Försäkringar vid bandagar och trafiksäkerhetsövningar!

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Tråkig tråd men det är nog bra att vi reder ut det här en gång för alla!

SAXAT från en annan tråd!
Försäkringsvillkor

--------------------------------------------------------------------------------

Det har varit mycket disskussioner om försäkringar hit o dit, många som tror, känner någon som... osv.

För min del , vet jag att om man skall ha någon "chans" mot försäkringsbolagen skall det finnas något "skrivet" att komma med när något händer. Det enklaste är att börja med att läsa deras egna villkor!

Har här under gjort en sammanställning av de stora försäkringsbolagen villkor:

Folksams försäkringsvillkor:

• Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


Bilsport & MC:

Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


IF:

– Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnat tävlingsområde.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!


Trygghansa:

När gäller inte trafikförsäkringen:

• motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde

Slutsats: Försäkring gäller EJ!! (Efter telesamtal säger en skadereglerare: "Att personskada kan i mycket få undantagsfall täckas av föräkringen.")


Länsförsäkringar:

313 Försäkringen gäller inte vid skada:

c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Slutsats: Försäkringen gäller EJ!! (Då de efter telesamtal med trafiksäkerhetsfrämjande former endast räknar SMC.)

Har idag talat med en skadereglerare på trafikförsäkringsföreningen i ämnet, mycket lagtextläsande och 40 min senare var deras tolkning klar.
Anledningen till att jag går till dem är att det är dom som tar skadan om ingen annan försäkring finns. "De andra försäkringsbolagen är mycket tydliga i att försäkringen inte gäller på bandagar och trafiksäkerhetsövninger (bortsett SMC som har utrycklig tillåtelse samt att bilsport MC som har lite andra krav).
1. Rättsläget ÄR oklart då det inte har inträffat någon perssonskada än.
2. Lagstifningen är SOLKLAR!

Arrangemang på inhägnat tävlingsområde (med tävlingsområde räknas banor som är godkända för tävling) som INTE är tävling eller träning inför tävling (dvs bandag) kräver att arrangören står för försäkringen! Arrangören är ytterst ansvarig! (perssonskador etc).
Dvs. arrangören måste teckna en separat försäkring för arrangemanget tex via SVEMO/SMA eller via samarbete med något (försäkringsbolag BMW klubben och IF)

Arrangemang på tex flygfält som inte är godkända som tävlingsområde
Glömde fråga specifikt om detta!

Körningen är INTE arrangerad:
tex jag åker ut och kör cross med polarn på en åker eller i en grusgrop.
Trafikförsäkringen gäller!

Arrangemang på avlyst allmän väg (typ rally) tävling eller inte tävling (bandag).
Trafikförsäkringen gäller!

Spekulationer och liknande undanbedes, håll tråden saklig. Moderatorer ta gärna bort påståenden utan referens eller källa!:tummenupp
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Trafikskadelagen styr, i den kan man läsa följande:

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm

En vanlig bandag räknas förmodligen som "träning", "övningskörning" eller möjligen "liknande ändamål", man kan nog lugnt utgå ifrån att trafikförsäkringen inte gäller vid bankörning. Ett prejudicerande fall vore intressant...

Att vissa försäkringsbolag täcker mer än vad trafikskadelagen kräver om t.ex SMC anordnar körningen är en annan sak.

/A
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att vissa försäkringsbolag täcker mer än vad trafikskadelagen kräver om t.ex SMC anordnar körningen är en annan sak.

/A

Yes.. Skulle vara intressant att få ett modernt utlåtande från B&MC dock. De har ju täckt allt som inte varit "träning eller tävling", men hur ser det ut idag?

Står det nåt uttryckligen i villkoren som bekräftar det? Har något ändrats i deras syn på det?

De övriga bolagen verkar ju alla vara överens om att de inte täcker såvida inte SMC är arrangör. Klart som östersjön..
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
men på körningarna med racedays gäller dom, då det är trafikregler som gäller och körningarna kallas för trafik övning...
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
men på körningarna med racedays gäller dom, då det är trafikregler som gäller och körningarna kallas för trafik övning...


