Hålla hojen ren-tråden

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Sådär ja, nu vart det polerat och fireglazat...
(Bilen fick sig en omgång av samma medicin också)
 

Bifogat

  • DSC_0017.jpg
    DSC_0017.jpg
    250.3 KB · Visningar: 244
  • DSC_0022.jpg
    DSC_0022.jpg
    253 KB · Visningar: 309
Last edited:

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
Dock bör man passa sig vad det gäller aluminium/magnesium och alkaliska rengöringsmedel, brukar vara ganska aggressivt i kontakt med dessa metaller. Har inga vetenskapliga belägg, talar av egen dålig erfarenhet med oxidation och matt yta efteråt (tvättat bildelar i aluminium i alkalisk avfettning, blev inte snyggt, man lär sig av misstagen :gnissla)

Jag har fula märken på min sving efter förra ägaren. Hur får man bort dessa då?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Sorry om jag var otydlig, från avfettning eller dylikt. Typ ser ut som vattenstänk/droppar på svingen.

Har exakt samma på min sving, misstänker att det är batterisyra. Har testat det mesta men det går inte bort eftersom det har frätt in i färgen.
 

Moglin

Hellre än bra
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSF-S 650 -05
Kan man spreja wd40 på ställen där man inte ska använda avfettning. Typ kedja, drev o dyl. Jag har fått lära mig att absolut inte ha avfettning på dessa ställen, men i filmen tidigare i tråden verkar han inte vara så noggrann när han sprejar...
 
Last edited:

tkdrille

Guest
Kan man spreja wd40 på ställen där man inte ska använda avfettning. Typ kedja, drev o dyl. Jag har fått lära mig att absolut inte ha avfettning på dessa ställen, men i filmen tidigare i tråden verkar han inte vara så noggrann när han sprejar...

wd40 smörjer ju också så de är ju inte så aggressivt. Rengör och olja in kedjan med kedjespray sen. Så blir de riktigt fint.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Letat efter TW Ice men den går banne mig inte att hitta på nån av mackarna jag varit inne på...

Mekonomen hade i alla fall för en månad sedan 50% rabatt på flytande ICE wax, köpte mitt kitt på Mekonomen i Älvsjö.. Kan vara värt att kolla upp.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Jag råkade skvätta några droppar bensin på vindrutan idag och det blev fula fläckar som inte går bort med vanligt rengöringsmedel, nån som har tips? Eller gör bensinen kaos med plasten för alltid?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag råkade skvätta några droppar bensin på vindrutan idag och det blev fula fläckar som inte går bort med vanligt rengöringsmedel, nån som har tips? Eller gör bensinen kaos med plasten för alltid?

Finns speciell rubbing för plast, såldes iaf för några år sedan på Clas i Sjön
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Hittade TW Ice till slut. Gillade det som fasen, baraatt köra på allt och alla slitna svarta plastdetaljer är som nya. Wunderbar.



Vad kan man använda för att fräscha upp svingen och bromsoken? De behöver en omgång de med...
 

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Hur gör ni med kolfiberdetaljer?

Med aluminium som inte är blankpolerat?
 

Orre-Eriksson

Yuth ugh!
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Södermalm
Hoj
636 -03
Lyckades spränga bakdäcket i helgen.. (var iof målet med börnisen) och såklart var däcket fyllt med punkaspray.... Hur får jag bort detta djävulska påfynd från hojjen?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Lyckades spränga bakdäcket i helgen.. (var iof målet med börnisen) och såklart var däcket fyllt med punkaspray.... Hur får jag bort detta djävulska påfynd från hojjen?

Well, min kemilärare sa alltid lika löser lika, så jag hade nog kollat vad punkaspray har för bas och sen kört med något liknande för att få bort det...
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Vad använder ni för några medel för att hålla era skinnkläder rena och fräscha?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vad använder ni för några medel för att hålla era skinnkläder rena och fräscha?

Tvättar först med fuktig/blöt trasa och tvål. Sen smörjer jag in med biltemas läderolja. Stället blir som nytt :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top