Ofrivillig långtouring eller "Ash cloud Tour 2010"

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kör inte värst mycket gata längre, förra året blev det ca 50mil. Istället fyller jag säsongen med banåka, förra året hade jag ca 35 dagar på bana.

Just den här helgen skulle jag till Turkiet med California Superbike School för att få skrapa knän på ännu en Moto-GPbana. Planen var att flyga till London för att möta upp de tio andra coacherna för att tillsammans flyga vidare till Turkiet.

Torsdag 05.30: jag går upp tidigt och tar mig in till flygbussen mot Skavsta, planet har avgångstid 09.40. När jag står i kön för att checka in SMSar min chef Andy Ibbot och undrar hur det går för mig. Jag talar om att vi börjat borda planet och han svarar "good, we were told there were no flights out of Sweden today due to the volcano". Jag har liiiiite svårt att ta detta på allvar eftersom vi inte har så värst många aktiva vulkaner i Stockholmstrakten.

När jag väl satt mig ner tar jag iaf fram min iPhone för att kolla upp vad Andy menade och möts av nyheten att alla flygplatser norr om Manchester är stängda och att det finns en risk att askmolnet drar söderut och att man då kanske kommer att stänga stansted vilket var mitt resmål.

Medan planet taxar informerar jag passagerarna runt mig om situationen. Kabinpersonalen säger sig inte veta något och ingen information framkommer under flygningen, kaptenen redogör inte för vädret på ankomstorten som brukligt men flighten går bra och vi landar enl tidtabell och blir bjudna på Ryanairs fanfar.
Forts följer
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Jag talar om att vi börjat borda planet och han svarar "good, we were told there were no flights out of Sweden today due to the volcano". Jag har liiiiite svårt att ta detta på allvar eftersom vi inte har så värst många aktiva vulkaner i Stockholmstrakten...
Vart har du varit hela helgen? :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vi landar strax innan 11 lokal tid och jag tar mig ut till avgåendehallen för att hitta vår incheckningsdisk och försöka få mer info. Planet till Turkiet ska gå vid två så jag är först på plats av CSS-personalen.

Väl ute i avgångshallen tittar jag på tavlan och ser hur flight efter flight blir inställd och efter någon minut är alla avgångar röda. Tydligen var mitt plan ett av de sista som fick landa.

Jag slår en signal till Andy som dirigerar om trupperna till en mack med fik i närheten för att undvika det kommande kaoset på flygplatsen. Vi har 72 elever i Turkiet som förväntar sig två dagars kurs och vad en bana av denna kaliber kostar att hyra vågar jag inte tänka på. Det är kort sagt viktigt att vi kommer dit innan lördag. Tanken var att vi coacher skulle känna lite på banan på fredagen så vi har en extra dag på oss.

Väl på fiket med varsin kopp the så överväger vi våra möjligheter, engelskt luftrum är stängt fram till 14 men vi tror inte det kommer att öppna då heller utan beslutar oss för att åka söderut fortast möjligt. Biljetter till Paris med eurostar beställs och vi lyckas boka biljetter till Turkiet därifrån.

Forts följer
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bilarna som de andra kom med parkeras vid flygplatsen och sen är det bara att släpa skinnställ, hjälmar, osv genom Londons kollektivtrafik till stationen och borda eurostar. Det här med att åka kommunalt med gigantiska rullväskor är något vi kommer att få träna på de närmsta dagarna, vi är 12 man med 30kg packning var så vi tar en del plats på bussar och tåg.

Så fort vi kommer ut ur tunneln på franska sidan får vi veta att deras luftrum nu också är stängt. Det ska dock ev öppna innan vår flight går så vi släpar väskorna genom Paris kollektivtrafik till Challes de Gaulle för några timmars väntan.

Cdg öppnar inte men däremot är Paris södra flygplats Orly öppen, vi bokar en flight därifrån och släpar återigen väskorna genom Paris. Orly stängs för dagen lagom till vi kommer dit men vi bokar ännu en flight till fredagen och lyckas efter många om och men hitta hotellrum. Vi har fått nog av att åka kommunalt med all packning så nu blir det taxi.

Det lilla hotellet är egentligen stängt för renovering men 7e våningen är klar så vi får hyra den för natten. Hissen är dock avstängd så vi får släpa upp alla väskor för den smala trappan.

Upp 05.30 fredag morgon för att kånka ner väskorna igen, åka till Orly och vänta ett antal timmar till ingen nytta, flighten är inställd. Vi kollar hyrbilar för att köra till Turkiet men vid det här laget finns det inte några att få tag i.

