Biltemas olja?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som är på? 300kr/L och då garanterar jag att den är speciellt designad för just din motor, ger 5 hästar till och används av alla i MotoGP...
 

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Biltemaoljan kommer från ett britiskt oljebolag (stort som fan men minns inte vad de heter) enligt en anställd på Biltema jag pratade med uppe i Västerås. Den första riktigt kompetenta medarbetare jag träffat på biltema faktiskt, han redovisade i princip allt om oljan. Visade info om företaget osv samt att oljan säljs betydligt billigare då den inte packats om till en märkesolja. Jag kommer att köra på dessa oljor i vid nästa byte. Filtrerna vette fan...

edit: Det är INTE Repsol.

Mmmm BT och kompetens? Tjena...

Edit. Innan du säger att det inte är Repsol så ta fram riktiga fakta. Räcker inte Me din polare på BT :)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Någon som är på? 300kr/L och då garanterar jag att den är speciellt designad för just din motor, ger 5 hästar till och används av alla i MotoGP...

Lätt! Men då måste du garantera att ja inte får kortare fjädringsväg eftersom ja tänkt hälla den i en husa :gnissla... Om så e fallet så fortsätter ja nog me ok/q8 sbk 15/50 för den har ja bra fjädringsväg me :D
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Enkla svaret - kolla vilken klassning din hoj kräver. Kolla vilken klassning BT har på sin olja.

Om BT-klassning är bättre eller likamed hojens krav = köp. Annars inte.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Ang det. På min Defenda skall jag köra på en viss klassning under sommaren och en annan på vintern. Men mineralolja rekommenderas alltid? Kör på BT:s mineral olja nu. Men till vintern räcker inte klassningen till. Kan jag då utan problem byta till BT:s syntetolja som håller rätta klassningen?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Mmmm BT och kompetens? Tjena...

Edit. Innan du säger att det inte är Repsol så ta fram riktiga fakta. Räcker inte Me din polare på BT :)

Tja, med en expanderande verksamhet som nu omfattar ca 80 butiker i fyra länder och en omsättning på 2,5 miljarder så bör det väl finnas en viss kompetens, eller vad tror du?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ang det. På min Defenda skall jag köra på en viss klassning under sommaren och en annan på vintern. Men mineralolja rekommenderas alltid? Kör på BT:s mineral olja nu. Men till vintern räcker inte klassningen till. Kan jag då utan problem byta till BT:s syntetolja som håller rätta klassningen?

Nej.
Det är viskositeten som skiljer.
Inte kvalitetsklassningen.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Så det du menar är att det är ok att köra på syntetisk om man kört på¨mineral innan? Bara "viskositetstalet" stämmer?
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Lätt! Men då måste du garantera att ja inte får kortare fjädringsväg eftersom ja tänkt hälla den i en husa :gnissla... Om så e fallet så fortsätter ja nog me ok/q8 sbk 15/50 för den har ja bra fjädringsväg me :D

OK/Q8 SBK Racing har sedan i somras viskositeten 10W-50 ;)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så det du menar är att det är ok att köra på syntetisk om man kört på¨mineral innan? Bara "viskositetstalet" stämmer?

Jag har svårt för att förstå varför de rekomenderar mineralolja.
Mig veterligen finns det ingen fördel.
Viskositetsspannen är så stora (oljan ändrar tröghet mindre) nu för tiden att sommar/vinterolja känns ganska meningslöst.
Det som är viktigt är att det är en olja avsedd för våta kopplingar och att JASO-klassningen är tillräcklig.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag har svårt för att förstå varför de rekomenderar mineralolja.
Mig veterligen finns det ingen fördel.
Viskositetsspannen är så stora (oljan ändrar tröghet mindre) nu för tiden att sommar/vinterolja känns ganska meningslöst.
Det som är viktigt är att det är en olja avsedd för våta kopplingar och att JASO-klassningen är tillräcklig.

Kanske bättre att alltid köra på syntetisk då?

När jag läser de instruktioner jag hitta så får jag fram (de är delvis på Kinesiska :rolleyes:) Att jag skall använda olja som har SE,SF eller SG typ. Högkvalitetsolja typad enligt API. Olja typ Shell 15W/40-SF på sommaren och 10W/30-SF på vintern??

Har varit inne på Shells hemsida och fattar inte vad det innebär :va
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Med tanke på allt skit jag lyckats få från Biltema när jag köpt bromsdetaljer så ger jag numera inte ett skit för deras produkter. Oljan kanske är bra men jag tänker inte ens tanken längre att prova den.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kanske bättre att alltid köra på syntetisk då?

När jag läser de instruktioner jag hitta så får jag fram (de är delvis på Kinesiska :rolleyes:) Att jag skall använda olja som har SE,SF eller SG typ. Högkvalitetsolja typad enligt API. Olja typ Shell 15W/40-SF på sommaren och 10W/30-SF på vintern??

