Honda CBR 1000 RR -08 startar inte

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Hejsan, behöver lite hjälp.

Skulle ta premiären med hojen idag, det gick sådär.

Den har stått nu under vintern och jag har haft batteriet hemma på underhållsladdning, tog med mig det och satte batteriet i hojen och skruvade dit kopplingarna, vred om nyckeln. Har vänt batteriet fel så en säkring går när jag vrider om nyckeln, haha. Tar en extrasäkring och vrider batteriet rätt.

Hur som helst, nu när jag försöker starta hojen så vill den inte. Batteriet fungerar prima och ger juice, startmotorn fungerar och hojen tuggar men den vill inte hoppa igång. Fullt med soppa, och soppapumpen fungerar den låter friskt. Gick inte att springa igång den, man hör att motorn drar runt och den vill gå igång men den inte får tändning, (OBS tror jag).

Det låter som den inte tänder, låter precis som någon startspärr hindrar den från att gå igång.

Hur gör man nu? Jag har två nycklar till hojen.

Snälla hjälp mig sporthojsgurus.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Det finns nog risk att cdi-box eller annan elektronik tagit skada när du vänt polerna fel. Detta är dock bara en kvalificerad gissning.. har du haft igång hojen under vintern?
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Tack för svar, nej jag har inte haft igång den alls. Men borde inte säkringen som gick hindrat att något annat gick sönder? Hur kollar man om cdi-boxen gått sönder? Borde jag verkligen komma så långt med hojen om cdi-boxen inte fungerar. Den vill ju starta men som att den spärrar det.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Du har har kollat dödarknappen hoppas jag? (tog en timma en gång för mig att fatta det:) Hade för övrigt en likadann hoj för två år sedan och det tog ett tag innan den hoppade igång efter vintervilan. Var tvungen att koppla på ett bilbatteri efter att kört slut mc batteriet för att gå igång den.
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
har du kollat så att det inte var fler säkringar som gick? typ main fuse eller liknande. Finns väl även start relä.

att kolla om cdi tog stryk kan du väl i princip bara göra genom att försöka koppla upp den till dator alt. få testa en annan som du vet fungerar
 
Last edited:

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Du har har kollat dödarknappen hoppas jag? (tog en timma en gång för mig att fatta det:) Hade för övrigt en likadann hoj för två år sedan och det tog ett tag innan den hoppade igång efter vintervilan. Var tvungen att koppla på ett bilbatteri efter att kört slut mc batteriet för att gå igång den.

Japp dödarknappen är kollad! Det är en go hoj men det är väl jag som muppat till något när jag vände skiten fel.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
har du kollat så att det inte var fler säkringar som gick? typ main fuse eller liknande. Finns väl även start relä.

att kolla om cdi tog stryk kan du väl i princip bara göra genom att försöka koppla upp den till dator alt. få testa en annan som du vet fungerar

Kollade alla andra säkringar men inte något relä, trodde inte dom kunde ta stryk av det.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Som sagt den kan ju bara vara seg efter vilan, Hur länge provar du att starta? Lite irriterande att börja mecka innan man verkligen provat det enkla. Batteriet kan ju vara lite halvsegt fast du inte upplever det så.
Annars kan det väl som sagt vara CDI boxen som spökar men du verkar ju inte ha felkoder va?
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Som sagt den kan ju bara vara seg efter vilan, Hur länge provar du att starta? Lite irriterande att börja mecka innan man verkligen provat det enkla. Batteriet kan ju vara lite halvsegt fast du inte upplever det så.
Annars kan det väl som sagt vara CDI boxen som spökar men du verkar ju inte ha felkoder va?

Ja jag tycker det med, jag provade att starta den väldigt länge. Höll inne knappen säkert 20 sek åt gången massa gånger. Nej jag har inga felkoder alls.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Är ett meck detta då det kan vara skitenkelt eller väldigt komplicerat. Men får du inte till det så får du helt enkelt mäta upp batteriet då det kan vara dåligt. Testat att "boosta" igång den med startkablar typ? kan vara stiften som surar också efter vintern och då du dragit runt motorn utan start.

Är batteriet OK skall du ha 13V minst (helst 13.2). "Dåligt" batt har du vid 12.8.

Kolla din manual sida 507 (19-4) troubleshooting, finns ett flödesschema där som du bör följa. Angående om du måste av med tanken så tycker jag inte som att det ser ut som det i boken (har ej en CBR1000 så jag är inte 100)
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top