Vi tvingas ge upp och ställa in skolan :(

Eurostar är fullbokat så nu blir det problem att ta sig tillbaka till UK, jag kollar bussar och tåg till Sverige men allt är fullt så jag satsar på England och mitt flyg som går från stansted på måndagen.

Vi tar tåget mot Calais för att komma med färjan över men får veta att det står 1000+ personer i kö för färjan och det finns inga hotellrum så vi hoppar av i Lille och stannar där för natten.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Trist...

Men ni kunde ju tagit hojarna?:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Efter mycket research får vi reda på att eurostar ska sätta in ett extratåg, vi lyckas få biljetter och beger oss ännu en gång mot Paris.

Vi tar oss ombord på eurostar och nu är det fullt kaos på tågstationen: onlinebokningen ligger nere och det är fyra timmars kö till biljettkassorna. Inte för att lär finnas speciellt många biljetter...

Efter ett tag annonseras ett oplanerat stopp för att plocka upp strandsatta. Vi tittar ut genom fönstret och självklart har vi stannat i Lille.

Väl tillbaka i UK så får jag bo hos Andy medan vi försöker få hem mig. Under söndagen står det ganska klart att flyget inte är att satsa på och tåg, buss och färjor är fulla åtmindstånde en vecka framåt. Eurotunneltåget är fullbokat för bilar men en MC kan dom alltid få med så här års.

Skolan har en Yamaha fz600 stående men den ägs av Yamaha och saknar batteri skatt och besiktning. Måndagen går åt till att fixa papper och hoj och nu väntar vi på skattebeskedet.

Snart blir det påtvingad vårtouring genom Europa!
2100km på kortast möjliga tid.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Imponerande engagemang från er instruktörers sida!
Sorgligt att det inte löste sig med körningen i Turkiet :(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Snart blir det påtvingad vårtouring genom Europa!
2100mil på kortast möjliga tid.

Du menar väl ändå 210 mil?

Vilket äventyr om än påtvingat. Något att berätta för barnbarnen. :tummenupp

Stort av Andy och CCS att försöka hjälpa dig och ställa upp med en motorcykel så att du kan ta dig hem. :tummenupp
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Passa på att bli iron butt medlem samtidigt då :)

Körde från Franska Rivieran till Älmhult, småland på 21h för ett par år sedan. Minns inte hur många mil det var men jag var jäkligt slut när jag kom fram, somnade till och med på biken ett par ggr....inte bra :näsblod
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har lämnat Oxford och väntar nu på eurotunneltåget till Frankrike. Går hyggligt så här långt med bra väder men iphonen drar mycket batterier som navigator.

Dags att borda, uppdaterar senare.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Varför inte ta färja från UK till Norge och sedan tåg?

Därför att det är fullbokat precis som färjorna till Sverige och danmark.



Nu är det middag på belgisk vägkrog och laddning av telefon. funderar på hur länge jag kan köra, är oförskämt fräsch så här långt och har bra väder.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Därför att det är fullbokat precis som färjorna till Sverige och danmark.



Nu är det middag på belgisk vägkrog och laddning av telefon. funderar på hur länge jag kan köra, är oförskämt fräsch så här långt och har bra väder.

Det regnar i Damnark. När du väl kör ifatt regnet kommer du köra tillsamans med det. Mitt tips är att hitta logi vid första regndroppen.

Lycka till! :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ok, jag kör till regnet kommer!

Tankar just nu i nordvästra Holland. Blir inte mycket till reseberättelse detta men det händer helt enkelt ingenting...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min trogna gps lotsar mig fram på tyska småvägar, det är lite irriterande med batterivarningar, SMS mm som skymmer navigatorn. Iphonen touchscreenen funkar inte med handskar på så det blir till att stanna varje gång. Batteritiden suger som sagt också, jag är
mitt ute på landet och kör småvägar. Har inte sett en vägskylt med ett namn jag känner igen sedan Eindhoven. Tror hela tiden att snart måste det bli autobahn, jag är ju i Tyskland men det bara fortsätter till batterierna är på 3%. Inte bra, jag har ingen karta och inte den blekaste om var jag är!

Kör igenom en större by och vad får jag se om inte en nattöppen McDonalds. Sällan varit så glad över en sunkig burgare och ett vägguttag!

Nu är frågan hur länge jag vill ladda och förlora körtid.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top