Vilken är den mest eftertraktade sporthojen?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Säger väl inte så värst mkt om vare sig R1 eller GSXR..
Om rossi kör ifrån din gixxer med en 250, betyder det då att gixxern suger?

Nu var jag väl inte direkt gravallvarlig...
Men personligen tycker jag nya R1 känns lite nerdrevad för att kompensera bristande effekt. Men det är en bra hoj, inget snack!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Triumph Daytona 675 bästa "600"-kubikaren år efter år sedan den kom. Min bedömning är att det är den som tappar minst i värde under en sommar. Att den dessutom med rätt däck och rätt förare kan köra ifrån de flesta på 1000 kubikare när vägen svänger är ju ingen nackdel. Och dessutom som nån skriver här på sporthoj, det känns bättre bli omkörd på en slö hoj än bli omkörd på en snabb hoj.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
R1 -09 tycker jag i alla fall utseendemässigt inte är alls lika snygg som t.ex cbr1000, sen är det säkert en bra hoj men tycker den ser "knäckt" ut på mitten & känns klumpigare (har inte kört någon dock), tror R1:eek:rna har betydligt sämre statistik gällande skador och kan därmed dra upp premien något, jag hade valt cbr1000:en av dem du tittar på även om 600:eek:rna oftast är snyggare än 1000cc enligt mig..
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Triumph Daytona 675 bästa "600"-kubikaren år efter år sedan den kom. Min bedömning är att det är den som tappar minst i värde under en sommar. Att den dessutom med rätt däck och rätt förare kan köra ifrån de flesta på 1000 kubikare när vägen svänger är ju ingen nackdel. Och dessutom som nån skriver här på sporthoj, det känns bättre bli omkörd på en slö hoj än bli omkörd på en snabb hoj.

:tummenupp

Själv skulle jag faktitiskt välja en RC8R -11 som nr 1 och en vit R1a med röd ram från 2009 som nr2.
Tycker att karaktären är bland det viktigaste med en hoj. Effekt finns ju alltid i överflöd på en ny sporthoj.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Dessutom är motorn inte en äkta Big-Bang motor då vevaxeln inte roterar moturs som te x i Yamaha M1 i MotoGP. Enda likheten är att du har en assymetrisk vevaxel.

Det var som fan. Jag har missat det där med vevaxeln men känner till den förskjutna tändningen. Jag tolkade det som att den kvalade in som big-bang pg a det. Tackar för infon.

Men om jag inte missförstått det helt så är det detta som ger den en rätt annorlunda kurva mot andra radfyror, och kan kännas mindre hysterisk ("slö"), korrekt?
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Läste någonstans att R1 -09 upplevdes som slö även av testsnubbarna innan lansering, men sedan tittade Yamaha på varvtiderna och häpnade. Samma sak med Fireblade 929 och 954. Misstänker att det där med linjär effektutveckling lurar brallan av föraren när det gäller körupplevelsen. Men bevisligen är inte "ketchup"-effekt alltid det som gör de bästa varvtider...därav intåget av V-twin i MotoGP racing...även om Ducce just nu inte rosar marknaden (men det beror ju på helt andra saker än just motorn och farten den generar)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Honda SP2 i bra skick brukar väl gå åt rätt snabbt..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Läste någonstans att R1 -09 upplevdes som slö även av testsnubbarna innan lansering, men sedan tittade Yamaha på varvtiderna och häpnade. Samma sak med Fireblade 929 och 954. Misstänker att det där med linjär effektutveckling lurar brallan av föraren när det gäller körupplevelsen. Men bevisligen är inte "ketchup"-effekt alltid det som gör de bästa varvtider...därav intåget av V-twin i MotoGP racing...även om Ducce just nu inte rosar marknaden (men det beror ju på helt andra saker än just motorn och farten den generar)

V-twin i MotoGP? :va :D Checa i WSBK kör twin, det är V4 i desmon som Rossi spakar. :)
 

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
Blejd igen...
Tror inte hojarna skiljer sig att den ena är "eftertraktad" på våren och den andra på hösten...
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
V-twin i MotoGP? :va :D Checa i WSBK kör twin, det är V4 i desmon som Rossi spakar. :)

Du har rätt...Sorry. Blandade ihop det hela en smula såhär på fredagkvällen med en halv bag in box i magen. Vad jag tänkte på var V-Twinnen intåg i MC-racingen för en herrans massa år sedan. Syftet var då att den linjära och mer förutsägbara effektkurvan hjälpte förarna till vassare varvtider...

Källa: 10 greatest bikes of all time - Discovery Channel :D
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Vad sägs om en BossHoss Trike? :)

- 6,2l v8! (dubbelt så många cylindrar som en japansk plastraket!:tummenupp)
- 425hk!
- 603Nm!
- 320mm skiva fram OCH bak!
- 2x 275/60-15!
- 63mm gaffel!


BHC9LS3_1.jpg




"nej men bruka allvar nu grabbar!"

OnT: Jag skulle köpt en cbr 600 av dom du nämnde! :)
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Vad sägs om en BossHoss Trike? :)

- 6,2l v8! (dubbelt så många cylindrar som en japansk plastraket!:tummenupp)
- 425hk!
- 603Nm!
- 320mm skiva fram OCH bak!
- 2x 275/60-15!
- 63mm gaffel!

"nej men bruka allvar nu grabbar!"

OnT: Jag skulle köpt en cbr 600 av dom du nämnde! :)

Typisk jänklösning. Bygg en mc - tänk som en bilbyggare. :rolleyes:
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Det är ju leksaker för vuxna människor (de flesta av oss) vi har. Leksaker köps med habegär/önskan efter något. Mitt råd är att man ska köpa det man helst av allt vill ha inom den prisram man satt upp. Att åka hoj är en känsloupplevelse och känslor ska styra det valet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top