Vattentät mobilhållare

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Har tänkt använda mobilen (Samsung Galaxy S) som GPS och är på jakt efter en vettig mobilhållare.

Har sett att det finns varianter där man lägger mobilen i ett vattentätt fodral, där även pekskärmen funkar. Har även sett varianter som gör det möjligt att ansluta laddkabel via fodralet. Sen finns det förstås en massa varianter på fästen för styret.

Har ännu inte lyckats hitta någon klockren variant som kombinerar alla de egenskaper jag är ute efter

  • Vattenskyddat
  • Passar Galaxy S (ungefär samma storlek som iPhone 3G)
  • Inte för otympligt
  • Kabelgenomföring för laddkabbel
  • Bra styrfäste
  • Pekskärmen skall funka genom fodralet

Någon som har något tips?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det här med att hitta vettiga mobilhållare var inte det lättaste. Hur gör ni andra som använder mobilen som GPS när ni är ute och kör och som kanske även vill kunna ladda den? Använder man GPS:en ladda ju batteriet ur väldigt snabbt.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Tror inte att något företag satsar på att producera en hållare till Mc med vattentätt fodral, anpassat för en Gallaxy S.
Du får nog vara lite fantasifull och ta det som finns och knåpa ihop
 

Raderad medlem 51742

Guest
Räknar inte med att hitta något specifikt för Galaxy S, utan något generellt. Måtten är i princip de samma som för en iPhone 3GS m.fl.

Problemet är att det överlag är dåligt med mobilhållare för mc, särskilt hos svenska återförsäljare, såväl MC-handeln som mobilhandeln.

Det jag hittat är exempelvis denna från Wunderlich (http://www.wunderlich.de/shopart/1250813-1-3818/Shop/Teilepool/1/Multipod-kurz-PDA-GPS-Tasche.htm), men den blir ju vansinnigt överdimensionerad för en liten mobiltelefon.

Sen har ju RAM Mounts motsvarande produkter: http://www.ram-mount.com

Hade dock hoppats på att hitta något i en svensk butik för att kunna se hur de ser ut i verkligheten och att de passar, men här går det ju inte ens att hitta någon typ av standardhållare att fästa på styret, oavsett om den skall vara vattentät eller ej.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Var och köpte en vanlig mobilhållare idag som jag tänkte fästa med buntband på styret. Ska köpa ett vattentät fodral/påse och göra ett hål för laddkabeln på undersidan. Budget, men det kanske fungerar. Tiden vill visa.

Lite OT:
Hade tänkt att köra dubbel säkerhet genom att fästa en magnet i fodralet.

När jag fäste magneten på telefonen och vände telefonen så roterade inte skärmen automatiskt som den ska på min smartphone. Nån som vet om det kan vara skadligt och vad det beror på?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Var och köpte en vanlig mobilhållare idag som jag tänkte fästa med buntband på styret. Ska köpa ett vattentät fodral/påse och göra ett hål för laddkabeln på undersidan. Budget, men det kanske fungerar. Tiden vill visa.

Lite OT:
Hade tänkt att köra dubbel säkerhet genom att fästa en magnet i fodralet.

När jag fäste magneten på telefonen och vände telefonen så roterade inte skärmen automatiskt som den ska på min smartphone. Nån som vet om det kan vara skadligt och vad det beror på?

Beror förmodligen på att den sensor mobilen använder för att känna av läget utnyttjar sig av jordens magnetfält. Magneten "lurar" då sensorn.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag använder denna till min GPS. Har haft iPhonen i också och det fungerar kanon. Mycket smidigt fäste där man plockar av hela "väskan" från fästet som sitter kvar på styret.

Dock funkar det inte att kommunicera med telefonen genom plasten. Endast GPSn som har en enklare tryck-känslig skärm.

GPS-väska


EDIT: Såg att det finns en renodlad mobilväska med. Tror dock att det blir samma problem där med touch'en.
 

Bifogat

  • IMG_2645.jpg
    IMG_2645.jpg
    229 KB · Visningar: 1,052
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag använder denna till min GPS. Har haft iPhonen i också och det fungerar kanon. Mycket smidigt fäste där man plockar av hela "väskan" från fästet som sitter kvar på styret.

Dock funkar det inte att kommunicera med telefonen genom plasten. Endast GPSn som har en enklare tryck-känslig skärm.

GPS-väska


EDIT: Såg att det finns en renodlad mobilväska med. Tror dock att det blir samma problem där med touch'en.

