422 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 49
    hungarianstallion abethebabes avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
    Garage
    Visa garage

Luftfilter SAAB 9-5 2006

allvarligt talat, vart fan sitter luftfiltet

sprängskiss med pil som visar vart fan det sitter innan jag slår sönder hela jävla bilen tack
    R.I.P Super Sic #58 1987-2011

sportbike
    Gäst
    Du byter det underifrån, framför höger framhjul.

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Du byter det underifrån, framför höger framhjul.
    misstänkte det då insugsröret leder ned åt det hållet men jag ville bara vara säker, fy fan säger jag bara, inte undra på att SAAB är på väg åt helvete, fuck SAAB, fy fan:spottar
    Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 19:18.

sportbike
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av abethebabe Visa inlägg
    isstänkte det då insugsröret leder ned åt det hållet men jag ville bara vara säker, fy fan säger jag bara, inte undra på att SAAB är på väg åt helvete, fuck SAAB, fy fan:spottar
    Dessutom behöver du ta bort en skruv i stötfångarhöljet för att komma åt de tre torx:en.
    Saab, en epok går i graven.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    isstänkte det då insugsröret leder ned åt det hållet men jag ville bara vara säker, fy fan säger jag bara, inte undra på att SAAB är på väg åt helvete, fuck SAAB, fy fan:spottar
    Det är inte bara saab, det är alla nyare bilar...
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Det är inte bara saab, det är alla nyare bilar...
    fast när du säger nyare bilar menar du volvo 164 anno 1968? jag har förmodligen ägt å kört nyare bilar än du GUW (inte illa ment) men jag har fan aldrig varit med om att en lekman inte skulle kunna komma åt luftfiltret från "ovansidan" utan att behöva montera ned halva bilen

SAAB= fy fan spottar igen
    Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 20:40.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    fast när du säger nyare bilar menar du volvo 164 anno 1968? jag har förmodligen kört nyare bilar än du GUW (inte illa ment) men jag har fan aldrig varit med om att en lekman inte skulle kunna komma åt luftfiltret från "ovansidan" utan att behöva montera ned halva bilen

SAAB= fy fan spottar igen
    Det är rätt vanligt att man klämmer in saker som luftfilter i någon vrå någonstans, och att man möts av en nersmält plastskiva som täcker hela motorrummet på bilar byggda på 2000talet

På en Volvo 164-68 sitter luftfiltret föredömligt enkelt till, liksom på en Saab från samma tid.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

sportbike
    Gäst
    På en Volvo 164-68
    69

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Det är rätt vanligt att man klämmer in saker som luftfilter i någon vrå någonstans, och att man möts av en nersmält plastskiva som täcker hela motorrummet på bilar byggda på 2000talet

På en Volvo 164-68 sitter luftfiltret föredömligt enkelt till, liksom på en Saab från samma tid.
    fast nu ska du int märka ord för å verka smart, nej GUW, jag har ALDRIG varit med om en liknande konstruktion som SAAB, du får gärna berätta för mig vilka "NYARE" bilar som har en sådan konstruktion om det skulle vara så vanligt på nyare bilar som du säger!

ps. googla inte ihjäl dig nu bara

edit: :spottar återigen på SAAB

69
    började tillverkas 68!
    Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 19:55. Anledning: Dubbelt inlägg

10. 2011-05-20, 19:58

sportbike
    Gäst
    började tillverkas 68
    Och såldes som årsmodell -69.
    140 började säljas 1966, som årsmodell 1967

men började likt förbannat tillverkas nittonhundrasextioåtta
    Ok då grinolle
    Senast redigerat av sportbike den 2011-05-20 klockan 19:59. Anledning: Dubbelt inlägg

12. 2011-05-20, 20:00

13. 2011-05-20, 20:02

sportbike
    Gäst
    grinolle vet jag net men faktan har du i mitt citat eller har du annan fakta, du verkar tvärsäker på din sak
    Har vi lite humor idag?

