Då va det ett faktum SAAB i Konkurs

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag hade gärna provkört nya S60. Ryktet på stan säger att det är en ganska bra bil, speciellt R-varianten :)
:fakta

Jag har precis beställt en herrjösses-diesel-power-miljöklassad raket-V60 med R-designpaketet. Blir föjävla gött att kasta bort min sunkiga gamla 9-3a med svampframvagn och alla andra icke önskvärda fel som den frambringat under de senaste åren.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det kan du nog ha rätt i. Synd de inte köpte rasket innan Muller, Muller kan knappast ha varit bra för Saab.

Müllerperioden kan visst ha varit bra för Saab.
Han upprätthöll företaget (åtminstone på pappret) över den värsta ekonomiska krisen (globalt).
Nu, efter konkursen, så finns fabriken, ryktet och personalen kvar i ett land som visat sig kunna hantera ekonomiska bakslag bra.
Jag tror dessutom att GMs iver att hindra användningen av tekniken är betydligt lägre nu när den redan är etablerad inom GM.
De har nog dessutom lättare för att samarbeta med indier (som redan har mycket ekonomiska och tekniska kontakter med USA) än med ryssar eller kineser.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Personal som inte varit på jobbet på hur länge?
Finns den duktigaste personalen kvar i företaget eller har de hittat annan sysselsättning?
Hur mycket av Saab finns kvar i tillgångar osv?

Vad har Kineserna blivit lovade mot sina investeringar?

Jag hoppas det fortfarande går att rädda delar av Saab.
 

Kneedrag

Guest
Jag tycker det är mycket intressant med skillnaden mellan GM och Ford.

Ford sålde iväg Volvo som ligger långt fram i utvecklingen till kineserna ganska lättvindigt tycker jag. Men Ford var i akut läge och behövde pengarna.

GM o andra sidan vägrar att sälja ens gammal teknik som sitter i Saab-bilarna till kineserna med rädsla att kineserna ska bygga bilar som kan konkurrera med GM:s bilar. Visar bara hur korkade GM är och villken uppförsbacke Saab haft alla år.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Müllerperioden kan visst ha varit bra för Saab.
Han upprätthöll företaget (åtminstone på pappret) över den värsta ekonomiska krisen (globalt).
Nu, efter konkursen, så finns fabriken, ryktet och personalen kvar i ett land som visat sig kunna hantera ekonomiska bakslag bra.
Jag tror dessutom att GMs iver att hindra användningen av tekniken är betydligt lägre nu när den redan är etablerad inom GM.
De har nog dessutom lättare för att samarbeta med indier (som redan har mycket ekonomiska och tekniska kontakter med USA) än med ryssar eller kineser.

Något som var bra med Muller-perioden är att man använt tiden till att utveckla den nya plattformen som man själv äger rättigheterna till. Det är en fördel som man inte hade i slutet av GM-tiden 2009. Den andra biltillverkaren som idag är till salu inom GM Europa har bara produkter byggda på GM-plattformar t.ex.

Jag tror dock inte att GM skulle vara mer villiga att släppa sin teknik p.g.a den redan är etablerad inom GM:s produkter. Det visade sig ganska tydligt när Muller försökte sälja Saab till Youngman och Pang Da. Det argument GM hade för att slå ner på affären med kineserna var att man hade ett affärssamarbete med SAIC, något man har även i Indien. Om inte GM tvärvänder så är nog både Kineser och Indier uträknade om man vill fortsätta tillverkningen av den nuvarande modellfloran.

Renkött skrev:
Personal som inte varit på jobbet på hur länge?
Finns den duktigaste personalen kvar i företaget eller har de hittat annan sysselsättning?
Den personal som gick hemma under tiden fabriken stog still var personalen som normalt arbetade på bandet. Teknisk utveckling fortsatte med sitt arbete fram till konkursen. Självklart försvann det folk men det har också tillkommit folk. Efter konkursen har näst intill alla blivit uppsagda med uppsägningstid. Om man vill få till en försäljning av konkursboet så måste man agera snabbt innan uppsägningstiden tar slut. När ingenjörerna har spridits så är Fenix-plattformen inte mycket värd.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Finns verkligen personalen med det där lilla extra kvar i Saab? De borde ha letat efter ett säkrare jobb?
Och har man verkligen nyanställt medans man inte kunant betala leverantörerna och inte kunnat bygga bilar?

Om soppan tar slut någon gång så vore det intressant att veta hur saker och ting egentligen legat till.
Sen hoppas jag också att Saab på något sätt ska få leva och i vart fall delvisst svenskförankrat.
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
1. Finns verkligen personalen med det där lilla extra kvar i Saab? De borde ha letat efter ett säkrare jobb?
2. Och har man verkligen nyanställt medans man inte kunant betala leverantörerna och inte kunnat bygga bilar?
1. Ja, många finns kvar även om vissa har försvunnit åt andra håll.
2. Ja även om man försökte hålla sig till internrekryteringar så långt det gick.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det jag tror de skulle/skulle ha gjort är att ställt om fabriken till ett annat märke t,ex Toyota som tillverkas i Turkiet, England, Spanien eller vilket märke som helst som komplement till SAAB. Jag tror att SAABs fina bilar har för mycket konkurrens helt enkelt och SAAB är lite speciella och inte helt lättsålda till den stora massan..

