Gasturbinhoj = JETeskoj!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Poesi, säger jag. Sufisk svarvning och bilder som gör att även blåbär fattar vad det handlar om.
Man blir glad.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Storfräsarn i sitt esse

Det där var nog ett av trådens bästa inlägg tror jag, skitkul att få se processen när du tillverkar en bit från början till slut sådär! Mycket imponerande hantverk må jag säga! Precis den typen av mekanik som jag gillar att se på nära håll, tack så mycket för lite trevlig maskinporr:tummenupp Det där hade ju inte en annan kunnat få till om man säger så, mikrometerprecision är inte min starka sida... :D
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Impregnerad utan dess like, som en bävernylonoverall doppad i vapenfett.:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack tack, det är riktigt kul att få till det bra efter flera timmars handvevande. Speciellt när man är envis och vägrar göra ritningar på saker, designen får liksom värka fram allt eftersom man tillverkar biten.:)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Verkligen snyggt jobbat.
Och tack för tipset med indikatorklockan :tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Du förtjänar fan ett nobel pris. Jag vet inte vilket, men du förtjänar nog allihop.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ryssarna har en annan filosofi då det gäller banhållning än man har i väst. Kan vara rejält skitigt/skräpigt sägs det.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Det där var nog ett av trådens bästa inlägg tror jag, skitkul att få se processen från början till start sådär! Mycket imponerande hantverk må jag säga! Precis den typen av mekanik som jag gillar att se på nära håll, tack så mycket för lite trevlig maskinporr:tummenupp Det där hade ju inte en annan kunnat få till om man säger så, mikrometerprecision är inte min starka sida... :D

Eh? :va hehe...

Men iaf, istämmer helt! Grymt bra jobbat som vanligt!!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Verkligen snyggt jobbat.
Och tack för tipset med indikatorklockan :tummenupp

Det är ett sånt där tips man undrar varför i helvete man inte räknat ut det själv tidigare, helt suveränt sätt att mäta skärdjupet.

Du förtjänar fan ett nobel pris. Jag vet inte vilket, men du förtjänar nog allihop.

I enkelspårighet, envishet och enfaldighet i så fall...:hihi

Ryssarna har en annan filosofi då det gäller banhållning än man har i väst. Kan vara rejält skitigt/skräpigt sägs det.

Jo har hört det, en saltöken är iofs inte speciellt dammsugen heller så skulle man få för sig att testa en bana österut lär det nog gå det också.

Engine build spam time:

Läckra filmer, går göra mycket skoj med en kameraförsedd helikopter. :filmatoplessbrudarsomsoverpåbalkongen
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Om du fortfarande vill ha hjälp med lacken sen så är det fan en ära att få stänka färg på din skapelse.
Satan så imponerande bygge !:tummenupp
 

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Linköping
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Har följt denna tråd sen start och måste instämma i den "välstämda" kören: Fy helvete vad imponerande!

När du är klar med allt (och sitter där som en 5-åring som precis har byggt ihop sin lego-piratborg med fungerande falluckor och inte vet vad han ska ta sig till eftersom det roliga nu var över) så kanske du borde dra ditt strå till stacken angående miljö och allt vad det heter istället för att riva hojen. Vad sägs om att öka verkningsgraden mha en combined-cycle kanske? Använd spillvärmen för att driva destilleringsprocessen av "Johansson Special"?

Edit: Jag var kanske inte först med det här förslaget...tråden är ju så jävla lång att varenda smart idé redan borde vara yttrad.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om du fortfarande vill ha hjälp med lacken sen så är det fan en ära att få stänka färg på din skapelse.
Satan så imponerande bygge !:tummenupp

Självklart vill jag det, och det är jag som blir ärad av att få hjälp av en sån överjäkligt duktig lackerare. :)

Har följt denna tråd sen start och måste instämma i den "välstämda" kören: Fy helvete vad imponerande!

