allvarligt talat, vart fan sitter luftfiltet
sprängskiss med pil som visar vart fan det sitter innan jag slår sönder hela jävla bilen tack![]()
|
REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.
| ||
| I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler). | |||
| LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET | |||
allvarligt talat, vart fan sitter luftfiltet
sprängskiss med pil som visar vart fan det sitter innan jag slår sönder hela jävla bilen tack![]()
R.I.P Super Sic #58 1987-2011
Du byter det underifrån, framför höger framhjul.
Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 18:18.
fast när du säger nyare bilar menar du volvo 164 anno 1968? jag har förmodligen ägt å kört nyare bilar än du GUW (inte illa ment) men jag har fan aldrig varit med om att en lekman inte skulle kunna komma åt luftfiltret från "ovansidan" utan att behöva montera ned halva bilen
SAAB= fy fan spottar igen![]()
Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 19:40.
Det är rätt vanligt att man klämmer in saker som luftfilter i någon vrå någonstans, och att man möts av en nersmält plastskiva som täcker hela motorrummet på bilar byggda på 2000talet
På en Volvo 164-68 sitter luftfiltret föredömligt enkelt till, liksom på en Saab från samma tid.
Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand
fast nu ska du int märka ord för å verka smart, nej GUW, jag har ALDRIG varit med om en liknande konstruktion som SAAB, du får gärna berätta för mig vilka "NYARE" bilar som har en sådan konstruktion om det skulle vara så vanligt på nyare bilar som du säger!
ps. googla inte ihjäl dig nu bara
edit: :spottar återigen på SAAB
började tillverkas 68!
Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 18:55. Anledning: Dubbelt inlägg
hungarianstallion
hungarianstallion
hungarianstallion
Nu jobbar jag inte med bilar längre, men det var ju rätt vanligt att luftfilterburken på bilar med Bosch insprutning satt under luftmassemätaren vilken ofta satt i något hjulhus, dock kom man oftast åt dom uppifrån genom att skruva bort hela luftmassemätaren.
Att något koms åt underifrån i hjulhuset är inte svåråtkomligt på en bilvverkstad där man hissar upp bilarna, dock kan det upplevas så när man står inträngd i ett normalgarage och skruvar med biltemasatsen...
Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand
jo men berätta för mig vilka bilar alt märken du pratar om, inte enskilda bildelstillverkare!!! jag har kört och ägt ett antal nya bilar sen 2005 (6 stycken total) och då pratar vi tyska (främst vw-koncernens) och asiatiska (nissan och hyundai) bilar och INGEN tillverkare har haft luftfilter placerat så jävla illa som SAAB:spottarsnartihjälmig
vilken modell snackare du om??? 140 elle 164, jag snackar om 164 och du om 140![]()
Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 19:17. Anledning: Dubbelt inlägg
[QUOTE=abethebabe;5204624
vilken modell snackare du om??? 140 elle 164, jag snackar om 164 och du om 140[/QUOTE]
Jaha, så det var alltså ditt sätt att säga tack för hjälpen?
nä men absolut, jag tackar för ditt oödmjuka och sarkastiska beröm men, men jag vill fortfarande veta vilka bilar du avser där luftfiltret sitter så jävla illa till som i en SAAB 9-5:spottar av 2006 års modelll och då menar jag årsmodell 2005 till dagens datum!
164 menar jag ju givetvis men´det har väl en smart kille som du fattat![]()
Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 19:37. Anledning: Dubbelt inlägg
Saab är inte bra för blodtrycket
GSX1400+MT-01+Kawasaki z750 ssss
tick tack, väntar fortfrande på svar
förmodligen mina FÖRSTA och SISTA SAAB, men vad gör man inte när priset får bestämma, denna får rulla (förhoppninjgsvis) ett par år till sen blir det tebax till asiatiskt, förmodligen den nya hyundai i40 som kommer nu till sommaren så att man slipper å bekymra sig
![]()
Senast redigerat av abethebabe den 2011-05-20 klockan 19:59. Anledning: Dubbelt inlägg
Nej, jag lämmnar walkover på den, jag har annat att göra, du har rätt, det är bara saab som har satt en del som är så viktig att kunna byta snabbt på ett så svårtillgängligt vis...
Ingen biltillverkare har någonsin byggt in en rem eller glödlampa så att den inte snabbt eller enkelt kunnat bytas vid vägkanten.
Däremot ett luftfilter som är så livsvikitigt att kunna byta snabbt när det tvärt havererar och gör bilen obrukbar, det är oförlåtligt.
Vid stora besvärliga arbeten kan man annars lämna in bilen till kompetent personal.
Till GUW's försvar kan jag säga att man på CitroÄÄÄÄn Xsara 02 (den generationen) måste man koppla loss abs-enheten samt mer eller mindre bryta handleden av sig för att kunna byta vänster framlampa.
Ganska vanligt på flera moderna bilar att det är trångt och bö(g)kigt att byta basgrejer som luftfilter och lampor.
Capulus est bonum.Da mihi directe capulus.
fan vad sarkasmisk man kan bli när inte ens google kan rätta en, utan bara vräker ur sig svar som om det vore självklart " för så var det på bilar från 70-talet", jag har inte sagt att det var livsviktigt men fan så irriterande när jag ville se över diverse saker på bilen, sen kan det vara bra å se hur filtret ser ut nu då min bil skall in på service i nästa vekca så att jag kan kolla att verkstaden verkligen har bytat filter på servicen och inte bara blåst rent det och satt tillbaka det (har hänt en gång innan hos en auktoriserad verkstad och idioterna tog fan betalt för ett nytt filter), jag kör i en ganska dammig miljö under sommarsemstern och vissa saker har bara blivit en ren rutin å kolla upp att verkstaden har bytat på servicen!
Luftfiltret är ju skitsimpelt att byta så vad är det du tjoar om.
Lossa 4:a skruv, ut med filtret och i med det nya.
På RENAULT Megane från 08 får man lossa framhjul och sen öppna en lucka i hjulhuset och börja peta därifrån.
För att byta halvljuslampa.
Va fan Nikel, skulle ju lägga upp det här klippet ju
Om man har Xenonlyse måste man plocka bort stötfångaren för att komma åt![]()
Senast redigerat av NakenBandit den 2011-05-20 klockan 20:23.
En av de få bra saker på Saab:en är ju just luftfiltrets placering. Skitenkelt att demontera och montera nytt. Nackdelen är att man kör sönder burkarna jävligt lätt![]()
Utför allt inom bygg i Mälardalen med omnejd, pm:a vid intresse.
|
Kan du tänka dig gå på en RR-tävling i Sverige? | |
|
|
|
|