Biltemas olja?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Svenssons livs är bra:) Handlar själv där. Lite avsides beläget och ännu mer nu när nya vägen är klar.. Bara man kommer ihåg att dyka in där då man är i krokarna så fungerar det ju bra.

Känns dessutom lite kul att handla oljan på en sådan affär:)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Eftersom Biltemas oljor ständigt diskuteras, undrar jag ,är det någon som har fått sin motor/vxllåda förstörd pga av Biltemas olja??
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom Biltemas oljor ständigt diskuteras, undrar jag ,är det någon som har fått sin motor/vxllåda förstörd pga av Biltemas olja??
Förstörd? Vad är det? En vän har sedan början av 1980-talet ägt en BMW R90S. Han redan har varit tvungen att borra cylindrarna två gånger och sätta in nya (överdimensions)kolvar. Första gången strax innan hojen rullat 20000mil och andra gången vid 38000mil. Nu har hojen rullat över 47000 mil. Han kör på Biltema 5W-50.
Med en märkesolja hade han väl inte behövt göra sådant som att borra cylindrarna, redan?
Undrar jag. :va
Det enda postiva är väl att när ramlagren kontrollerades vid 38000 mil hade de fortfarande långt till renovering. Slitaget uppmättes till 5/1000 mm.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Svenssons livs är bra:) Handlar själv där. Lite avsides beläget och ännu mer nu när nya vägen är klar.. Bara man kommer ihåg att dyka in där då man är i krokarna så fungerar det ju bra.

Känns dessutom lite kul att handla oljan på en sådan affär:)

De är ju även rätt bra om man behöver en ny trottel till zabeln.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Förstörd? Vad är det? En vän har sedan början av 1980-talet ägt en BMW R90S. Han redan har varit tvungen att borra cylindrarna två gånger och sätta in nya (överdimensions)kolvar. Första gången strax innan hojen rullat 20000mil och andra gången vid 38000mil. Nu har hojen rullat över 47000 mil. Han kör på Biltema 5W-50.
Med en märkesolja hade han väl inte behövt göra sådant som att borra cylindrarna, redan?
Undrar jag. :va
Det enda postiva är väl att när ramlagren kontrollerades vid 38000 mil hade de fortfarande långt till renovering. Slitaget uppmättes till 5/1000 mm.

Och din slutsats?? fattar inget vad du vill säga med ditt inlägg :confused: gör du det själv?
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Har haft en sucka sporthoj som rullade 12.000mil med Biltemaolja.
I min gamla TLR fungerade kopplingen endast med Bilbuttrix olja.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rasat 2 motorer med biltemas olja, och skulle utan tvekan köpa biltema nästa gång med :hihi
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
"Vet inte om BT är med men spännande blir det.Min förhoppning är att de räcker lång näsa åt märkena från Fina Gatan..."



Tja, har de med en olja med bmwstämpel så måste ju den bli bäst i test :fakta
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Förstörd? Vad är det? En vän har sedan början av 1980-talet ägt en BMW R90S. Han redan har varit tvungen att borra cylindrarna två gånger och sätta in nya (överdimensions)kolvar. Första gången strax innan hojen rullat 20000mil och andra gången vid 38000mil. Nu har hojen rullat över 47000 mil. Han kör på Biltema 5W-50.
Med en märkesolja hade han väl inte behövt göra sådant som att borra cylindrarna, redan?
Undrar jag. :va
Det enda postiva är väl att när ramlagren kontrollerades vid 38000 mil hade de fortfarande långt till renovering. Slitaget uppmättes till 5/1000 mm.


Hoppas du använder kopiera o klistra så du slipper skriva från grunden varje gång :D
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Och din slutsats?? fattar inget vad du vill säga med ditt inlägg :confused: gör du det själv?

Tror nog han vill säga att hans väns mc inte blivit förstörd av Biltemaolja trots många mil, men jag kanske inte heller fattar något:rolleyes:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Eftersom Biltemas oljor ständigt diskuteras, undrar jag ,är det någon som har fått sin motor/vxllåda förstörd pga av Biltemas olja??

