Hur många mil är långt för en mc?

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Ja du är verkligen nojig, Motorads 5000-milatester säger att i princip alla hojar klarar 5000 mil lätt, med undantag för Ducati 1098 (tror jag) som inte gick att slutföra testet på.

En bilmotor går lätt 30000 mil så tycker jag att man kan säga 10000 mil på en hoj. Sen ska nog en hojmotor servas väldigt noga jämfört med en bilmotor beroende på effektuttaget.


bmw var det med som fick byta motor vid ca 2500 mil. kommer dock ej ihåg modell, men det var i ett nummer nyligen...

Inte ens det är ju helt orimligt. Själv har jag kört 50 mil med gathojen i år, och det blir kanske max 50 till innan säsongen är slut. Har man fler än en hoj behöver det inte bli så många mil per styck.

Min gamla ZXR 750 -89 fick för övrigt ett mystiskt haveri vid ca 10000 mil av en sträckare som sträckte kedjan som drev oljepumpen. Fixade det själv hyggligt billigt, men på verkstad hade det kanske blivit för dyrt, så det var väl gränsfall för den hojen om det var värt att fixa. Nyare hojar tror jag dock går längre än så utan större problem.



tror ej det var det låga miltalet och att det var en 01´a som var poängen, utan att det var nytt drivpaket vid 1000 mil
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Min hoj hade stått i över tre år när jag köpte den. 43 ärliga mil körda sedan ny.
Jag bytte drivpaket efter en säsong (600 mil körda) för att kedjan var ojämn. Det var väl inget som skulle ha stört vem som helst, men det störde mig. Jag vet inte hur det hade gått till, men jag kan tänka mig att den antingen var skit från början, eller att den inte gillade att stå still.

Jag är 100% säker på att det var ärliga mil eftersom det inte fanns en repa, inte ett stenskott någonstans, allt kändes nytt inklusive bromsskivor, drev och stöd etc. Det jag vill säga är att jag inte tror att just drivpaketets livslängd måste vara avgörande för huruvida en hoj gått långt eller inte om den stått länge.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
För varje utsliten sporthojsmotor lär det gå typ 100 totalklotatade sporthojar av samma modell som motorn satt i.

Folks miltalsnojja kommer nog mycket av att det är svårt att hitta sprthojarhojar på blocket med mer än 5000 mil på mätaren. Hade det funnits gott om långmilare hade diskussionen låtit helt annorlunda tror jag.

Grundfrågan handlar väl snarare om varför ser man så få sporthojar med höga miltal. Svaret handlar nog snarare om hur långt den genomsnittliga sporthojen går innan den kraschas, än om motorernas kvalitet.

Vad som jag tycker styrker min teori är den gamla försäkringsklassikern:
'Är 2001 var 40% av alla registrerade R1:eek:r ett försäkringsärende någon gång under året'.

EDIT: Sedan kan man ju tillägga: Om jag hade en sjysst hoj med 8000 mil på mätaren så hade jag inte sålt den förrän jag tyckte att den stod i vägen i garaget. En hoj som jag får max 15 - 20 tusen för, en hoj som 'kan vara kul att ta fram någon solig dag' hade blivit kvar i min ägo. Alltså ingen annons förrän garaget behöver städas.
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
jag har hittat på en egen princip som du delar miltalet på en bil med 5.
Alltså
2.000mil på hoj = 10.000mil på bil
10.000mil på hoj = 50.000mil på bil
Om folk vill hålla med eller inte så är en annan sak, men dethär går jag efter. :)

Hmmm varför det, igentligen?

Köper man en Volvo V70 T4 idag får man ju 180 kusar i 1590 cc, dvs 113 hk/liter, visst det är något lägre än vad man har på en mc men den stackars 1,6-litersmotorn i volvon plågas ju hårt av högt-turboladd och så ska den dra fram 2000 kg med massivt luftmotstånd.

Den motorn borde ju gå slut tvärsnabbt om man jämför med en mc-motor som ju bara släpar på några hundra kilo och borde ha rena semesterresan.


Är det för att allt är så klent dimmentionerat i MC motorn pga viktskäl?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Är det för att allt är så klent dimmentionerat i MC motorn pga viktskäl?

Tror på att det mästa i en mc motor är på gränsfal, därav håller det inte lika många mil.

Men många saker tillvärkar dom för att paja efter antal mil för att få sålt reservdelar.

Men vist jag tror en mc motor är i princip odödlig om man servar den rätt o varvar max 3000-4000 varv :tuttar
 
Last edited:

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Min gamla ZX9'a har passerat 6000 mil och kommer behålla den tills det är dags att skrota, inte ens någon idé att sätta ut annons då en sporthoj med över 5000mil är i princip osäljbar.
Gav bort min GPX750 med +8000mil då det ens inte var värt att försöka sälja den.

Nåja ska inte sitta och gnälla då jag fick båda väldigt billigt just pga långa milen. :)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Hmmm varför det, igentligen?

Köper man en Volvo V70 T4 idag får man ju 180 kusar i 1590 cc, dvs 113 hk/liter, visst det är något lägre än vad man har på en mc men den stackars 1,6-litersmotorn i volvon plågas ju hårt av högt-turboladd och så ska den dra fram 2000 kg med massivt luftmotstånd.

Den motorn borde ju gå slut tvärsnabbt om man jämför med en mc-motor som ju bara släpar på några hundra kilo och borde ha rena semesterresan.


