Arrangera mekkurs

SweeT

Lånar hellre ut flickvännen än hojjen !
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha yzf R6 -00
Jag skulle enkelt betala för en sådan grej, skulle vara guld värt
 

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Jag har hållit i några mekkurser som har initierats av intresserade människor som frågat mig om jag kunde ställa upp.
Och det har jag gjort vid lite olika tillfällen.

Det är kul, och lärorikt - även för mig.



Kan man tolka detta som att du kan tänka dig att hålla en mekkurs även nu?


Det verkar ju som att intresse för nåt sånt här finns iaf.
Och hur man ska dela in grupper och innehåll etc får man väl diskutera sig fram till om man löser de grundläggande frågorna först, dvs vem som ska hålla i det, var nånstans det ska ske, och kostnader.

För jag tror nog som sagt inte att det är något problem att få tag på folk som skulle vilja gå kursen.
 

Dr.Bike

Guest
Kan man tolka detta som att du kan tänka dig att hålla en mekkurs även nu?


Det verkar ju som att intresse för nåt sånt här finns iaf.
Och hur man ska dela in grupper och innehåll etc får man väl diskutera sig fram till om man löser de grundläggande frågorna först, dvs vem som ska hålla i det, var nånstans det ska ske, och kostnader.

För jag tror nog som sagt inte att det är något problem att få tag på folk som skulle vilja gå kursen.

Så kan man gott tolka det.

Det är bara att ni skrapar ihop en skara av likartat mek(o)kunniga, så tar vi det därifrån.
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Dr.Bike

Hur mycket fick du betalt förra gången du höll på med sånt här?

Så man kan se en prisklass mellan tummen och pekfingret
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Är intresserad av något sådant om det inte är alltför basic (typ byta olja+filter nivå).

Det jag först tänker på är:
ventiljustering, växellåda/lammeller renovering, byta drivpaket, renovera framgafflar, montera stålomspunna slangar och allt vad hör därtill, etc etc.
 

Dr.Bike

Guest
Dr.Bike

Hur mycket fick du betalt förra gången du höll på med sånt här?

Så man kan se en prisklass mellan tummen och pekfingret


Tack för att du frågar :)
Men tyvärr inte.
Eller - läs vidare så ser du hur jag resonerar :tummenupp

Sen är det väl helt irrelevant vad jag tog förra gången?
Det är väl vad DU får betala som betyder nåt?
Och ffa VAD du får för pengarna.
Eller hur?

500:- för ett par timmar kottsparkande med nån som spelar luftgitarr och har för många deltagare är ju dyrt tycker jag.
En handfull tusenlappar för en fullständig och kvalitetsmässigt bra mekkurs kan vara jättebilligt i min värld.

Men såklart ligger priset du frågar efter någonstans däremellan.
Helt beroende på.


Priset beror på flera saker:

- antal deltagare
- antal gånger
- antal timmar
- önskemål om nivå
- önskemål om typ av färdighet
- önskemål om vissa fördjupningar
- var kursen skall vara
- när kursen skall vara


Så fråga inte om pris innan du vet vad du får. Jag kan såklart göra en "design to cost" kurs oxå, där man skräddarsyr mot speciella önskemål och budget.
Om enbart priset är det som avgör, låt nån klåpare "lära" dig meka för 200 spänn på en kvart så är det hela snabbt överstökat.
Eller var det kanske egentligen dyrt? Jag skulle tycka det, och känna precis som Bullysmile sa tidigare i tråden: Om man bara får lära sig sånt man kan, blir man ju besviken. Så sånt vill vi ju undvika.

Svaret är alltså inte enkelt. Och jag föröker vara ärlig nog att ge ett riktigt svar, men som du märker blir det rätt komplext.
Och det jag vill säga är att fråga inte vad det kostar, utan säg istället vad du vill kunna, och hur djup kunskap du vill ha. Då kan jag designa en kurs, och DÅ först kan jag säga vad det kostar.

