RG Brakes

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
Är det någon här som skickat in bromsskivorna till Hans på RG Brakes (http://www.rgbrakes.se/) för renovering?

Provat söka här i forumet men inte hittat något om hans arbete (varken positivt eller negativt) så jag skickade in de främre skivorna dit igår och de ska tydligen bli som nya. Är det som han säger så är det ju klart prisvärt med 750:- per bromsskiva då de nya som kostar minst 2500:- styck (billigast jag hittat iaf).

Vad tror ni andra, är det bra eller anus?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är frågan?

Jag ser ingen nytta i att skicka dit moderna flytande skivor med aluminiumnav. Anledningen är att jag ännu väntar på att få se en krokig men i övrigt frisk skiva. Det som möjligen händer om man överhettar billighetspads är att man smälter in beläggmaterial i skivan som blir ojämn, men det åtgärdas gratis med smärgelduk.

Flytande skivor slår sig vanligtvis när de är totalt slut i övrigt och då kan man inte rädda dem ändå. Med aluminiumnav är det dessutom så att navet är mjukare än skivan och niten så när nitningen börjar glappa är det navet som är slut. Enda undantaget är om man krökt navet genom att köra iväg med skivbromslåset....

Men jag har inte sett något han gjort så hans arbete kan jag inte bedöma. På äldre modeller där det är svårt att få tag på skivor är renovering en möjlig lösning men inte på en dussinmoppe i mina ögon.
 
Last edited:

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
Vad är frågan?

Jag ser ingen nytta i att skicka dit moderna flytande skivor med aluminiumnav. Anledningen är att jag ännu väntar på att få se en krokig men i övrigt frisk skiva. Det som möjligen händer om man överhettar billighetspads är att man smälter in beläggmaterial i skivan som blir ojämn, men det åtgärdas gratis med smärgelduk.

Flytande skivor slår sig vanligtvis när de är totalt slut i övrigt och då kan man inte rädda dem ändå. Med aluminiumnav är det dessutom så att navet är mjukare än skivan och niten så när nitningen börjar glappa är det navet som är slut. Enda undantaget är om man krökt navet genom att köra iväg med skivbromslåset....

Men jag har inte sett något han gjort så hans arbete kan jag inte bedöma. På äldre modeller där det är svårt att få tag på skivor är renovering en möjlig lösning men inte på en dussinmoppe i mina ögon.

Tack för svaret, ena skivan i mitt fall är skev vilket märks när man rullar sakta med bromshandtaget lite intryckt, skivan rullar bra nästan ett varv men fastnar i bromsklossarna vid ett läge. Vid vanlig körning märks det som att det pulserar i bromshandtaget.

Ser inga skador i varken bladet eller navet men tror att bladet sitter alldeles för hårt fast i navet, sitter som gjutna (men har ingen aning om hur pass hård ihop de ska sitta). Har prövat rengöra nitarna och även kört några mil utan att de hjälpt.

Kändes lite väl saftigt att köpa nya skivor och bromsbelägg för 60% av hojens värde så man snålade.. men få se om snålheten bedrog visheten ytterligare en gång :gnissla
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Fungera det?

Har själv skickat in mina skivor till honom nu och väntar på att få dem tillbaka.
Verkade väldigt seriös och mycket serviceinriktad!
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Fått tillbaka mina skivor från Rg brakes nu!
Kanon Service!
Skivorna ser som nya ut !
Dom slipades en tiondels milimeter och riktades i navet samt rengjordes i nitarna från bromsdamm.
Har inte hunnit montera dom än för att se resultatet men en uppdatering kommer imorgon.

När de gäller att rikta skivor så är där massa delade meningar.
Vad jag fått veta är att Skivor som har blivit skeva pga Värme går EJ att rikta eftersom dom återfår sin böjda form så fort dom blivit varma igen.
Däremot skivor som blivit böjda i navet , eller lite i bladet går att rikta.
Finns flera firmor i usa som sysslar med detta så Rg brakes är inte ensam om detta.

Hans på rg brakes gav väldigt seriöst intryck och berättade noga i detalj om hur han bar sig åt osv.
Han hade riktat över 350 skivor och endast fått 2 reklamationer på de jobb han gjort, han berättade även att han gjort jobb åt folk som kör i pro superbike och liknande klasser med gott resultat.

Riktigt förväntasfull för att se om resultatet är så bra som det ser ut imorn!


Här kommer lite bilder på skivorna !
 

Bifogat

  • skiva.jpg
    skiva.jpg
    229.3 KB · Visningar: 275
  • skiva3.jpg
    skiva3.jpg
    241.9 KB · Visningar: 270

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Avråder alla från att skicka skivorna till rg brakes.
Så fort hans fått sina pengar blir han svår att få tag på och ger dålig service .
Mina skivor vart fortfarande skeva även om dom såg som nya ut.
Rekomenderas inte !
Köp galfer skivor eller beg skivor istället.
 

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
Avråder alla från att skicka skivorna till rg brakes.
Så fort hans fått sina pengar blir han svår att få tag på och ger dålig service .
Mina skivor vart fortfarande skeva även om dom såg som nya ut.
Rekomenderas inte !
Köp galfer skivor eller beg skivor istället.

Fick hem mina skivor i veckan, den ena vet jag var ordentligt skev med ett slaget nav, den andra var nog ganska ok ändå.
Har inte hunnit testa dom så mycket, men på ca 10 mil kan jag säga att resultatet är klart över förväntan. De kraftiga bromsvibrationerna är helt borta vid hastigheter under 100, känner endast tendenser vid lite högre hastigheter.

Så, jag är iallafall nöjd (hittills... är väl bäst att tillägga :)).

Bjork3n, Hans sa nåt om semester, testa att kontakta honom igen om några dagar.
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Är jobbet bra utfört så ska du inte känna några vibrationer alls anser jag !
Har du provat lyfta upp hjulet i luften och kollat så det rullar fritt?
Kan också prova köra några km utan att använda frambromsen för att sedan känna om skivorna är varma eller ej .

Har man för mycket anliggande broms pga skeva skivor så kan det sluta Mycket olyckligt!!
 

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
Är jobbet bra utfört så ska du inte känna några vibrationer alls anser jag !

Ja, jag håller med.
Kan dock konstatera att på mina skivor har han lyckats, körde en lång tur igår och kände inga vibrationer över huvud taget när jag bromsade oavsett fart.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Jag kör bana med båda mina hojar & RG BRAKES servar mina bromsskivor på et otroligt bra sätt.
Min GSX 1000 R var en katastrof när jag köpte den.
Bromsskivorna var väldigt skeva men inte slitna.
RG BRAKES fixade dem så de blev helt underbart fina & raka.

Jag är supernöjd. Körde 28 dagar på bana under föra året utan strul.

www.rgbrakes.se

https://www.facebook.com/pages/RG-BRAKES/1426538294249148
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top