Är det för att allt är så klent dimmentionerat i MC motorn pga viktskäl?


tror personligen att det är varvtalet som spelar in där. mycket mer varv i en mc motor än en bil motor....
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Den vill jag ha!! man ser ju hur bra den går...:banana

Ja du borde ju ha rätt till en del av den, motorn pajjades ju totalt då han varvade till kyl-vattnet kokades ut. Detta togs visst på garanti/försäkring sedan var det någon som berättade så vi har ju alla varit med och betalat :rolleyes:
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja du är verkligen nojig, Motorads 5000-milatester säger att i princip alla hojar klarar 5000 mil lätt, med undantag för Ducati 1098 (tror jag) som inte gick att slutföra testet på.

En bilmotor går lätt 30000 mil så tycker jag att man kan säga 10000 mil på en hoj. Sen ska nog en hojmotor servas väldigt noga jämfört med en bilmotor beroende på effektuttaget.

1098:an slutförde visst Motorrads 5000-test. Med samma motor hela testet till skillnad från KTM RC8:a och Någon Bumse 1300 som fick nya motorer ungefär halvvägs.
1098:an brände dock en kolv under en bankörning och tillsammans med Motorrads ducatihat och deras stora värdering av driftskostnader i testet så ligger den numer näst sist, efter RC8:an.

När Bumsen havererade var det väldigt mycket "försköning" i testrapporten. När ett annat märke havererar är det dags för sågen. Men den tidningens partiskhet är ju ganska vida känd.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Åk till Avesta och säg det och sitt inte här och rapa. Att du aldrig ändrar ditt beteende i trådar.

Vad är det med dig? Det var väl en rätt så tänkvärd fråga? Är det någon som bör ändra sitt beteende är det väl du just nu?

Har du aggresioner att ta ut med honom är det väl bättre att PM:a?
 

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Vad är det med dig? Det var väl en rätt så tänkvärd fråga? Är det någon som bör ändra sitt beteende är det väl du just nu?

Har du aggresioner att ta ut med honom är det väl bättre att PM:a?

Är det smart att uttala sig om att "är det så här det ser ut innan man stöldanmäler" i ett youtubeklipp?

Bättre att han åker till Avsta och säger det än att skriva så här. Var det fel att säga det?

Vet du överhuvudtaget om varför jag nämner Avesta?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är det smart att uttala sig om att "är det så här det ser ut innan man stöldanmäler" i ett youtubeklipp?

Bättre att han åker till Avsta och säger det än att skriva så här. Var det fel att säga det?

Vet du överhuvudtaget om varför jag nämner Avesta?

Nej, skiter i det också. Precis som jag kommer göra med dig i framtiden.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
1098:an slutförde visst Motorrads 5000-test. Med samma motor hela testet till skillnad från KTM RC8:a och Någon Bumse 1300 som fick nya motorer ungefär halvvägs.
1098:an brände dock en kolv under en bankörning och tillsammans med Motorrads ducatihat och deras stora värdering av driftskostnader i testet så ligger den numer näst sist, efter RC8:an.

När Bumsen havererade var det väldigt mycket "försköning" i testrapporten. När ett annat märke havererar är det dags för sågen. Men den tidningens partiskhet är ju ganska vida känd.

Ja nån Ducati blev toksist men den viktiga fråga var ju hur många mil är långt för en mc och 5000 mil var ju ingen matsch för de flesta hoj,,, så 5000 mil det går ju i princip alla hojar utan problem, det var kopplingen som var enda problemet igentligen på några hojar.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Jag har precis sålt min hoj och skall nu köpa en ny runt 25-35 000 (student så låg budget). Jag ser väldigt många sporthojar som ligger runt 4-5000 mil och priser som går från 20-40 000. Jag skulle nog faktiskt aldrig köpa en sporthoj med mer än 3-4000 mil och mer än 3-4 ägare. Man vet ju själv hur man kör, fult ös lite här och där och bakhjuls åkning så det står härliga till. Vad har inte de motorerna blivit utsatta för under alla dessa mil? :confused:

Nä det är fan svårt detta här med milen, man kan lika gärna få en bra hoj för 30 000 som gått 5000mil med en eller två ägare som man kan få en som endast gått 2-3000mil och är ett ordentligt "måndags exemplar".

T.ex. köpte jag jag min gamla zx9r för 21 000 med 3000 mil och med mig som tredje ägare. Gick skit bra och såg väldigt bra ut för sin ålder, tills strax efter 3150 mil då topp packningen rök och vid 4100 gick både toppen och veven.:död

Jag tror det hela är ett våg spel, en chansning helt enkelt :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ja nån Ducati blev toksist men den viktiga fråga var ju hur många mil är långt för en mc och 5000 mil var ju ingen matsch för de flesta hoj,,, så 5000 mil det går ju i princip alla hojar utan problem, det var kopplingen som var enda problemet igentligen på några hojar.

Kopplingen är ju en slitagedel, eller är det bara jag med min torrkopplingsböjelse som tycker det?
Värt att tänka på i Motorrads 5000-test är att de kör året runt i ur och skur och saltat slask. De har ju rätt många rapporter om elfel och ärgade kontakter i deras test.
Ganska få som kör motorcykeln på vintern i sverige. De som gör det kör oftast en gammal japansk offroadare som går problemfritt ända till ragnarök... :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top