Hur jag förstör en XT med god anledning

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
fick baklampan idag. louis är snabb, som det ska vara :)

56g med rätt långa skruvar som kommer kortas ned.
den känns helt okej faktiskt och lyser som den ska :)

image001.jpg
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
så jäklar kul med nya garaget. igår frästes det för första gången och det är kul att kunna göra den biten själv nu och inte behöver lämnar bort allting så fort man behöver svarva eller nåt.

fick anpassa en sak på gaffelfoten lite bättre, där gick även denna garanti :D

idag var jag och köpte en hel del nya verktyg för att ha i nya garaget. är ju lite roligare att inte behöver flytta runt sånt hela tiden när man behöver meka nåt hemma också.

nästa vecka få jag flytta in på riktig i garaget (bara varit där och hängt i de andras platser än så länge)
nästa vecka är även de där "om två veckor" slut :tummenupp
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
bilder!
har en liten fråga till dig. håller själv på lite lätt med kompositer men har hittils bara gjort "plattor".
hur och av vad bygger du dina verktyg? och vet du vart jag kan få tag på en vakuumpump med en kapacitet som lämpar sig för detaljbitar typ som bromshandtag osv? :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
glömde helt bort att ta bilder. jag lova att jag bättra mig.
jag kan ta bilder på söndag då jag tänkte tokstäda toan i garaget som har "glömts" bort i hundra år :D

vilka verktyg tänker du på? menar du formar och sånt? för att "verktyg" är det allt från filar, knivar, mkt olika sandpapper (torrt och våt) dremel osv.
bygger jag i balsa så grovsåga jag alltid med en sån där "chinasåg". resten är sen slipning. lite samma med skum.

vakuumpump kan du köpa i sverige tex på www.carbix.se. den har just rätt negativ tryck och bli inte varm osv.
där kan du även köper de mesta tillbehör och det sköna är ju att du kan ringar och få hjälp om du behöver.

finns säkert billigare alternativ men har man inte så extrem koll så är det ju skönt med service och ingen kul om man köper i utlandet och sen få en massa strul.

själv har jag inte haft en egen pump. hittills har jag mest byggd saker med roving och positiva formar. vart då det bästa byggsättet för de delar jag byggde.
nu har jag dock byggd en del saker såsom skärmen osv och där hade det varit betydligt bättre med vakuum såklart. det går att "fuskar" sig runt detta som jag gjorde. men det bli aldrig riktig 100% och tar dessutom mera tid osv.

i nya garaget har vi en vakuumpump och jag ska inreda en "hel" laminerings verkstad där. hade ju för lite plats här innan varav jag letade efter en ny lokal.
kommer dock inte vara prio ett nu i början då det är rätt mkt annat jag måste hinner med först.

juste, när jag läser bromshandtag, det lär bli rätt jobbigt att få till ett vakuum rund den och behålla alla fiber i rätt riktning.
kör hellre på krympslang i detta fall. ring tex carbix och kolla ifall de kan tar hem den rätta storleken åt dig.
annars kan du beställa ifrån www.r&G.de i tyskland. problem där är att man som utlänning måste beställa för ett "minst värde" samt att frakten bli riktig saftig.
men carbix köper själv mkt därifrån som även www.swecomposite.com gör.
jag ska nog tar en stor beställning själv från r&g snart. man kanske kunde beställa ihop, fast jag vet inte riktig än när det bli.
 
Last edited:
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
glömde helt bort att ta bilder. jag lova att jag bättra mig.
jag kan ta bilder på söndag då jag tänkte tokstäda toan i garaget som har "glömts" bort i hundra år :D

vilka verktyg tänker du på? menar du formar och sånt? för att "verktyg" är det allt från filar, knivar, mkt olika sandpapper (torrt och våt) dremel osv.
bygger jag i balsa så grovsåga jag alltid med en sån där "chinasåg". resten är sen slipning. lite samma med skum.

vakuumpump kan du köpa i sverige tex på www.carbix.se. den har just rätt negativ tryck och bli inte varm osv.
där kan du även köper de mesta tillbehör och det sköna är ju att du kan ringar och få hjälp om du behöver.

finns säkert billigare alternativ men har man inte så extrem koll så är det ju skönt med service och ingen kul om man köper i utlandet och sen få en massa strul.

själv har jag inte haft en egen pump. hittills har jag mest byggd saker med roving och positiva formar. vart då det bästa byggsättet för de delar jag byggde.
nu har jag dock byggd en del saker såsom skärmen osv och där hade det varit betydligt bättre med vakuum såklart. det går att "fuskar" sig runt detta som jag gjorde. men det bli aldrig riktig 100% och tar dessutom mera tid osv.