Har varit inne på Shells hemsida och fattar inte vad det innebär :va

Kollat i trådarna "Allt du behöver veta om oljor" ?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Kanske bättre att alltid köra på syntetisk då?

När jag läser de instruktioner jag hitta så får jag fram (de är delvis på Kinesiska :rolleyes:) Att jag skall använda olja som har SE,SF eller SG typ. Högkvalitetsolja typad enligt API. Olja typ Shell 15W/40-SF på sommaren och 10W/30-SF på vintern??

Har varit inne på Shells hemsida och fattar inte vad det innebär :va

Syntet är inte alltid bäst. Körde syntet i en Husqvarna 570 och det tyckte inte lamellerna om. Slutade i fett lamellslir och slutligen nya lameller. Delsyntet gillade den hojen allra bäst.

Står det mineral så kör mineral. Enda som skiljer på vinter/sommarolja är viskositeten som tidigare sagts.

Med tanke på allt skit jag lyckats få från Biltema när jag köpt bromsdetaljer så ger jag numera inte ett skit för deras produkter. Oljan kanske är bra men jag tänker inte ens tanken längre att prova den.

Då vet vi det. Tack!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kanske bättre att alltid köra på syntetisk då?

När jag läser de instruktioner jag hitta så får jag fram (de är delvis på Kinesiska :rolleyes:) Att jag skall använda olja som har SE,SF eller SG typ. Högkvalitetsolja typad enligt API. Olja typ Shell 15W/40-SF på sommaren och 10W/30-SF på vintern??

Har varit inne på Shells hemsida och fattar inte vad det innebär :va

API är kvalitetsklassning.
"S" betyder att den är avsedd för bensinmotorer.
"E", "F" och "G" är kvaliteten som är högre ju "senare" bokstav.
Alltså är "G" två snäpp bättre än "E".
Högsta nuvarande klassningen är "M".
Motorcykeloljor skall vara JASO klassade (en kvalitetsklassning speciellt för motorcykeloljor, med hänsyn tagen till att motoroljan även smörjer växellåda och koppling)
Viskositeten anges efter de gamla enkelgradiga oljorna.
En 10W/30 olja flyter som en rak 10 olja vid noll grader.
En rak 10 blir bara slask vid drifttemperatur.
30 betyder att den flyter som en rak 30 olja vid 100 grader.
Därför bör du välja en olja med viskositetsspannet 10W/40, så funkar den året runt.
Viskositeten är inte så känslig egentligen.
Biltemas helsyntetiska MColja har kvalitetsklassning JASO MA2, API SM, vilket innebär att APIklassningen är högsta möjliga och JASO näst högsta (tror jag).
Viskositeten är 10W/40.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
API är kvalitetsklassning.
"S" betyder att den är avsedd för bensinmotorer.

(Stämmer, S= Service station oils, alltså bensinmacksoljor/bensinmotoroljor, C=Commercial oils, alltså dieselmotoroljor. Efter kriget när SAE normen skapades var det ju bara kommersiella farkoster som hade dieselmotorer)

"E", "F" och "G" är kvaliteten som är högre ju "senare" bokstav.
Alltså är "G" två snäpp bättre än "E".
Högsta nuvarande klassningen är "M".
Motorcykeloljor skall vara JASO klassade (en kvalitetsklassning speciellt för motorcykeloljor, med hänsyn tagen till att motoroljan även smörjer växellåda och koppling)
Viskositeten anges efter de gamla enkelgradiga oljorna.
En 10W/30 olja flyter som en rak 10 olja vid 40C grader.
En rak 10 blir bara slask vid drifttemperatur.
30 betyder att den flyter som en rak 30 olja vid 100 grader.
Därför bör du välja en olja med viskositetsspannet 10W/40, så funkar den året runt.
Viskositeten är inte så känslig egentligen.
Biltemas helsyntetiska MColja har kvalitetsklassning JASO MA2, API SM, vilket innebär att APIklassningen är högsta möjliga och JASO näst högsta (tror jag).
Viskositeten är 10W/40.

Bra inlägg, rättade upp en temp bara.
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag har kört RD350 (småtrimmad) med Biltemas syntetiska oljor i flera år och aldrig haft några problem. Det är alltså både 2-t olja och växellådsoljan för våtkoppling och båda funkar kanon.

Ang. eventuella kopplingsslir så vetetusan alltså, jag kör med 7 st av de bredare lamellerna från en FZR 1000, samt 3 st hårdare fjädrar så den kopplingen lär nog aldrig slira ens med bilolja såvida man inte trimmar jävel. :)
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Biltemas produkter legopackas på ett antal orter i Sverige.
Bromsvätskan köps in i bulk från England.

Jag var ner till Laxå för några år sedan när jag jobbade åt ett annat företag (körde lastbil även då), och lastade upp diverse bromsvätske kartonger. Tycke se mig biltemaflaskor samt Blackarrow m.m inne på lagret.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top