Har du testat den i spöregn? Och i så fall, höll den tätt?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har du testat den i spöregn? Och i så fall, höll den tätt?

Jag testade den i ett RIKTIGT spöregn 2 dagar i sträck under min Norge-resa för ett par veckor sedan.

Den höll inte helt tätt. Dock så gör skumgummit inuti att enheten trycks uppåt mot den genomskinliga ovandelen. Den är helt tätt där. Fukten samlades i botten och kom inte upp ovanför skumgummit. Jag kör dock en kåpfri hoj och spöregnet verkligen pressade mot blixtlåset timme efter timme. Genomföringen för kabeln ligger på baksidan och är i princip alltid torr. Hade den varit monterad innanför en kåpa så tror jag inte att något kommit in.


EDIT: När jag skrev fukten samlades i underdelen så menar jag inte ett halvt glas vatten, men det var ett par droppar där.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag använder denna till min GPS. Har haft iPhonen i också och det fungerar kanon. Mycket smidigt fäste där man plockar av hela "väskan" från fästet som sitter kvar på styret.

Dock funkar det inte att kommunicera med telefonen genom plasten. Endast GPSn som har en enklare tryck-känslig skärm.

GPS-väska


EDIT: Såg att det finns en renodlad mobilväska med. Tror dock att det blir samma problem där med touch'en.

Grymt bra tips! Precis vad jag var ute efter och billig var den också! Tack! :banana

Skall genast beställa varianten för smartphone!
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Grymt bra tips! Precis vad jag var ute efter och billig var den också! Tack! :banana

Skall genast beställa varianten för smartphone!

Kul att den passar dig. Som en liten apostrof så tror jag inte det finns kabelgenomföring på Smartphone-väskan. Endast på GPS-väskan.

(Om du nu vill kunna ha den inkopplad samtidigt)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kul att den passar dig. Som en liten apostrof så tror jag inte det finns kabelgenomföring på Smartphone-väskan. Endast på GPS-väskan.

(Om du nu vill kunna ha den inkopplad samtidigt)

Lusläste beskrivningen och tydligen skall även smartphone-väskan ha kabelgenomföring, så den får det bli.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Lusläste beskrivningen och tydligen skall även smartphone-väskan ha kabelgenomföring, så den får det bli.

Kanon, fixa gärna upp ett foto när du fått hem den så får jag kanske komplettera mitt styre med en hållare till inför Italien-resan till nästa säsong :glömdet

Snart kan man ju skippa resten av packningen om allt sitter på styret :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kjell och Co rear ju ut vattentäta mobil/gps lådor/väskor nu
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanon, fixa gärna upp ett foto när du fått hem den så får jag kanske komplettera mitt styre med en hållare till inför Italien-resan till nästa säsong :glömdet
:D

Visst, skall försöka komma ihåg att fixa foto!

Snart kan man ju skippa resten av packningen om allt sitter på styret :D

Precis! Mobilhållare, tandborsthållare, nyckelhållare och kreditkortshållare, sen är man redo för långfärd! Kanske, om man skall riktigt långt, att man även kan behöva kalsong- och strumphållare!

Kjell och Co rear ju ut vattentäta mobil/gps lådor/väskor nu

Tack för tipset! Har kollat där men hittade inget som var både vattentätt och som funkade för montering på MC. Eller har du hittat något som jag missat?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack för tipset! Har kollat där men hittade inget som var både vattentätt och som funkade för montering på MC. Eller har du hittat något som jag missat?

Dels har dom en vattentät påse, dels en låda, ingen monteringssats specifikt för MC medföljer någon av dom, det får man nog uppfinna själv.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dels har dom en vattentät påse, dels en låda, ingen monteringssats specifikt för MC medföljer någon av dom, det får man nog uppfinna själv.

Jo, dessa såg jag. Det hade säkert gått att knåpa ihop något själv, men föredrar en mer "komplett" variant, som den Pawel länkade till.

En sak man nog inte skall bortse ifrån är hur vibrationer påverkar mobilen. Har hört om andra som haft mobilen monterade med standardfästen direkt på styret, där vibrationerna bokstavligen har skakat sönder telefonen - och då har de ändå haft radfyror. Själv har jag en twin så då borde det vara ännu mer relevant att ha någon form av skumgummidämpning eller liknande. Finns på eBay-varianten (som jag beställde), men går väl enkelt att få till om man bygger en egen lösning också.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top