414 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Resultat 1 till 25 av 25
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    8

    Shell V-power oktan höjare

    Hej, jag har en honda cbr 125. Och just nu kör jag på 95 bensin den sämsta alltså. Min kompis har en exakt likadan hoj och kör på Shells V-power bensin. Och hans hoj gör typ 10-15 km/h snabbare än min.

    Är det bensinen som gör detta ? eller kan det vara något lurt med min hoj ??

  2. #2
    Medlem DesmoHellmans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Ort
    Falköping
    Hoj
    Ducati MTS 1200S och Ducati SportClassic 1000
    Inlägg
    2 638
    Är det lite flamebait i luften måntro?

  3. #3
    Are you dead yet? -JP-s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidingö
    Hoj
    Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    4 780
    Styrfart MC STHLM - För Sverige, UR SPÅRET!

  4. #4
    otursfågeln Anndreeaass avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Cagiva mito f 00
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 615
    v-power ger ju typ 5 hästar om du har 200 eller vad de va,
    så ne de e de inte, bestycka om din förgasare och ställ in hojen bättre

  5. #5
    Medlem DesmoHellmans avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Ort
    Falköping
    Hoj
    Ducati MTS 1200S och Ducati SportClassic 1000
    Inlägg
    2 638
    Är det inte insprutning på den?

    Och svar till TS om det nu skulle vara en seriös fråga:

    Nej, det gör ingen skillnad på din 125:a.

  6. 2010-05-07, 19:31

  7. #6
    Va! TNKs avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Ort
    Norrtälje
    Hoj
    Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    430
    Hej

    Pröva o tanka 99 V-power så får du se
    Om kompisens går snabbare så är det säkert fel på
    din hoj,eller har han trimmat utan att du vet om det

  8. #7
    Medlem El Gartos avatar
    Reg.datum
    Jun 2005
    Ort
    På samma ställe som innan.
    Hoj
    vfr 1200 -10
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 982
    Din hoj kanske har 125 amerikanska kubik vilket är ca 91,5% av 125 europeiska kubik. Alla vet ju att 1 yard är 0,915 meter. Det går relativt enkelt att kolla genom att kränga en kondom över ljuddämparen och mäta avgasflödet på resp hoj. OM du har amerikanska kubik så kan du konvertera till europeiska med ett chips trim.

  9. #8
    Bäst, i min värld! Hoztics avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    FJR1300
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    18 289
    10-15kmh uppmätt med gps eller har ni legat bredvid varandra och tittat på mätarna?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!


  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    XS400
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 424
    Om toppfarten skiljer beror det nog på att han sitter på ett mer aerodynamiskt sätt bakom kåpan.

    Annars är det väl bara att prova med att köpa samma bensin som han.

  11. #10
    Musteridirektör Pelles avatar
    Reg.datum
    Apr 2008
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Nein
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    5 560
    Drevning?

  12. #11
    One by one, the penguins steal my sanity Thyg0ds avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Järfälla, Stockholm
    Hoj
    Suzuki GSX 1300 R -99
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    5 092
    En av er väger mer än den andra?? Den ena är positiv i nedförsbackar, den andra på rakor...

    Mer oktan gör bara skillnad om man ställer tändingen på gränsen till knackning.
    Citat Ursprungligen postat av Kuritas Visa inlägg
    Jag tar hellre numret till Hamas. De är nog i genomsnitt mer förhandlingsbenägna än en gravid kvinna. :huvet

  13. #12
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    8
    Asså, vi väger ungefär lika mycket. Samma årsmodell på hojarna hans visade 145 på mätaren vilken var cirka 133 med gps. Jag körde åt ett håll fick upp den i över 120 fast fick bromsa vägen var slut sen körde jag andra hållet på samma väg då gick den knappt 110. kan vara att det blåser som fan de här dagarna ? Min mätare stämmer iallafall.

