Bytte till en PINGEL-bensinkran men fick nya problem

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Bytte till en PINGEL-bensinkran men fick nya problem [LÖST]

Jag vänder mig till er återigen kära mc-bröder/systrar för hjälp!

SAMMANFATTNING:

Hade problem med originalbensinkranen. Köpte en PINGEL-bensinkran. Monterade den och bensinflödet var nu perfekt, stor skillnad. I samma veva gjorde jag rent och oljade in mina luftfilter, har ersatt luftburken mot fyra koniska luftfilter.

Nya problemet: Motorn "dör" över 7000 varv/min, under det så går det mycket fint. Man kan ligga på 6ans växel och ge fullgas då drar det bra upp till ca 7000-8000 varv/min sedan börjar den bluddra och slutar att dra. Det går inte hur man än gör att få den att gå förbi 8000 varv/min. Innan byte och rengörning av luftfiltrerna så gick det utan problem att dra den till varvbrytet på 12000 varv/min men då fick jag bensinstopp med ca 70 % kvar i tanken (ngt fel på originalbensinkranen).

Vad har hänt?:va:confused:

Tillägg: tråden som handlade om mina gamla problem

Problemet löst: Luftfiltrena var inoljade för mycket => dåligt luftflöde => strypt motor vid höga varv.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Provat utan filter eller med original :confused:
Du kan ju ha oljat in för mycket så att motorn får för lite luft. :va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Spontant? För små huvudmunstycken i förgasarna så när den börjar komma upp där kring 7-8000 varv så får den för lite soppa och orkar helt enkelt inte ge mer.

Däremot ska det också sägas att CV-gasare (vakuumstyrda) utan tillhörande luftbox är svårt att få riktigt bra när man pratar om bestyckning.
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Provat utan filter eller med original :confused:
Du kan ju ha oljat in för mycket så att motorn får för lite luft. :va

Fast filtrena var ganska skitiga innan, men du kanske har rätt. Men jag tog ganska lite olja, sprejade med K&N olja bara en gång och på avstånd.

Kanske ska tvätta dem igen och skita i att olja in dem och testa vad som händer, eller?:va
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Absolut ingen stjärna på motorcycklar men är förgasarna bestyckade eller kallibrerade för öppna koniskla filter...
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Spontant? För små huvudmunstycken i förgasarna så när den börjar komma upp där kring 7-8000 varv så får den för lite soppa och orkar helt enkelt inte ge mer.

Däremot ska det också sägas att CV-gasare (vakuumstyrda) utan tillhörande luftbox är svårt att få riktigt bra när man pratar om bestyckning.

Absolut ingen stjärna på motorcycklar men är förgasarna bestyckade eller kallibrerade för öppna koniskla filter...



Saken är den att innan jag bytte till PINGEL-kranen och gjorde rent luftfiltrena så gick det perfekt utom det att jag fick förtidigt bensinstopp:näsblod
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kom på en sak, min turbovåffla beter sig likadant när jag har glömt att byta stift, går alldeles utmärkt förutom att den inte vill varva upp ordentligt.
Mao, kolla (byt) tändstiften och ev tändkablar.
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Kom på en sak, min turbovåffla beter sig likadant när jag har glömt att byta stift, går alldeles utmärkt förutom att den inte vill varva upp ordentligt.
Mao, kolla (byt) tändstiften och ev tändkablar.

Ja kanske inte ska tänka att det nya problemet har med mitt byte av bensinkran och rengörning att göra!?

Kan det vara så att förgasarna blivit tokiga nu när de får mycket mer bensinflöde?:va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan det vara så att förgasarna blivit tokiga nu när de får mycket mer bensinflöde?:va

Med koniska filter istället för luftburk får förgasarna ett svagare vakum att jobba med som gör att huvudmunstyckena blir för små. På 96-00 Banditen var det så att trottelnålarna (för tjocka) var den begränsade faktorn där man kunde byta från originalets 102.5 till storlek 190 och den ändå gick för snålt när man gick från luftburk till dual-pods.