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    du får gärna berätta för mig vilka "NYARE" bilar som har en sådan konstruktion om det skulle vara så vanligt på nyare bilar som du säger!
    Nu jobbar jag inte med bilar längre, men det var ju rätt vanligt att luftfilterburken på bilar med Bosch insprutning satt under luftmassemätaren vilken ofta satt i något hjulhus, dock kom man oftast åt dom uppifrån genom att skruva bort hela luftmassemätaren.

Att något koms åt underifrån i hjulhuset är inte svåråtkomligt på en bilvverkstad där man hissar upp bilarna, dock kan det upplevas så när man står inträngd i ett normalgarage och skruvar med biltemasatsen...

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Nu jobbar jag inte med bilar längre, men det var ju rätt vanligt att luftfilterburken på bilar med Bosch insprutning satt under luftmassemätaren vilken ofta satt i något hjulhus, dock kom man oftast åt dom uppifrån genom att skruva bort hela luftmassemätaren.

Att något koms åt underifrån i hjulhuset är inte svåråtkomligt på en bilvverkstad där man hissar upp bilarna, dock kan det upplevas så när man står inträngd i ett normalgarage och skruvar med biltemasatsen...
    jo men berätta för mig vilka bilar alt märken du pratar om, inte enskilda bildelstillverkare!!! jag har kört och ägt ett antal nya bilar sen 2005 (6 stycken total) och då pratar vi tyska (främst vw-koncernens) och asiatiska (nissan och hyundai) bilar och INGEN tillverkare har haft luftfilter placerat så jävla illa som SAAB:spottarsnartihjälmig

Har vi lite humor idag?

vilken modell snackare du om??? 140 elle 164, jag snackar om 164 och du om 140
    Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 20:17. Anledning: Dubbelt inlägg

sportbike
    Gäst
    [QUOTE=abethebabe;5204624
    vilken modell snackare du om??? 140 elle 164, jag snackar om 164 och du om 140[/QUOTE]

Jaha, så det var alltså ditt sätt att säga tack för hjälpen?

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    jo men berätta för mig vilka bilar alt märken du pratar om, inte enskilda bildelstillverkare!!!
    Nej, du har rätt, det är nog bara Saab som någonsin har satt någon del otillgängligt till....

Inte för att jag någonsin har hört någon annan klaga på just det, men det är säkert inte din kompetens som det är fel på, du kunde ju årsmodellerna på Volvo....

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Jaha, så det var alltså ditt sätt att säga tack för hjälpen?
    tack för hjälpen med SAABEN men du får förklara hur du tänkte med volvo för där hänger jag inte med, jag snackar om 164, vad snckar du om
    Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 20:36.

sportbike
    Gäst
    tack för hjälpen med saaben men du får förklara hur du tänkte med volvo för där hänger jag inte med, jag snackar om 264, vad snckar du om
    164 !!!

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Nej, du har rätt, det är nog bara Saab som någonsin har satt någon del otillgängligt till....

Inte för att jag någonsin har hört någon annan klaga på just det, men det är säkert inte din kompetens som det är fel på, du kunde ju årsmodellerna på Volvo....
    nä men absolut, jag tackar för ditt oödmjuka och sarkastiska beröm men, men jag vill fortfarande veta vilka bilar du avser där luftfiltret sitter så jävla illa till som i en SAAB 9-5:spottar av 2006 års modelll och då menar jag årsmodell 2005 till dagens datum!

164 !!!
    164 menar jag ju givetvis men´det har väl en smart kille som du fattat
    Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 20:37. Anledning: Dubbelt inlägg

sportbike
    Gäst
    164 menar jag ju givetvis men´det har väl en smart kille som du fattat
    O ja, fattar

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage

googlat klart snart GUW, jag väntar på svar!

Medlem
    Reg.datum
    May 2006
    Hoj
    GSX1400+MT-01+Kawasakiz750ssssss
    Saab är inte bra för blodtrycket
    GSX1400+MT-01+Kawasaki z750 ssss

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage

tick tack, väntar fortfrande på svar

Citat Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
    Saab är inte bra för blodtrycket
    förmodligen mina FÖRSTA och SISTA SAAB, men vad gör man inte när priset får bestämma, denna får rulla (förhoppninjgsvis) ett par år till sen blir det tebax till asiatiskt, förmodligen den nya hyundai i40 som kommer nu till sommaren så att man slipper å bekymra sig
    Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 20:59. Anledning: Dubbelt inlägg

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    googlat klart snart GUW, jag väntar på svar!
    Nej, jag lämmnar walkover på den, jag har annat att göra, du har rätt, det är bara saab som har satt en del som är så viktig att kunna byta snabbt på ett så svårtillgängligt vis...

