ABUS Detecto 8000, batteribyte

gio

Medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Svartsjö
Hoj
Triumph Tiger 800 XC, -11
När jag låser mitt ABUS skivbromslås så piper den tre gånger innan den piper och säger till att den är låst. Antar att det betyder att jag behöver byta batterier.

Har skruvat isär låset, men inte riktigt hajat var batterierna sitter, kan ju bara vara på ett ställe tycker jag, men jag ser inte hur jag ska kunna byta dem... Det ska vara ett par AAA batterier har jag klurat ut iallafall.
Någon som sitter på en manual, eller som kanske har bytt och som kan förklara hur man gör?
 

Rompskagg

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple 09
Jag bytte batteri på mitt lås för någon vecka sedan. Minns inte exakt, men det skall bara vara att låsa upp låset, skruva ur skruven på undersidan och sedan dra ut hela "underkåpan".

Säg till annars så kanske jag kan fota.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Sitter en liten skruv på undersidan. Skruva loss den och dra hela "underdelen" av låset framåt. Du ser då en svart plasthållare. Du drar ut det som finns inuti de (du kan behöva en skruvmejsel för att få bra grepp) Där sitter batterierna.

När du drar ut plast hållaren som håller batterierna så var försiktig. Det sitter en kabel i ändan på den, akta så du inte drar loss den.
 

gio

Medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
Svartsjö
Hoj
Triumph Tiger 800 XC, -11
Jag bytte batteri på mitt lås för någon vecka sedan. Minns inte exakt, men det skall bara vara att låsa upp låset, skruva ur skruven på undersidan och sedan dra ut hela "underkåpan".

Säg till annars så kanske jag kan fota.

Jo, men nu så!
Det var bara att dra lite hårdare som kom insidan med ut också.
 
Last edited:

cmiller

Kör så de ryker!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Hemma hos mig.
Hoj
-08, Kawasaki, z1000 (skrot) Kawasaki 636-04 Stunt
Jag har också¨ett sådant lås.. Batterierna tog slut förra hösten, och nu efter att jag bytt så piper den när jag låser hojen??? Men inte vanliga alarmet utan nått annat.. Och det slutar inte.. någon som har en lösning??:va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
elektriskt senilsnöre.

Vill dom ha hojen så tar dom hojen, det gäller nog det mesta förutom kanske ubåtar. Däremot håller det packet borta samt ungar eller föräldrar för den delen som inte kan hålla fingrarna i styr och ska pilla eller visa...

Men men, nu finns det en mindre/lättare modell (600g) än den jag har nu (Youtube) som är en jefla blyklump (1500g) att ha med sig. Tror det här är den phetaste modellen på marknaden just nu i detta segment, sådan måste jag ha:

http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...2194107&select=0105b05&artikel=4003318450617m

Sen får jag väl använda nuvarande som sänke när jag ska märka ut grundet på landstället. Då kan jag aktivera den för att skrämma bort monsterfirrarna när jag är där o dyker :tummenupp
 

Rompskagg

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple 09
Men men, nu finns det en mindre/lättare modell (600g) än den jag har nu (Youtube) som är en jefla blyklump (1500g) att ha med sig. Tror det här är den phetaste modellen på marknaden just nu i detta segment, sådan måste jag ha:

Såg grymt mycket smidigare ut.

Blyklumpen stör mig inte nämnvärt då facket under sadeln bakom batteriet på min hoj är som gjort för att ha låset i. Passar perfekt. Så byt hoj istället för lås :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Såg grymt mycket smidigare ut.

Blyklumpen stör mig inte nämnvärt då facket under sadeln bakom batteriet på min hoj är som gjort för att ha låset i. Passar perfekt. Så byt hoj istället för lås :tummenupp

Den går ner men inte mycket mer än så, därav är den andra högintressant :tummenupp

Man ska enligt mig själv alltid sikta på att byta upp sig, inget annat.
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Lånar denna tråden lite........

Är det någon som har erfarenhet av att låset bara "dör" :confused:

Jag skulle möblera om i garaget den gågna helgen och låser upp precis som vanligt för att flytta undan hojen.
Gör klart allt och då jag har ställd hojen på sin nya plats låser jag precis som jag brukar -
dock kommer det inget pip alls :va

Tänkte först att batterierna kanske var dårliga/slut så jag bytte till nya av rekomenderad sort -
men lika förbaskad är låset stendött.......
Läste även då jag kollade genom manualen att det skall avge 3 varningspip när batterierna är dårliga,men så har det inte heller gjord.

Det är köpt nytt 11.08.23........
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag vet inte vad som hänt med låset men har varit och hämtat ett nytt på garanti idag :tummenupp
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Ett litet trådlyft.. Nån som vet hur man byter batterierna i Abus Detecto 8077? Efterföljaren till det larm som tråden handlar om.

Lås


Edit: Löste det. Man öppnar det låset helt, lirkar lite på två små plastpiggar på insidan för att på så sätt lösgöra hela innanmätet som själva "kulan" sitter monterad i. Innanmätet dras ut, är precis så det går att få ut paketet i rätt vinkel med kulan nedtryckt förbi själva bygeln i metall. När paketet/innanmätet är förlöst så finns där ett anonymt lock med texten "OPEN HERE". In med nageln under kanten och riv upp det. Det sitter med en del friktion pga tätlningslist typ, men jag lovar - där i ligger batterierna och vilar!
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top