Knappast enbart pga. oljan i så fall. Klassningen på deras MC-olja överstiger de flesta tillverkares minimumkrav med råge. Det kan såklart hälla nån annan smörja i flaskorna än vad det står på, men det skulle antagligen vara direkt brottsligt.
 

mcmike

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Skåne
Hoj
Ze German
Eftersom jag nu ska byta olja efter vinteruppehållet har jag givetvis läst för och nackdelar med Biltemas olja här på forumet. Antingen betalar jag 3 ggr mer för oljan som står föreskriven i instruktionsboken eller så väljer jag Biltemas olja som, enligt länk, har samma spec som den angivna oljan.

Castrol power 1 racing vs. Biltema helsyntet 5-40W

http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html

Får se vilket köp det blir när jag väl rullar ut för att köpa olja...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom jag nu ska byta olja efter vinteruppehållet har jag givetvis läst för och nackdelar med Biltemas olja här på forumet. Antingen betalar jag 3 ggr mer för oljan som står föreskriven i instruktionsboken eller så väljer jag Biltemas olja som, enligt länk, har samma spec som den angivna oljan.

Castrol power 1 racing vs. Biltema helsyntet 5-40W

http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html

Får se vilket köp det blir när jag väl rullar ut för att köpa olja...

I valet mellan Biltemas 10W-40 MC olja och Castrol så blir det för mig alla gånger Biltemas. Jag har kört på Biltemaolja utan problem.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf
Varit lite många inlägg om hojar som fått kopplingstrul med Castrols olja.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260733-Slirande-koppling-efter-oljebyte-GSXR1000-K5
http://forum.soe.se/archive/index.php/t-40534.html
Jag själv och många andra på SH häller på SBK Racing 10W-50 i hojen.
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...och skoteroljor/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Ca 1400kr för 20 Liter i din lokala SWEDOL butik.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I valet mellan Biltemas 10W-40 MC olja och Castrol så blir det för mig alla gånger Biltemas. Jag har kört på Biltemaolja utan problem.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf
Varit lite många inlägg om hojar som fått kopplingstrul med Castrols olja.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260733-Slirande-koppling-efter-oljebyte-GSXR1000-K5
http://forum.soe.se/archive/index.php/t-40534.html


Det enda problemet kan ju vara att det kanske kan vara Castrololja i biltemadunkarna... beroende på var det för tillfället är billigast att hitta en batch.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
beroende på var det för tillfället är billigast att hitta en batch

Just det är ett mycket relevant tekniskt argument för att undvika Biltemas oljor. Det har tidigare konstaterats att deras framgaffelolja har en mycket diffus specifikation, sannolikt för att olika batcher köps in från olika leverantörer, sannolikt där man får bäst inköpspris för tillfället. Om detta inköpsförfarande förekommer på framgaffeloljor så är det ingen vild gissning att det förekommer på alla deras oljor.
 

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
399:- för 4 l Castrol och oljefilter på XLmoto till min Gsxr är de verkligen så mycket billigare på Biltema? Hittade dessutom inte filter till min på Biltema. Fick även en flaska a9 kedjespray för bara 1kr hos xlmoto de får man inte hos Biltema :)

Min uppfattning av just grejor därifrån är att kvaliten skiftar väldigt mycket så personligen betalar jag hellre några tior mer och får en trygghetskänsla av att man spillt i en erkänd märkesolja.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Just det är ett mycket relevant tekniskt argument för att undvika Biltemas oljor. Det har tidigare konstaterats att deras framgaffelolja har en mycket diffus specifikation, sannolikt för att olika batcher köps in från olika leverantörer, sannolikt där man får bäst inköpspris för tillfället. Om detta inköpsförfarande förekommer på framgaffeloljor så är det ingen vild gissning att det förekommer på alla deras oljor.

Har ingen koll på deras gaffeloljor , men senast de bytte leverantör av motoroljor, från Statoil till den de har nu, så var ändringen väldigt tydlig med nya specar på oljorna, nya produktnummer och exempelvis raceway fick nytt viskositetsspann. På den fronten handlas det upp med kontrakt på ett antal år så där ändras inte specifikation löpande.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top