i nya garaget har vi en vakuumpump och jag ska inreda en "hel" laminerings verkstad där. hade ju för lite plats här innan varav jag letade efter en ny lokal.
kommer dock inte vara prio ett nu i början då det är rätt mkt annat jag måste hinner med först.

juste, när jag läser bromshandtag, det lär bli rätt jobbigt att få till ett vakuum rund den och behåller alla fiber i rätt riktning.
kör hellre på krympslang i detta fall. ring tex carbix och kolla ifall de kan tar hem den rätta storleken åt dig.
annars kan du beställa ifrån r&G.de i tyskland. problem där är att man som utlänning måste beställa för ett "minst värde" samt att frakten bli riktig saftig.
men carbix köper själv mkt därifrån som även swecomposite.com gör.
med verktyg menade jag alltså de formar man använder =)
får tacka för hjälpen, sen kan du ju lägga upp bilder under processen också, spännande tråd det här :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nu hann jag ändra lite innan du svarade...

nja formbygget beror alltid på hur många delar du vill bygga, vad du ska bygga och hur mkt pengar du vill lägga för formen.
som negativ och delvis positiv form är ju aluminium satans skön då man kan polera formen. då behöver man knappt nån släppmedel, det går riktig skönt att trycka i vävnaden sen då formen inte svikta osv osv. men kostnads effektiv är det ju bara ifall man ska säljer eller tjänar pengar på detta på annat sätt.
lättare är då att bygga en gips eller "gummi" avtryck eller gjuter av med tex glasfiber.
eller så bygger man i skum, balsa trä eller annat trä (ifall det bara ska vara negativ form)
negativ form som inte är inbygg sen eller ska försvinner kräver med dessa sista material dock en mkt nogran förberedelse med skyddslack och vanligt lack och polering osv..

jag tippsade ju i början av tråden om r&g´s handbok. läs gärna den då det stor mkt bra i den. sen kan man tar sin egen fantasi och göra visa saker efter egen huvud också. tänk dock att din del aldrig bli bättre än formen. ta dig tid för den och gör jobbet noggrann, även när det är super tråkigt ;)
 

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
Sjukt roligt att läsa tråden, men vore riktigt skoj att få se lite fler bilder ;)
Man måste erkänna att man är grymt imponerad av er som orkar bygga.

Kör hårt :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag besparade er toa bilden i alla fall. behövde en hel timme för en liten toalett med en yta på typ 2kvadrat... :skrämd
idag få ni en bild på mannen ur mina drömmar...eller nja, han bygger nog snarare saker jag drömmer om.

Stellan.jpg

idag fick han min ram och sving och ska förbereda lite inför själva bygget. dock vart stellan fortfarande så upptagen med att putsa ringen så han inte har tid för mina grejer förrann om ett tag. nåja, idéer har det snackats om och nästa vecka ska jag få tillbaka delarna och lämnar sen in på doppning i färgborttagnings medel.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
jag besparade er toa bilden i alla fall. behövde en hel timme för en liten toalett med en yta på typ 2kvadrat... :skrämd
idag få ni en bild på mannen ur mina drömmar...eller nja, han bygger nog snarare saker jag drömmer om.

idag fick han min ram och sving och ska förbereda lite inför själva bygget. dock vart stellan fortfarande så upptagen med att putsa ringen så han inte har tid för mina grejer förrann om ett tag. nåja, idéer har det snackats om och nästa vecka ska jag få tillbaka delarna och lämnar sen in på doppning i färgborttagnings medel.

Äh lite skidåkning kan han väl få unna sig?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det gjorde han ju förra veckan :)

men nja klart han få, han har väl jobbat väldigt mkt på sistone.
han har en hel del annat att göra just nu och vi få ser när det bli av med själva bygget av min ram-tank-avgas.

jag ville först få klart ngr saker innan jag pratade med han och på sätt vart inget "bokat" förrann idag. hade en annan hoj en gång i tiden som jag ville bygger nåt av och backade sen med hela projektet. ville liksom inte göra samma sak igen då det känns lite oseriös.

nästa vecka ska vi snacka lite om mina idéer, kolla på skisser och få fram en vettigt lösning.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
vart en del jobb att fixa garageplatsen nu på sistone. han som hade platsen innan behövde lite hjälp så att säga osv men nu är allt som det ska och jag kan koncentrera mig på det väsentliga igen...hojbygget.

fick hem lite distanser jag hade beställd innan jag visste om den nya verkstan. lite roligt tanke att man kan göra sånt själv nu. och bra där för att jag måste har varit :dricka när jag måttade vissa av de :D såklart glömde jag att fota men det är bara sånt som styrstop, styr-upphöjare och annat tråkigt.

