Däcksparkare, mailkompisar & testpiloter…

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Varför skrivs det så mycket lustigheter i mc-annonser? :lol

Skambud undanbedes? Det är väl bara att vänligt tacka nej eller?

Däcksparkare? Om ngn är nervös och vill sparka lite på däcket för att lugna sig under förhandling så klarar väl däcket det?

Mailkompisar? Hur vanligt är det att bli bombad av email? Särskilt som de flesta sätter nästan samma pris som alla andra?

Svarar inte på mail? Varför utesluta de flesta spekulanter direkt? Hur vanligt är det idag att man inte använder email?

Bytespris? På vilket sätt blir det du säljer mer värt vid ett byte för någon annan än dig själv?

Intressekoll? Ska du sälja eller ska du inte?

Testpiloter undanbedes? Är det verkligen ett vanligt problem…?

Pengar före provkörning? Vem köper mc utan prova den? Det är väl bara att göra upp före att provköraren tvingas köpa den vid ev skada?


Missförstå mig rätt.
Alla får skriva vad dom vill i sina annonser men det är kul när folk verkar vara så kära i sina grejer att man som säljare börjar ställa krav på köpare redan i annonsen!
:D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Åtminstone förut så gick det ju en liten våg av att så fort man la upp en annons så blev man kontaktad av andra annonsföretag som ville att man skulle annonsera hos dem också, så där kan jag förstå att man blir irriterad.

Men resten håller jag med om att det är ren idioti. Ungefär som att man som köpare ska vara tacksam för att man får äran att titta på just en viss annons..

När jag köper något via privat annons, oavsett om det är hoj, bil eller något annat så börjar jag i princip alltid med att skicka ett mail för att få den där grundfaktan så jag kan avgöra om det är intressant för mig att gå vidare eller inte.

Personligen skulle jag föredra om 50 pers mailar istället för att ha 50 pers som ringer i tid och otid.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Varför skrivs det så mycket lustigheter i mc-annonser? :lol
Untan detta fenomen skulle vi inte ha så många blockettrådar här! Om det ställdes samma krav på utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper för att få sälja på blocket som det ställs på yrkessäljare inför en anställning skulle det nog se lite annorlunda ut.

Jag föredrar att både köpa och sälja via telefon. Mailkontaktare brukar rinna ut i sanden och det är sällan man får snabba svar (eller inga svar öht) via mail.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Åtminstone förut så gick det ju en liten våg av att så fort man la upp en annons så blev man kontaktad av andra annonsföretag som ville att man skulle annonsera hos dem också, så där kan jag förstå att man blir irriterad.

Men resten håller jag med om att det är ren idioti. Ungefär som att man som köpare ska vara tacksam för att man får äran att titta på just en viss annons..

När jag köper något via privat annons, oavsett om det är hoj, bil eller något annat så börjar jag i princip alltid med att skicka ett mail för att få den där grundfaktan så jag kan avgöra om det är intressant för mig att gå vidare eller inte.

Personligen skulle jag föredra om 50 pers mailar istället för att ha 50 pers som ringer i tid och otid.



Håller med, och inte...

Jag lägger ofta lite energi på att skriva annonsen, och då finns den där "grundfaktan" med redan från start. Resultatet blir att man utöver engelsmännen som bjuder 35´ under, får 50 mail med frågor som:

Vad kostar den?
Hur långt har den gått?
Är den importerad?
Är den lagd någon gång?
Hur är däcken?
osv..

När ALL den infon och lite till finns i annonsen.

Jag har full förståelse för de som vill tjöta lite i telefon, och kanske få en repetition av ovan där för att kunna göra en bedömning av mig som person (skicket på säljaren speglar skicket på hojen/bilen - typ).. Och få det muntligt då det är svårare att ljuga bra så än genom ett tangentbord. Men att begära samma info skriftligt igen?

Som säljare orkar jag knappt svara på dem mailen. Kan man inte läsa annonsen kan man förmodligen inte läsa svarsmailet heller!
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Prutat o klart är ju också en intressant formulering som en del gillar (ofta då just de som satt ett rätt högt pris på sin vara). Jag vet inte varför man skriver så. Det borde ju vara varje köpares rättighet att lägga ett bud på en vara. Gillar man som säljare inte budet så kan man ju tacka nej. Men, en del verkar vara lite obekväma med prutning.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Bytes-priset bör ju vara högre då du själv inte kan pruta på valt objekt.
Sen vet vi ju alla att vi värderar våra fordon högre än vad man egentligen själv skulle betala för ett likadant i samma skick.

Men jag håller verkligen med om att många annonser är jäkligt märkliga. Speciell när folk skriver "låna mail".
Varför lånar man en mail, de är ju gratis i 90% av fallen? Och vem fan lånar ut SIN mail?
 

denkan89

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSR750
Prutat o klart är ju också en intressant formulering som en del gillar (ofta då just de som satt ett rätt högt pris på sin vara). Jag vet inte varför man skriver så. Det borde ju vara varje köpares rättighet att lägga ett bud på en vara. Gillar man som säljare inte budet så kan man ju tacka nej. Men, en del verkar vara lite obekväma med prutning.

