Död MC-marknad

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Nyligen fick jag min såld direkt efter att jag la ut annonsen. Hojen som jag sen köpte slog jag tilll på så fort säljaren la ut sin annons. Efter affären sa säljaren att han hade fått ca 40 mail så med den kombinationen av hojar/tidpunkt/pris var det iaf inte dött på marknaden... :)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Efter midsommar har nog de som vill ha hoj redan hunnit skaffa. Intresset svalnar med ju längre in på säsongen det går. Men visst i spåren efter finanskrisen har färre stålar över till nöjeskonsumtion som Mc trots allt är.

Effekten har väl blivit precis tvärtom? Folk (med jobb) har ju mer pengar över i plånkan nu än för ett år sedan.

(Folk utan jobb har ju aldrig pengar så de räknas inte. Dock så kanske de har blivit några fler, men borde inte avspegla en död mc-marknad)

Däremot kanske det har skrämt folk att avstå från ett mc-köp, men det lär inte vara pga att de ha mindre pengar nu än för nåt år sedan.

....

Jag tror att det man inte får sålt är ute till fel pris. Det är ju inte du som kan bestämma priset, utan kunden som gör det i slutändan.
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Självfallet är det marknaden som styr, tror jag inte ngn argumenterar emot, men som vissa säger.. sälja hoj på sommaren = :huvet

Får avvakta istället, sänka ngra lappar och be till dumstruten där uppe.

Även så att nog många vill ha ett MC lån just nu istället för att punga upp hård förtjänade slantar. Ett MC lån kostar ju praktiskt taget ingenting i nuläget.. ca 3.5% ränta ? vilket inte är helt fel.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Folk som lägger ut hojar verkar tro att en MC är någon man ska "tjäna" på att sälja bara för att man kastat på den ett slipon, ett par lager vax och för att en ny av samma modell är dyrare nu än förra året.

När jag väl bestämt mig för att sälja så brukar jag försöka sätta ett lågt pris redan från början. Aldrig högre pris än någon annan i samma område med ungefär samma miltal är en riktlinje. Får jag inte iväg den så sänker jag priset ytterligare.

Man bör ju räkna in att det inte heller är gratis att äga hojen, försäkring.. lån (om man har det). Så det kan löna sig att sälja till ett lägre pris om det beyder att man blir av med den fortare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Självfallet är det marknaden som styr, tror jag inte ngn argumenterar emot, men som vissa säger.. sälja hoj på sommaren = :huvet

Får avvakta istället, sänka ngra lappar och be till dumstruten där uppe.

Även så att nog många vill ha ett MC lån just nu istället för att punga upp hård förtjänade slantar. Ett MC lån kostar ju praktiskt taget ingenting i nuläget.. ca 3.5% ränta ? vilket inte är helt fel.


Se ditt objekt ur en köpares perspektiv!
http://www.blocket.se/hela_sverige?...t=s&ps=&pe=&rs=28&re=&c=0&ca=23_10&md=th&sp=1

Det finns en likadan hoj som din till salu 3kkr billigare på samma ort. Hur tror du en köpare resonerar?
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Satte ut sambons hoj på blocket för några dagar sedan. Den var tingad efter en timme. Köparen dök upp några timmar senare och tog den direkt.

Kanske har du begärt mer än köparna anser att den är värd(marknadsvärdet)?
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD

MC Doktorn

Guest
Som sagt ett fordon är sällan en investering, sänk priset och gilla läget eller behåll hojen.
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Jag sneglar på ny cykel för tillfället och tycker priserna är på tok för höga, därför väljer jag att vänta.
När folk lägger ut sina R6or -99 och -00 för 50 lök så finns det ingen ide för mig att kontakta personen... :glömdet


Håller med fullständigt, har kollat efter ny hoj sen tidigt i våras och priserna har generellt sett varit sjukt höga.

De som kommer ut till vettigt pris är sålda inom ett dygn så det gäller att hänga med
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
japp rätt stendöd ang säljande av mc på privata sektorn.
Mycket olika priser, en del riktigt höga men inte ens låga priser(riktiga kap) är intressant för människor i dagsläget :brinnerup

På mc-affären sa säljaren att de också hade det dött på säljsfronten i mitten av juni , de trodde att det troligen berodde på att vi inte hade nån vår utan gick från massa snö till sommar och att mc-folket inte riktigt fattade att mcsäsongen var i full gång :confused:
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Min blev såld 5 minuter efter att annonsen kom ut.