JÄTTESYND om Trollhättan och alla de som jobbade där.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tänkte i så långt men det har du nog rätt i. Har de som alla andra sålt mycket tjänstebilar?

Det är tveksamt, vet iaf om några stora leasingsföretag som sa stopp för Saab i deras utbud 2009, säger inte "redan" då jag personligen anser det var för sent då men inget jag lägger fram som någon kunskap eftersom kontringen alltid kan bli: Lätt att vara efterklok.

Däremot hade jag möjligheten till viss insyn i branschen på den tiden, inte mer än att jag frågade och de svarade men det var i vilket fall intressant. Alltså de som sålde beg leasingbilar hade ett hästjobb med att mer eller mindre dumpa priserna och göra sig av med den vagnparken, besluten fattades förmodligen snabbt och man räknade lagerdagar på bilarna kontra ränta. Detta ledde till att åf för Saab inte hade en suck att matcha priserna så det var inga vackra melodier som utspelades då för 2-3 år sen när priserna på 2-3 år gamla Saabar rasade och listpriser/gröna listan inte var värt vatten.

Men men, den samlade summan av bilägare oavsett privat eller företag torde i sammanhanget vara ganska liten här hemma och troligen inte mycket större på andra marknader om vi ser till storlek. Ska man tolka Saabs återförsäljarförening är dock de drabbade av utebliven garanti merparten, så gissningsvis har några företag köpt Saab efter 2009.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag jobbade som konstruktör på chassiavdelningen fram till konkursen och att jag stannade till slutet var en kalkylerad risk som jag var villig att ta. Som bil-, mc- och teknikintresserad har det varit skitkul att jobba på Saab och jag är väldigt stolt över de produkter som lanserats de senaste åren.

Under hösten som gått har man lärt sig att inte kommentera inlägg på olika forum och artikelkommentarer i media. Kan bara säga att det är jäkligt lätt att sitta på läktaren och tycka både det ena och det andra. Sen är det oftast så att man redan från barnsben lär sig att antingen älska eller hata Saab och resten är ingen idé att ens diskutera.

Nu är det som det är och det är bara att lyfta på hatten för VM som gjorde ett tappert försök att rädda Saab. Vad gäller GM och Youngman kan man tycka vad man vill men för dessa är det enbart business och ibland vinner man och ibland förlorar man.

Nu säger jag som kungen… nu är det dags att vända blad och gå vidare.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Så länge man får sin lön bryr man sig inte kring hur mycket tveksamheter ens chef sysslar med?

Vet du om din chef har rent mjöl i påsen menar du?

Anledningen till frågan du har är för allt som står i media.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Vet du om din chef har rent mjöl i påsen menar du?

Anledningen till frågan du har är för allt som står i media.

Absolut!

Självklart reagerar man på mediauppgifterna och hur kan man inte göra det, utan istället lyfta på hatten för någon som gjort väldigt suspekta affärer? Eller mennar du att samtliga mediauppgifter skulle vara felaktiga?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Absolut!

Självklart reagerar man på mediauppgifterna och hur kan man inte göra det, utan istället lyfta på hatten för någon som gjort väldigt suspekta affärer? Eller mennar du att samtliga mediauppgifter skulle vara felaktiga?

Vilken tur att vi lever i ett fritt samhälle där var och en har rätt att bilda sig en egen uppfattning om saker och ting.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tydligen har Saab fortfarande inte fattat poängen. Något trams, "Nevs", försöker sälja Saab-bilar. :3freak

Nu är de underfinansierade och någon dåre står i TV och skyller på ägaren. :lol

Hela den intervjun sammanfattar varför Saab är skit, och att någon köper det besläktade Scania innan det skeppet sjunker är inte bara ett mysterium utan ett jävla under av tur för ägarna.

Och JAS skall man knappt nämna, vilket skämt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tydligen har Saab fortfarande inte fattat poängen. Något trams, "Nevs", försöker sälja Saab-bilar. :3freak

Nu är de underfinansierade och någon dåre står i TV och skyller på ägaren. :lol

Hela den intervjun sammanfattar varför Saab är skit, och att någon köper det besläktade Scania innan det skeppet sjunker är inte bara ett mysterium utan ett jävla under av tur för ägarna.

Och JAS skall man knappt nämna, vilket skämt.

Nevs producerar en SAAB som alla kan köpa men det är deras ombygda elmodell som bara säljs i Kina som är huvudsyftet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top