Ducati 900 Super Sport blir Street Smart

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Nu är det dags!
Min Ducati 900ss -98 ska få sig en mindre ansiktslyftning.
Ett ”Superbike-kit” innehållande gaffelkrona, styre och bromsslangar är beställt från Gimbel-motorradtechnik i Tyskland. Det har dock inte dykt upp än, men den som väntar på något gott... (får ofta vänta för länge).
Helkåpan ska tas av och ersättas av en lampa från en KTM Duke 2.
Nu kanske någon undrar, ”varför köpte du inte en Monster istället”? Den här dök upp och kändes rätt, så jag slog till. Dessutom gillar jag designen bättre. Vid det tillfället hade jag även glömt att jag börjar bli förslappad och att min nacke inte klarar att sitta ihopkrupen som ett garnnystan.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kul med lite Duccebyggen här i trakten lycka till
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Trevligt!

Köpte en 900 SS 2002 innan jul som saknade kåpor och hade ett runt lyse, tanken var att jag skulle sätta på ett högre styre.
Bra att du gör det innan så jag lär mig av dina misstag :)

/Karl
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fantastiskt bra idé att bygga på SS från -98 och uppåt, eftersom de är så hemskt fula orginal, och billigare än pre-98, som istället är snygga på ett lite klassiskt, gammalmodigt sätt.

Man får ju en -00 900 för 30.000,- vilket måste sägas är billigt, när en Monster från mitten av nittiotalet kostar minst tio tusen ytterligare.

Kul! Bygg som fan....
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Några bilder...
Utgångsmaterialt är, som tidigare skrivits, en 900ss -98. Hojen är helt orginal, så vitt jag kan se.
Det var en massa kablar och tändspolar och grejer under kåpan. Det blir till att dra om några för att gömma lite av ormboet.
 

Bifogat

  • Bild 1.JPG
    Bild 1.JPG
    97 KB · Visningar: 311
  • Bild 2.JPG
    Bild 2.JPG
    80 KB · Visningar: 423
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Synd. Jag tycker SSie:n är en av de snyggaste kåp-hojarna som finns. Dessutom är ramen på den inte vacker när man klär av den, till skillnad från t ex Monster och Streetfighter som är tänkta att vara nakna.

Men, jag ska inte släpp mig mer på festen utan låta dig bygga precis vad och hur du vill. ;)
 

T.Olsson

Desmoholic
Gick med
15 Feb 2004
Ort
På fjället
Hoj
En stor och en liten Honda
Spännande, jag har precis byggt om min Ducati 750 sport -01 till en streetfighter. Det ska bli roligt och se hur du bygger din!
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Det rör sig sakta framåt. Lite fler delar har demonterats och funderingarna kretsar kring hur elsystemet ska dras. Det finns en stor kopplingskontakt som sitter på högersida av kåpstaget och den större delen av elsystemet sitter efter den, inne i kåpan. Först funderade jag på att ta bort kontakten, som var svår att hitta någon bra plats till (den är ganska stor) och skarva ihop kablarna. Den största delen av elsystemet skulle, som tidigare, hamna fram. Men jag ångrade mig. Kontakten blir kvar och viks bakåt. Den får då platts bredvid batteriet och säkringshållaren hamnar under sadeln. För att få fram de kablar som behövs till instrument mm. har jag tagit bort isoleringen från kablaget. Vissa kablar måste förlängas för att räcka fram, men andra räcker det med att de buntas ihop på ett annat sätt. Bilder kommer…
Genom att behålla kontakten blir det lättare att återställa elsystemet om man skulle få för sig att göra det (bara att köpa en ny främre kabel på ebay:tummenupp).
Nu ska jag ta en tur till Gelleråsen på motormarknad.
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Om du ska dra om elsystemet så rekomenderar jag att köpa ett begagnat elsystem ifrån en monster i.e , alltså med insprutning. Då är elsystemet anpassat för snyggare dragning.

Kolla annonser på ebay.de sök Ducati monster kabelbaum. Helst ska du ha hela kabelstammen, den består av flera delar. Då slipper du klippa och kan återställa sedan och sälja vidare monster kabelstammen.

http://cgi.ebay.de/Ducati-Monster-900ie-Kabelbaum-750-600-1000-/150579956253?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item230f43ca1d

Jag har gjort det på en 750 ss och det mesta passar utmärkt.