Jag orkar inte vara småaktig med dom sista tusenlapparna, jag lägger mig ett par tusen under jämförbara hojar och då går den direkt.

Som sagt, tillgång och efterfrågan, allt går att sälja till rätt pris.
 

jetson

Guest
Jobbigt det där med efterfrågan, men som sagts tidigare så är det ju dyrare och svårare att ta A kort nu det kanske spelar in. Det roligaste är ändå alla gsxr 600 -02or som rullat över 2000 mil som lagts ut för 60 000:-
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Av dem 5 gathojar jag ägt så har jag fått mer än vad jag gav för dem på 3 stycken. En "förlora" jag 3-4k på och den sista har jag inte sålt ännu :D
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Letar hoj just nu. Kollar på Blocket varje dag. Priserna är på tok för höga, sen verka säljare inte kolla av marknaden ordentligt, ofta ser man hojar till ett visst pris som legat ute i veckor, men ändå kommer det nya annonser på samma hojar till flera tusen kr mer i pris trots att dom gått ungefär dubbelt så långt. Hur tänker man då?

som säljare gäller följande
kolla priset på samma hojar
Jämför miltalet
sätt ett pris ett par tusen under
Tänk på att priserna är lägre under sommaren än på våren
då går det nog att sälja hyfsat fort
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Många kanske tänker att de lägger på ett par tusenlappar på det vanliga priset då det oftast prutas. Prova lägga lägre bud och be dem återkomma ifall de inte får maskineriet sålt och sedan diskutera.

Om en hoj har varit ute i mer än en vecka så blir jag reflexmässigt misstänksam :D
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Nja, jag skulle inte kalla marknaden död. Snarare överskattad !

En hoj är INTE som ett fint vin, ju äldre ju dyrare ;)
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Frågan är ju också om det är svårare att kränga en hyfsat ny sporthoj som både kostar en ordentlig slant + dyr försäkring. Det finns ju säkerligen fler intressenter på hojar i 50K segmentet än i 90K.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Verkar inte vara speciellt död. Men visst kan den uppfattas som död när man som vissa försöker sälja en GSXR 750 -00 för 50k eller en R1 -99 för 47k.
Får man ingen respons så får man helt enkelt anpassa priset.

Att lägga ut en hoj enbart efter att jämföra Blocket priser blir ganska fel, kolla även upp hur länge dom har varit ute på annons och sen är det bara att använda hjärnan. En hoj är inte guld, det är oftast en leksak.

Grannen sålde sin CBR1000RR -07 på 4 timmar, en jobbarkompis sålde sin KTM 660 -05 efter 6 dagar på Blocket. Rätt pris så är det inga problem alls att sälja, även fast det är semestertider och en bit in på sommaren.


Vem tror ni kommer gnälla på död marknad först av dessa 2 t.ex:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Kawasaki_z750_28256561.htm?ca=5&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Kawasaki_Z750_27603591.htm?ca=5&w=3

En -04 som gått över 2000 mil och en -06 som inte ens gått 1000 mil för samma pris. Vilken hade du valt?
 
Last edited:

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Verkar inte vara speciellt död. Men visst kan den uppfattas som död när man som vissa försöker sälja en GSXR 750 -00 för 50k eller en R1 -99 för 47k.
Får man ingen respons så får man helt enkelt anpassa priset.

Att lägga ut en hoj enbart efter att jämföra Blocket priser blir ganska fel, kolla även upp hur länge dom har varit ute på annons och sen är det bara att använda hjärnan. En hoj är inte guld, det är oftast en leksak.

Grannen sålde sin CBR1000RR -07 på 4 timmar, en jobbarkompis sålde sin KTM 660 -05 efter 6 dagar på Blocket. Rätt pris så är det inga problem alls att sälja, även fast det är semestertider och en bit in på sommaren.


kan inget annat än att hålla med :klappar
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top