RD 350 vevaxel

Ms C Hook

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -89
Jo en sådan och det hade kanske blivit lite dase i moppen men, men... Hur delar man nu den jag har?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo en sådan och det hade kanske blivit lite dase i moppen men, men... Hur delar man nu den jag har?

Det gör man med en hydraulisk press....

För att sedan få ihop den och få ihop den rätt krävs dock känsla för feeling och verktyg som kostar mer än vad det kostar att lämna bort jobbet under cykelns livstid...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Du behöver en press som klarar mer än 5 ton, en metallkil, blyklubba, indikatorklocka, V-block, en ekkloss och en hel del tid, iaf om du inte gjort det förr.

Det är inte så lätt att få det bra. På race-vevarna rekommenderade de ett maxslag på 0.05 mm, men jag riktade alltid ner dem till 0,03.

Det brukade ta 20 - 90 min, men 5-dubbla den tiden om du gör det första gången.
 

Ms C Hook

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki ZXR 750 -89
Du behöver en press som klarar mer än 5 ton, en metallkil, blyklubba, indikatorklocka, V-block, en ekkloss och en hel del tid, iaf om du inte gjort det förr.

Det är inte så lätt att få det bra. På race-vevarna rekommenderade de ett maxslag på 0.05 mm, men jag riktade alltid ner dem till 0,03.

Det brukade ta 20 - 90 min, men 5-dubbla den tiden om du gör det första gången.

:banana Har tillgång till allt ovan (om inte ekklossen går i brasan först). Håller på att lära mig skruva lite så går det åt h...e så gör det. De mittre lagerna har skurit. Förstår hur man pressar ihop men inte isär:confused:
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
:banana Har tillgång till allt ovan (om inte ekklossen går i brasan först). Håller på att lära mig skruva lite så går det åt h...e så gör det. De mittre lagerna har skurit. Förstår hur man pressar ihop men inte isär:confused:


Isär, tvärtom mot pressa ihop :krama


Du får tillverka plattor med urfräsning för vevstaken och sedan tex gängade stänger och trycka isär veven.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
5 tons press, räcker verkligen det?
Det är en sak att det krävs 5 ton, men den får absolut inte svikta, så att när det väl lossnar så bär det iväg 3-4mm på en gång. Det är stor risk att tappen skär då. Då är man rökt.
Man ska nog ha gjort ett 10 tal singel-vevar innan man ger sig på en dubbel vev.

Det är fullt möjligt, men det är high skill level på det.

Mats
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
5 tons press, räcker verkligen det?
Det är en sak att det krävs 5 ton, men den får absolut inte svikta, så att när det väl lossnar så bär det iväg 3-4mm på en gång. Det är stor risk att tappen skär då. Då är man rökt.
Man ska nog ha gjort ett 10 tal singel-vevar innan man ger sig på en dubbel vev.

Det är fullt möjligt, men det är high skill level på det.

Mats

Jo det funkar med 5-tons press, men är naturligtvis bättre med 10 eftersom man kontrollerar kraften bättre om man inte ligger på marginalen. Sedan ska inte en press svikta även när man lägger på max kraft. 5-tonspress ska vara dimensionerad för de krafter som uppstår i den, en 10-tons för dess krafter.
Sedan, som sagt, kräver en dubbel vev betydligt mer tålamod och skicklighet än en enkel, men det är ju inte omöjligt :)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top