Tjocka böcker för män!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Morsning korsning.

Tänkte göra en större bokbeställning och behöver lite tips.

Vill ha lite tips på böcker i stil med:

"Vi de drunknade" (Dansk bok som följer 4 generationer sjömän. Sträcker sig över ca 200 år och slutar i andra världskriget, Mycket läsvärd)

"Metro 2033" (15 år, efter kärnvapenkriget som i alla fall ödelagt hela Ryssland, bor ca 10 000 människor i Moskvas tunnelbana. Följ med på en vandring genom den märlika värld som växt fram)

"Ett land i gryningen" (Dennis Lehane skriver en roman om polisstrejken under 1920-talets Boston)

Jag vill alltså ha tips på tjocka böcker där män gör manliga saker. Sitter någon på en bra biografier från ensamseglare, isbjörnsjägare eller varför inte en u-båtskapten så tipsa på.

Skriv gärna kort om handlingen. Kom ihåg att man mår bra av att vara kulturelitistisk. Tipsa bara om riktigt bra böcker.

Är Gudfadern bra som bok?

Ska göra ett kort stopp som fantasykille och plöja Sagan om is och eld sen tillbaka till vuxenböcker.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Den glömde soldaten av Guy Sajer, 600 sidor självbiografi om hans tid som soldat i division Grossdeutschland på östfronten vintern 42-. Läsvärd, kan beställas från Svenskt militärhistoriskt bibliotek.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Den glömde soldaten av Guy Sajer, 600 sidor självbiografi om hans tid som soldat i division Grossdeutschland på östfronten vintern 42-. Läsvärd, kan beställas från Svenskt militärhistoriskt bibliotek.

Toppen. Tänkte just önska något om WW2. Har dock läst lite böcker av den typen. Sist "Berlins sista timmar" skriven av en svensk frivillig på tysksidan. Beskriver i korta drag hela reträtten från Baltikum till Berlin. Då utgiven av nazisterna nu utgiven av forskare som bevis för att soldaterna kände till förintelsen. "Slaget om nordkalotten" kan även rekommenderas lite löst. Men helst vill jag läsa något om pansarslag.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har just börjat läsa "slaget om Kursk" Historiens största pansarslag sommaren -43, skriven av Anders Frankson/Niklas Zetterling. Ett tips om du vill läsa om pansarslag!
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Är det manligt att laga mat?

I John Irvings "Last Night in Twisted River" finns ganska många män som lagar mycket mat.
Skogshuggaren Ketchums matlagning är nog rätt manlig för att vara matlagning.
Six-pack Pam är visserligligen kvinna men super och slåss som det anstår en karl.
Men det är iofs inte de som är huvudpersonerna. Det händer mycket annat i boken också.

"Last Night in Twisted River" innehåller det mesta man kan förvänta sig av en John Irving bok:
lnitr.gif

Jag läste (OK hörde då) boken på engelska.
Jag tror att det är att rekommendera om man vill njuta av de nyskapande kraftuttrycken.
(Fast boken innehåller rätt mycket italienska för att vara en engelsk bok.)

"Last Night in Twisted River" får sex gurkor av fem möjliga.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har tyvärr ingen bra bok att tipsa om men blir nyfiken på hur mycket tid ni lägger på att läsa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En dag i Ivan Denisovitjs liv, läser man den så inser man att man inte har mycket att klaga på.

Gulag-arkipelagen får en också att inse att man bara har i-landsproblem.

Ubåtsböcker har jag plöjt massor av, jag vet inte varför men det är en genre som tilltalar mig, allt ifrån billig kiosklitteratur till riktiga biografier från dom som har varit med.

Tyvärr kommer jag aldrig ihåg titlarna på böcker jag läser, det är så illa att vissa böcker har jag köpt/lånat två gånger.

Annars kan jag rekomendera Operation Garbo för lite fiktiv spänning på hemmaplan.

Jag har alla mina böcker nerpackade på annan ort just nu, annars skulle jag ha kunnat gräva fram lite ubåts/skepps krigs böcker att tipsa om.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har tyvärr ingen bra bok att tipsa om men blir nyfiken på hur mycket tid ni lägger på att läsa.

Har inte tid att läsa pappersformat så därför lyssnar jag på ljudbok ca 8h/dag istället. Hade dock inte läst lika mycket ändå, tidigare kanske jag läste 3-4 böcker per månad max medan man nu gör av med betydligt fler.

The Road av Cormack McCarthy är en grym postapokalyptisk fiction, om man gillar sånt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
The Road av Cormack McCarthy är en grym postapokalyptisk fiction, om man gillar sånt.

Jag har en kvinnlig arbetskamrat som en gång nämnde att hon tyckte att naturkatastrof/apocalyptiska filmer var läskiga.
Jag rekomenderade "The road".
Hon fick sömnproblem.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har tyvärr ingen bra bok att tipsa om men blir nyfiken på hur mycket tid ni lägger på att läsa.

Varierar mycket. Men på toa, läggdags är väl minimum. Ibland lite innan jag kliver ur sängen, sen kan det bli några timmar extra en vecka om det är en bra bok.

"Äventyr på riktigt".
Om Sven Hedin.
Inte så tjock.
Men bra.

Litar på dig. Får bli nästa beställning.

En dag i Ivan Denisovitjs liv, läser man den så inser man att man inte har mycket att klaga på.

Gulag-arkipelagen får en också att inse att man bara har i-landsproblem.

Ubåtsböcker har jag plöjt massor av, jag vet inte varför men det är en genre som tilltalar mig, allt ifrån billig kiosklitteratur till riktiga biografier från dom som har varit med.

Tyvärr kommer jag aldrig ihåg titlarna på böcker jag läser, det är så illa att vissa böcker har jag köpt/lånat två gånger.

Annars kan jag rekomendera Operation Garbo för lite fiktiv spänning på hemmaplan.

Jag har alla mina böcker nerpackade på annan ort just nu, annars skulle jag ha kunnat gräva fram lite ubåts/skepps krigs böcker att tipsa om.

Har samma problem. Särskilt eftersom jag ger bort mycket böcker så kan man inte kolla. Sen om man läser mycket deckare blir man bara förvirrad. Samma skit även om det är läsvärt.

Men gräv gärna lite vid tillfälle. Läsning blir så mycket mer värt om man har koll på vad man läser och varför.

Har inte tid att läsa pappersformat så därför lyssnar jag på ljudbok ca 8h/dag istället. Hade dock inte läst lika mycket ändå, tidigare kanske jag läste 3-4 böcker per månad max medan man nu gör av med betydligt fler.

The Road av Cormack McCarthy är en grym postapokalyptisk fiction, om man gillar sånt.

Sett filmen. Är det den superduper mörka där allt är aska eller är det den med bibeln? Har hjag förstört den genom att jag sett filmen? Annars måste jag bli bättre på apokalyptiska böcker.

Läs/lyssna på Metro 2033!

Blev 5 böcker beställda. Plus två på tur hemma. Borde hålla ett tag. Fortsätt fylla tråden. Kan behövas i snuttifieringens tid
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Åtta gurkor av fem möjliga får den i alla fall.

Jättekul att du har börjat betygsätta med gurkor, men kan du hitta en avsevärt mindre bild att använda, eller kanske bara skriva det som i mitt citat, så blir trådarna betligt roligare att läsa.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top