Jag ringde och dubbelkollade detta med ett av bolagen (tyrgg hansa i detta fall)...
Reglerna var solklara:
Trafikförsäkringen (eller vagnskada) gäller EJ vid trafikövning på bana. SMC är undantagna och där gäller försäkringen. Frågade specifikt om racedays också har ett undantag svaret var NEJ!
Frågade även vad som skulle hända om jag var inblandad i en olycka hos er med tex personskada. Svaret var att det troligtvis skulle bli dyrt!

Matter1: jag föreslår att du ringer runt till de andra bolagen och dubbelkollar, skulle gärna se en sammanställning över vilka bolag där försäkringen gäller på era evenemang. och även lobbar för att försäkringen skall gälla på era trafikövningar.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
OBS!! Vill vara tydlig med att nedan är mina högst personliga erfarenheter i ämnet. Det här ämnet är svårt och alla bolag ger olika svar ibland beroende på vem du pratar med!

Har genom åren talat med åtskilliga bolag både vid skador och i informationssyfte. Villkorsmässigt gäller INTE trafikförsäkringen enligt TSL vid körning på motorbana! Undantaget SMC som har avtal med bolag som kursverksamhet som är trafikfrämjande, ett avgörande moment är att det är obligatoriska körövningar och att statistik och rapporteringar sker fortlöpande till försäkringsbolag.

Men, i vår verksamhet har vissa bolag och ibland vissa regionala bolagsavd. låtit försäkringen gälla ändå, ibland kasko och ibland delkasko. Det är jättedumt att det är så för det skapar en stor ovisshet. Minst sagt förvirrande!

Det finns inga arrangörsförsäkringar som täcker deltagare vid olycka, omkullkörning!

En motortävlan-försäkring täcker tredje-part, dvs publik och funktionärer och inte deltagarna.
Svemo eller SMA's försäkring kräver att varje deltagare har licens genom resp. förbund och att tillstånd eller villkor för träning uppfyllls vilket inte är svårt som arrangör (uppfylls i de flesta fall) men deltagarna ska ha licens (alla), hojar ska vara reglementsenliga osv . Det sistnämnda kommer aldrig hända när det handlar om gatåkare.

Rekomenerar alltid ALLA att ha en Personlig olycksfallsförsäkring!
Glöm inte - personlig olycksfallsförsäkring !!!
Och kontrollera att olycksfallsförsäkringen gäller för extremsporter som roadracing. Oftast är f-bolagets krav att du inte får tjäna pengar på sporten, dvs ej vara sponsrad o.s.v.


Moderator: Vänligen flytta ämnet till forumsavd. "Försäkringsfrågor" där det här hemma. Ämnet har avhandlats åtskilliga gånger tidigare!
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Jag ringde och dubbelkollade detta med ett av bolagen (tyrgg hansa i detta fall)...
Reglerna var solklara:
Trafikförsäkringen (eller vagnskada) gäller EJ vid trafikövning på bana. SMC är undantagna och där gäller försäkringen. Frågade specifikt om racedays också har ett undantag svaret var NEJ!
Frågade även vad som skulle hända om jag var inblandad i en olycka hos er med tex personskada. Svaret var att det troligtvis skulle bli dyrt!

Matter1: jag föreslår att du ringer runt till de andra bolagen och dubbelkollar, skulle gärna se en sammanställning över vilka bolag där försäkringen gäller på era evenemang. och även lobbar för att försäkringen skall gälla på era trafikövningar.
Du missförstod nog. Matter1 syftade på Bilsport & MC, inte Trygg Hansa eller några andra försäkringsbolag. Bilsport & MC:s försäkring (trafik och kasko) gäller för bankörning så länge det inte rör sig om träning eller tävling.
 
Last edited:

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Rekomenerar alltid ALLA att ha en Personlig olycksfallsförsäkring!
Glöm inte - personlig olycksfallsförsäkring !!!
Och kontrollera att olycksfallsförsäkringen gäller för extremsporter som roadracing. Oftast är f-bolagets krav att du inte får tjäna pengar på sporten, dvs ej vara sponsrad o.s.v.

Så på bandagar blandas hojjar med giltig försäkring (B&MC) med hojjar som är trafikförsäkrade men som saknar försäkringskydd med ekipage som har en pessonskadeförsäkrad förare. Jag trodde inte att man blandade försäkrade och oförsäkrade hojjar!

