Försäkring person?

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
Jag har lite funderingar kring bandagarna och olika typer av försäkringar för mig som person. (Jag har sökt på forumet... men att knappa in försäkring i olika kombinationer är inte helt optimalt, eller så är jag bara kass.) Hur som...

Om jag har en oreggad och oförsäkrad hoj på en bankörning - vad gäller för försäkring för mig som person? Är det upp till de olika försäkringsbolagen och deras villkor på olycksfall? Behöver man en specialförsäkring?

Om jag har en trafikförsäkrad hoj, är det samma som ovan med olycksfallsförsäkringen då, eller täcks den in av trafikförsäkringen (kanske en dum fråga men men....)? Gäller trafikförsäkringen för bankörning?

Om jag har licens (tävling) ingår det försäkring då, och gäller den på alla bandagar?

Jag har TryggHansa som bolag för olycksfall idag.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Skandia Liv har jag. Verkar vara ett att få bolag som tillåter bandagar. Dvs jag som saknar licens och försäkringen som finns via Svemo. Jag kör oreggad hoj på bandagar. Finns extrem-sport försäkring, men den tycks vara ofantligt dyr när jag kollat. För tydlighetens skull var jag noga med att påtala att jag inte tävlar eller tränar inför tävling samt saknar licens.

Trafikförsäkringen vet jag inte hur den gäller utanför SMCS arr. Där gäller den.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har du trafikförsäkring så gäller den i gatgrupper, har du olycksfall via hemförsäkring så gäller den om inte trafikförsäkringen gäller.
Olycksfall och allriskförsäkring så är du alltid skyddad, jag har nyligen provat båda.
Spar alla kvitton på dig själv och grejerna.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Kolla villkoren i din olycksfallsförsäkring. Flera bolag har senare år smugit in att den inte gäller vid motorsport, och det är just vad MC är så länge du inte kör i trafiken.

Actionpics har en särskild arrangörsförsäkring hos försäkringsbolag där samma bolag även erbjuder en olycksfallsförsäkring för motorsport som gäller under samtliga våra trackdays för 600:- helåret, alternativ så går det att lösa engång för 200:- på plats.

/Nitrous
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Länsförsäkringar har t ex • tävling eller träning med motorfordon som ett exempel på när deras personförsäkring inte gäller. Jag gissar att i princip alla bandagar förutom SMC räknas som "träning"?
 

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
Från trygghansas villkor:
"Försäkringen gäller inte för olycksfall som
uppstår i samband med något av följande:
– Tävling eller organiserad träning inför
tävling med motorfordon då licensförsäkring
gäller."

Hur ska den tolkas, tro? Om jag inte tävlar eller tränar inför tävling med licens så gäller försäkringen? Låter som samma formulering som DR.Pepper ovan. Skiljer en viktig del i formuleringen mot Länsförsäkringar. Men, Peter 1980, tolkas det som träning även om man inte tävlar... har du kollat? Eller hur kör du?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top