  14. #13
    Bäst, i min värld! Hoztics avatar
    Reg.datum
    Jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    FJR1300
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    18 289
    Citat Ursprungligen postat av adde9400 Visa inlägg
    Asså, vi väger ungefär lika mycket. Samma årsmodell på hojarna hans visade 145 på mätaren vilken var cirka 133 med gps. Jag körde åt ett håll fick upp den i över 120 fast fick bromsa vägen var slut sen körde jag andra hållet på samma väg då gick den knappt 110. kan vara att det blåser som fan de här dagarna ? Min mätare stämmer iallafall.
    Det har blåst 6-10 sekundmeter sista dagarna, mao 21,6-36kmh, sånt påverkar mer än man tror.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!


  15. #14
    Medlem
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    8
    Ok,så du menar att det är felet ? att jag får så mycket motvind så den går typ 15-20 km/h söligare ? jag fick hojen i tisdags. Har väl blåst ganska mycket ända sen dess.

  16. #15
    otursfågeln Anndreeaass avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Cagiva mito f 00
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 615
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det har blåst 6-10 sekundmeter sista dagarna, mao 21,6-36kmh, sånt påverkar mer än man tror.
    så de var därför ja inte kunde varva ut 7an idag?
    tyckte väl de gick segt på vägen tillbaks

  17. #16
    Medlem - Jerker -s avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Ort
    X
    Hoj
    Nej
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 345
    Absolut. Om du kör riktigt fort ökar motvinden ordentligt, då kan den bli rätt långsam.

  18. #17
    otursfågeln Anndreeaass avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Cagiva mito f 00
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 615
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    så de var därför ja inte kunde varva ut 7an idag?
    tyckte väl de gick segt på vägen tillbaks
    körde på mätarn i 140 sen tillbaks 120-130

    sjukt!

    fast även om dom har större yta på sidan än mopeder så tyckte ja dom inte fångades av vinden så farligt i sidled

  19. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    letar
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 666
    Dom äldre CBR 125 har förgasare och de senaste har insprutning för att klara euro III avgaskraven.
    Medlem #16 i KingsHill Riders - K.H.R

  20. #19
    Var är min rotorhoj? dizzys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Tokholm
    Hoj
    Trajja TT600 -02
    Inlägg
    931
    För att säga det igen:
    V-power kommer inte att ge en enda hk till på din hoj genom att bara byta ut vanliga soppan till v-power

    Grovt förenklat: Har du turbo o kan mappa för den extra oktanen som v-power har så kan du få ut mer pulver. Annars ingen skillnad.

    Personligen tanker jag v-power inte för att få mer pulver (för det får jag inte) men för att använda den extra oktanen som ett extra skydd mot ev spikning(som kan om man har otur skjuta motorn). Jag tycker att det är värd de slantarna men många gör det inte.
    ---
    Speed doesnt kill, it's the sudden loss of it that does!

    Mina Bilder då jag fotar


    1. Kawasaki ER-6f -08 (såld)
    2. Triumph Thunderbid med sidovagn -98(såld)
    3. Suzuki RF600r -97 (krashad)
    4. Triumph TT600 -02

  21. #20
    otursfågeln Anndreeaass avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ort
    Eslöv
    Hoj
    Cagiva mito f 00
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 615
    Citat Ursprungligen postat av dizzy Visa inlägg
    För att säga det igen:
    V-power kommer inte att ge en enda hk till på din hoj genom att bara byta ut vanliga soppan till v-power

    Grovt förenklat: Har du turbo o kan mappa för den extra oktanen som v-power har så kan du få ut mer pulver. Annars ingen skillnad.

    Personligen tanker jag v-power inte för att få mer pulver (för det får jag inte) men för att använda den extra oktanen som ett extra skydd mot ev spikning(som kan om man har otur skjuta motorn). Jag tycker att det är värd de slantarna men många gör det inte.
    vad går v-power på?
    hur mycket skydd ger de igentligen?


    en annan sak ja undrar är om de e mer lättantändligt och får motorn att starta lättare? hört rykten om de

  22. #21
    Snart i ett staket nära dig Svenne100s avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Osby
    Hoj
    Ducati 750 SSie -99 & Yamaha YZF750R -95
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    2 519
    Citat Ursprungligen postat av Anndreeaas Visa inlägg
    vad går v-power på?
    hur mycket skydd ger de igentligen?


    en annan sak ja undrar är om de e mer lättantändligt och får motorn att starta lättare? hört rykten om de
    Nej, skulle inte tro att det är mer lättantändligt.