Gör om, gör rätt.
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Med koniska filter istället för luftburk får förgasarna ett svagare vakum att jobba med som gör att huvudmunstyckena blir för små. På 96-00 Banditen var det så att trottelnålarna (för tjocka) var den begränsade faktorn där man kunde byta från originalets 102.5 till storlek 190 och den ändå gick för snålt när man gick från luftburk till dual-pods.

Gör om, gör rätt.

Inte för att vara den MEN HAR DU LÄST MITT FÖRSTA INLÄGG????
Där skriver jag tydligt att hojen gick bra innan bytet till ny bensinkran och innan jag gjorde rent luftfiltrena. Alltså innan hade jag också fyra koniska luftfilter och då gick det bra:yoparty Skälet till bytet till ny bensinkran var att den inte tog all soppa i tanken, jag fick förtidigt bensinstopp...
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Inte för att vara den MEN HAR DU LÄST MITT FÖRSTA INLÄGG????
Där skriver jag tydligt att hojen gick bra innan bytet till ny bensinkran och innan jag gjorde rent luftfiltrena. Alltså innan hade jag också fyra koniska luftfilter och då gick det bra:yoparty Skälet till bytet till ny bensinkran var att den inte tog all soppa i tanken, jag fick förtidigt bensinstopp...

skitiga luftfilter = sämre flöde = bättre vacum i förgasaren ;)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Inte för att vara den MEN HAR DU LÄST MITT FÖRSTA INLÄGG????
Där skriver jag tydligt att hojen gick bra innan bytet till ny bensinkran och innan jag gjorde rent luftfiltrena. Alltså innan hade jag också fyra koniska luftfilter och då gick det bra:yoparty Skälet till bytet till ny bensinkran var att den inte tog all soppa i tanken, jag fick förtidigt bensinstopp...

Kanske mindre bra att kaxa mot självaste bandithövdingen, (som välvilligt och generöst delar med sig av diger kunskap).... Tyckte inte du var så tydlig med när de lösa filtrena kom in i bilden. Kanske idé att plocka på luftburken och se vad som händer. Är den inte ombestyckad har du åtminstone ett bättre utgångsläge för fortsatt felsökning. Att du har strul med ditt vacuum tycker jag verkar rätt klart.



Var filteroljan ordentligt torr och hade filtren fått rinna av ordentligt när du startade? Lite långsökt är det men stiften gillar inte den oljan, enligt mina högst ovetenskapliga tester och erfarenheter.
Seså, be nu Brinken om ursäkt emedan du kan/lär behöva komma i åtnjutande av vad den mannen har i sin erfarenhetsbank, så länge du har den knallert du har.

Lycka till! Antar att du är rätt prövad vid det här laget.

Edit;

Nu är jag inte så hemma på Suzuki men rent generellt skulle jag rekommendera luftburk och t ex K&N i burken, helst med bestyckning i bänk. (Antar att du har lite öppnare pipa, annars förstår jag verkligen inte vitsen med separata filter). På köpet får du en cykel som går ungefär lika bra i alla väder och oavsett hur vinden blåser....
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När man meckar kan allt (o)möjligt hända, mest troligen veckad soppaslang eller (fabriks-inducerat eller eget) skräp i pingelkranen eller senaste tankningen på macken som gav dig 1/2 liter vatten alldeles gratis från dess bottenskrap. Det hände mig när jag skulle köra Stockholm Open när det gick i Strängnäs, lagom panik och ett jämra slaskande med bensin. På vissa förgasare sitter det små metallsilar under flottörventilen som kläggas igen alldeles för lätt.