1. Jag klotar och skrotar hojjen, B&MC tar hand om skadan eller jag får stå för det själv!
2. Jag klotar och skadar mig själv, B&MC ger mig ersättning eller min personliga försäkring!
3. 3je part klotar in i mig så perssonskada uppkommer och 3je part har inte B&MC, 3je part och/eller arrangören blir ersättningskyldig??? (Det står något om detta i TLS, ska dubbelkolla)

Det är främst fall nr 3 som är det stora problemet i kråksången. Hur detta skulle tolkas i en domstol är som sagt i dagsläget inte testat. Men att ha "ryggen fri" som man har iom trafrikförsäkringen är något iallafall jag vill vara.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
3. 3je part klotar in i mig så perssonskada uppkommer och 3je part har inte B&MC, 3je part och/eller arrangören blir ersättningskyldig??? (Det står något om detta i TLS, ska dubbelkolla)

Det är främst fall nr 3 som är det stora problemet i kråksången. Hur detta skulle tolkas i en domstol är som sagt i dagsläget inte testat. Men att ha "ryggen fri" som man har iom trafrikförsäkringen är något iallafall jag vill vara.

Detta är lite av de värsta som kan hända känns de som. Att i en omkullkörning kraschar någon annan också och kräver den ena på ersättning.
Som jag har sett mina bandagar så ansvarar alla för sina egna grejer och sin egen "kropp" Eftersom alla som ger sig ut på en bana borde varar medvetna om att deras försäkring troligen inte gäller.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Detta är lite av de värsta som kan hända känns de som. Att i en omkullkörning kraschar någon annan också och kräver den ena på ersättning.
Som jag har sett mina bandagar så ansvarar alla för sina egna grejer och sin egen "kropp" Eftersom alla som ger sig ut på en bana borde varar medvetna om att deras försäkring troligen inte gäller.

Tyvärr ger ju texten på de flesta banarrangörers hemsida om "giltig trafikförsäkring" ett falskt sken om att försäkringen täcker om något händer.

Går det inte ha "på egen risk" i Sverige? :va
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det är främst fall nr 3 som är det stora problemet i kråksången. Hur detta skulle tolkas i en domstol är som sagt i dagsläget inte testat. Men att ha "ryggen fri" som man har iom trafrikförsäkringen är något iallafall jag vill vara.

I Sverige är det extremt svårt att få rätt i domstol för olyckshändelser av vilket slag det än må vara. Så det gäller att skydda sig själv via försäkringar.

Om man kan bevisa vårdslöshet eller avsikt så kan man få skadestånd, men det fungerar mycket sällan.

Även om någon blir skadeståndskyldig så gäller det att den personen har $ att betala det också.

Så det gäller att ha egen försäkring om man inte kör med SMC.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Rekomenerar alltid ALLA att ha en Personlig olycksfallsförsäkring!
Glöm inte - personlig olycksfallsförsäkring !!!
Och kontrollera att olycksfallsförsäkringen gäller för extremsporter som roadracing. Oftast är f-bolagets krav att du inte får tjäna pengar på sporten, dvs ej vara sponsrad o.s.v.

Vilka bolag erbjuder denna typen av försäkring och vad kallas den? Inget av de bolagen jag varit i kontakt erbjuder något likanande.

edit: här finns svaret http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=237480
 
Last edited:

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Jag ringde till B&MC idag och frågade vad som skulle hända om någon körde på mig som har tex folksam, LF, TH eller IF (jag har B&MC).

Svaret var att: Om motpartens FB's inte täcker skadan så SKALL arrangören ha en försäkring som täcker detta! Jag sa då Nitrous kommentar om att det inte finns någon sådan försäkring att teckna för arrangörer var svaret att det är arrangören som bär ansvaret.

Detta medför alltså i dagsläget att man skall bli påkörd av "rätt hojj" om man skall få ut någon ersättning vid perssonskada, Tror (rätta mig om jag har fel) möjligheten att slanta upp ersättning för en allvarligare perssonskada.

Har även luskat lite i arrangörsförsäkringsämnet och det finns en sådan försäkring för märkesklubbar. Jag är fullständigt övertygad att om vilja ork och lust fanns så går den att teckna för bandagearrangörerna också, dock så är det en del jobb att få till.

