Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad blev det för siffror nu då!?:banana
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tja! Nyss hemkommen och ska tippa i säng, inga 200 i år heller men 91km/h i snitt. Styrsystemet lever sitt eget liv pga oxid och skit på olackerade styrkort så pumparna dog en efter en i slutet av repan, vi kom i alla fall i mål och hade sketaskoj hela helgen så inga sura miner inte! :)

Jag ska klippa film senare i veckan och uppdatera er lite mer, som en intressant sidonotering så körde Olle min gammel-turboGSX i 196km/h på lördagen innan bakdäcket small!:yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tja! Nyss hemkommen och ska tippa i säng, inga 200 i år heller men 91km/h i snitt. Styrsystemet lever sitt eget liv pga oxid och skit på olackerade styrkort så pumparna dog en efter en i slutet av repan, vi kom i alla fall i mål och hade sketaskoj hela helgen så inga sura miner inte! :)

Jag ska klippa film senare i veckan och uppdatera er lite mer, som en intressant sidonotering så körde Olle min gammel-turboGSX i 196km/h på lördagen innan bakdäcket small!:yoparty

Om ni inte vill lacka så är vaselin ett utmärkt medel.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
http://youtu.be/dY9wql7dwPM

Orsa3.jpg


Orsa13.jpg


Orsa20.jpg


Orsa24.jpg


Orsa9.jpg


Orsa8.jpg


Orsa7.jpg


Orsa4.jpg


:banana
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu står det ett 60 liters fat Jet-A1 i garaget, fint med kvalitetssoppa istället för det där rapsvattnet di kallar diesel nu för tiden.:tummenupp

Sen har jag stått en dryg timme och fånstirrat på hojen för att räkna ut hur allt ska få plats och i vilken ordning det ska byggas, nu börjar jag ha en rätt så klar bild över läget och nästa steg blir att bygga fästen för alla pumpar och grejor som ska på.

Olje- och bränsletankarna ska hänga under motorn så dom gör jag sist då jag vet var pumparnas in- och utlopp hamnar, det gäller att korta ner slangdragningarna så mycket som möjligt för det lär ändå bli ett ormbo av stålspunna slangar, kablar och wirar innan det är klart.:gnissla
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Nu står det ett 60 liters fat Jet-A1 i garaget, fint med kvalitetssoppa istället för det där rapsvattnet di kallar diesel nu för tiden.:tummenupp

Sen har jag stått en dryg timme och fånstirrat på hojen för att räkna ut hur allt ska få plats och i vilken ordning det ska byggas, nu börjar jag ha en rätt så klar bild över läget och nästa steg blir att bygga fästen för alla pumpar och grejor som ska på.

Olje- och bränsletankarna ska hänga under motorn så dom gör jag sist då jag vet var pumparnas in- och utlopp hamnar, det gäller att korta ner slangdragningarna så mycket som möjligt för det lär ändå bli ett ormbo av stålspunna slangar, kablar och wirar innan det är klart.:gnissla

Du är uppfriskande onormal! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack, tror jag. :)

Klart det är en komplimang, och jag håller med!:tummenupp

Nu ska vi bara få ner dig på vårfest också så blir allt kanon!:banana Du kan ta med en liten pulsjet att gosa med så du inte får för mycket hemlängtan :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Blir inget av det Bushido.:tungan

Jag har lagt rätt mycket tid på klurande de senaste veckorna, vad måste jag ha för grejor på hojen, hur ska dom sitta och i vilken ordning ska dom dit? Det gäller att försöka tänka på allt så jag inte bygger fast mig på något vis, mycket ska dit på väldigt begränsad plats.:gnissla

JU-011020.jpg


Bränsletanken och oljetanken ska sitta under motorn med bränslet under gasproducern och oljan under kraftturbinen/växellådan, 15 liter fotogen räcker 10 minuter på fullgas vilket verkar lagom och en 7-8 liter olja borde duga. Dom tankarna lugnar jag mig med tills jag har alla pumpar och filter monterade så jag vet var tankanslutningarna ska sitta för att få så korta slangar som möjligt.