Ingen biltillverkare har någonsin byggt in en rem eller glödlampa så att den inte snabbt eller enkelt kunnat bytas vid vägkanten.

Däremot ett luftfilter som är så livsvikitigt att kunna byta snabbt när det tvärt havererar och gör bilen obrukbar, det är oförlåtligt.

Vid stora besvärliga arbeten kan man annars lämna in bilen till kompetent personal.

Hojåkare i exil Eniacs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Hoj
    Nada
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Till GUW's försvar kan jag säga att man på CitroÄÄÄÄn Xsara 02 (den generationen) måste man koppla loss abs-enheten samt mer eller mindre bryta handleden av sig för att kunna byta vänster framlampa.
    Ganska vanligt på flera moderna bilar att det är trångt och bö(g)kigt att byta basgrejer som luftfilter och lampor.
    Capulus est bonum.
    Da mihi directe capulus.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Eniac Visa inlägg
    Ganska vanligt på flera moderna bilar att det är trångt och bö(g)kigt att byta basgrejer som luftfilter och lampor.
    Nej, det är bara på Saab, och bara luftfiltret som räknas

Reg.datum
    Jan 2006
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Nej, jag lämmnar walkover på den, jag har annat att göra, du har rätt, det är bara saab som har satt en del som är så viktig att kunna byta snabbt på ett så svårtillgängligt vis...

Ingen biltillverkare har någonsin byggt in en rem eller glödlampa så att den inte snabbt eller enkelt kunnat bytas vid vägkanten.

Däremot ett luftfilter som är så livsvikitigt att kunna byta snabbt när det tvärt havererar och gör bilen obrukbar, det är oförlåtligt.

Vid stora besvärliga arbeten kan man annars lämna in bilen till kompetent personal.
    fan vad sarkasmisk man kan bli när inte ens google kan rätta en, utan bara vräker ur sig svar som om det vore självklart " för så var det på bilar från 70-talet", jag har inte sagt att det var livsviktigt men fan så irriterande när jag ville se över diverse saker på bilen, sen kan det vara bra å se hur filtret ser ut nu då min bil skall in på service i nästa vekca så att jag kan kolla att verkstaden verkligen har bytat filter på servicen och inte bara blåst rent det och satt tillbaka det (har hänt en gång innan hos en auktoriserad verkstad och idioterna tog fan betalt för ett nytt filter), jag kör i en ganska dammig miljö under sommarsemstern och vissa saker har bara blivit en ren rutin å kolla upp att verkstaden har bytat på servicen!

122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Luftfiltret är ju skitsimpelt att byta så vad är det du tjoar om.
    Lossa 4:a skruv, ut med filtret och i med det nya.

På RENAULT Megane från 08 får man lossa framhjul och sen öppna en lucka i hjulhuset och börja peta därifrån.
    För att byta halvljuslampa.

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
    Va fan Nikel, skulle ju lägga upp det här klippet ju

Om man har Xenonlyse måste man plocka bort stötfångaren för att komma åt
    Senast redigerat av NakenBandit den 2011-05-20 klockan 21:23.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Ja
    Garage
    Visa garage
    " för så var det på bilar från 70-talet"
    Jag har aldrig pratat om bilar på 70talet, men dom är generellt mera lättmekade än dagens bilar.

Du kanske skulle köpa en sån?

Tidigare Dee_cati Anderss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    En av de få bra saker på Saab:en är ju just luftfiltrets placering. Skitenkelt att demontera och montera nytt. Nackdelen är att man kör sönder burkarna jävligt lätt

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2009 Ducati Monster 696 av Malin

2014 Suzuki GSR 750 av CsabaM

2008 Triumph Thruxton av bgojan

Bloggar
Jobbar på..... av Toyman

Röda districtet.. av Toyman

En jävla knall av Toyman