Håller med. Men tror många skriver så för att slippa köpare som prutar utan att ha sett fordonet. Slippa allt snack om kompispris hit o dit :)

I övrigt tycker jag själv att det är bekvämt att skicka ett mail för att få reda på kompleterande info om vad jag ska köpa. Ofta ser man uselt skrivna annonser som inte säger någonting om hojen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är ju positivt, då vet man vilka säljare som är nötter, bara sålla bort :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag tycker det är rätt intressant med "lånad mail" och "lånad bild men min är likadan".
Man tycker ju att dessa saker är rätt enkla att fixa i dagens läge...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Konstigast är "intressekoll" Vad fan är det egentligen?

Haha ja.. jävligt bra fråga.

Eller en annons med typ 10 rader om att säljaren inte behöver pengarna, inte har något behov av att bli av med hojen osv..

Vafan, skit i att lägga ut annonsen då?
 

Str3 R

Guest
Tror en del fått ev köpare som inte ens köpt grejerna men titta måste man ju få göra och kommer nån intressent så får man väl öppna mun och försöka övertyga så bra det går varför de ska köpa grejerna.
"Pengar före" kan bero på att nån blivit blåst.
Lånad mail begriper inte jag heller men säljaren kanske inte läser sin mail så ofta och missar då en ev köpare.
På Blocket kan man som jag gjort köpa ett tel nr som syns i annonsen men döljer mitt riktiga nr, funkar toppen för jag slipper alla utländska och på knagglig engelska SMS.


Scribbled from my iPhone using Tapatalk.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Konstigast är "intressekoll" Vad fan är det egentligen?
Du anar inte hur många det är som lägger ut en annons utan någon riktig avsikt att sälja. De vill istället kolla vad de får för bud, få en uppfattning om marknaden för hojen och likande. Kan endast tänkas sälja om de får ett bud de inte kan motstå (överpris)
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Kruxet är väll att de som säljer tror att de gör marknaden en tjänst genom att sälja sin MC. Ofta finns attityden: "Du ska vara jävligt glad för att jag lägger upp min hoj till försäljning"

Istället bör majoriteten av säljarna ställa sig frågan: "Vem har stålarna och vem är det som faktiskt vill ha stålar"?

Skulle nog inskränka lite mer ödmjukhet i annonserna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De där som försöker få kompispris är lite roande. De blir arga när jag förklarar för dem att de inte är min kompis, och att jag ändå inte gör affärer med kompisar för att det bara ger problem med vänskapen, så de kan betala samma pris som alla andra.
När de sedan nästan ofelbart svarar med något din-mamma mail, så rättar jag deras kassa svenska.

Det är ju ren underhållning, och alldeles gratis dessutom! :D
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Håller med TS till fullo. Finns en hel del löjliga annonser där ute. Vill du sälja något ska du som säljare vara den "smörande" parten och ge kunden den service och välkomnande som den förtjänar. Man vill väl bli av med varan man utannonserat?!
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Bytes-priset bör ju vara högre då du själv inte kan pruta på valt objekt.

Hur menar du då? Om man ska byta så gör man väl upp vad resp bytesvara anses värd på marknaden och sedan löser man mellanskillnaden. Att redan på förhand påstå att ens egna grejer på ngt sätt skulle bli mer värda vid byte är ju löjligt... "aha, om jag inte får cash och tvingas byta så ska jag iallafall ha mer".. Det bytesmervärdet finns bara i någons ego.
 

Str3 R

Guest
Står det intressekoll och däcksparkare etc i annonsen brukar jag hoppa över dem, finns det däremot lite tekniska data blir jag intresserad men rena snyftannonserna varför de måste sälja eller milslånga texter utan egentligt intressant innehåll hoppar jag över dem också. Det behöver inte vara en hel novell i annonsen, bara fakta och ett köpt tel nr som döljer mitt riktiga nr duger bra. Den som är intresserad hör av sig. bilder skadar inte heller och vill man ha fler så kan man maila mig.

Men den dummaste tog priset i oktober när jag skulle sälja mina dubbdäck. Satte ut dem skitbilligt för att få dem sålda när en i Skåne menade att det var ju synd de var här uppe i Sthlm. Glömde jag skriva var de finns eller? undrade jag och fick ett snabbt svar tillbaka att det hade jag inte glömt. Varför hör man av sig då om man ändå inte ska köpa dem pga avståndet?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Sedan har vi klassikern med säljare som ska blir fly förbannade när någon utländsk man med förhandlingsvana lägger ett bud som svennebanan uppfattar som "ett skambud", för han har ju minsann skrivit "prutat och klart".

Herregud, tacka nej vänligt med bestämt och fortsätt förhandla, vad är problemet?
Och varför i hela friden lägger man ut telefonnumret när mejlen tillåter en att sålla bort nio döskallar och göra upp affären med den tionde, vettige spekulanten?

Folk är idioter, fast det är väl inget nytt.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top