Hur många mil är långt för en mc?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Planerar snart att köpa en ny hoj och har tittat lite på följande:

Zx10r, R1, GSX-R, CBR eller något liknande.

Kommer att köpa en -04 till -07, och undrar hur många mil som är mycket. Tittar man på bilar idag så håller ju motorn längre än resten av bilen, är det på samma sätt med mc?

MVH/Walle
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
skulle säga att ca 1000mil per sesong är ganska normalt för gathojar, det är vad jag kör själv på ett ungefär (kör 1000cc sporthoj och bara när det är fint väder). :)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Beror på hur den är skött och körd ju. Jag är inte rädd för många mil däremot är jag rädd för många ägare. 1 per säsong är inge bra, tyvärr finns det många som tänker nej fasen skall ju ändå sälja om 3-4månader så jag skiter i byta olja och fuskar kanske till sig en stämpel, kör utan mätare osv osv. Nej en hoj som någon äger länge sköts förhoppningsvis om bättre.

Ang mil så har min far en cb som gått 8500mil och alltid startar och går bra. Men så har han ju ägt den typ 15år med.


EDIT: mina hojjar går sällan mer än 300mil per år nu för tiden. När jag var yngre (läs singel och inte hade hus) gick de ca 1000mil.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Beror på vem man pratar med .. och hur man använder hojen .... finns viss milnoja i det här landet. Enligt de pollar som funnits så ser det väl ut såhär enligt kollektivets syn.

<300mil/år - lite
300-600mil/år - medel
>600mil/år - mycket

Väldigt låga siffror och det skulle lätt kunna plussas på 3-400 mil i varje kategori utan att det blir "mycket".
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
skulle säga att ca 1000mil per sesong är ganska normalt för gathojar, det är vad jag kör själv på ett ungefär (kör 1000cc sporthoj och bara när det är fint väder). :)

1000 mil är inget ovanligt för aktiva förare. Dock är det inte ovanligt att lite äldre hojar har samlat damm i ett garage någon/några säsonger. Därmed kan miltal per säsong per år bli ganska lågt. Jag brukar räkna med 500 mil per år är normalt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
finns viss milnoja i det här landet
En liten aning ja. Så fort en hoj gått över 4000mil så tror de flesta att den är kronslut. Vilket den kan vara om den inte fått några servicear och så vidare. Men är den välskött så är det inga problem.

Dock är det inte ovanligt att lite äldre hojar har samlat damm i ett garage någon/några säsonger.
Och då är det ju så också att en hoj inte mår bra av att samla damm för länge heller. Det brukar inte vara så värst bra för en del packningar och packboxar bland annat.

Har en äldre hoj få mil på mätaren så kan det ju dessutom vara så att mätaren har slagit runt en gång. Eller två.
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jag har hittat på en egen princip som du delar miltalet på en bil med 5.
Alltså
2.000mil på hoj = 10.000mil på bil
10.000mil på hoj = 50.000mil på bil
Om folk vill hålla med eller inte så är en annan sak, men dethär går jag efter. :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
15000-20000mil sådär bör man fundera på mer omfattande underhåll. (såvida det inte är race-motarder och liknande)

Sköter man sina servicar noga och inte bara följer miltal ur servicerekommendationerna utan även det periodstyrda håller de länge!

Slitdelar som hjullager, länklager, styrlager, koppling mm byts givetvis oftare än 15000mil, men regelrätta storjobb som motorrenovering bör ligga där på en modernare hojmotor.
 

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Det här är lite roligt faktiskt för pratar man med folk om hur mycke man kör och så säger ju väldigt många lite skrytsamt att "jo jag kör minst 700-1000 mil per år" men när man sen kollar runt på blocket tex och ser alla olika sporthojar som börjar få några år på nacken ( 8-10 år kanske) har dom väldigt sällan gått mer än 2000-3000 mil :va ja jag har svårt att få ihop det. Det är klart dom kanske står varannat år :tungan Jag har iaf en R1 från 99 och den har precis passerat 7000mil, går alldeles utmärkt, bara bytt slitdelar hittills. Peppar peppar :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sen har ju en del två eller fler hojar vilket delar upp milen. Personen kanske fortfarande kör 1000 mil hoj men inte med en och samma hoj. Själv har jag dock svårt att nå 500 mil per år med bara en hoj nu för tiden.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Min ZX-9R hade 5k mil på mätaren, inga problem.
Africa Twin'en hade 10k utan problem.

