Rengöringsmedel för bränslesystem, skadligt??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Läste i en ganska ny tråd här om frågor kring rengöring för bränslesystem, t.ex oilka varianter k-sprit, STP-produkter etc.

Finns det någon risk för att detta på något vis kan vara skadligt för motor/annat?

Tänkte ev. använda i en XT 600.

Någon som har koll?!
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Tja,


Det är inte skadligt. Fungerar både till insprut och förgasare. Slängde i en STP cleaner i min hoj . Men jag vetefan om den varken gick bättre eller sämre. Ibland undrar man ju om det där bara är lureri eller om det verkligen fungerar.
 

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Eslöv
Hoj
honda cb650sc-1982
Köpte nåt som hette Red Line idag som ska vara jäkligt bra om man kollar tester och så på nätet men står oxå att man ska vara noga att inte överdosera för då kan packningarna få stryk. Tydligen nån som fått sina förgasare att börja läka efter dom hade hällt i detta medel. Men dyrt som poker kostade 160kr men det kan det vara värt om det funkar och en flaska varar ju ett tag.
 

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
K-sprit är nog inget bra alternativ.........


Hm, okej. Varför? Innehåller det ngt som kan skada packningar i förgasare eller liknande??

Någon som har fler tips på vad som kan vara lämpligt och som fungerar bra??

Köpte nåt som hette Red Line idag som ska vara jäkligt bra om man kollar tester och så på nätet men står oxå att man ska vara noga att inte överdosera för då kan packningarna få stryk. Tydligen nån som fått sina förgasare att börja läka efter dom hade hällt i detta medel. Men dyrt som poker kostade 160kr men det kan det vara värt om det funkar och en flaska varar ju ett tag.


Okej ,intressant, tack för tipset!

Såg att du fått tips om K-sprit variant Ki-akut, provade du den??

Hör av dig när du använt den där Red Line-produkten!
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Den enda nyttan K-sprit gör är att den hindrar ev. vatten i bränslet från att frysa vintertid.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Hällde i ki-akut i en hoj som gick ruttet och jag orkade inte riva förgasarna, hojen blev som ny efter det.
Hört att en del bilverkstäder använder det som enkel lösning på bilar som går ojämt.
Det går enligt expertis lika bra med lacknafta i soppan.
 

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Eslöv
Hoj
honda cb650sc-1982
Okej ,intressant, tack för tipset!

Såg att du fått tips om K-sprit variant Ki-akut, provade du den??

Hör av dig när du använt den där Red Line-produkten![/QUOTE]



Enligt dom på meka så har dom ej hört någon som varit riktigt nöjd med Ki akut utan dom rek denna produkt istället. Och om man gogglar lite så hittar man en del som testat denna med märkbar skillnad. Har provat STP akut i flera olika bilar men aldrig märkt någon skillnad.Så det ska bli intressant och se. Men den jädrans flaskan kostar runt 100kr mer men visst blir det skillnad så är det okej. Enligt test är det den enda av alla dessa sorter som finns som tar bort mest vatten från systemet.


Red Line Bensintillsats SI-1
- Motverkar knackningar och glödtändningar.
- Motverkar tvekningar och ryckningar vid gaspådrag.
- Rengör förgasare.
- Rengör spridare.
- Tar bort vatten.
- Motverkar rost i bränslesystemet.
- Rengör insugningsventiler från beläggningar.
- Smörjer förbränningsrummet.
- Sänker bränsleförbrukningen.
- Ger ökad förbränning med renare avgaser som följd

Kommer ge mitt omdöme nästa vecka ska hälla på den imorgon men kan inte börja köra förren på tisdag då jag har bes och nu körförbud. Och jag har lite ryckig gång på fullgas och att den tvekar på acc så om det hjälper kommer jag att märka detta. Så får vi se om man får tillbaka alla 65 starka hästar. Hehe känns som man sitter på en startmotor med tanke att man hade en Ninja 1200 innan med 190 pållar.
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hällde i ki-akut i en hoj som gick ruttet och jag orkade inte riva förgasarna, hojen blev som ny efter det.
Hört att en del bilverkstäder använder det som enkel lösning på bilar som går ojämt.
Det går enligt expertis lika bra med lacknafta i soppan.