När du är klar med allt (och sitter där som en 5-åring som precis har byggt ihop sin lego-piratborg med fungerande falluckor och inte vet vad han ska ta sig till eftersom det roliga nu var över) så kanske du borde dra ditt strå till stacken angående miljö och allt vad det heter istället för att riva hojen. Vad sägs om att öka verkningsgraden mha en combined-cycle kanske? Använd spillvärmen för att driva destilleringsprocessen av "Johansson Special"?

Edit: Jag var kanske inte först med det här förslaget...tråden är ju så jävla lång att varenda smart idé redan borde vara yttrad.

Ha ha, gasturbindriven hembrännare vore något det.:rofl

Tackar ska du ha, till veckan ska jag förhoppningsvis få tid att bygga ihop kraftturbinhöljet med lagerhuset. Sen måste jag fixa det sista inför nästa söndags provstart av raketmotorn, ska bli intressant.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag skissat lite på hur växellådan ska kopplas ihop med kraftturbinhuset, svårt att tro att det ska komma något vettigt ut ur dom där kråkfötterna men förhoppningsvis blir det bra. :)

JU-01916.jpg


Mätning av en bit ss2377, den visade sig vara för svårbearbetad för min klena skitsvarv så det fick bli ss2343 istället.

JU-01917.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
ss2377:hihi
Hårdmetallskär för rostfritt av god kvalite' max 60m/min och Min 0.3mm/varv i matning.
Annars ythärdar helvetet av lusmatningen och blir hårdare än skärplattan på skär NR2!!!
Lägg till gjuthud och lyckan är fullkomlig.,

Not for the faint hearted....:död
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Himlen trillar ner, _Johansson_ gör en ritning.

:hihi

ss2377:hihi
Hårdmetallskär för rostfritt av god kvalite' max 60m/min och Min 0.3mm/varv i matning.
Annars ythärdar helvetet av lusmatningen och blir hårdare än skärplattan på skär NR2!!!
Lägg till gjuthud och lyckan är fullkomlig.,

Not for the faint hearted....:död

Det förklarar saken, biten ska omgående förpassas längst ner i krondiket på baksidan huset så jag inte får för mig att använda den till något annat...:mad:

Med resten av familjen djupt nedsjunken i tv-soffan passade jag på att kila ut i lekstugan för att ta tag i det som jag gjorde "ritningen" på i förmiddags, Solsidan i all ära men ett par timmars handvevande i fräsen slår ju liksom högre.

JU-01918.jpg


En 70mm lång bit ss2343 rensvarvades och spändes upp i rundmatningsbordet för att få en bultcirkel borrad, biten ska senare träs på lagerhuset till växellådans ingående axel och dras fast med 6st M8 så den inte trillar dän som man skulle ha sagt på Västgötaslätten.

JU-01919.jpg


Med hålen borrade vände jag på steken och fräste 6 st 30mm långa spår, vad dom ska vara bra till ska ni strax få reda på.

JU-01920.jpg


Så här blev den färdiga biten efter ett renskär i svarven. Ursäkta fingeravtrycken.:rodnar

JU-01921.jpg


Sen åkte enhandsrondellen fram och 6 st 6mm tjocka vingar i ss2333 kapades ut, nu kanske det börjar klarna vad jag håller på göra.

JU-01922.jpg


Vingarna slipades av och punktsvetsades fast i de frästa spåren...

JU-01923.jpg


...och efter lite riktande så svetsades dom fast ordentligt.

JU-01924.jpg


Vingspetsarna slipades ner såpass att biten passade in i den bakre delen av kraftturbinhöljet, dom kommer ha allt ansvar för att centrera kraftturbinhjulet i sitt hölje så det gäller att dom är stabila och inte flexar under drift för då blir det turbinsallad...:gnissla

JU-01925.jpg


Efter att ha höftat till passformen skapligt bra så svetsades vingarna fast i höljet, så nu sitter allt ihop. Anledningen till att jag inte behöver vara mer noga är för att jag kommer åka iväg och låna svarven av min partner in crime Olov och svarva ur insidan av ringen så den blir 100% centrerad i kraftturbinhöljet.

JU-01926.jpg


Tjo!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top