Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Var ner o varva upp bettan lite nu. mest som inspirationshöjare. tyvärr behöver den gå längre på choke när det är kallare än i somras. vilket gjorde att hela garaget rökfylldes ordentligt och så var den mekstunden över.....



Jag pratar gärna o länge med vem som helst, även okända, men jag vill gärna förbehålla mig rätten att dra mig undan om samtalsämnen tar slut, obekväma tystnader uppstår eller om personen verkar ointressant,
obehaglig,
otrevlig,
påträngande,
religös ,
rödstrumpa,
snåljåp,
insmickrande,
gasig,
polyamorös,
friherre,
plattfot,
tvekönad,
androgyn,
harmynt,
Bor i mjölby eller helt enkelt inte kan cykla.


Vilket ej kan lösas i en bil på annat sätt att personen slängs ut, och lämnas vid vägkanten. vilket faller under kategorin -nedrigt. Och det vill jag inte vara.

Vi kunde ju diskutera papps ledighet i 3-4 min bygglovs strul med kommuner samt agg mot skatteregler kanske nått annat åxå men sedan................. Är för långt för mig att gå hem :D
Lycka till iallafall :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vi kunde ju diskutera papps ledighet i 3-4 min bygglovs strul med kommuner samt agg mot skatteregler kanske nått annat åxå men sedan................. Är för långt för mig att gå hem :D
Lycka till iallafall :tummenupp

Du o jag verkar ha ganska många gemensamma nämnare, ...så det hade blivit en låång promenad tillbaks för dej.:hihi
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Dum lek på ett sporthojsforum, jag menar hur många har ens sett en hoj tillverkad utanför japan på 1900-talet:hihi
meeenn.

ska vi gissa bänksiffran?

Men först lite kött på benen info:

Ursprungshojen 25hk.
Gjort hittills:
Ökad volym 736cc-928cc med hjälp av större borr o slag
Ökad komp från 1:5 till 1:6,25
1/8" större vetiler
portade o plastade kanaler
vassare kammar (milda Wldr kammar)
större förgasare 38mm
större insug
Relivad (bonntrimm för sidventilare)
Dubbla öppna megafoner. (tveksamt om det är effekthöjande, men det låter tufft)

Det är bara o gissa. Jag lovar o posta även om trimmandet inte gett ett skit!:fyllisar
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hmm.

Om man på 1920 talet fick ut som max runt 60 hk ur 1000cc 8 ventils boardtrack hojar med dåtidens modernaste teknik så gissar jag på att din ligger på ungefär max 50 hk.

47hk gissar jag på.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
40-50hk får man vara svinnöjd med om det kramades ur. Tummar hålles här!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag säger 40 blankt! :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
32hk brukar en välbyggd sidventilare på runt litern ge.
Hamnar du över 40hk, så är motorn förmodligen närapå okörbar.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
32hk brukar en välbyggd sidventilare på runt litern ge.
Hamnar du över 40hk, så är motorn förmodligen närapå okörbar.

Faan också, då saknar jag en häst i stallet:D inte dåligt gissat för en kille från sadelmakartorps Bn'B!

Det blev barA 31hk och 54nm i vrid. Inte riktigt vad jag hoppades på, men jag har inga referenser alls och då blir lätt siffrorna optimistiska.
Bänkrummet is where the bullshit stops!

Roligt är att när bänkpullet börjar vid 2500varv så har jag redan 52nm och 20häst. sen ökar det bara 2nm vid 2900varv och 11hk vid 4600varv. Vid varvbryt (5000rpm) så är man uppe i 145kmh.

På vägen ringde en annan 750 sidaägare, han påstod att de gamla (30-talarna) gav ca 14hk på hjulet medans de mer moderna:hihi 40-talarna gav ca 15-18hk på hjulet. Och vips så känndes glaset halvfullt igen!

100% effektökning! ...typ

Det gav mig iaf nyttig information inför konverteringen om vad som kan vara lämplig utväxling på kompressorn.

Tyvärr berättade andersson om sin hemska problem med värme o överhettning på en hoj han hade försökt kompressorkonvertera med en skruvkompressor.

Värme är ju lite av ett ärkeproblem på sidorna eftersom de har insugs o avgaskanaler i cylindern som därmed både kyls sämre och upphettas mer (avgaskanalen).
En kompressor bakom bakre cylindern skulle ytterligare försämra luftflödet runt bakre cylindern samt mata motorn med väldigt varm luft. Ju mer man tänker på det ju sämre verkar ide'n.

Det får bli ett rent korvmojsattribut.
kanske med nån smart slungkoppling som gör att den bara kliver in på höga varv eller nåt.
Jag får klura mer helt enkelt.....
 

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
en får gratulera till lyckad bänkning

men vad sägs om en laddluftkylare gömd i ena tankhalvan? med rördragning i ramen kanske? kan bli ballt... eller inte, kan inte sånt här alls...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hästrkaften som saknas sitter förmodligen i megafonen.
Med en förgasare/cylinder och långa, raka rör (lika långa till båda cyllarna, gärna med ett komunicerande rör på halva sträckan) som stryps lite i änden, så kan du komma upp i hissnande 35-36hk.
Över 40hk så går motorn som en riktigt dålig toppventilare - Hela charmen försvinner och du får en effekttopp på högvarv (vilket inte är särskilt högt) och inget vare sig över eller under.
Jag tycker att du skall vara nöjd.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är nog riktigt att megafonen är effektsänkande, Men gillar dess uppkäftiga look så den får hänga med.

Kikade nyss på detta klippet, det är på en 1200cc sida och den gav 29hp, då känns mina 31 rätt ok på bara 900cc

Jo så här i efterhand är jag rätt nöjd.
Karaktären på motorn är rätt extrem. Bara botten, så mer på topp tror jag inte skadar
sen kikade jag på en storsida med turbo som gav typ 80hk så det går att få ur bra kräm i sidor, det är i alla fall inte omöjligt
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Den är asball. Ingen vits att trimma sönder, tycker jag. Ge den effekt efter sina förutsättningar.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack!
Den värsta söndertrimmande åtgärden är ju redan gjord, Det var när strokerveven installerades.
Nu har jag avsvarvade korta kolvar som är nere i källaren o vänder under cylinderkjolarna.
Serviceintervallen på kolvbyte sjönk från en evighet till ett par hundra mil (uppskattat värde)
 

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Laholm
Hoj
Dom flesta
Har en sida på 1450cc med dubbla Linkertar och diverse trim så om du fick 31hk borde jag komma upp i ca 45hk! mitt mål var att komma upp i 40hk,jag får bänka när jag är klar .
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det låter ballt!
Langa upp lite bilder här o lägg ut texten lite om vad du gjort!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top