Prova flödet genom att skruva upp alla dräneringsskruvarna och anslut uppsamlingsslang på dess nipplar och låt pingelkranen stå öppen ett par minuter. Då får du koll på allt från vakumhål i tanklocket till soppakran, veckade slangar, soppafilter etc.
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
När man meckar kan allt (o)möjligt hända, mest troligen veckad soppaslang eller (fabriks-inducerat eller eget) skräp i pingelkranen eller senaste tankningen på macken som gav dig 1/2 liter vatten alldeles gratis från dess bottenskrap. Det hände mig när jag skulle köra Stockholm Open när det gick i Strängnäs, lagom panik och ett jämra slaskande med bensin. På vissa förgasare sitter det små metallsilar under flottörventilen som kläggas igen alldeles för lätt.

Prova flödet genom att skruva upp alla dräneringsskruvarna och anslut uppsamlingsslang på dess nipplar och låt pingelkranen stå öppen ett par minuter. Då får du koll på allt från vakumhål i tanklocket till soppakran, veckade slangar, soppafilter etc.

Har kollat flödet till förgasarna, okej. Men ska testa ditt smarta tips:tummenupp Tackar:yoparty

Kanske mindre bra att kaxa mot självaste bandithövdingen, (som välvilligt och generöst delar med sig av diger kunskap).... Tyckte inte du var så tydlig med när de lösa filtrena kom in i bilden. Kanske idé att plocka på luftburken och se vad som händer. Är den inte ombestyckad har du åtminstone ett bättre utgångsläge för fortsatt felsökning. Att du har strul med ditt vacuum tycker jag verkar rätt klart.



Var filteroljan ordentligt torr och hade filtren fått rinna av ordentligt när du startade? Lite långsökt är det men stiften gillar inte den oljan, enligt mina högst ovetenskapliga tester och erfarenheter.
Seså, be nu Brinken om ursäkt emedan du kan/lär behöva komma i åtnjutande av vad den mannen har i sin erfarenhetsbank, så länge du har den knallert du har.

Lycka till! Antar att du är rätt prövad vid det här laget.

Edit;

Nu är jag inte så hemma på Suzuki men rent generellt skulle jag rekommendera luftburk och t ex K&N i burken, helst med bestyckning i bänk. (Antar att du har lite öppnare pipa, annars förstår jag verkligen inte vitsen med separata filter). På köpet får du en cykel som går ungefär lika bra i alla väder och oavsett hur vinden blåser....

Hojen var redan bestyckad med fyra koniska luftfilter när jag köpte den för 3 år sedan. Så jag har ej originalluftburken:död

Jag har nu gjort rent luftfiltrena ordentligt och skippar nu oljan för att få maximalt luftflöde. Eftersom min kunskap inte är ngt att hänga i julgranen om motorer så läste jag lite i en Clymer servicemanual för min hoj. Där stod en troligt orsak till dåligt "high speed performance" igensatt luftfilter, så jag hoppas verkligen att det blir bra nu med rena luftfilter:rolleyes: Testar efter jobbet...

Tack alla och förlåt alla:Bugar
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hojen var redan bestyckad med fyra koniska luftfilter när jag köpte den för 3 år sedan. Så jag har ej originalluftburken:död


Tack alla och förlåt alla:Bugar

Ok, tack för förklaring .Lite synd. Med bestyckad menar jag mer än byta typ av luftfilter men den har ju gått riktigt innan, som du säger.

Prestigelöst så det förslår.

Ha de.
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
PROBLEMET LÖST:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Steffe du hade rätt, det var luftfiltrena som var inoljade för mycket:rolleyes::död

Gjorde rent dem och satt dit dem, nu går hojen perfekt:yoparty

Tack alla för eran hjälp:Bugar
 

Pelle_W

Ny medlem
Gick med
30 May 2016
Ort
Skänninge
Hoj
1989 Suzuki gsxr1100. 1984 Suzuki gsx1100 ef/e.
Har testat koniska filter på flera hojar. Ofta har de för liten filteryta så motorn inte orkar andas vid högre varv.
Du kan tappa effekt utan att märka det till 100%. Testa ovala filter med lite större filteryta. Brukar märkas ganska stor skilnad. Filteroljan täpper ofta igen andningsvägen för hojen och det brukar tyda på att man är i gränslandet till för små filter.
Med vänlig hälsning,
Pelle
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top