ord som passar in här på vad han gör?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tackar så mycket för de seriösa svaren! För er som tror att detta scenario hänt mig så har det inte ännu gjort det. Det var ett exempel för något som mycket väl kan hända, senast igår när jag bara var ute och körde på gatan så viftade en gubbe en spade mot mig och började skrika åt mig när jag rullade på ettan i 15 km/h.

Om jag summerar det hela korrekt så har han alltså ingen rätt att hålla fast mig, gripa mig eller såvidare utan misstanke om något brott med straff över 6 månader. Jag kan alltså svänga runt honom och fortsätta min resa?

Ifall jag nu blev fasthållen och inte kom loss som jag skrev innan, vad kan jag och vad får jag göra för att komma loss? Putta honom? Slå honom på armen? Räknas det som frihetsberövande? Eller är det något annat bättre ord som passar in här på vad han gör?


Man får inte kasta sten och spraya hus med sprayfärg heller, några ungdumar gjorde det ändå.

Man får tydligen inte försvara sin familj och egendom med hagelbössa även om ungdomar kastar sten och sprayar sprayfärg, men för några år sedan var det en "gubbe" som gjorde det ändå.

Han hade givetvis fel och fick ett straff, men det gladde nog inte han som fick ta första kulkärven speciellt mycket.

Alla var dumma i huvet och gjorde fel!
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Man får tydligen inte försvara sin familj och egendom med hagelbössa även om ungdomar kastar sten och sprayar sprayfärg, men för några år sedan var det en "gubbe" som gjorde det ändå.

Han hade givetvis fel och fick ett straff, men det gladde nog inte han som fick ta första kulkärven speciellt mycket.

Menar du Rödebymannen? Han blev dömd men fick inget straff, förutom att betala skadestånd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Menar du Rödebymannen? Han blev dömd men fick inget straff, förutom att betala skadestånd.

Han fick väl någon annan form av "vård" också har jag för mig.

Men skitsamma, poängen är den samma, bara för att folk inte FÅR göra saker för att stoppa folk som beter sig dumt betyder inte att dom inte gör det.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag tackar så mycket för de seriösa svaren! För er som tror att detta scenario hänt mig så har det inte ännu gjort det. Det var ett exempel för något som mycket väl kan hända, senast igår när jag bara var ute och körde på gatan så viftade en gubbe en spade mot mig och började skrika åt mig när jag rullade på ettan i 15 km/h.

Om jag summerar det hela korrekt så har han alltså ingen rätt att hålla fast mig, gripa mig eller såvidare utan misstanke om något brott med straff över 6 månader. Jag kan alltså svänga runt honom och fortsätta min resa?

Ifall jag nu blev fasthållen och inte kom loss som jag skrev innan, vad kan jag och vad får jag göra för att komma loss? Putta honom? Slå honom på armen? Räknas det som frihetsberövande? Eller är det något annat bättre ord som passar in här på vad han gör?

Frihetsberövande är det om han låser fast dig med något, att hålla fast någon är inte frihetsberövande.
 

Fopo

Najtrajder
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-10 KTM 690 SMC
Han fick väl någon annan form av "vård" också har jag för mig.

Men skitsamma, poängen är den samma, bara för att folk inte FÅR göra saker för att stoppa folk som beter sig dumt betyder inte att dom inte gör det.
Ja det vet jag väll, det är långt från alla som följer de lagar som finns! Men det är fortfarande bättre att veta sina rättigheter än att inte veta de.


Frihetsberövande är det om han låser fast dig med något, att hålla fast någon är inte frihetsberövande.
Googlade upp lite mer info om frihetsberövningslagen. Du hade delvis rätt. Dock gäller inte lagen ifall jag blir fasthållen på en åker med tanke på att det är ju inte direkt ett starkt begränsat område.
Frihetsberövande avser i Sverige i korthet ingrepp som innebär att någon genom inspärrning eller övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett rum eller ett annat relativt starkt begränsat område
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Googlade upp lite mer info om frihetsberövningslagen. Du hade delvis rätt. Dock gäller inte lagen ifall jag blir fasthållen på en åker med tanke på att det är ju inte direkt ett starkt begränsat område.

Ja jo, jag utgick liksom ifrån scenariot att du var ute på en åker och därmed så behöver han låsa fast dig med t.ex. handbojor eller binda fast dig vid något för att det skall räknas som frihetsberövande.
Ett annat sätt är att han kommer dit med bil och låser in dig i bilen, det är också frihetsberövande.
Att bara hålla fast någon så denne har en chans att ta sig loss så är det inte frihetsberövande... dvs personen har inte berövat dig din frihet.

Men innan man beger sig ut och kör på åker så bör man vara medveten om att man förstör bondens levebröd... varför skulle man vilja göra det?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det vet jag väll, det är långt från alla som följer de lagar som finns! Men det är fortfarande bättre att veta sina rättigheter än att inte veta de.

Det är ännu bättre att veta sina skyldigheter!

Fast alla generationer efter 1980 verkar inte tro att dom har några, dom tror att dom bara har rättigheter.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top