Men självklart finns det ett lägsta pris för vilken jag offrar min fritid.
Är man få deltagare kommer således prislappen per deltagare gå upp.
Och för många deltagare tillåter jag inte pga att det går ut över kvalite´n.
Den tummar jag aldrig på.

Mitt mål är (alltid) att ge kunden valuta för pengarna :fakta

Oavsett pris.

Är intresserad av något sådant om det inte är alltför basic (typ byta olja+filter nivå).

Det jag först tänker på är:
ventiljustering, växellåda/lammeller renovering, byta drivpaket, renovera framgafflar, montera stålomspunna slangar och allt vad hör därtill, etc etc.

Precis! :tummenupp
Här har vi ett typexempel på en som helt klart ligger över rent grundläggande basicnivå.

För dig skulle således en grundkurs kännas fel.

Jag menar: Kunskapsvidden är allt ifrån de som inte ens har hållit i ett verktyg, än mindre vet vad de olika verktygen heter, till att veta åt vilket håll man gängar av en mutter, till de som vill riva en motor, kanske t.o.m lära sig trimma den osv.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Känns som vi har hittat rätt person att hålla i det iaf :tungan


Priset jag hade tänkt mig skulle väl vara en 500-700kr för en dag typ 6 timmar å en grupp på 6-10pers.

Jag vill gärna hjälpa folk att bli bättre. Det är kul.
I ditt fall skulle vi alltså skrapa ihop ETT gäng med folk av samma kaliber som du.

Men även SimzoD ska ju såklart ha hjälp, och ffa möjlighet att deltaga. Därför måste det kanske bli ett ANNAT gäng, med andra förutsättningar och behov.

Så börja inventera och samla intressenter i respektive beginner, intermediate och eventuellt expert, sen kan ni ha en diskussion sinsemellan i respektive grupp vad ni vill veta/göra, sen återkommer någon av er till mig för ett kostnadsförslag och upplägg.
 
Last edited:

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Kanske dags att skapa några av SHs ökända listor, någon/några som känner sig manade att hålla i en nybörjare respektive medelklass lista samt ansvara för kontakten med Dr.Bike ang det hela?

En mer avancerad grupp kan väl väntas med tror jag då skaran som intresserar sig för trimmning/turbobyggen är en minoritet i sammanhanget. Bevisa mig gärna ha fel. :p
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Hade jag bara en lokal skulle jag lätt kunna hålla en kurs för dom som vill, men som sagt, dom lokaler som finns i stan vill dom inte att man mekar i eller så ska dom ha3000:-/mån för 25-30kvm + värme, vatten och el..
 

MCist

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En lila
Så kan man gott tolka det.

Det är bara att ni skrapar ihop en skara av likartat mek(o)kunniga, så tar vi det därifrån.

Grymt.

Kanske dags att skapa några av SHs ökända listor, någon/några som känner sig manade att hålla i en nybörjare respektive medelklass lista samt ansvara för kontakten med Dr.Bike ang det hela?

En mer avancerad grupp kan väl väntas med tror jag då skaran som intresserar sig för trimmning/turbobyggen är en minoritet i sammanhanget. Bevisa mig gärna ha fel. :p


Jag kan tänka mig att vara med och administrera det till viss del iaf. Har man dragit igång nåt får man ju se till att det kommer i mål också.

Som Dr Bike skriver, vi får helt enkelt börja med att försöka dela in alla som vill i olika grupper och se hur stor efterfrågan är på varje nivå.
Det bästa vore väl att nybörjarkursen hålls först, då en hel del kan tänkas vilja gå vidare till medelnivå efteråt.

Sedan är ju lokalfrågan ganska angelägen tycker jag.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag antar att detta kommer vara en ganska stockholms-centrerad tillställning?
Iofs skulle jag, med tanke på hur få mekkurser det finns, kunna tänka mig att resa för att delta i en kurs, förutsatt att den sker under en kortare, sammanhängande period.