då det ena bläster skåpet i verkstan vart ur funktion så höll jag på med det i lördags. sen när allt funkade som det skulle vart det ju bara för roligt att testa. alla borde ha ett bläster skåp hemma. roligare timmar kan man knappt ha...fast har de inte i vardagsrummet, det bli rätt dammigt :ajjabajja

ville ändå få bort den svarta tråkiga färgen av mina brembo OK så de hamnade i bläster skåpet när jag ändå höll på :lol

image015.jpg

jag fotade bara frambromsen men bak ser nu lika ut. få kolla vad det bli för färg men det luta åt guld med polerade text. (de fula skruvar ska inte sitter där sen. de passade ändå inte)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Hur går de här då? Snart dags att ut och åka :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Hmm här gick det inte såå mkt.

jag har haft en del motgånger här och där som gjort att jag tappade lite lusten och satsade all tid och pengar på att paddla kajak istället.
Saker jag hade beställd tog skit lång tid, när de väl kom vart det fel grejer, företag som skulle fixa nånting och glömde sen att meddela mig att sakerna var klar fast de extra påpekade att de skulle ringa, saker som tar mkt mera tid än jag räknade med, och saker som aldrig ens dyker upp....
allt bara små saker egentligen men när inget går som man har tänkt sig så tappar man ju lätt lusten till slut.

i förgår fick jag en ny plats i garaget och flyttade runt mina grejer. känns skönt då jag har mera plats samt att jag nu har det så att jag inte behöver flytta andras grejer innan jag kan börjar med nåt.

idag fick jag ett paket från off the road med fel drivpaket, nya snygga frästa fotpinnar + plattor och små saker.
även ramen och svingen vart klar från avlutningen idag och är nu helt fri från färg och alla fästen jag inte behöver.

jag passade på att börjar bygger ihop hojen idag. medans jag höll på svarvade jag även av olika skruvar och distanser så att allt passar.
hela broms och dämpnings och styrkittet är nu anpassad. sen drog tiden iväg.
nästa vecka borde mina nya däck kommer och sen ska allt vara på plats som finns "hemma" nu.

just nu funderar jag ifall jag ska bygger hela allt såsom bakram, tank, sits och bakskärm i carbon i alla fall.
känns lite mera lockande på nåt sätt. jag behöver då inte lämnar bort nåt jobb och väntar på andra igen. positiv skulle också vara att jag på så bättre kan skapa de former som jag tänker på (svårt att få ned det på papper med min talang att tecknar) och det skulle även bli bra mkt billigare. måste bara kolla upp lite saker först som jag inte har koll på än (fiberriktningarna i bakramen samt grejer kring tanken)

ville egentligen fota lite mera idag men som sagt så sprang tiden iväg och jag fick stressa till jobbet.
men här är en bild från idag i alla fall.

416594_3434179262556_1512660880_3372270_304645451_o.jpg
 

manneman

Guest
Riktigt shysst finish på prylarna! Det här blir bra! :)

Ville du bli av med sadeln eller? Jag kan vara spekulant då jag behöver kapa i en för mitt Crossover bygge.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Tackar :)

Jo sadeln säljer jag också :)
Har ingen bild just och är på jobbet men det är den med svart på sidan och silver/vit i mitten.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
lite små saker gjort och sen satt jag även på hjulen för att bättre kunna ser hur allt kommer att bli i helhet.

bild008.jpg

bild021.jpg

bild026.jpg

bild027.jpg

bild028.jpg

bild016.jpg
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Ser ut att bli ruskigt bra. Hur vart det med motorn, skulle du göra något åt den nu eller blir det ett senare skede?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo jag vet ärligt talat inte riktig. just nu är jag i ett stadiet där jag tänker olika än när jag började. tiden bara drar iväg och långt har jag inte kommit än.
för att inte tappar mig helt i alla moment ska jag satsa först att få ihop ramen, tanken och bakre plasten och låter motorn vara orörd tills dess.
sen när allt det "viktiga" är klart ska jag ser hur tiden är...vill säger är det just fint och varmt ute kör jag nog lite med org motorn. är det ändå vinter då redan kan jag ju lika väl göra motorn också.

de som just nu är sista prio är i alla fall hjulen. de har så högt kostnad för ganska lite vinst och mina org hjul såldes ju ändå inte bort nu så då kör jag på med org hjulen tills vidare.

som sagt allt är i en "vändning" lite och jag få ser hur pengar och tid prioriteras då jag just nu tex sitter minst 4dager per vecka i kajaken....
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top