Sedan kanske det är skillnad på 2000 touring mil mot 2000 banåka mil...
Japanska hojjar håller i all oändlighet normalt, europeiska bara en halv oändlighet och amerikanska håller runt hörnet...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
jag har hittat på en egen princip som du delar miltalet på en bil med 5.
Alltså
2.000mil på hoj = 10.000mil på bil
10.000mil på hoj = 50.000mil på bil
Om folk vill hålla med eller inte så är en annan sak, men dethär går jag efter. :)

En japansk radfyra (MC) tycker inte jag passar riktigt in i den jämförelsen. Inte om man ska hitta slitagenivå på motorn iallafall. Då tycker jag snarare att man bör multiplicera med ett tal mellan 3 och 4.
Min fd arbetskollega körde sin CRB1000F i 11000 mil utan annat än oljebyten och slitdelar. Den gick från mars till november varje år med kallstarter och allt. 3 år efter att han sålt den såg han hojen igen, och ägaren hade fortfarande inga problem med den. Det är inte så många bilar som klarar sig problemfritt motormässigt i 60 000 mil (dvs 5x12000 mil).
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Höga miltal säger lika mycket (om inte mer) om resten av hojen som om själva motorn. Dagens motorer håller hur bra som helst bara man servar dem. Däremot kan det vara en massa annat som behöver fixas till på en hoj som har rullat långt, såsom packboxar, packningssatser, styrlager, hjullager, förgasarjustering mm. Även om det inte är något som helst fel på hojen så kan det vara drygt att veta att det är alltid något som snart kommer att behöva bytas.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Och då är det ju så också att en hoj inte mår bra av att samla damm för länge heller. Det brukar inte vara så värst bra för en del packningar och packboxar bland annat.

Har en äldre hoj få mil på mätaren så kan det ju dessutom vara så att mätaren har slagit runt en gång. Eller två.

Om vi talar om gamla 80- och 90- talare köper jag ditt resonemang rakt av.

Om vi talar om en 2000- talshoj så tror jag inte att par säsongers stillestånd vara något problem.

En motorcykels liv ser nog ofta ut så här:

År 1: 1000 mil. Hojen är ny och cool. Ägaren entusiastisk. Han har betalt en förmögenhet och nu skall det ta mig f-n köras.

År 2: 1000 mil. Se år1

År 3: 100 mil. Tillökning i familjen. Endast enstaka kortturer till hojfiket hinns med.

År 4: 0 mil. Barnet kräver mycket uppmärksamhet. Husköp med tillhörande renovering. Hojen blir inte ens påställd. Vill ha den kvar i alla fall. "Jag är ju biker för tusan"

År 5: 500 mil. "F-n vad kärringen gnäller efter nytt kök. Måste nog sälja hojen innan semestern för att ha råd". Nya ägaren kör entusiastiskt.

2600 mil på 5 år.

Vad tror ni om den? :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vänder man på det så går det mesta att köra slut på på 500 mil om man verkligen misshandlar grejerna, inget tål grottmänniskomisshandel. En motor som skulle klara 10000 mil kanske är slut efter någon km på slangen vid varvstoppet om oljepumpen bara suger luft. Eller noggrann tvätt med högtryckstvätt och rikligt med avfettning varje lördag.

Dvs, lagom är bäst, och följer man serviceintervallerna så brukar dom flesta hojar hålla läääääänge vid normal användning.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Stämmer in i att antalet ägare är något man bör kolla mer på än milen.
Dock kan man få en hoj med få mil på mätaren och få ägare som ändå kapsejsar.
Min senaste hoj hade haft samma ägare sen innan jag föddes, gått >6000mil. Den var missvårdad som satan estetiskt och mådde väll sådär i motorn. Men den var billig...

Småsakerna brukar avslöja svinandet. Kolla skruvar m.m är ett tips
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En japansk radfyra (MC) tycker inte jag passar riktigt in i den jämförelsen. Inte om man ska hitta slitagenivå på motorn iallafall. Då tycker jag snarare att man bör multiplicera med ett tal mellan 3 och 4.
Min fd arbetskollega körde sin CRB1000F i 11000 mil utan annat än oljebyten och slitdelar. Den gick från mars till november varje år med kallstarter och allt. 3 år efter att han sålt den såg han hojen igen, och ägaren hade fortfarande inga problem med den. Det är inte så många bilar som klarar sig problemfritt motormässigt i 60 000 mil (dvs 5x12000 mil).

Håller med, när de gjort 5000 mila test och river motorer så är vissa som nya med knappt mätbart slitage alls.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top