Aldrig hört talas om. Var köper man det? :nyfiken
 

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Eslöv
Hoj
honda cb650sc-1982
Okej ,intressant, tack för tipset!

Såg att du fått tips om K-sprit variant Ki-akut, provade du den??

Hör av dig när du använt den där Red Line-produkten![/QUOTE]


Så nu har jag kört runt 15-20mil igår. Och när jag började köra så gick mc dåligt. Svarade dåligt på gasen och gick lite orent samt gick ej att få upp mer än max 120. Efter ett antal mil började man märka att den svarade bättre på gasen blev betydligt bättre acc. Finns fortfarande lite ojämn gång i hög hastighet men ej som innan så tror detta kommer att bli bättre om några mil till. Nu kom man iallafall upp i 160 så det tar sig ju. Sen så gick mc rakt igen på besiktningen med blankt papper, Men det har nog inte med medlet att göra.Hehe

Kan säga att jag har aldrig märkt en sådan skillnad som jag har gjort med detta Red Line medel. Så det är värt att testa även om det är dyrt. Jag hällde i 1/3 del av flaskan till en tank man kan säkert ta en starkare grogg.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har använt STP injectiontrim (röd) till bilar emellanåt och någon gång märkt en liten förbättring (jämnare gång) samt ev lite mindre förbrukning. Men det kan vara inbillning. Bensinbolagen (bensinstationerna) hävdar att rengörande tillsatser m m redan finns i bensinen så det bara är onödigt.
Jag kan tänka mig att med en dåligt underhållen motor kan man få en förbättring med dessa mirakelprodukter (förutom k-sprit).

Hade en Dynojetkitad Blackbird som krånglade vid start efter vintern. Gick orent o på 2 el 3 burkar. Fick tips att blanda ca 50 % STP (tror jag använde akutflaskan - svart) med bensin o snappsa i förgasarna, låta stå ett tag (vågade inte mer än ca 1 h med tanke på att de kan förstöra packningarna) och sedan dränera ut allt via bottenskruvarna. Skit verkade lösas upp och spolas ur. Därefter gick den bra. Lite jobbig åtgärd, men bra att det funkade.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Jag har användt Ki-akut, den gråa flaskan. Överdoserade rätt skapligt, halva flaskan i en full tank 16 liter, tror den skulle räcka till 50 liter.

Och i början gick hojen märkbart sämre/slöare i ett par mil för att sedan gå som ett schweizisk urverk. Nästa fulltankning vart det endast bensin och den efter det resten av flaskan men då hände inget mer så det rengjordes nog ordentligt första gången :)
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Låter inte bra att det tar på tätningarna....nej jag tar nog den jobbiga vägen med nedmonterade förgasare och munstycken i ultraljudstvätten..
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Nån som testat Motul system clean? Har för mig att jag sett någon tråd men hittar inte nu.
 

peo10

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
simrishamn
Hoj
-83 Kawasaki 1000J
Hällde i ki-akut i en hoj som gick ruttet och jag orkade inte riva förgasarna, hojen blev som ny efter det.
Hört att en del bilverkstäder använder det som enkel lösning på bilar som går ojämt.
Det går enligt expertis lika bra med lacknafta i soppan.

hej har nyligen köpt en kawa 1000j _83 som har varit avställd ett antal år och treans cyl. vägrar funka trots gnista..något skit i förgasaren? Ki-akut verkar va nåt man ska prova..var kan man köpa det:
 

Calle91

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Norrtälje
Hoj
Affe 02
Hej, det går ju annars att slänga i en liten skvätt diesel för att rengöra bränslesystemet då det både smörjer och rengör.
Mvh calle
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
En skvätt tvåtaktsolja skadar inte heller, typ max en procent eller så.
Har hällt det på bilen ibland och bränslepumpen brukar tysta och gången blir något jämnare.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top