Men tills vidare så är den enda seriösa lösningen att låta B&MC försäkrade hojjar köra i en grupp och låta resten vara parkerade vid sidan av banan till en försäkring har införskaffats :(
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Men tills vidare så är den enda seriösa lösningen att låta B&MC försäkrade hojjar köra i en grupp och låta resten vara parkerade vid sidan av banan till en försäkring har införskaffats :(

Och B&MC är väl inte direkt kända för att erbjuda prisvärda försäkringar för SPORT-hojar som är tillverkade efter 1990...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Har även luskat lite i arrangörsförsäkringsämnet och det finns en sådan försäkring för märkesklubbar. Jag är fullständigt övertygad att om vilja ork och lust fanns så går den att teckna för bandagearrangörerna också, dock så är det en del jobb att få till.

Men tills vidare så är den enda seriösa lösningen att låta B&MC försäkrade hojjar köra i en grupp och låta resten vara parkerade vid sidan av banan till en försäkring har införskaffats :(

Eller varför inte acceptera att kör man på bana samtidigt som 20 st andra och med knäet i backen i varannan sväng så är det förknippat med vissa risker.
Kör man inte på det sättet eller vill köra på bana i ett lugnt tempo med övningar så väljer man SMC för då gäller försäkringen.
Ingen kör såklart på någon med avsikt.
En personlig olycksfallsförsäkring är det bästa skyddet för Dig! Hoj är är bara material och visst kan det bli dyrt, men det är sig själv man måste tänka på och ha en försäkring.

Ja det finns märkesklubbar som har försäkring men inte för vem-som-helst-arrangör därför att bolagen tycker att den körningen är förknippat med risker som dom inte vill återförsäkra på vagnskada. Vi har pratat med flera personer på olika bolag och inställningen är densamma. Olycksfallsförsäkringar hänvisar alla till, ingen vill försäkra vagnskada med hänvisning till deras riskbedömning när man kör på bana.
Återigen, undantag SMC där körningen inte är "fri" på samma sätt eftersom det är utbildningsmoment.

Det jobb som krävs som du skriver är att det måste vara en utbildning med obligatoriska moment.
Välj att köra med SMC då, eller så kör man med någon av alla andra arrangörer som finns. Allt är förknippat med hur man vill köra och vilken risk man vill ta.

Såklart man kan återförsäkra hela arrangemanget med hojar och människor i ett engelsk försäkringsbolag, men vilken deltagare vill betala det?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Eller varför inte acceptera att kör man på bana samtidigt som 20 st andra och med knäet i backen i varannan sväng så är det förknippat med vissa risker.

(....)

Såklart man kan återförsäkra hela arrangemanget med hojar och människor i ett engelsk försäkringsbolag, men vilken deltagare vill betala det?

Om det som Schnyggve skriver angående att arrangören för bandagen kan bli ansvarig vid personskada verkligen stämmer så är det ju faktiskt något alla bandagsarrangörer borde ha i åtanke.

Annars tar man ju en ekonomisk risk som arrangör, det är ju bara tur och omständigheter som gör att inga sådana fall dragits till sin spets i praktiken ännu.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Om det som Schnyggve skriver angående att arrangören för bandagen kan bli ansvarig vid personskada verkligen stämmer så är det ju faktiskt något alla bandagsarrangörer borde ha i åtanke.

Annars tar man ju en ekonomisk risk som arrangör, det är ju bara tur och omständigheter som gör att inga sådana fall dragits till sin spets i praktiken ännu.


Den här diskussionen har funnits i åratal och den kommer inte mynna ut i något nytt revulotionerande nu heller.

Det finns inte just någon sådan försäkring som Schnyggve efterfrågar.
Man måste förstå riskerna med att köra på bana eller så kör man på gata där försäkringen gäller och är framtagen för.

/Nitrous
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det finns inte just någon sådan försäkring som Schnyggve efterfrågar.
Man måste förstå riskerna med att köra på bana eller så kör man på gata där försäkringen gäller och är framtagen för.

/Nitrous

Men det psxcare menade var väl snarare risken för den som arrangerar bandagen, inte för förarna.

Om det man läser om arrangörens ansvar stämmer så betyder ju det att arrangören rent juridiskt kan bli den som får slanta om någon kraschar illa och är oförsäkrad.

(och att det inte hänt ännu att en bandagsarrangör fått betala stora summor pengar ur egen ficka beror på tur och att inget dragits till domstol ännu)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top