En rejäl oljekylare måste jag också ha för att hålla tempen i schack, på Speed Weekend i Orsa lär jag inte få några problem med temperaturen men tanken med hela bygget är ju att jag ska till Bonneville någon dag och där är det som bekant lite varmare än Orsa i februari...

JU-011021.jpg


Nån sorts luftburk måste jag också ha, minsta lilla skräp eller gruskorn som letar sig in i motorn leder till haveri så jag måste ta luften uppifrån utan att för den delen strypa flödet. Vid fullgas kommer motorn suga i en kubikmeter luft i sekunden så det gäller ha ett fullgrett flöde, jag har en idé på hur det ska lösas så så fort jag köpt lite aluminiumplåt ska jag börja snida.

Mycket att göra helt klart, först ut är att bygga fästen till pumparna och oljekylaren. Stay tuned! :tummenupp
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tycker bara det ser o verkar kul ut.

klurandet är ju en av de bästa bitarna med hojbyggandet!
Det kommer bli fantastiskt:yoparty

(hellre ölinlägg än ölunderlägg)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nån som har bra koll på lithiumbatterier? Jag måste ha ett till hojen och vet inte riktigt vad man ska gå efter, cranking power sägs ju vara bra men det jag är ute efter är ju batterier som kan leverera en konstant mängd kräm under en lång tid.

http://youtu.be/AehZ33wL6Iw

Ballistic Evo2 verkar vara vettiga batterier för bra pengar, här är specarna för deras 16-cells:

100-013-16cell0015clip.jpg

16 Cell EVO2 $279.95

Ballistic Performance Components Part Number: 100-013

Parts Unlimited and Drag Specialties Part Number: 2113-0261

Dimensions (Metric): 114mm (L) x 114mm (W) x 112mm (H)
Dimensions (Standard): 4.5" (L) x 4.5" (W) x 4.25" (H)
Negative Terminal Location: Left
Weight: 1611 grams (3.5 lbs.)
Voltage (Charged): 13.6V
Amperage: 9.2Amp/Hour
Lead Acid Equivalent Amperage: 28 Pb-eq/Ah
Burst Cranking Amps: 500amps
Operating Environment: -18°C (0°F) to 60°C (140°F)


Skulle det duga för att driva alla tre oljepumpar plus en bränslepump i 20 minuter? Jag har tyvärr inte mätt den totala förbrukningen för pumparna men om man drar till i överkant och säger 10A? Att det står 28Ah lär väl inte per automatik betyda att den driver en 10A pumplast i 2.8 timmar.:va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nån som har bra koll på lithiumbatterier? Jag måste ha ett till hojen och vet inte riktigt vad man ska gå efter, cranking power sägs ju vara bra men det jag är ute efter är ju batterier som kan leverera en konstant mängd kräm under en lång tid.

http://youtu.be/AehZ33wL6Iw

Ballistic Evo2 verkar vara vettiga batterier för bra pengar, här är specarna för deras 16-cells:

View attachment 380114

16 Cell EVO2 $279.95

Ballistic Performance Components Part Number: 100-013

Parts Unlimited and Drag Specialties Part Number: 2113-0261

Dimensions (Metric): 114mm (L) x 114mm (W) x 112mm (H)
Dimensions (Standard): 4.5" (L) x 4.5" (W) x 4.25" (H)
Negative Terminal Location: Left
Weight: 1611 grams (3.5 lbs.)
Voltage (Charged): 13.6V
Amperage: 9.2Amp/Hour
Lead Acid Equivalent Amperage: 28 Pb-eq/Ah
Burst Cranking Amps: 500amps
Operating Environment: -18°C (0°F) to 60°C (140°F)


Skulle det duga för att driva alla tre oljepumpar plus en bränslepump i 20 minuter? Jag har tyvärr inte mätt den totala förbrukningen för pumparna men om man drar till i överkant och säger 10A? Att det står 28Ah lär väl inte per automatik betyda att den driver en 10A pumplast i 2.8 timmar.:va

Det finns ett företag i usa, lithium pros, chefen handlade batterier därifrån till båten. Dom kan säkert svara på frågor. :tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top