    Högre oktan betyder att bränslet kan stå emot högre tryck utan att självantända. Därför kan man ställa in motorn för mer förtändning eller ha ett högre kompressionsförhållande utan att den spikar.
    LU-Racing

    Topportning? Skicka PM!

  23. #22
    Söker balansen NiklasLs avatar
    Reg.datum
    Feb 2006
    Ort
    Örebro
    Hoj
    954 -02
    Blogg
    Visa blogg
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 708
    Så att alla förstår, ju högre oktan ju mer svårantändligt.

    Högre oktan lämpar sig bara för motorer med högt komp/överladd för att motverka spikning (självantändning).

  24. #23
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 310
    Stämmer bra, den faran har man normalt inte i vanliga fordon, 95 oktan funkar utmärkt i de absolut flesta fall.

    Jag märker ingen skillnad på 95 eller 98 oktan i en R1a tex.

    Så den högre oktanen är just svårantändligare så att motorer med som nämnes hög kompression eller tubomatning ska ge sitt bästa och inet behöva antingen då spika eller justera om tändningen och förlora effekt.

    När det gäller 2 taktare så har de ofta ganska låg kompression då de ju har portar i cylinderloppet så jag tror knappast nån dundersoppa skulle ge nåt.

    Dessa CBR 125or går tammefasen fortare varenda gång nån pratar om dem, det skulle var kul att GPS mäta en får jag säga.
    Det visas de mest löjliga filmer på youtube där man ser dem gå typ 150 ungefär, det verkar ju mycket troligt med den effekten.

    Sen när man ser tester av oberoende ja då är det andra siffror som kommer upp minsan.
    IMHO
    En av den enda procenten på SH.com som inte är outlaw.

  25. #24
    122 Db med Db-killer. Jikes Nikels avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Uddevalla
    Hoj
    Nintale 600. Qvarna 500CR
    Inlägg
    6 186
    Blanda ihop 30% Metanol och 60% isopropanol, sedan slänger du i blandningen i 10/1 förhållande med bensinen så kommer du köra ifrån din kompis.

    Sen kommer du få byta motor men va fan XD

    Högre oktan är mer svårantändligt och kan ge mera effekt om du mappar om motorn för det.
    Jag märker pyttelite skillnad i min Skyline när jag skiftar mellan 95 och 99, dock är det en rätt så trimmad turbomotor

  26. #25
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 310
    133 på GPS, nu blommar löken, vad är det för anorektiker som kör egentligen?

    Om hojen i fråga här som är långsammare är helt ny är det ju möjligt tat den vill köras in lite, det är iofs inte vanligt med japshojar, men man vet ju inte, med en 50-100 mil under bältet så kan den säkert gå något fortare på marginalen.

    Men qallvarligt varför snackar tester osv om dryga 120 i toppfart men det är rena moppefuckosiffrorna från diverse ägare? jag menar man behöver säkerligen en 25 hästar för att nå 135 ärliga i en lätt helkåpehoj altså utan att man åker i nåt sug efter nån utan på plan jäkla mark bara.

    Exemplet jag tänker på här är den första RG 125 gamma, den gör ca 150 på mätaren men det är nog inte mycket mer än 135 eller så, den är väldigt liten och lätt, däför ett bra exempel.

    Nu går det givetvis att bygag effektivare kåpor osv, men kan man verkligen vinna så pass mycket fart utan att öka effekten?
    IMHO
    En av den enda procenten på SH.com som inte är outlaw.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Var du på Sweden Rock?
Ja
Nej
Vad är det?

[ Visa resultat ]
Garaget
1983 Suzuki GSX 400 av sniegel

1983 Kawasaki Gpz 750 av Ronny68

1997 Suzuki RF900r av patrik_1976

Bloggar
Dags! av Toyman

Öppet garage av Toyman

Sporthojsvänner! ;-) av Toyman