Om du ska byta till vanligt styre, typ crosstyre, tänk på att gasvajer samt chokevajer måste bytas till monsters variant.
 
Last edited:

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Tomten

Tack för tipsen. Det lutar ändå mot egen modifiering av elsystemet.
Tomten kom tidigt i år! Redan igår tittade han in med ett paket innehållande gaffelkrona, styre och bromsslangar. Tyvärr fick jag fel färg på styret. Jag hade beställt ett rött, men det kom ett silver (som är standard i kittet). Leverantören hade dock förvarnat att det troligen blivit fel. Eftersom jag inte har lust skicka tillbaka till tyskland och vänta på ett rött så får det bli silver i alla fall, eller är det någon som har ett nytt LSL superbike styre i rött och vill byta?
 

Bifogat

  • Bild 4.JPG
    Bild 4.JPG
    68.8 KB · Visningar: 238
  • Bild 5.JPG
    Bild 5.JPG
    74.8 KB · Visningar: 235
Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Tack för tipsen. Det lutar ändå mot egen modifiering av elsystemet.
Tomten kom tidigt i år! Redan igår tittade han in med ett paket innehållande gaffelkrona, styre och bromsslangar. Tyvärr fick jag fel färg på styret. Jag hade beställt ett rött, men det kom ett silver (som är standard i kittet). Leverantören hade dock förvarnat att det troligen blivit fel. Eftersom jag inte har lust skicka tillbaka till tyskland och vänta på ett rött så får det bli silver i alla fall, eller är det någon som har ett nytt LSL superbike styre i rött och vill byta?

Om det finns nån firma som sysslar med eloxering i krokarna så kan du ju fjäska med dom :tummenupp
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Om det finns nån firma som sysslar med eloxering i krokarna så kan du ju fjäska med dom :tummenupp

Jovisst, men det är natur elox nu och det är inte alltid det blir så bra när man gör om det. Det kan bli flammigt och då är allt kass. Silver får duga.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jovisst, men det är natur elox nu och det är inte alltid det blir så bra när man gör om det. Det kan bli flammigt och då är allt kass. Silver får duga.

Aha! Då förstår jag. Samma sak gäller förövrigt gjuten aluminium, om nån läsare missat detta :)
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Progress

Igår fick jag lite tid med min italienska. Den gamla kronan monterades bort och den nya monterades. Det blev en riktigt trevlig körställning.
På den första bifogade bilden har jag satt dit orginal clip-on för att se skillnaden. På den andra bilden pågår montering. Jag han lite längre innan det var dags att avbryta för kvällsmat, men det är inte fotat.
Det verkar som att orginal gaswire och chokewire kommer att räcka till. Detta gäller även för kopplingsslangen. Bromsslangarna är alldeles för korta, men det ingick nya i kittet.

Den stora muttern till styrstolpen blev lite skadad i kanten av hålen av mitt improviserade specialverktyg (fyrkantrör och 2x skruv/mutter). Finns det någon som vet var man kan köpa nya i någon annan fin färg (röd, guld, blå)?
 

Bifogat

  • Bild 6.JPG
    Bild 6.JPG
    81 KB · Visningar: 247
  • Bild 7.JPG
    Bild 7.JPG
    83.6 KB · Visningar: 352

T.Olsson

Desmoholic
Gick med
15 Feb 2004
Ort
På fjället
Hoj
En stor och en liten Honda
Riktigt fin krona du har fått tag på, får man fråga var dom säljer sådana nånstans är lite sugen på en sån till min 750.
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Riktigt fin krona du har fått tag på, får man fråga var dom säljer sådana nånstans är lite sugen på en sån till min 750.

Jag hittade den på e-bay tyskland, men köpte den sedan direkt från annonsören http://www.gimbel-motorradtechnik.de/
Det som ingick i "Superbike kitet" var krona, styre och bromsslangar. Priset var ca 2700sek med frakt. Hemsidan är inte den bästa och tyska fungerar bättre än engelska vid kontakt med dem. Leveranstiden var även den ganska lång, men det blev billigt :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top