Rödljus from hell

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tjena tjena ballenas! God jul !

Jag har en fråga faktiskt. Jag var ute nu inatt och åkte till grannkommun och där har de ju rödljus........................... Och de känner ju inte av motorcyklar så bra. Jag stog och väntade vid tre styck rödljus och jag vände faktiskt. Ville inte ha farbror blå precis bakom då det är deras ute dag idag.

Vad ska man göra ? Ska man se rödljuset som väjningsplikt om man väntat länge eller? Provade att backa och köra framåt men det gav inget grönt ljus där inte. Kom bilar från andra håll och de hade grönt men icke på min sida inte.

Och vad ska man säga om farbror snut kommer ?
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Det finns minst en tråd i mc-relaterat som behandlar detta grundligt, men jag sitter med en 2-veckorsgrabb i knät så jag ids inte googla åt dej. :)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det finns minst en tråd i mc-relaterat som behandlar detta grundligt, men jag sitter med en 2-veckorsgrabb i knät så jag ids inte googla åt dej. :)

Hittade inget när jag sökte men tack för att du säger till. Ska söka lite till :)
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Jag undrar också. De måste ju finnas något annat sätt än att vänta in bilar bakom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rödljus reagerar ju tom på min cykel, så nog borde dom känna av en hoj! Men det beror ju på vilken typ av sensorer dom har också, dom som har slingor nerfrästa i marken reagerar på det mesta. Men ibland är dom inte kalibrerade som dom ska, eller har gått sönder. Då bör man ringa kommunen och påpeka det.

Men sen beror det ju lite på hur man kör fram till rödljuset också, leker man moped och slickar asfaltskanten så lär inget reagera, eller om man kör långsamt nog för att få parkeringsböter sista biten.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Rödljus reagerar ju tom på min cykel, så nog borde dom känna av en hoj! Men det beror ju på vilken typ av sensorer dom har också, dom som har slingor nerfrästa i marken reagerar på det mesta. Men ibland är dom inte kalibrerade som dom ska, eller har gått sönder. Då bör man ringa kommunen och påpeka det.

Det funkade med ett par andra trafikljus men vissa funkade det icke med.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Samma sak händer i centrum vid vissa rödljus,är det mörkt ute och knappt några bilar så brukar jag alltid köra ifall det är rött, dock stannar jag alltid helt och hållet innan jag kör.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kör man hoj så är det ju inga problem. Bara att stänga av motorn och leda hojen genom korsningen. Då är du ju bara en fotgängare som råkar leda omkring på en mc, så sålänge du inte hindrar eller stör annan trafik är det inga problem
 

tkdrille

Guest
Är de rött så kör jag. Om de är sent på kvällar och ingen annan trafik såklart. Även med bil, vi har ett röljus från helvetet i vår by,. Och de är de enda vi har, kommer vi från fel håll kan man få stå ända upp till en kvart. Så om polis skulle komma exakt vid den förseelsen så är de bara till och förklara och hoppas på att de är en snäll sådan.

Men rödljusen är antagligen i rätt dåligt skick eller väldigt dåligt konstruerade.
Skulle aldrig få för mig att hoppa av bågen för att leda den igenom.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om man nu skulle möta en elak blå tomte om man åker för rött(då ska man ha stått nån minut och åker sakta förbi) och han ger en böter. Det bör väll gå igenom om man överklagar eller vad det heter? Inte skriva på boten alltså
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Enligt polisen skall man stänga av motorn och leda motorcykeln genom korsningen.

Jag har hört att dom skall triggas på vikt och inte metall? Någon som vet mer kring det?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nästan alla är magnetslingor.

Ibland kan dock typ mikrovågsradar typ dörröpnnare användas.

Kommunen eller vägverket är ansvariga - ring och be dom fixa - det gör dom utan knussel.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Enligt polisen skall man stänga av motorn och leda motorcykeln genom korsningen.

Jag har hört att dom skall triggas på vikt och inte metall? Någon som vet mer kring det?

Hur trafiksäkert känns det att stänga av motorcyklen och le den över vägen som kräver trafikljus?
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag har ett sånt trafikljus hemme, det reagerar inte på motorcycklar. problemet är att det är rödljuset till en bro som går över motorvägen. Bron är jättesmal så den är enfilig, det innebär att är det rött från mitt håll, så är det grönt från det andra hållet. Irriterande som fan, jag måste stå och vänta tills det kommer en bil så att jag kan få grönt. Leda hojen går inte eftersom då måste jag leda den uppför en backe och sen ca. 50 meter över bron innan det blir tvåfiligt igen. problemet har funnits sedan 80-talet
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man nu skulle möta en elak blå tomte om man åker för rött(då ska man ha stått nån minut och åker sakta förbi) och han ger en böter. Det bör väll gå igenom om man överklagar eller vad det heter? Inte skriva på boten alltså

Halvdanerier.
Stannar du inte för rött, så skall du inte stanna för blått.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top