Men, om det är någon som likt Dr Bike, känner att han/hon har lust och kunskap att arrangera något liknande i Skåne-trakten skulle iaf jag vara väldigt intresserad av detta. Vill alltså inte spamma tråden om det är någon som uppfattar det så utan mest lägga ut en intressekoll!
 

Dr.Bike

Guest
Jag antar att detta kommer vara en ganska stockholms-centrerad tillställning?
Iofs skulle jag, med tanke på hur få mekkurser det finns, kunna tänka mig att resa för att delta i en kurs, förutsatt att den sker under en kortare, sammanhängande period.

Men, om det är någon som likt Dr Bike, känner att han/hon har lust och kunskap att arrangera något liknande i Skåne-trakten skulle iaf jag vara väldigt intresserad av detta. Vill alltså inte spamma tråden om det är någon som uppfattar det så utan mest lägga ut en intressekoll!

Tycker jag låter som en utmärkt ide´av dig!
Dvs att kolla intresse i andra landsändar.

Vem vet, detta kan vara en snöboll som blir en riktig lavin av mek-kurser i vinter! :tummenupp

Men alla är såklart välkomna upp/ner till sveriges hjärta när det är dax! ;)
Och passar det i tiden och önskemålen är sådana, så kan man såklart koncentrera kurstiden. (finns ju flera upplägg på det)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns intresset så är jag inte negativ till en skånetillställning även om ni inte får portningstips som av DrBike....
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Det är ju hur svårt som helst att få en grupp gnällspikar att samsas om en dag som passar.
Talar av egen erfarenhet.

Har flertalet ggn erbjudit mig att hålla GRATIS mekkurs på grundnivå typ serva din egen hoj. (byta klossar o olja, stålomspunnet o lite till)
Anser väl att byta drivpaketet kan landa här oxå....

Så om ni vill ställer jag gärna upp GRATIS o håller en grundkurs.
Dock får deltagarna stå för egna verktyg o delar till deras egen hoj. Sen vill jag ha kaffe ;)
 

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Kristianstad/åhus
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
Jag är intresserad utav att gå en kurs ! om det blir något nere i skåne dvs ... jag kan även tänka mig att hålla kurs på grund nivå och kanske medium ( vet inte vad ni tycker är grund / medium). Den kursen jag skulle vilja gå är en trim kurs :) som innehåller lite om turbo byggen portning kam axlar osv
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag tycker att man .om ni skall hålla en kurs, att man får lite att saker att läsa på. så man har lite underlag. då slipper folk vara nollställda när man börjar undervisningen, o kan koncentrera sig på det väsentliga. så att alla ligger på nästan samma nivå. annars kanske man fastnar i onödiga diskussioner som i att behöva förklara t,ex skillnaden på en bullt och skruv o annat

det låter intressant. men bor i gbg, kanske kan komma loss, men det beror ju på längd o tid.en helg kan funka
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ingen Göteborgare som vågar träda fram som mekorakel? Jag kan tänka mig hjälpa till med det administrativa eller så.

Finns intresset så är jag inte negativ till en skånetillställning även om ni inte får portningstips som av DrBike....

Låter bra de. söndagar 17-20 tycker jag personligen är en bra helgtid då många är upptagna fredag-söndag dag. Men återigen. Krävs någon skillad nog att hålla i det. Personligen har jag servat några gafflar och rivit ett par låder osv. Men känner mig inte säker nog att leka Bosse mc-doktor.

jag tycker att man .om ni skall hålla en kurs, att man får lite att saker att läsa på. så man har lite underlag. då slipper folk vara nollställda när man börjar undervisningen, o kan koncentrera sig på det väsentliga. så att alla ligger på nästan samma nivå. annars kanske man fastnar i onödiga diskussioner som i att behöva förklara t,ex skillnaden på en bullt och skruv o annat

det låter intressant. men bor i gbg, kanske kan komma loss, men det beror ju på längd o tid.en helg kan funka
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top