Biltemas olja?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
399:- för 4 l Castrol och oljefilter på XLmoto till min Gsxr är de verkligen så mycket billigare på Biltema? Hittade dessutom inte filter till min på Biltema. Fick även en flaska a9 kedjespray för bara 1kr hos xlmoto de får man inte hos Biltema :)

Min uppfattning av just grejor därifrån är att kvaliten skiftar väldigt mycket så personligen betalar jag hellre några tior mer och får en trygghetskänsla av att man spillt i en erkänd märkesolja.

Huruvida 400 spänn är ett bra pris för en Castrol-olja beror väldigt mycket på vilken det är. Är det gps är det många (jag själv inkluderad) som har haft problem med den och dessutom är den enbart delsyntet. Då lägger jag gärna en femtilapp mindre och får en helsyntetolja som jag inte riskerar problem med.

Men generellt gäller det att det intressanta är specarna för oljan uppfyller vad nu motorcykeln kräver, inte vilket märke det råkar stå på förpackningen då samma olja ofta säljs i olika prisklasser i olika förpackningar.
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
länk nummer 2 för 399 ink filter som jag skrev, vet inte vad du vill komma fram till med ditt inlägg då jag ställde en fråga.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
länk nummer 2 för 399 ink filter som jag skrev, vet inte vad du vill komma fram till med ditt inlägg då jag ställde en fråga.

Gissar att många haft problem med slirande koppling, det är väl egentligen det enda man kan märka av själv mellan olika oljor.
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
länk nummer 2 för 399 ink filter som jag skrev, vet inte vad du vill komma fram till med ditt inlägg då jag ställde en fråga.

Jag fick sagt A men inte B i mitt inlägg, ber om ursäkt... :)

Eftersom du hänvisade till XLmotos Castrol Power 1 för 399 kr, så ville jag delvis säga att det inte var den oljan jag hade föreskrivet i min instruktionsbok. Alltså tyckte jag att du inte kunde hänvisa till Castrol Power 1...som en jämförelse mot Biltemas motorolja.
Då passade jag på att länka till XLmotos hemsida med (länk 1) Castrols Power 1 racing som kostar 799 kr. Denna ska jämföras med Biltemas helsyntetiska som kostar 269 kr (exklusive filter).

Därefter hänvisade jag i mitt inlägg #104 till -Castrol Power 1 GPS som många tydligen haft problem med, enligt tidigare inlägg ovan-. Detta kunde jag gjort lite klarare genom att hänvisa till inlägget av Denåterfödde #95.

Men som Nissepelle skrev i inlägg #106 så är det många som har/haft problem med slirande koppling...

Ta det inte som att jag är besserwisser, jag ville bara klargöra missförståndet. :)
 
Last edited:

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Du menar att säljspriset direkt översätts till bättre olja?

Du använder homeopatiska "mediciner" också?

Självklart inte på båda frågorna,:tummenupp.
Men ska du kör lite hårdare och är osäker så brukar det kosta lite mer. ¨Det finns inte en universal olja som klarar allt ovsätt pris.
Körd min gamla v70 på lite billigare olja, motor - ej prestanda, ej turbo, kör vardags trafik. 32000 mil innan den såldes.
Min inte så gamla M3, lite dyrare olja. bra prestand, körds hårt när tillfälle ges :),, lever vidare och mår väl.
Som inlägget ovan säjer "För mig personligen måste den inte vara dyr, bara den är bra... " det är väl det som är det viktiga?
Jag ville bara säja chansa inte på billig olja som lovar med än det håller.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
fick det förklarat utav en gammal herre på mc, utanför biltema. han hade jobbat som fordons mekaniker i miltären i många år, att biltema uppfyllde alla sådana här standarder/krav. och att den var fullgod att använda. men att man dock skulle vara nogrann med bytesintervallerna. så skulle hojen vara fin fin inuti. själv vetefan, jag kör en ganska skruttig hoj, så jag skiter i vilket.bara det är helsynt
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Glöm för allt i världen inte bort att i "fina butiken" får du med en riktigt "imponerande dekal", för att visa att verkligen "sköter om" din hoj med den dyraste, sorry, "bästa oljan".

Jag tror verkligen att "Konserverad Gröt" är BÄST!!!

/KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vill du ha billig eller dyr olja när du gör såhär med din motor?
https://www.youtube.com/watch?v=ISd6JbHSx1M
Vad skilljer det 50:- 100:- eller mer, är det värt det??

Nu vet inte jag hur vanligt det är bland hojåkare att "såga bort en bit av ventilkåpan" och sen filma när man "varvar fult ut". Jag har åkt Mc sen -62, och aldrig känt nån önskan att göra det heller.
När det gäller oljor så VET vi att den finns i marken, tas upp, raffineras, får ett antal tillsatser, förpackas, och MARKNADSFÖRS med alla möjliga och omöjliga argument, och av priset/liter står reklamen och sponsringen till motorsporten för en ansenlig del av konsumentpriset.

Men för mig räcker det att oljan ÄR klassificerad, och uppfyller gällande klassificeringsregler. Och det är också något som motortillverkarna rekommenderar.

Tex. VW som i sina Instruktionsböcker anger att man endast ska använda VW's egna oljor.
"Eftersom dessa är framtagna i enlighet med de strikta normer som VW forskat fram".
I det avsnittet i Instruktionsboken finns ingen information vad dessa "normer" består av, men om bläddrar till slutet av instruktionsboken så kan man läsa om vilken olja man ska använda OM man inte kan inhandla VW's EGNA olja.
Gissa vad man hänvisar till där, jo just de standard klassificeringsnormer som finns för motorolja.
Alltså en helt vanlig olja som du kan köpa på Rusta, eller vilken bensinstation skulle dom använda en sån rekommendation om motorn skulle ta sån skada av den!? Naturligtvis inte, dom har ju rekommenderat den!

Jag tror inte heller att "Trollen i skogen finns".
Nättroll vet jag att det finns, det har Robert Aschberg bevisat!

/KentW
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nog är det skillnad mellan olja och olja, det vet alla som jobbar med sådant.
Men därmed inte alls sagt att just det egna märket är bäst...
"Vi rekommenderar endast Polaris VES Gold tvåtaktsolja" och så får OK-s vanliga för en fjärdedel av priset bättre i test... Häromåret bytte BMW hovleverantör och då fick alla rekommendationer vackert ändras.

Redline gör bra oljor, Omega ännu bättre. Ofta dyrare än de billigaste men inte så jäkla farligt i Redlinefallet. Omega är esterolja och därmed inte jämförbar.
Med det sagt så är det ju för en hoj frågan om skillnader på några hundra kronor per år. OM det händer något, tex kylningshaveri eller lagerproblem så vill man nog ha största möjliga marginaler och det får man med bra och nybytta oljor.

Kör hårt!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
ALATALO.

Att du som "jobbar" med racing kan, och har erfarenhet av olika gaffeloljor, leverantörer, viskositeter vid olika temperaturer mm. har jag den allra största respekt för, men för den "vanliga" hojåkaren är det klart mycket viktigare att byta oljan regelbundet än att "grotta" ner sig i olika egenskaper, viskositeter och inte minst leverantörer.

De allra flesta hojåkare här på Sporthoj skulle aldrig märka av nån skillnad på gaffeloljor överhuvudtaget, framförallt inte skillnaden från olika leverantörer.

Jag har "hjälpt" många "vanliga" hojåkare som behövt hjälp när gaffelbenen börjat "svettas olja", och när man tappar ur oljan så har det endera varit nästan tomt eller så har oljan varit alldeles och svart runnit som vatten. När man efter att dom tagit provturen efter genomgången frågat dom om dom märkte nån skillnad så svarar en majoritet. "Jaa....nu läker den inte längre, och stöveln har inga oljefläckar nu."

Eller vad tror du som varande expert på området?

/KentW
 

moddlaren

Guest
Tja min ena opel omega 2,0 hade gått 76,000mil inte kilometer när karossen gav upp för andra gången.

Inte en droppe olja tog motorn bra komprition och ca 0,7blandad körning.

Oljan 20-40 inköpt på fränderos oljehall för 79:- 5liter biltemas olje filter o oljebyten var 1000 mil.

aldrig syntet eller delsyntet o garanterat 20,000 mil på varvstoppet av dessa 76,000. Har aldrig haft några problem med någon bil eller mc trots noname oljor.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top